خبر به روایت «فردا»

طرفدار خاتمه جنگ / حقوق بشر نژاد پرستانه / صیانت 2 ؟

کد خبر: 1133096

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

طرفدار خاتمه جنگ / حقوق بشر نژاد پرستانه / صیانت 2 ؟

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

اعتماد/ زمینه‌چینی برای ضربه کاری

«اعتماد» از صحبت‌های دیروز رهبری این جمله که «ایران طرفدار خاتمه جنگ است» را تیتر یک کرده و در عکس یک نیز به اوکراین و اوضاع و احوالش پرداخته. این روزنامه اصلاح‌طلب تیتر زده «زمینه‌چینی برای ضربه کاری» و از انتقال گسترده نیرو به کی‌یف، بمباران شدید خارکیف و درگیری‌ها در جنوب گزاش می‌دهد تا به این سوال پاسخ دهد که «هدف نیروهای متجاوز روسیه چیست؟»

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری هم به انتقاد از طرح 27 نماینده مجلس درباره فضای مجازی پرداخته و با تیتر مجازات کاربران با «صیانت 2» نوشته: «نگاهی به اسامی این 27 نماینده می‌توان از خط و ربط سیاسی‌شان صحبت و به روشنی رویت کرد که اغلب به طیفی خاص و البته تندرو در جریان اصولگرا نزدیکند. 27 نماینده‌ای که در شرایطی با طرحی تازه، مسیر صیانت را از راهی دیگر می‌آزمایند که این طرح تازه اواخر شهریورماه امسال از سوی هیات رییسه اعلام ‌وصول شد و اکنون در نوبت رسیدگی است.»

اعتماد 11 اسفند

جوان/ خطوط قرمز مسکو

«جوان» بخش عمده‌ای از صفحه یک امروز خود را به عکس اختصاص داده و در عکس نیز سراغ اوکراین رفته است. این روزنامه اصولگرا سخنان دیروز رهبری را نیز با تاکید بر آن بخش که گفتند «اوکراین قربانی رژیم مافیایی و بحران ساز امریکا شد» پوشش داده است. 

این روزنامه اصولگرا با تیتر «مسکو: اروپا از تسلیحات هسته‌ای امریکا خالی شود» نوشته: «جنگ اوکراین در حال پیدا کردن ابعاد استراتژیک منطقه‌ای است و در ششمین روز ادامه این جنگ به سختی می‌توان گفت نتایج تنش‌ها تنها محدود به مرز‌های اوکراین خواهد بود. «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه ادامه حضور سلاح‌های هسته‌ای امریکا در اروپا را غیرقابل قبول دانسته و خواستار خروج این تسلیحات از اروپا شده‌است. به نظر می‌رسد خطوط قرمز روس‌ها دیگر محدود به مرز‌های اوکراین و کشور‌های همجوار با روسیه نیست، بلکه مسکو به‌دنبال آن است محیط اروپا را برای خود امن کند. اتحادیه اروپا روز دوشنبه و سه‌شنبه فهرستی از تحریم‌های جدید علیه روسیه اعلام کرد و نام سخنگوی «ولادیمیر پوتین» و چند کلان سرمایه‌دار این کشور را به فهرست سیاه تحریم‌های خود افزود.»

جوان 11 اسفند

شرق/ از صیانت تا مجازات

«شرق» تیتر زده «صیانت» نشد‌‌ مجازات می‌کنند و طرح جدید برخی نمایندگان مجلس در حوزه فضای مجازی را «خواب جدید مجلس برای فضای مجازی» خوانده است. این روزنامه اصلاح‌طلب در انتقاد از طرح مذکور که از سوی 27 نماینده حامی طرح صیانت ارائه شده، به مرور بندها و تبصره‌های آن طرح پرداخته و نوشته: «با این حساب اگر طرح صیانت ‌مانند آنچه مورد نظر اقلیت تندروی مجلس است تصویب نشود، راهی جایگزین برای مسدودسازی دسترسی مردم به شبکه‌های اجتماعی مجازی در دست است که با جرم‌انگاری فعالیت در پلتفرم‌هایی چون توییتر و یوتیوب عملا اکثر‌ مردم ایران مجرم تلقی خواهند شد و حتی نمایندگان مجلس و وزرا و بسیاری از مدیران عالی‌رتبه نیز به دلیل فعالیت در این شبکه‌های اجتماعی مستوجب مجازات خواهند بود».

این روزنامه اصلاح‌طلب عکس یک امروز خود را نیز به گفت‌وگوی احمد غلامی و محمد مهاجری درباره وضع موجود اختصاص داده است.

شرق 11 اسفند

کیهان/ توافق بدون تضمین به مثابه چک بی‌محل

«کیهان» برای بازتاب سخنان دیروز رهبری دو جمله را برگزیده و آن اینکه «اوکراین قربانی بحران‌سازی آمریکاست / ما طرفدار توقف جنگ هستیم». این روزنامه اصولگرا بخشی از شماره امروز را هم به مذاکرات هسته‌ای وین اختصاص داده است. مثلا در یادداشتی به قلم مهدی امامقلی نوشته: «مدعیان اصلاحات و البته طرف‌های غربی با طرح این مقدمه که برجام صرفاً برنامه اقدام مشترک است نه موافقت‌نامه الزام‌آور و نمی‌توان برای آن اعتبار حقوقی قائل شد، عنوان می‌کنند که نقض برجام، مسئولیت بین‌المللی ایجاد نمی‌کند. آنها از همین رهگذر نتیجه‌گیری می‌کنند که اساساً در مناسبات بین‌المللی تضمینی وجود ندارد! در رد این ادعا ابتدا باید یادآور شد که اولاً) برجام بر اساس حقوق بین‌الملل منعقد شده و قصد کشورها ایجاد آثار و نتایج حقوقی و «تعهدآور» بودن برجام بوده است ثانیاً) شورای امنیت سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه 2231 درواقع اعلام کرد که برجام بخشی از قطعنامه شورای امنیت است و این سند بخشی از اعتبار خود را از شورای امنیت می‌گیرد. به همین دلیل لازم نیست آن را معاهده تلقی کرد و یا در نهاد قانون‌گذاری داخلی به تصویب رساند چه آنکه بر اساس ماده 25 منشور ملل متحد قطعنامه‌های شورای امنیت برای همه کشورها الزام‌آور است.»

کیهان 11 اسفند

آفتاب یزد/ تاب‌آوری روسیه

«آفتاب یزد» پوتین را عکس یک و میزان تاب‌آوری اقتصاد روسیه در برابر تحریم‌ها را بررسی کرده است. در این گزارش به نقل از علی گلستانی، کارشناس اقتصاد بین الملل آمده است: «اول اینکه این تحریم در زمانی که روسیه در مقام بررسی سناریوهای مختلف از جمله جنگ با اوکراین بوده، برای او محرز بوده یعنی روسیه غافل از این موضوع نبوده است بنابران ملاحظات اقتصادی او در ملاحظات سیاسی جنگ کاملا دیده شده است. ... نکته دیگر این است که ذات تحریم‌ها یک ذات اقتصادی است و این موضوع در حال حاضر تحریم‌ها را به یک ابزار برای رسیدن به اهداف سیاسی تبدیل کرده است. در چنین شرایطی بازیگران اقتصادی تصمیم‌گیر نیستند بلکه بازیگران سیاسی تصمیم گیر هستند ... نکته دیگر این است که تحریم‌ها با توجه به اینکه یک سیاست پر دامنه و بلند مدت هستند، معمولا نمی‌توانند در کوتاه مدت به خوبی جواب بدهند بنابراین گزینه تحریم در سنجش با گزینه‌های نظامی و جنگ که یک گزینه بسیار عملیاتی، فوری و کوتاه مدت است، گزینه مناسبی نیست، حتی اگر این تحریم‌ها بخواهند تاثیر گذار باشند فعلا در مقام عملیاتی برای تصمیم گیرندگان نظام سیاسی روسیه گزینه جدی‌ای نیستند.»

آفتاب یزد 11 اسفند

ایران/ توافق یا عدم توافق

«ایران» سخنان دیروز رهبری و تاکید ایشان بر اینکه «ما با جنگ در هر جای دنیا مخالفیم» را عکس یک کرده است. این روزنامه دولتی همچنین به مرور آخرین اخبار از مذاکرات وین پرداخته و تیتر زده «احتمال توافق و عدم توافق برابر است».

ایران در تیتر یک امروز خود نیز از مصوبات ستاد تنظیم بازار برای مقابله با نوسانات قیمتی بازار گزارش داده و با عنوان «تمهیدات ویژه برای بازار شب عید» نوشته: «آیت الله رئیسی، وزرای جهاد کشاورزی و صمت را موظف کرد دلایل افزایش قیمت‌ها را با وجود کاهش نرخ ارز بررسی کنند. ... از طرف دیگر بیست و یکمین جلسه ستاد تنظیم بازار دوشنبه 9 اسفندماه به ریاست محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور و با حضور وزرای صنعت، معدن وتجارت، جهاد کشاورزی، دادگستری، اقتصاد و راه و شهرسازی برگزار و تصمیمات مهمی در جهت کاهش قیمت برخی اقلام و کالاهای اساسی اتخاذ شد.»

ایران 11 اسفند

آرمان ملی/ فرصت بی‌تکرار

«آرمان ملی» تاثیر بحران‌های ناشی از جنگ اوکراین بر ایران و مساله برجام را بررسی می‌کند و در گزارشی که تیتر یک کرده با عنوان «فرصت بی‌تکرار» نوشته: «رعایت بی‌‌طرفی ازسوی ایران، ما را لااقل به یکی از طرف‌های تامین گازونفت اروپا تبدیل می‌کند واز دیگر سوی تهران را از دام هسته‌ای و احتمالا مسکو را از تله اوکراین می‌رهاند» در این گزارش همچنین آمده است: «این فرصت تاریخی- باتوجه به احتمال فرسایشی شدن جنگ اوکراین- برای ایران تکرار نخواهد شد». 

این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین گفت‌وگویی دارد با حسن بهشتی‌پور تحلیلگر مسائل بین‌الملل که تاکید دارد «ایران بی‌طرفی را ترجیـح دهد». او می‌گوید: «ایران می‌تواند سیاست بی‌طرفی اتخاذ کند و ازیک‌طرف به روسیه هشدار دهد که ورود به خاک اوکراین به‌هیچ‌وجه به نفع مردم روسیه و اوکراین نیست و این مساله از طریق سیاسی و دیپلماتیک قابل‌حل است. به اوکراین هم هشدار دهد که عضویت در ناتو هیچ منفعتی برای این کشور ندارد و بر مشکلات این کشور می‌افزاید. ... شرایط کنونی بسیار تعیین‌کننده است و هوشمندی جمهوری اسلامی ایران در اتخاذ یک موضع مستقل و نگاه کردن به جمیع موضوعات، بسیار ضروری است.»

آرمان ملی 11 اسفند

وطن امروز/ عبرت‌های جنگ اوکراین

«وطن امروز» تصویر بزرگی از رهبری انتخاب کرده و برای بازتاب سخنان دیروز ایشان از تیتر «عبرت‌ها جنگ اوکراین» استفاده کرده است. این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری هم به «ادبیات نژادپرستانه خبرنگاران و کارشناسان غربی علیه مردم مسلمان خاورمیانه به بهانه پوشش درگیری‌های اوکراین» پرداخته و با تیتر «غرب فاشیست» نوشته: «سریال توهین خبرنگاران و کارشناسان اروپایی به مردم خاورمیانه و صراحت لهجه‌شان در ارزش‌گذاری قربانیان جنگ با واکنش‌های گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد. تحقیر مردم خاورمیانه به شکلی که گویی جنگ و توحش امری محتوم برای این مردم است و درگیر شدن اروپایی‌ها با جنگ فاجعه‌ای منحصر‌به‌‌‌فرد است، بار دیگر پرده از نگاه استعماری غرب نسبت به مردم دیگر نقاط جهان برداشت. یکی از نکاتی که در این میان بسیار قابل توجه است پیشینه تاریخی غرب در جرقه زدن عمده جنگ‌ها و درگیری‌هایی است که در مناطق مختلف جهان از جمله خاورمیانه به وجود آمده است.»

وطن 11 اسفند

سازندگی/ رئیس جمهور میدان

«سازندگی» که معمولا یک موضوع و یک گزارش را عکس روی جلد کرده و غیر از آن نوار بالایی در صفحه یک خود چیزی ندارد، سخنان دیروز رهبری و تاکید ایشان بر اینکه «طرفدار خاتمه جنگ هستیم» را تیتر یک کرده است. در عین حال ولنسکی رئیس جمهور اوکراین را که این روزها لباس رزم پوشید، عکس کرده و از افزایش محبوبیت او گزارش می‌دهد. این روزنامه اصلاح‌طلب با تیتر «رئیس جمهور میدان» نوشته: «مواضع زلنسکی در برابر حمله سنگین روسیه به خاک اوکراین و ایستادگی‌اش بر اصول و آرمان‌هایی که از ابتدای راه بدان‌ها آنها باور داشت، موجب شده تا بسیاری که ریاست جمهوری یک کمدین را به سخره می‌گرفتتند و ان را فاجعه‌ای برای اوکراین می‌دانستند، دهانشان را بسته و سکوت اختیار کنند. ... حالا با حمله روسیه به خاک اوکراین؛ درست زمانی که اخباری ضد و نقیض در باب نزدیک شدن نظامیان روس به کی‌یف دست به دست می‌شود، انگاری زلنسکی نیز به خود آمده و از منظر ناظران عملکرد تحسین برانگیز داشته است؛ او به‌سان یک قهرمان ملتش را به دور پرچم اوکراین جمع کرد و از آنها خواست با ساختن کوکتل مولوتف و گرفتن سلاح از سرزمینشان دفاع کنند».

سازندگی 11 اسفند

صبح نو/ مقصر جنگ

«صبح نو» جلد امروز خود را به سخنان دیروز رهبری اختصاص داده است. برای بازتاب سخنان ایشان هم به همان دو جمله‌ای اشاره کرده که سایر روزنامه‌ها و رسانه‌ها کرده بودند؛ «طرفدار توقف جنگ هستیم» و «آمریکا یک رژیم مافیایی و باعث جنگ است». 

این روزنامه اصولگرا اما در راستای پرونده مقصریابی از جنگ اوکراین اظهاران سیدحسن نصرالله را هم پوشش داده و به نقل از وی تیتر زده «آمریکا، مسئول اصلی اتفاقات اوکراین است».

صبح نو در گزارش دیگری نیز به بررس تناقض سازمان ملل در دفاع از حقوق مردم یمن و اوکراین پرداخته و آن را با عنوان «حقوق بشر نژادپرستانه» منتشر کرده است. 

گفتنی است، در سرمقاله امروز صبح نو به فرازی دیگری از سخنان دیروز رهبری توجه شده و آن هم بحث جاهلیت مدرن و آپارتاید رسانه‌ای غرب است.

صبح نو 11 اسفند


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها