خبر به روایت «فردا»

بازگشت طرح صیانت به صحن/ جنگ آب/ همسایگی زیر سایه فضاسازی‌های رسانه‌ای

کد خبر: 1140379

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

بازگشت طرح صیانت به صحن/ جنگ آب/ همسایگی زیر سایه فضاسازی‌های رسانه‌ای

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ طرح صیانت معلق در مجلس

«اعتماد» با توجه به جلسه غیرعلنی دیروز مجلس و رای اکثریت نمایندگان به بازگشت طرح صیانت به صحن علنی، تیتر یک امروز خود را به این موضوع اختصاص داده و با تیتر «طرح صیانت معلق در مجلس» نوشته: «به رغم موافقت 120 نماینده با بازگشت طرح به صحن علنی یک عضو هیات رییسه مجلس گفت این رای استمزاجی بوده است». در این گزارش آمده است: «طرح صیانت با رای دیروز نمایندگان مجلس یک قدم از کمیسیون مشترک دور شده و یک قدم به صحن علنی مجلس نزدیک‌تر شد. اما نکته مهم در این میان این است که در رای‌گیری امروز تنها 120 نماینده به خروج طرح صیانت از کمیسیون مشترک رای مثبت دادند و به قول نوباوه 109 نماینده در رای‌گیری دیروز رای مخالف داده‌اند.  این درحالی است که 185 نماینده نامه درخواست از هیات رییسه برای بازگشت طرح از کمیسیون صیانت را امضا کرده بودند. با این حساب 65 نماینده در رای‌گیری دیروز پای امضا خود نایستادند.» 

اعتماد

کیهان/ ضرورت ساماندهی فضای مجازی

«کیهان» تیتر یک امروز خود را به آنچه در جلسه افطاری رئیسی جمهور و اصحاب رسانه گذشت، اختصاص داده است و در گزارش دیگری هم به وضعیت طرح صیانت و ضرورت ساماندهی به فضای مجازی پرداخته است. این روزنامه اصولگرا نوشته: «بعد از فراز و فرودهای گذشته بار دیگر مجلس به فکر قانونمند کردن فضای مجازی افتاد و جلسه‌ای غیرعلنی را در این‌باره تشکیل داد اما روایت‌های گوناگونی از این جلسه ارائه شد؛ باید به نمایندگان یادآور شد که ساماندهی فضای ضروری است و برای این مهم باید اختلافات در جلسات تخصصی حل شود».

کیهان در گزارش دیگری هم به بهانه بررسی جایگاه زنان در ایران پرداخته و نوشته: « فرصت‌طلبانی که به بهانه حواشی یک مسابقه ورزشی سعی در کوبیدن طبل ظلم به زنان دارند و چشم خود را به روی ارتقای بی‌نظیر جایگاه زنان در جمهوری اسلامی می‌بندند بدانند که زنان و دخترانی که در این جامعه زندگی می‌کنند و حمایت نظام را از رشد و بالندگی خود تجربه کرده‌اند خام چنین فریبکاری‌هایی نمی‌شوند.»

کیهان

شرق/ صیانت پایداری نداشت

«شرق» در تیتر یک امروز خود با عنوان «صیانت پایداری نداشت» که کنایه‌ای است به طیف خواهان صیانت یعنی «پایداری‌»؛ به بررسی وضعیت طرح صیانت و جلسه دیروز مجلس در این باره پرداخته است. این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری هم  نقش مخرب ترکیه در تشدید بحران محیط‌زیستی ایران و عملکرد سیاست‌خارجی کشور دراین رابطه را بررسی می‌کند. در این گزارش آمده است: « بر‌ اساس معاهدات بین‌المللی، هیچ کشوری اجازه ندارد منابع آبی رودخانه‌های بین‌المللی و مشترک بین همسایگان را به کنترل خود دربیاورد. این مهم به‌طور صریح، روشن و مشخص در معاهدات سازمان ملل، لاهه، پاریس، ژنو، بارسلون، مادرید و... هم مورد تأکید قرار گرفته است. این در حالی است که از یک‌ طرف عدم اعتنای آنکارا به این معاهدات با هدف حفظ حقابه کشورهای همسایه و در سوی دیگر اغماض بغداد، دمشق و تهران در کنار انفعال ایران برای پیگیری «دیپلماسی آب» به تشدید بحران کم‌آبی، محیط‌زیستی و سلامت کشور دامن زده است»

شرق

جوان/ نجات صندوق‌های ورشکسته

«جوان» در تیتر یک امروز خود نوشته: «یک نظام تأمین اجتماعی گسترده و پایدار که از پیش از تولد تا بعد از مرگ افراد را زیر چتر خود قرار دهد و دغدغه‌هایشان را برطرف کند، حتی می‌تواند در تحکیم خانواده و اقناع خانواده‌ها به داشتن فرزندان بیشتر هم اثر‌گذار باشد. اکنون با ۱۸ صندوق بیمه‌ای مختلف در کشور با تشتت در حوزه نظام تأمین اجتماعی مواجهیم و این مسئله موجب شده تا افراد مختلف سطوح متفاوتی از حمایت و خدمت را تجربه کنند. از سوی دیگر جمعیت قابل‌توجهی از مردم کشورمان فاقد هر گونه حمایت بیمه‌ای هستند و همین مسائل موجب بروز فقر و نابرابری در سطح جامعه شده و از ضعف در نظام تأمین اجتماعی حکایت دارد.» این روزنامه اصولگرا به ابلاغ سیاست‌های کلی تامین اجتماعی از سوی رهبری اشاره کرده و با طرح این سوال که «آیا این سند می‌تواند به اهداف تعیین‌شده دست یابد؟» نوشته: « صندوق‌های ورشکسته را فقط با «سیاست‌های کلی» می‌توان نجات داد».

جوان

آفتاب یزد/ احتمال جنگ آب

«آفتاب یزد» از «احتمال جنگ آب» گفته و به نقل از حسین کنعانی مقدم نوشته: « قطعا یکی از مسائل مهم بحث جنگ آب در خاورمیانه است و بزرگترین منابع آب شیرین، دارد به سمت جاهایی می‌رود که خواهیم دید در آنجا آب ارزش بیشتری از نفت دارد. اسرائیل دارد تمام منابع آبی منطقه را مدیریت و کنترل می‌کند. این مسئله بحث علمی و جهانی است و باید به آن توجه کرد. اما اینکه ما همه مسائل را سیاسی کنیم، جز آسیب و ایجاد حاشیه دستاورد دیگری نخواهیم داشت. ... اینکه ما بتوانیم با کشورهای همسایه پروژه‌های مشترک تعریف کنیم خوب است اما اسم این کار دیپلماسی نیست اینجا دقیقا یک تجارت آب است یعنی به جای دیپلماسی آب باید تجارت آب مطرح شود. اما در این زمینه اصلا به تجارت آب نگاه نکردیم. ... دیپلماسی آب فقط یک حرف و یک ادعای خوش منظر بیش نیست مگر اینکه عقبه نظامی اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی با هم جمع شوند تا دیپلماسی بتواند پیش برود و تاثیرگذار باشد.»

آفتاب یزد

ایران/ همسایه‌های جدانشدنی

«ایران» در گزارشی که عکس یک کرده از تلاش برخی سرویس‌های کشورهای منطقه برای ایجاد اختلاف میان تهران و کابل گزارش می‌دهد. این روزنامه دولتی با تیتر « فتنه‌انگیزی علیه همسایه‌های جدانشدنی» نوشته: « در ادامه تحریک رسانه‌ای برای ایجاد  اختلاف میان دو ملت ایران و افغانستان، دیروز عده‌ای در هرات به سرکنسولگری ایران حمله کردند و علاوه بر آتش زدن لاستیک در مقابل سرکنسولگری، دوربین های امنیتی را شکستند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حمله کنندگان موفق به ورود به سرکنسولگری نشدند و نیروهای طالبان نیز آنها را متفرق کردند. نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان با اشاره به تلاش دشمن برای ایجاد فتنه میان دو ملت ایران و افغانستان، تأکید کرد: اوضاع برای مهاجرین افغانستانی مطلوب بوده و بزودی اتفاق خوبی در این زمینه می‌افتد. کاظمی قمی گفت: اتفاقاتی که مقابل کنسولگری ایران در هرات و سفارت کشورمان در کابل افتاد نیز دارای پشت‌صحنه بیرون از افغانستان است و تحرکاتی از بیرون وجود دارد.»

ایران

سازندگی/ دو سر برد

«سازندگی» جلد امروز خود را به انتخابات فرانسه اختصاص داده است. این روزنامه اصلاح طلب امانوئل ماکرون و مارین لوپن را عکس کرده و در گزاشی با عنوان «دو سر برد» سعی کرده به این سوالان پاسخ دهد که «چرا انتخابات ریاست جمهوری فرانسه برای ایران مهم است؟ اگر مارین لوپن پیروز شود چه سیاست‌هایی در قبال ایران دنبال می‌شود و اگر مکرون پیروز شود سرانجام مذاکرات احیای برجام چه خواهد شد؟

این روزنامه اصلاح‌طلب در یادداشتی هم به قلم عبدالرضا فرجی راد، استاد ژئوپولتیت پیروزی ماکرون را پیش‌بینی کرده و نوشته: «فرض مسلم آن است که آقای مکرون بتواند برای بار دوم اکثریت آرا را به دست آورده برای دومین بار به عنوان رئیس جمهوری فرانسه برگزیده شود چراکه تجربه در فرانسه نشان داده زمانی که غالب فرانسوی ها پیروزی چهره‌ای رادیکال را محتمل بدانند برای دفاع از دموکراسی و آرمان‌های این کشور به صحنه آمده و تلاش می‌کنند تا مانع از پیروزی چهره‌های تندرو شوند.»

سازندگی

وطن امروز/ پایه‌های‌انقلاب در عدالت‌اجتماعی

«وطن امروز» تیتر یک امروز خود را به تاثیر سیاست‌های تامین اجتماعی که اخیرا از سوی رهبری ابلاغ شده اختصاص داده و در گزارشی با عنوان «پایه‌های‌انقلاب در عدالت‌اجتماعی» نوشته: «رهبر حکیم انقلاب یکشنبه هفته جاری سیاست‌های کلی تامین اجتماعی را در 9 بند و با اهداف کلی ایجاد رفاه و برطرف کردن فقر و محرومیت ابلاغ کردند و ۳ قوه موظف به طراحی و تدوین برنامه‌های اجرای این سیاست‌نامه ظرف 6 ماه آینده شدند. پس از این بلافاصله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری با تشکیل جلسه هیات دولت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مسؤول پیگیری «فرمان تامین اجتماعی» کرد. بررسی بندهای سیاست‌های کلی تامین اجتماعی حاکی از آن است که رهبر معظم انقلاب به دنبال هدفمندسازی و تمرکزگرایی اقدامات در رابطه با رفاه و تامین اجتماعی است و به نوعی ابلاغ این سیاست‌نامه به معنای عدم رضایت ایشان از شرایط کنونی است.»

وطن امروز

دنیای اقتصاد/ قطب نمای تورم ملکی ۱۴۰۱

«دنیای اقتصاد» در تیتر یک امروز خود به اوضاع بازار مسکن پرداخته و از استعداد کاهشی قیمت نوشته. این روزنامه اقتصادی در گزارش خود آورده است: « اکثریت متغیرهای برون‌زای موثر بر «مسکن۱۴۰۱» در کنار یک متغیر درون‌زای کلیدی یعنی «قدرت خرید» از استعداد کاهشی قیمت‌ها در سال جدید حکایت می‌کند. ... قیمت آپارتمان‌ها در پایتخت، دست‌کم ۱۲درصد بالاتر از «سطح متعارف» است. این وضعیت نتیجه «اضافه‌پرش» قیمت‌ها طی سال‌های ۹۷ تا ۹۹ است که باعث شد بازار مسکن نیز مثل دیگر بازارهای موازی، چربی به خود بگیرد. سال گذشته تحت تاثیر «ریزش نرخ‌های بازدهی» عملیات مقدماتی چربی‌سوزی قیمت مسکن نیز شروع شد و به شکل افت حدود ۱۰درصدی «قیمت واقعی» بروز کرد. در این مقطع با وجود آنکه بستر اولیه کاهش قیمت مسکن فراهم است، اما آینده یک متغیر برون‌زای اصلی، تعیین کننده ادامه مسیر است.»

دنیای اقتصاد

صبح نو/ تخته گاز خودرو

«صبح نو» عکس یک امروز خود را به بازار خودرو اختصاص داده و تیتر زده «تخته گاز خودرو». بر اساس گزارش این روزنامه «سیاست‌های نادرست در زمینه تولید و واردات خودرو بازار مصرفی را به هم ریخته است». 

صبح نو در شماره امروز خود به موضوعات دیگری هم پرداخته است. مثلا طرح صیانت که در جلسه غیرعلنی دیروز مجلس محل بحث بود. این روزننامه اصولگرا با اشاره به اینکه «طرح مجلس برای فضای مجازی در کمیسیون جدید با محتوای جدید بررسی می‌شود» از «بازگشت صیانت به صحن مجلس» خبر داده است.

صبح نو


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها