خبر به روایت «فردا»

جنگ گازی روسیه با غرب/ مزد ترس / روز قدس و هماهنگی نیروهای مقاومت

کد خبر: 1143540

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

جنگ گازی روسیه با غرب/ مزد ترس / روز قدس و هماهنگی نیروهای مقاومت

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

ایران/ برنامه‌ دولت برای یارانه

«ایران» عکس یک خود را روز قدس اختصاص داده، از طرح استفاده کرده و یک ویژه نامه با عنوان «سرزمین مقدس» دارد. در تیتر یک اما گفت وگویی با رئیس سازمان برنامه بودجه دارد که با عنوان «250هزارمیلیارد تومان در حساب مردم» منتشر شده است. میرکاظمی در این مصاحبه می‌گوید: « در بودجه امسال حدود 20 میلیارد دلار برای تأمین نهاده، کالاهای اساسی و دارو درنظر گرفته شده است». به گفته او «دولت برنامه دارد با انجام اصلاحات قیمتی، یارانه‌ها را مستقیماً به دست مردم برساند، به جای اینکه مانند شیوه فعلی، به دست واسطه‌ها و دلالان برسد.» او در بخشی از این گفت‌وگو تاکید کرده که «تا امروز هیچ تغییری در قیمت آرد نانوایی‌ها صورت نگرفته است»

ایران

اعتماد/ نه تند نه سازگر

«اعتماد» دیدار رهبری با دانشجویان را با یک روز تاخیر عکس یک کرده و تیتر زده «نه تند باشید نه سازشگر». این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی هم دلایل خروج معاونان رییس‌جمهور را از کمیسیون اقتصادی دولت بررسی می‌کند. اعتماد در این گزارش که با عنوان «بیماری یا درخواست شخصی» منتشر شده، نوشته: « گمانه‌زنی‌هایی در خصوص پایان همکاری‌های محسن رضایی و سید صولت مرتضوی در کابینه مطرح شد. برخی از اظهارنظرها نیز این تغییرات را مرتبط با صف کشی دو راس اصلی پاره خط اصولگرایان در دولت دانستند. پاره‌خطی که یک راس آن را راستگرایان سنتی با حضور چهره‌هایی چون محسن رضایی، ضرغامی و...، تشکیل می‌دهند و راس دیگر آن نیز برآمده از اعضای جبهه پایداری و نو اصولگرایان است که بخش قابل توجهی از وزن کلی کابینه را در اختیار گرفته‌اند. ....  شاید بخشی از این فضا به دلیل بستری بودن محسن رضایی در بیمارستان و سپری شدن دوران نقاهت او در هفته‌های گذشته بوده که این چهره کمتر در قاب تصویر رسانه‌ها دیده شده است.»

اعتماد

جوان/ نبرد نهایی

«جوان» بخش عمده‌ای از صفحه یک امروز را به عکس اختصاص داده و موضوعی که در عکس دیده نیز فلسطین و مقاومت است. این روزنامه اصولگرا با عنوان «نبرد نهایی نزدیک است» نوشته: «روز قدس امسال با سال‌های قبل تفاوت دارد. نه‌تن‌ها از بعد ملتهب‌تر شدن رویداد‌های فلسطین، بلکه از نظر گسترش دامنه مقاومت به بیرون از غزه. حالا دیگر مسلح شدن کرانه باختری نه یک برنامه، که واقعیتی عینی است. مجموعه این تحولات باعث شده که رهبران مقاومت زوال رژیم صهیونیستی را گریزناپذیر بخوانند و دبیر کل حزب‌الله وعده نزدیک‌بودن نبرد و پیروزی نهایی بدهد.»

جوان

آرمان ملی / مذاکرات طولانی

«آرمان ملی» گفت‌وگویی دارد با حسن بهشتی‌پور تحلیلگر مسائل بین‌المللی که تاکید می‌کند، طولانی شدن مذاکرات نه به نفع ایران و است و نه آمریکا. وی در این مصاحبه می‌گوید: «در خصوص درخواست ایران برای خروج سپاه از لیست گروه‌های تروریستی، معتقدم حق با ایران است و این‌طرف آمریکایی است که باید انعطاف نشان دهد. نه برای ایران و نه برای هیچ کشوری قابل‌قبول نیست که بخشی از نیروهای مسلحش به‌عنوان گروه‌های تروریستی معرفی شود. ایران هم در قبال این انعطاف احتمالی، بخشی از مطالبات آمریکا را مورد توجه قرار می‌دهد. در این میان برخی اشاره می‌کنند که در زمان دولت قبلی، دو طرف مجموعه مشکلات را حل‌وفصل کرده بودند و فضا برای خروج سپاه از دایره تحریم‌ها فراهم ‌شده بود. به نظرم این نوع نگاه در شرایط فعلی کمکی به تداوم گفت‌وگوها نمی‌کند و از درون ایران باید صدای واحدی در خصوص برجام شنیده شود.»

آرمان ملی

کیهان/ هماهنگی نیروهای مقاومت

«کیهان» تیتر و عکس یک امروز خود را اختصاص داده به روز قدس و با تیتر «هماهنگی نیروهای مقاومت برای پایان دادن به اشغال فلسطین» نوشته: «در آستانه روز جهانی قدس، جنبش نجباء تصاویر ویدئویی را منتشر کرده که در آن تمام اعضای مقاومت از ایران و حزب‌الله لبنان گرفته تا یمن و فلسطین با توانایی‌ها و امکانات قدرتمندی که دارند حمله بزرگ برای پایان دادن به اشغال فلسطین را انجام می‌دهند. این حرکت در کنار جشن «منبر قدس» که رهبران مقاومت به صورت یکپارچه علیه صهیونیست‌ها موضع گرفتند، بی‌سابقه است.» در ادامه این گزارش نیز نوشته: «گام‌های هماهنگ جنبش‌های مقامت منطقه‌ای برای آزادی فلسطین با رسوایی‌های مکرر امنیتی در تل‌آویو نیز همراه شده است و «نفتالی بنت»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی یک نامه با گلوله جنگی دریافت کرده است.»

کیهان

سازندگی/ ادبیات عزادار شد

«سازندگی» جلد امروز خود را به محمدعلس اسلامی ندوشن اختصاص داده است، نویسنده و متفکر ایرانی که چند روز قبل در 97 سالگی در کانادا درگذشت. این روزنامه اصلاح‌طلب با تیتر «ادبیات عزادار شد» به وجوه مختلف زندگی و آثار او پرداخته و نوشته: «اگرچه در نظرش فردوسی و اثر سترگش، شاهنامه، جایگاه خاصی داشت، اما او را در کنار مولوی، سعدی و حافظ «چهارسخنگوی وجدان ایران» می دانست. از همین رو ایران دوستی اسلامی ندوشن وطن پرستی کاذب نبود و ایران در مقابله با جهان «غیر» تعریف نمی‌شد. چه به باورش، ایران به جهت موقعیتش که در چهارراه حوادث قرار داشت، دارای «فرهنگ تلفیقی» بود. در این فرهنگ تعامل با جهان جای ستیره را می‌گرفت. بر این مبنا با آن که تحصیل کرده غرب بود، غرب‌گرا نشد. هم‌چنان که در ایران دوستی به تمام بود اما غرب‌ستیز نبود. با چنین نگاهی درباره «ایران و جهان از نگاه شاهنامه» نوشت؛ کتابی که سند هویت ملی ایرانیان است.»

سازندگی

وطن امروز/ مزد ترس

«وطن امروز» پمپئو را عکس کرده و تیتر زده «مزد ترس!» دلیلش هم این است که وزیر خارجه آمریکا در کمیته روابط خارجی سنا تأکید کرد تلاش‌ها برای ترور «مایک پمپئو» وزیر سابق خارجه آمریکا واقعی و ادامه‌دار است. در این گزارش آمده است: «دولت بایدن از ژانویه نگران تهدیدات علیه پمپئو و هوک بوده است. «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا در آن زمان مدعی شد: اشتباه نکنید. ایالات متحده آمریکا از شهروندان خود محافظت و از آنها دفاع خواهد کرد. ما به عنوان آمریکایی، در زمینه سیاست اختلاف نظر داریم. ما درباره سیاست ایران اختلاف نظر داریم اما در عزم خود در برابر تهدیدها و تحریکات متحد هستیم. در دفاع از مردم خود متحد هستیم. »

وطن امروز

دنیای اقتصاد/ جنگ گازی روسیه با غرب

«دنیای اقتصاد» در تیتر یک امروز خود با اشاره به اینکه «گازپروم» صادرات به لهستان و بلغارستان را متوقف کرد، از «گسترش جنگ در میدان اقتصاد» گفته و در در گزارشی با عنوان «شلیک گازی پوتین به اروپا» نوشته: «روسیه در جدیدترین مرحله رویارویی خود با «کشورهای متخاصم» در اروپا، صادرات گاز به لهستان و بلغارستان را متوقف کرد. ... این اقدام جدید مسکو نشان‌دهنده فاز جدیدی از درگیری میان جبهه ناتو و روس‌ها است. کشورهای اروپایی دریافته‌اند که پوتین بر تهدیدها و وعده‌های خود درباره قطع گاز کشورهایی که طبق فرمان او هزینه گاز را به روبل پرداخت نکنند، پایبند است. قطع گاز حالا خشم مقامات و رهبران کشورهای اروپایی را برانگیخته است. آنها مسکو را به باج‌گیری گازی متهم کرده‌اند و وعده «واکنشی هماهنگ» به کرملین داده‌اند. با این حال، خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی به نقل از منابع آگاه، تایید کرده که ۴ کشور اروپایی تاکنون پرداخت‌های خود را از طریق روبل انجام داده‌اند و ۱۰ شرکت اروپایی نیز حساب‌های ویژه‌ای برای پرداخت هزینه گاز به روبل روسیه افتتاح کرده‌اند.»

دنیای اقتصاد

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها