خبر به روایت «فردا»

پیش‌بینی کاهش تورم/ بازار برنده / حذفی‌های صداوسیما

کد خبر: 1142174

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

پیش‌بینی کاهش تورم/ بازار برنده / حذفی‌های صداوسیما

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

کیهان/ کاهش نرخ تورم

«کیهان» پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول مبنی بر اینکه «نرخ تورم در ایران 8 درصد کاهش می‌یابد» را تیتر یک کرده است. در این گزارش آمده است: «این نهاد بین‌المللی در جدیدترین گزارش خود از وضعیت پیش روی اقتصادهای جهان با اشاره به بحران‌هایی همچون جنگ اوکراین و همچنین بازگشت قرنطینه‌ها در نتیجه خیز دوباره کرونا، هشدار داد تورم یک خطر واضح‌ در بسیاری کشورهاست. با این حال وضعیت ایران درباره روند تورم متفاوت پیش‌بینی شده است. در گزارش IMF، نرخ تورم ایران در سال ۲۰۲۱ (سال گذشته میلادی) برابر با ۴۰.۱ درصد اعلام و پیش‌بینی شده است این رقم در سال ۲۰۲۲ (سال جاری) به ۳۲.۳ درصد کاهش یابد.بنا بر اعلام این گزارش، نرخ تورم ایران در سال ۲۰۲۳ به روند کاهشی خود ادامه می‌دهد و به ۲۷.۵ درصد خواهد رسید. بر اساس گزارش‌های پیشین صندوق، نرخ تورم ایران در سال ۲۰۲۰ نیز ۳۶.۴ درصد بوده است.شایان ذکر است بانک جهانی هم در جدیدترین گزارش خود که چند روز قبل منتشر گردید، روند تورم در ایران را کاهشی عنوان کرده بود.»

کیهان

اعتماد/ رد شایعه لغو مصوبه دستمزد کارگران

«اعتماد» عکس یک امروز خود را به رد شایعه لغو مصوبه دستمزد کارگران اختصاص داده و به نقل از رییس کمیته دستمزد شورای عالی کار نوشته که «هیچ فردی در مملکت جز مقام معظم رهبری این رای را نمی‌تواند برگرداند».

این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین گفت‌وگویی با باربارا اسلوین، پژوهشگر اندیشکده شورای آتلانتیک دارد که با تیتر «ایران و امریکا در دام پهن‌شده توسط ترامپ افتاده‌اند» منتشر شده است. او در این مصاحبه می‌گوید: «زمان به نفع ایران نمی‌گذرد. هر قدر که این توقف بیشتر ادامه پیدا کند، فرصت کمتری تا انتخابات ریاست جمهوری بعدی ما در ایالات متحده وجود دارد و اگر در انتخابات بعدی یک جمهوری‌خواه برنده شود، این احتمال وجود دارد که رییس‌جمهور جمهوری‌خواه مجددا از توافق خارج شود. در نتیجه ایران باید تلاش کند تا میزان اعتبار توافق را به حداکثر برساند و دوران زمانی که می‌تواند آزادانه نفت بفروشد را به حداکثر برساند و دورانی را که می‌تواند به درآمدهایش دسترسی داشته ‌باشد به حداکثر برساند.»

اعتماد

جوان/ مقاومت جواب داد

«جوان» حرف‌های دیروز رئیسی را با تیتر «انضباط را جایگزین چانه زنی و سفارش می‌کنیم» پوشش داده است.

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری که عکس یک شده با عنوان «موشک‌های مقاومت در‌های مسجدالاقصی را به روی صهیونیست‌ها بست»نوشته: «مقاومت فلسطینی‌ها در مقابل جنایات صهیونیست‌ها در کرانه باختری و قدس اشغالی و هشدار‌های مکرر مقاومت غزه برای پاسخ کوبنده به اشغالگران که با شلیک چند موشک به سرزمین‌های اشغالی همراه بود، جواب داد و مقامات تل‌آویو از مواضع خود عقب نشستند. مقامات این رژیم اعلام کردند که در‌های مسجدالاقصی به روی شهرک‌نشینان بسته می‌شود.»

جوان

ایران/ وارث زیان‌های انباشته

«ایران» در شماره امروز خود با استناد به صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی که اخیرا منشتر شده، تیتر زده «دولت سیزدهم وارث زیان انباشته» و نوشته: «تا پیش از این مردم و کارشناسان تنها کلیاتی از چگونگی اداره شرکت‌های عریض و طویل دولتی می‌‌شنیدند، اما با انتشار صورت‌های مالی رسمی تمام جزئیات عملکرد این شرکت‌ها روی میز شفافیت گذاشته شده است.حال بررسی صورت‌های مالی تعدادی از شرکت‌ها بخصوص در بخش زیان‌های انباشته شرکت‌ها شاهد وضعیت نامطلوبی هستیم. به طوری که بسیاری از این شرکت‌ها که ارائه دهنده کالا یا خدمات تقریباً انحصاری هستند، با وجود کسب درآمد، بعضاً با زیان بالایی همراه هستند و درکنارآن هر ساله به زیان‌های انباشته آنها نیز افزوده می‌‌شود. این موضوع نشان می‌‌دهد که دولت سیزدهم در چه وضعیتی شرکت‌های دولتی را تحویل گرفته است. این در حالی است که اصلاح ساختار این شرکت‌های زیانده و فربه به سال‌ها کار کارشناسی و برنامه‌ریزی دقیق نیاز دارد.»

ایران

وطن امروز/ هتاک

«وطن امروز» برای صفحه یک امروز خود عکسی از فائزه هاشمی که در سیاسی فرو رفته را انتخاب کرده و او را «هتاک» خوانده است. این روزنامه اصولگرا نوشته: «فائزه هاشمی به درجه‌ای از گستاخی رسیده که دیگر پا را از اهانت به ارزش‌های انقلاب اسلامی فراتر گذاشته و اهانت به پیامبر اسلام(ص) را در دستور کار قرار داده است.  وی که چند روز قبل در اظهاراتی در شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از تحت تحریم ماندن سپاه استقبال کرده و گفته بود: «تنها راه بازگشت سپاه به پادگان‌ها این است که در لیست تحریم‌ها باقی بماند. چیزی که از سپاه نصیب جامعه ایران می‌شود، منفی است و باید جایی متوقف شود. فکر نمی‌کنم خروج سپاه از لیست گروه‌های تروریستی، به نفع جامعه ایران و منافع ملی باشد»، در آخرین فیلمی که از صحبت‌هایش منتشر شده، می‌گوید: پیامبر(ص) پول‌های حضرت خدیجه(س) را حرام کرد.  اما این نخستین‌بار نیست که فائزه سخنانی ضد ارزش‌های انقلاب و اسلام بر زبان می‌آورد. او قبل‌تر از اینها نشان داده که عملا پیاده‌نظام دشمنان جمهوری اسلامی ایران در کشور است. »

وطن امروز

دنیای اقتصاد/ بازار برنده

«دنیای اقتصاد» با اشاره به سبقت بورس از سکه و ارز از شکسته شدن رکورد هشت ماهه بازار سهام گفت و در گزارشی که تیتر یک کرده با عنوان «بازار برنده در ماه اول قرن» نوشت: «پرونده بازارهای دارایی در نخستین ماه از قرن جدید با رشد دسته‌جمعی قیمت در بازار دارایی‌ها بسته شد. در این ماه شاخص کل بورس تهران بیش از ۱۰درصد افزایش ارتفاع داد و دلار و سکه نیز ۶درصد گران‌تر معامله شدند. به این ترتیب بورس به برنده بازارهای سرمایه‌گذاری در فروردین۱۴۰۱ بدل شد. تحلیلگران ارزی تداوم یافتن مذاکرات وین و انتشار خبرهای گوناگون از آن و تغییر فاز انتظارات جامعه به‌دلیل تداوم شرایط تورمی را مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت‌ فروردین‌ماه دلار و سکه می‌دانند. در تالار شیشه‌ای اما سطوح مناسب قیمت‌ها از منظر ارزش‌گذاری و همزمان پشتوانه‌های مناسب بنیادی موجب شد تا شاهد افزایش تقاضا برای سهام و خروج حقیقی‌ها از پناهگاه صندوق‌های سرمایه‌گذاری باشیم.»

دنیای اقتصاد

سازندگی/ سیمای بی‌سروش

«سازندگی» سروش صحت که اخیرا از برنامه کتاب‌باز صداوسیما کنار گذاشته شده را عکس یک کرده و با تیتر «سیمای بی‌سروش» به بررسی این پرداخته که «چرا صداوسیما چهره‌های محبوب و معروف خود را یک به یک کنار می‌گذارد و سرمایه‌های خود را حذف می‌کند؟» در این گزارش آمده است: «بیش از چهار سال از نبودن عادل فردوسی‌پور در شبکه سه می‌گذرد اما نه فراموش شده و نه از میزان محبوبیتنش کاسته شد.  ... چهره‌هایی دیگر مانند ایرج طهماسب، رضا عطاران، مرضیه برومند و ... همین وضعیت را دارند و گویی هر هنرمندی که از این سازمان کنار گذاشته می‌شود، عزیزتر شده و محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند.به راستی چرا چنین است؟»

سازندگی

 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها