خبر به روایت «فردا»

نگران نان/ آشفته‌بازار مسکن/ نفت مفت روسی

کد خبر: 1145139

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

نگران نان/ آشفته‌بازار مسکن/ نفت مفت روسی

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ غم نان

«اعتماد» نگرانی‌ها از بابت افزایش قیمت نان را عکس یک کرده و در گزارشی با عنوان «غم نان و تصمیمات سخت» به بررسی تصمیم تازه دولت درباره آرد و نان پرداخته است. این روزنامه اصلاح‌طلب انتقادات گسترده‌ای که از سوی چهره‌های اصولگرا مطرح شده و پاسخی که سخنگوی دولت درباره نگرانی‌های فعلی داده را بازنشر داده است.

اعتماد البته یک گزارش اقتصادی دیگر هم دارد و با عنوان «سردرگمی پس از حذف ارز ترجیحی» می‌پرسد: «چرا دولت برنامه خود را برای پرداخت یارانه‌ها اعلام نمی‌کند؟» در این گزارش به نقل از شقاقی‌شهری، اقتصاددان آمده است: « برخی از این گرانی‌ها به دلیل سیاست‌های اشتباه دولت و برخی دیگر ناخواسته بوده که به تورم وارداتی و جهانی برمی‌گردد که ارتباطی به عملکرد داخل کشور ندارد، اما در کل مجموعی از عوامل باعث این تورم در کشور شده است و طی 20 سال گذشته به این اندازه نگران وضعیت کشور نبوده‌ام هم از نظر رشد تورم و هم از نظر رکود و دیگر ابرچالش‌هایی که کشور را با خود درگیر  کرده است.»

اعتماد

جوان/ تدبیر اقتصاد نان

«جوان» هم مثل از خیلی از روزنامه‌های امروز به نان و قیمت آن پرداخته است. منتها از در حمایت از سیاست‌های دولت درآمده و در گزارشی با عنوان «تدبیر اقتصاد نان» نوشته: «از اختلاف قیمتی بیش از ۶۰۰ هزار تومانی یک کیسه آرد در بازار داخلی و کشور‌های همسایه و رونق کسب و کار قاچاقچیان در هشت ماه اخیر که بگذریم، برخی از اصناف و صاحبان صنایع غذایی در سال‌های گذشته بیشترین استفاده را از یارانه نهفته در کالا‌های اساسی برده‌اند، ... حال دولت سیزدهم با درک هدر‌روی یارانه‌های پرداختی به کالا‌های اساسی، نرخ برخی از کالا‌های یارانه‌ای مانند آرد را برای مصارفی جز نانوایی‌های سنتی افزایش داده‌است تا صاحبان اصناف و صنایع غذایی که تا‌کنون با کالا‌های یارانه‌ای تولید و صادرات انجام می‌دادند، زین پس مواد اولیه خود را از کشاورزان داخلی و بازار جهانی با نرخ واقعی خریداری کنند و مصرف‌کنندگان این محصولات نیز بهای حقیقی این کالا‌ها را پرداخت کنند. در این بین دولت از محل تعدیل یارانه آرد به منابعی دست پیدا می‌کند که می‌تواند به شکل هوشمند یارانه به نیازمندان واقعی ارائه دهد.»

جوان

شرق/ آرد خاکستری

«شرق» به معضلات اقتصاد نان و دردسرهایی که گریبان مصرف‌کننده را گرفته، پرداخته و در تیتر یک امروز خود با عنوان «آرد خاکستری» نوشته است: «‌یارانه پنهان، قیمت جهانی، آزادسازی قیمت و... حالا کلیدواژه‌های ترسناکی برای مردم ایران شده‌اند. مردمی که تجربه جراحی‌های ناموفق اقتصاد بیمار را داشته‌اند. ... ‌حرف مصرف‌کنندگان ایرانی این است که چگونه می‌شود قیمت‌ها به دلار باشد و درآمدها به ریال. ریالی که هر روز ارزش آن سقوط می‌کند و فاصله قیمت‌ها را دوباره زیاد و زیادتر می‌کند.‌آنها با این جملات در واقع به مدیریت ناکارآمد اقتصاد و جراحی‌های ناموفق اقتصادی انتقاد می‌کنند و نگران تکرار شکست‌های گذشته هستند.‌جراحی‌هایی که نه‌تنها نتوانسته بار سنگین یارانه‌ها را از دوش دولت بردارد که انواع دیگری از یارانه را به اقتصاد ایران تحمیل کرده است و علاوه بر اینکه موفق به مهار قاچاق نشده، ایران را در فهرست ۱۰ کشور جهان با بیشترین نرخ تورم قرار داده است. »

شرق

کیهان/ خسارت سیاست‌های ارزی دولت روحانی

«کیهان» تیتر یک امروز را به اوضاع و احوال اقتصادی کشور و وضعیت معیشتی مردم و نگرانی‌هایی که در این راستا ایجاد شده، اختصاص داده است. وضعیت فعلی را ناشی از سیاست‌های ارزی دولت قبل می‌داند، عکس جلد برخی روزنامه‌های اصلاح‌طلب وقتی بنا به اختصاص ارز 4200 تومانی شد، را منتشر کرده و در گزارشی با عنوان «خسارت سیاست‌های ارزی دولت تدبیر این بار از بازار گندم و روغن سر برآورد» نوشته: «خسارت‌هایی که امروز در بازار کالاهای اساسی همچون آرد، ماکارونی و روغن بر مردم وارد می‌شود، حاصل تصمیمات غیرکارشناسی و سیاست‌های ارزی دولت تدبیر و امید است اما بانیان وضع موجود در تلاش هستند که حال کنونی اقتصاد کشور را به گردن دولت جدید بیندازند.»

کیهان

سازندگی/ معمای ماکارونی

«سازندگی» جلد امروز خود را به افزایش قیمت ماکارونی و دلایل آن که این روزها بسیار مورد توجه بوده، اختصاص داده است. این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی با عنوان «معمای ماکارونی» نوشته است: «آنچه این روزها بر سفره و نان مردم می‌گذرد، شبیه زخمی کهنه و چرکین است که گاهی دهان باز می‌کند و دردش بیشتر عیان می‌شود اما عموم دولت‌های قبلی و فعلی بی آنکه برای بهبود واقعی زخم، کاری کنند، فقط صورت مساله را می‌پوشانند تا روزی که زخم دوباره سر باز کند. چند دهه است که چرخه‌ای معیوب و مخرب در سیاست‌گذاری اقتصادی کشور ما شکل گرفته که همواره و در همه سال‌ها نتایج زیان باری به دنبال داشته، اما هیچ دولتی جرات نکرده آن را کنار بگذارد. این چرخه زیان‌بار به این دلیل شکل گرفته که دولت‌ها گمان می‌کنند ماموریت‌شان تحقق عدالت اجتماعی» دستوری است و برای دستیابی به عدالت دستوری باید انواع کالا و خدمات را به صورت رایگان یا دست کم ارزان در اختیار مردم بگذارند. این راهبرد خطا، زمینه ساز چند ابرچالش در کشور ما شده و هر روز فاجعه جدیدی می‌آفریند».

سازندگی

ایران/ مردم نگران نباشند

«ایران» تیتر یک امروز خود به باز نشر سخنان دولتی‌ها در جهت کاهش نگرانی‌های عمومی از بابت افزایش قیمت‌ها به خصوص قیمت نان اختصاص داده است. این روزنامه دولتی تیتر زده: «یارانه نان و دارو حذف نمی‌شود مردم نگران نباشند» و به نقل از معاون اول رئیس جمهور تاکید کرده که «اصلاح نحوه تخصیص ارز ترجیحی به نفع مردم است».

ایران در گزارش دیگری هم از جوانب گوناگون حذف آرد یارانه‌ای تخصیص داده شده به صنف و صنعت گفته و با عنوان «سوداصلاح نرخ آرد یارانه ای در جیب مردم» به بازنشر سخنان برخی مسئولان دولتی پرداخته است. مثلا اینکه وزیر کشور گفته: «دولت با پرداخت مستقیم یارانه به‌دنبال توزیع عادلانه آن بین مردم است» یا سخنگوی دولت گفته: «به هیچ وجه قیمت نان تا پایان سال تغییر نمی‌کند»، همچنین از قول وزیر جهاد کشاورزی نوشته: «یارانه جبرانی  افزایش قیمت آرد   را به مردم  خواهیم داد».

ایران

آرمان ملی/ فاصله آمارها و واقعیت

«آرمان ملی» تیتر یک امروز خود را به بررسی اوضاع بازر مسکن اختصاص داده و در گزارشی با عنوان «تورم مسکن؛ آمارها با واقعیت نمی خواند» نوشته: «رشد افسار گسیخته قیمت‌ها به گونه‌ای‌ست که حتی بین آمار و ارقام ارائه شده از سوی مراکز رسمی نیز اختلاف مشاهده می‌شود به گونه‌ای که در مرکز آمار میانگین نرخ تورم مسکن را در سال گذشته 33 درصد عنوان کرده، اما بانک مرکزی این میزان را تنها 16 درصد می‌داند موضوعی که نگاهی اجمالی به وضعیت معاملات نشان می‌دهد در واقعیت قیمت‌ها بیشتر از این ارقام بوده و علاوه بر آنکه قیمت‌ها در معاملات خرید و فروش رشدی حتی بیش از 40 درصدی را نسبت به سال قبل تجربه کرده‌اند در حوزه اجاره این روند با شیب صعودی بیشتری همراه بوده و در برخی از مناطق نرخ اجاره بها رشد بیش از 2 برابری را به همراه داشته است.»

آرمان ملی

دنیای اقتصاد/ نفت مفت روسی

«دنیای اقتصاد» در گزارشی که امروز تیتر یک کرده با طرح این سوال که « برنامه اروپایی علیه صادرات نفت روسیه چیست؟» نوشته: «اتحادیه اروپا از طرح ممنوعیت واردات نفت روسیه تا پایان سال۲۰۲۲ رونمایی کرده است. طرحی که امکان تصویب و اجرای آن با توجه به مخالفت برخی از اعضای اتحادیه اروپا، اختلال در عرضه جهانی، احتمال رشد چشمگیر بهای نفت و تشدید بحران اقتصادی، محل شک و تردید‌های فراوانی است. با این حال، بخش دیگری از این بسته تحریمی که نفتکش‌های اروپایی را از حمل‌ونقل نفت روسیه منع می‌کند، ضربه جدی‌تری به مسکو خواهد زد و فرصت نفت مفت برای مشتریان اروپایی را فراهم می‌کند. روس‌ها با مشکل کمبود مخازن ذخیره نفت، پایانه‌های صادراتی در بخش غیر اروپایی و کمبود نفتکش مواجه هستند و شمار محموله‌های سرگردان آنها به قدری افزایش یافته که تخفیف نفت این کشور به ۴۰دلار در هر بشکه رسیده است.»

دنیای اقتصاد

وطن امروز/ اول یارانه

«وطن‌امروز» در گزارشی که امروز تیتر یک کرده به اصلاح ناگهانی یارانه آرد صنعتی و افزایش قیمت ماکارونی، نان‌های فانتزی و دیگر اقلام آردی پرداخته و عنوان «اول یارانه» نوشته: « اواسط هفته گذشته همزمان با تعطیلات عید فطر قیمت آرد صنعتی برای محصولاتی مانند نان فانتزی و ماکارونی افزایش یافت که واکنش‌هایی را در بین مردم و مسؤولان در پی داشت. به نظر می‌رسد شایسته بود دولت پیش از هر گونه اقدامی درباره اصلاح ارز ترجیحی با مردم سخن گفته و یارانه‌ای نقدی نیز برای جبران آن پرداخت می‌شد.» حسین کیامنش در وطن امروز نوشته: «رئیسی در ادامه مسیر دولت و برای تغییر رویه مدیریتی کشور و اصلاح بسیاری از میراث‌های نامطلوب باقیمانده از دولت سابق باید تصمیم‌های قاطعی بگیرد که هیچ‌کدام از این تصمیم‌ها بدون تثبیت و تقویت ارتباط‌گیری با مردم «ممکن نیست». چنانکه تجربه دولت‌ها در دهه‌های اخیر بخوبی نشان داده است ارتباط‌گیری با مردم و به رسمیت شناختن پرسش‌های‌شان بیش از همه به کمک دولت‌ها آمده است. »

وطن امروز


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها