خبر به روایت «فردا»

مصائب کارگران/جراحی نظام بانکی / آشفته بازار دارو / استارت واردات خودرو

کد خبر: 1144143

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

مصائب کارگران/جراحی نظام بانکی / آشفته بازار دارو / استارت واردات خودرو

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ کارگران مشغول اعتراض‌اند

«اعتماد» به مناسبت روز کارگر عکس یک خود را صرف بازتاب مصائب کارگران کرده و در گزارشی با عنوان «دست‌هایی برای بوسه زدن» نوشته: «نه تنها اجرای همان مصوبه افزایش 57 درصدی حداقل مزد کارگران در سال جاری هم به دنبال جلسه دو هفته قبل نمایندگان وزارت تعاون با تشکل‌های کارگری و کارفرمایی، زیر سوال و در هاله‌ای از ابهام است، نه از جمع صدها کارگر تعدیل شده طی ماه‌های اخیر، احدی حکم بازگشت به کار دریافت کرده، نه از پرداخت معوقات مزدی هزاران کارگر خبری هست، نه عقد قراردادهای موقت و 89 روزه و بی‌پشتوانه، ممنوع و مشمول جریمه و توبیخ شده و نه.... هیچ و هیچ. همچنان بلندترین صدایی که شنیده می‌شود، صدای شعارها و وعده‌هاست.»

این روزنامه اصلاح‌طلب گفت‌وگویی هم با علیرضا محجوب دارد که نسبت به «فاصله 40درصدی میان هزینه‌های زندگی و حقوق کارگران» ابراز نگرانی می‌کند. او می‌گوید: «شاه‌کلید موضوع، پویایی تشکل‌ها و سندیکاهای کارگری است. برای استیفای حقوق کارگران، کارگر بدون تشکل، نباید وجود داشته باشد.»

اعتماد

جوان/ بادیگارد با غیرت

«جوان» تصویری از پرویز پرستویی و قاسم سلیمانی را عکس کرده و تیتر زده «خط قرمز بادیگارد باغیرت». دلیلش هم انتشار ویدئوهایی در فضای مجازی است که نشان می‌داد چطور برخی از هنرمندان مورد هجمه اپوزیسیون و مخالفان خارج نشین قرار گرفته بودند. این روزنامه اصولگرا با اشاره به اینکه «پرویز با غیرت در لس‌آنجلس مقابل رفتار اپوزیسیون بی‌غیرت مثل ی بادیگارد از خط قرمز ملت ایران، حاج قاسم سلیمانی دفاع کرد» نوشته: «در سیاست داخلی معلوم نیست ما و خیلی‌های دیگر و پرویز پرستویی چقدر تفاهم نظر داریم و کجای یک تقابل می‌ایستیم. گرچه می‌توان حدس زد اختلافات کم نیست، اما چه اهمیتی دارد؛ وقتی پای «ایران» و «مدافعان ایران» وسط باشد، ما با همه اختلافات در کنار هم مقابل مزدوران ایستاده‌ایم.» 

جوان

شرق/ زنانی بدون اثر انگشت

«شرق» بخش عمده‌ای از صفحه یک امروز خود را به بهانه روز کارگر به شرح اوضاع و احوال کارگران اختصاص داده است. زنان کارگر را نیز به طور ویژه دیده و در گزارشی با عنوان «زنانی بدون اثر انگشت» نوشته: «زنی که پشت باجه پیشخوان دولت برای ثبت سیم‌کارتش آمده و نمی‌داند برای نداشتن اثر انگشت، چه کند؟ نگاهی به انگشت‌هایش می‌اندازد. انگشت‌هایش سبز و خموده است. می‌گوید در آشپزخانه یک رستوران سبزی خرد می‌کند. آن‌قدر که دیگر اثر انگشت‌هایش از‌ بین رفته و رنگ سبز به خرد پوستش رفته است. این زن‌ها در بازار کار هم اثر انگشت ندارند.» در ادامه این گزارش زهرا کریمی، اقتصاددان، گفته «بسیاری از زنان کارگر ایران کارکنان خانگی بدون مزد یا کارگران کارگاه‌های زیرزمینی هستند و همین زنان معمولا در آمارهای بازار کار لحاظ نمی‌شوند.» معصومه جوادی، رئیس کانون بانوان شوراهای‌ اسلامی کار هم گفته: «زنان کارگر ایرانی نه‌تنها گاهی دستمزدهای پایین‌تر دریافت می‌کنند و از مزایایی مانند اضافه‌کار و ارتقای شغلی برخوردار نیستند که مجبور هستند علاوه بر محیط کار، ساعات زیادی را به کار در خانه بپردازند.»

شرق

کیهان/ جراحی اقتصادی

«کیهان» در تیتر یک امروز خود با عنوان «بانک‌ها از دلالی املاک، سکه و طلا منع شدند» از «جراحی اقتصادی دولت در شبکه بانکی» گفته و نوشته: «در اقتصادی که نرخ سود حقیقی منفی است، تمایل بازیگران آن به اخذ تسهیلات و عدم پرداخت به‌موقع آن سوق پیدا می‌کند. در چنین اقتصادی عرضه و تقاضای پول در تعادل نیست بنابراین اعتبارات بانکی، جیره‌بندی می‌شود و همین جیره‌بندی نیز منجر به ایجاد تضاد منافع و فساد در فرآیند اعطای تسهیلات می‌شود، در این مکانیسم، افراد کم‌برخوردار جامعه، کمتر منتفع می‌شوند و افراد غنی در جامعه بیشتر از منابع بانکی استفاده می‌کنند و همین امر عدالت اجتماعی در توزیع عادلانه ثروت در جامعه را مختل می‌کند و زمینه‌های ایجاد فسادهای اجتماعی و اقتصادی را فراهم می‌آورد، در این شرایط منابع بانکی تحت هیچ شرایطی، بهینه توزیع نمی‌شود و نه‌تنها منجر به ایجاد سرمایه نمی‌گردد بلکه بهره‌وری نیز قابل تحقق نیست و رشد اقتصادی نیز محقق نمی‌شود.برای برون‌رفت از چنین وضعی، سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در دستورالعملی خطاب به 12 بانک دولتی، سیاست‌ها و راهبردهای بخش بانکی را ابلاغ کرد.»

کیهان

آرمان ملی / آشفته‌بازار دارو

«آرمان ملی» امروز گزارشی را تیتر یک کرده به بازار دارو و نقش احتمالی بیمه‌ها در التیام آن توجه دارد. این روزنامه اصلاح‌طلب به نقل از محمدرضا محبوب فر؛ کارشناس حوزه سلامت نوشته: افزایش قیمت مواد غذایی کم بود که این روزها افزایش قیمت اقلام دارویی و خدمات درمانی هم به آن اضافه شده است و با اینکه وزیر بهداشت و درمان بر جبران هزینه‌های از دست رفته مردم توسط سازمان‌های بیمه تاکید داشته است؛ بیمه‌ها اعلام می‌کنند که «ارز به سازمان‌‌های بیمه‌گر تخصیص پیدا نکرده و همین مساله باعث شده که هم تامین و هم توزیع و هم قیمت‌گذاری دارو تاکنون اصلاح نشود.»

آرمان ملی نوشته: «بازار دارویی کشور چنان نابسامان است که معاون رئیس‌جمهور به وزیر بهداشت هم نامه نوشته و گلایه کرده که جو دارو خیلی بد شده و باید رسیدگی فوری و عاجل صورت گیرد. با این حال، وعده گران نشدن دارو از سوی وزیر بهداشت و درمان نیز اثر نکرده و کار را به جایی رسانده که بیماران در این اوضاع سخت اقتصادی همچنان باید شاهد فروش دارو با چندین برابر قیمت واقعی باشند.»

آرمان ملی

ایران/ نظام بانکی در اتاق عمل

«ایران» با اشاره به «تدوین بسته راهبردها و سیاست‌های بخش بانکی پس از یک دهه» تیتر زده «نظام بانکی در اتاق عمل» به 10 دستور مهم و اخیر وزیر اقتصاد به بانک‌ها اشاره دارد. این روزنامه دولتی عکس یک خود را نیز به مراسم افطاری رئیس جمهو با فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا اختصاص داده است. ایران شرح این جلسه را به شماره بعدی موکول کرده و فقط نوشته: « آیت‌الله دکتر سیدابراهیم رئیسی عصر شنبه در دیدار با جمعی از دبیران کل احزاب و فعالان طیف‌های مختلف سیاسی اظهار داشت: تحزب و تشکل سیاسی باید در خدمت «اصلاح در جامعه» و«حاکمیت ارزش‌ها» باشد. دکتر رئیسی افزود: اگر خود حزب و تشکل سیاسی، معبد و مقصد افراد شد، این آغاز «قبیله‌گرایی و انحراف» است. رئیس جمهور تأکید کرد: هدف جریان‌های سیاسی، باید «استقرار عدالت» و «رستگاری جامعه» باشد.» 

این روزنامه دولتی در گزارش دیگری هم شایعات درباره ناهماهنگی تیم اقتصادی را تکذیب کرده و اظهارات محمد مخبر در این رابطه را پوشش داده است.

ایران

دنیای اقتصاد/ نقشه جدید برای وام‌ها

«دنیای اقتصاد» با اشاره به رونمایی از راهبردهای دولت سیزدهم برای «هدایت اعتبار» در گزارشی با تیتر «نقشه جدید برای وام‌ها» نوشته: «وزارت اقتصاد در تشریح این نقشه عنوان کرده است: در اقتصادی که نرخ سود حقیقی منفی است، تمایل بازیگران آن به اخذ تسهیلات و عدم پرداخت به موقع آن سوق پیدا می‌کند، عرضه و تقاضای پول در تعادل نیست و اعتبارات بانکی جیره‌بندی می‌شود. این جیره‌بندی، منجر به ایجاد تضاد منافع و فساد فرآیند اعطای تسهیلات می‌شود. از نگاه کارشناسان، در این شرایط منابع بانکی، بهینه توزیع نمی‌شود و منجر به ایجاد سرمایه در راستای افزایش رشد اقتصادی نمی‌شود. برای برون‌رفت از چنین وضعی، نیاز است در ابتدا ریل‌گذاری مناسبی برای شبکه بانکی انجام شود. دولت سیزدهم برای برون‌رفت از این وضعیت، نقشه جدیدی برای وام‌ها طراحی کرده است. «کنترل تورم»، «رفع ناترازی بانک‌ها»، ‌«تنوع‌بخشی شیوه‌های تامین مالی»، «تقویت ساختارهای نظارت بانکی»، «هدایت اعتبارات به سمت تولید دانش‌بنیان» و «تسهیل دسترسی خانوار و بنگاه‌ها به وام» از مهم‌ترین اهداف این نقشه است.»

دنیای اقتصاد

صبح نو/ چریک رسانه‌ای

«صبح نو» نادر طالب‌زاده را عکس روی جلد کرده و او را «چریک رسانه‌ای» می‌خواند. این روزنامه اصولگرا همزمان با درگذشت طالب‌زاده جایگاه او در فرهنگ و هنر جبهه انقلاب را برسی می‌کند.

صبح نو البته در گزارش دیگه هم تخریب‌های اخیر و حملات به محمدباقر قالیباف رئیس مجلس را بررسی و ریشه‌یابی کرده و تیتر زده «حمله تندروها به عقلانیت و کارآمدی». 

این روزنامه اصولگرا البته سایر موضوعات مطرح روز را هم دیده است. از حواشی حول محور حضور و مصاحبه پرویز پرستویی در لس‌آنجلس گرفته تا وضعیت قیمت دارو و ... .

صبح نو

سازندگی/ حمله شفاف به قالیباف

«سازندگی» خیلی شفاف به قالیباف حمله کرده و درحالی که تصویری تیره و کنایه‌آمیز از رئیس مجلس را عکس روی جلد کرده، تیتر زده «شفاف سازی غیر علنی»! دلیلش هم توضیحاتی است که دیروز قالیباف درباره سفر خانواده‌ای به ترکیه داد و از قضا در همه رسانه هم منتشر و علنی شد! بگذریم از اینکه پیش‌تر هم الیاس قالیباف در این باره هم توضیح داده و هم عذرخواهی کرده بود.

این روزنامه اصلاح‌طلب که گویا مایل نیست این حواشی و هجمه‌های هدفمند و توام با سیاسی‌کاری تمام شود، در شماره امروز خود به آن پرداخته و جالب اینکه حرفی غیر از بازنشر توضیحات قالیباف برای زدن ندارد!

سازندگی

وطن امروز/ استارت واردات خودرو

«وطن امروز» در تیتر یک امروز خود با عنوان «استارت واردات خودرو» نوشته: «آش بی‌کیفیتی و گرانی خودروهای داخلی آنقدر شور شده که مسؤولان سیاسی و غیرسیاسی همگام با مردم برای نقد کردن آن از یکدیگر پیشی می‌گیرند. کار به جایی رسیده که حتی رئیس‌جمهور هم به صف منتقدان شرایط صنعت خودرو پیوسته و روزی نیست نماینده‌ای از مجلس شورای اسلامی در نطق یا گفت‌وگوی رسانه‌‎ای لب به انتقاد از آشفته‌حالی خودرو نگشاید. دیروز برای چندمین بار رئیس مجلس شورای اسلامی هم به شرایط کنونی صنعت خودرو اعتراض کرد و گفت: «در شرایطی قیمت تمام‌شده خودرویی مثل پراید ۲۰۰ میلیون تومان است که حتی با ارز حدود ۲۵ هزار تومانی هم می‌توان خودروهایی با قیمت ۵‌هزار و ۵۰۰ دلار با کیفیت بسیار عالی وارد کشور کرد». حالا اخبار امیدوارکننده‌ای از آزاد شدن واردات طبق ماده 4 طرح ساماندهی خودرو به گوش می‌رسد. البته اساسا دولت برای واردات خودرو پس از پایان اردیبهشت‌ سال جاری مشکلی نداشت اما این طرح را می‌توان مشوقی برای دولت دانست.»

وطن امروز

 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها