خبر به روایت «فردا»

خون به دل جامعه / سراشیبی دلار / توطئه علیه فارسی/ سرمایه گذاری بزرگ

کد خبر: 1127886

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

خون به دل جامعه / سراشیبی دلار / توطئه علیه فارسی/ سرمایه گذاری بزرگ

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

اعتماد / خون شد

«اعتماد» جدی‌تر و پررنگ‌تر از سایر روزنامه‌ها به جنایت هولناکی که در اهواز یک دختر 17 ساله را قربانی کرد، پرداخته. این روزنامه اصلاح‌طلب با طرحی که خون شدن دل جامعه از شنیدن این خبر را نشان دهد، به نقل از  مجید ابهری، آسیب‌شناس اجتماعی و رفتارشناس نوشته: «از نگاه رفتار‌شناسی و آسیب‌شناسی رفتاری دو گروه از دلایل در این موضوعات خودنمایی می‌کند. الف) دلایل محیطی؛ اخبار تلخ رسانه‌ها به ویژه در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی از یک طرف و کاهش نشاط در جامعه از سوی دیگر به افزایش خشونت و ضعف و فقدان مدیریت و مهارت کنترل رفتارهای هیجان‌آفرین منجر می‌شود که درنتیجه آن انسان‌ها قادر به مدیریت رفتارهای هیجانی خود نخواهند بود. ب) دلایل فردی؛ در کنار دلایل محیطی دلایل فردی مانند بیکاری، اعتیاد، پرخاشگری، مشکلات روحی و عصبی، گرانی و سایر عوامل دیگر سبب می‌شود که فرد خود را به قول معروف به سیم آخر زده و درنهایت از سلاح سرد و گرم استفاده کند و حادثه تلخی را خلق کند»

ماشاالله شمس‌الواعظین هم به موضوع چگونگی پوشش رسانه‌ای اینطور خبرها پرداخته بر لزوم رعایت پروتکل اخلاف رسانه تاکید کرده و گفته: « انتشار تصاویر و فیلم‌های مشابه، به عادی‌سازی جنایت کمک می‌کند. حتی اگر هدف یک رسانه، بازدارندگی جرم با مستند‌سازی یک رخداد خشونت‌بار باشد، باید سر بریده مقتول، «ترام» شود هرچند که من حتی با ترام کردن تصاویر خشن هم چندان موافق نیستم چون باز هم به ترویج و عادی‌سازی چنین رویدادهایی کمک می‌کنیم. بشر به خشونت عادت می‌کند. چرا قصاب از بریدن سر گوسفند دچار هیچ مشکلی نمی‌شود؟ چون عادت کرده. اگر خشونت در فیلم‌ها تکرار شود، بشر به این خشونت عادت می‌کند و در هر موقعیت به دیگری حمله‌ور می‌شود و اگر اسلحه در دست داشته باشد، به سرعت تیراندازی می‌کند و... طبق یک اصل رسانه‌ای، حقیقت، در‌ گیرنده پیام است و نه در ارسال‌کننده آن.»

اعتماد 18 بهمن

جوان/ کسب و کار رسانه

«جوان» در تیتر یک امروز خود تاکید می‌کند که «روان‌آزاری با تصاویر خشن کسب‌و‌کار رسانه نیست» و به نقل از محمدمهدی فرقانی، روزنامه‌نگار باسابقه و استاد پیشکسوت ارتباطات می‌نویسد: «روزنامه‌نگار موظف به رعایت اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت اجتماعی است. این مسئله در رسانه‌های حرفه‌ای که دارای نظام سردبیری و نظارت سازمانی هستند، بیشتر رعایت می‌شود و خبرنگار خود را موظف می‌داند خبر را با سردبیر هماهنگ کند، این تفاوت رسانه‌های حرفه‌ای و آماتور است. متأسفانه بخشی از آنچه امروز شاهد آن هستیم، حاصل بی‌تجربگی و بی‌اطلاعی کسانی است که کار خبری می‌کنند، اما از مسئولیت‌های روزنامه‌نگاری آگاهی ندارند و تلاش دارند با هر چه عریان‌تر نشان دادن موضوعات برای رسیدن به منافع مادی و معنوی در رقابت با دیگر رسانه‌ها جلو بیفتند.»

این روزنامه اصولگرا عکس یک امروز خود را نیز به انعکاس دادگاه رسیدگی به پرونده جمشید شارمهد سرکرده گروه تروریستی تندر اختصاص داده و به نقل از او نوشته: «ما خجالت نمی‌کشیم کسی را بکشیم، مگر انفجار شیراز را انکار کردیم؟! ما ترور می‌کنیم، وحشت ایجاد می‌کنیم».

جوان 18 بهمن

آرمان ملی/ زنان قربانی

«آرمان ملی» تیتر یک امروز خود را به جنایتی که در اهواز رخ داده اختصاص داده است. این روزنامه اصلاح‌طلب نه فقط بحث رسانه و اخلاق حرفه‌ای و موضوع توقیف رکنا، بلکه مساله مهم و اساسی قتل‌های ناموسی و قربانی شدن زنان را مورد توجه قرار داده است. منیره چگینی در گزارشی که با عنوان «قتل‌های ناموسی؛ - زنان همچنان قربانی» منتشر شده، نوشته: «اتفاقی که در اهواز رخ داد و بریده شدن سر یک زن به دست همسر و بردار همسر، نمایان شدن نوک کوه یخ در کشور ما است و ‌در سال گذشته گزارش‌های متعددی از خشـــونت علیه زنان و قتل‌های ناموسی منتشر شده است. مطابق با آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، طی چهار سال اخیر همواره بالغ بر ۹۴ درصد معاینات مربوط به مدعیان «همسرآزاری جسمی» پزشکی قانونی معطوف به زنان بوده و از سوی دیگر در رابطه با مدعیان همسرآزاری روانی نیز این آمار در همین بازه زمانی یعنی طی چهار سال اخیر، بین ۵۵ تا ۹۰ درصد برای زنان در نوسان بوده و حتی در مقاطعی نظیر سال گذشته به ۹۴ درصد نیز رسیده است. اما قتل‌های ناموسی داستان دیگری دارد و از آن جمله می‌توان به بریدن سر رومینا اشرفی، دختر ۱۳ ساله تالشی از سوی پدرش، قتل ریحانه عامری، دختر ۲۲ ساله کرمانی به دست پدرش با «میله آهنی»، کشتن فاطمه فرحی در آبادان از سوی همسرش که پسرعموی او نیز بود، کشته شدن دختر ۱۶ ساله کرمانشاهی با ضربات چاقوی پدرش، قتل دختر ۱۶ ساله توسط همسرش و اعضای خانواده‌اش در لرستان و به رگبار بستن دو دختر نوجوان سیستان و بلوچستانی از سوی خانواده آنها اشاره کرد که تیتر اول رسانه‌ها بود. اما فیلمی از این اتفاقات منتشر نشده است. تا اینکه در عصر روز شنبه، (۱۶ بهمن) مردی سر همسر ۱۷ ساله خود را با انگیزه ناموسی برید و در خیابان چرخاند. آن‌طور که رکنا گزارش داده، این مرد حوالی ساعت ۱۵ روز شنبه در میدان کسایی خشایار پس از دقایقی که سر همسر خود را در مقابل مردم به نمایش گذاشت، متواری شد. تحقیقات ابتدایی نشان می‌دهد که این زن نوجوان پیشتر به ترکیه فرار کرده بود و چندی قبل توسط همسرش به ایران بازگردانده شده است.»

آرمان ملی 18 بهمن

کیهان/ تحقق وعده مسکنی

«کیهان» در گزارشی که امروز عکس یک کرده از اجرایی شدن وعده مسکنی دولت سیزدهم خبر داده و با عنوان «آغاز ساخت 209 هزار واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن» نوشته: « عملیات اجرایی ۲۰۹ هزار و 212 واحد طرح نهضت ملی مسکن، دیروز همزمان با دهه فجر و با حضور وزیر راه و شهر‌سازی آغاز شد. همچنین در این مراسم که به شکل وبیناری برگزار شد بخشی از طرح‌های عمرانی حوزه مسکن در محلات هدف بازآفرینی شهری، شهر‌های جدید و سایر شهر‌ها به‌ بهره‌برداری رسید. بر همین اساس، 3540 واحد مسکن مشارکتی، خودمالک و اقدام ملی، 6610 واحد مسکن مهر در شهر‌های جدید و 21 پروژه با اعتباری بالغ بر 23 میلیاردتومان در حوزه بازآفرینی در سراسر کشور افتتاح شد.»

این روزنامه اصولگرا تیتر یک امروز خود را نیز به مراسم آغاز «عملیات اجرایی ۴۸ پروژه بزرگ صنعتی کشور با اعتباری معادل ۱۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری با حضور رئیس‌جمهور » و اظهارات رئیسی در آن، اختصاص داده است.

کیهان 18 بهمن

شرق/ نامه‌نگاری‌ از ناچاری

«شرق» در گزارشی به نامه‌نگاری‌های مردم با ریاست جمهوری و دیدارهای روسای جمهور با مردم پرداخته است. این روزنامه اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه «یک‌سوم نامه‌های مردم به رئیس دولت برای درخواست مالی است» نامه‌نگاری‌ها را از سرناچاری توصیف می‌کند. روایتی از این طور برخوردها در ادوار مختلف دارد و به دوره خاتمی که می‌رسد با محمدعلی ابطحی رئیس دفتر رئیس دولت اصلاحات گفت‌وگو می‌کند. او می‌گوید: « این نامه‌نگاری‌ها از حتی از زمان شاه نیز وجود داشته است. در بخش ریاست‌جمهوری قسمتی وجود داشت به‌عنوان «پیگیری مطالبات مردمی»، وقتی رئیس‌جمهور سفر می‌رفتند، یک یا دو ماشین به دنبال این هیئت حرکت می‌کرد و نامه‌ها را جمع‌آوری می‌کردند. اما در دوران احمدی‌نژاد به این صورت شد که برای نامه‌ها به مردم پول می‌دادند، به این صورت که در جواب هر نامه مبلغی را برای صاحب آن می‌فرستاند که دوره‌ای استثنائی هم محسوب می‌شود. به‌هرحال هم‌اکنون مردم در موقعیت اقتصادی خوبی نیستند و به پول نیاز دارند و طبیعی است که درخواست‌های مالی بیشتر شود.» او در پاسخ به خبرنگار که می‌گوید که رئیسی در حال ادامه رویه پوپولیستی احمدی‌نژاد است، نیز می‌گوید: «نه، به آقای رئیسی ظلم نکنیم. به‌هرحال هر آدم مهمی که به جایی می‌رود برخی برای تقاضاهای خود به‌سوی او می‌روند».

شرق 18 بهمن

ایران/ سرمایه گذاری بزرگ

«ایران» به مناسبت آغاز عملیات اجرایی ۴۸ پروژه بزرگ صنعتی کشور با حضور رئیس‌جمهور سنگ تمام گذشته و صفحه یک متفاوتی دارد. خیلی درشت نوشته «500/000 میلیارد تومان» و آن را «بزرگترین سرمایه‌گذاری تاریخ اقتصاد ایران» می‌داند. 4 چهره اقتصادی دولت را عکس کرده و به نقل از کدام سخنی درباره این پروژه بزرگ نوشته. مثل اوجی، وزیر نفت می‌گوید: « امضای این قراردادها یک گام محکم در مسیر طولانی جذب سرمایه‌گذاری در حوزه‌های استراتژیک کشور از جمله نفت و گاز است. این تازه آغاز راه است و بزودی خبر‌های خوش متعددی در این بخش به گوش مردم عزیز ایران خواهد رسید.» احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد هم معتقد است که «شاهد یکی از مهم‌ترین نقاط عطف در اجرای نقشه رشد غیرتورمی دولت سیزدهم بودیم. نقطه‌عطفی که با تکمیل بخشی از برنامه دولت برای رونق تولید و مهار تورم، آینده روشنی پیش روی اقتصاد ایران قرار می‌دهد. برای تحقق هدف نقشه راه غیرتورمی یعنی رشد اقتصادی و رونق تولید نیز اقدامات متعددی از سوی دستگاه‌های ذیربط تدوین و درحال اجراست. درهمین زمینه با توجه به اینکه یکی از موانع رشد در اقتصاد ایران کمبود منابع مالی محسوب می‌شود، با تدوین روش تأمین مالی زنجیره‌ای و رونمایی از آن طی روزهای گذشته، بستر مناسبی برای دستیابی واحدهای تولیدی به تسهیلات بانکی فراهم شده است.»

ایران 18 بهمن

آفتاب یزد/ دلار ارزان شد کالا نه

«آفتاب یزد» به اوضاع و احوال اقتصادی کشور و وضعیت بازار پرداخته ، از این رو در گزارشی که با عنوان «دلار ارزان شد – کالا ارزان نشد» تیتر یک شده، شرحی از افزایش نرخ اقلام اساسی مثل برنج، مرغ و شکر و ... ارائه کرده و این پرسش را طرح می‌کند که چرا با وجود کاهش نرخ دلار، شاهد ادامه روند افزایشی قیمت‌ها هستیم. هادی حق‌شناس، کارشناس مسائل اقتصادی نیز در این باره گفته: «بخشی از افزایش قیمت‌ها به دلیل اصطلاحا «چسبندگی قیمت» است؛ بدین معنا که کالایی که قیمتش افزایش یافت، اگر عوامل افزایش قیمت آن هم از بین برود باز هم زمان می‌برد تا دوباره با کاهش قیمت آن کالا مواجه شویم. از سوی دیگر کمبود عرضه در اقتصاد منجر به افزایش قیمت می‌شود. ... با همه این تفاسیر نکته حائز اهمیت این است که در کشور ما نرخ ارز یکی از لنگر‌های اقتصادی به شمار می‌آید یعنی وقتی نرخ ارز تغییر می‌کند همه منتظر هستند تا قیمت کالاها نیز تغییر یابد. اما آن چه که مسلم است این است که در سال جاری به خصوص در روزهای اخیر ما شاهد کاهش نرخ دلار بودیم، اما آثار آن را بلافاصله در همه کالا شاهد نبودیم. با این حال اگر بازار احساس کند که کاهش نرخ ارز ماندگار است آن وقت می‌توانیم آثار آن را مثلا در کاهش قیمت خودرو به خصوص خودرو‌های خارجی شاهد باشیم اما نمی‌توانیم تاثیر آن را در کاهش قیمت اقلامی مثل برنج و سیب زمینی ببینیم. این در حالی است که افزایش نرخ ارز تاثیر مستقیمی بر افزایش قیمت همین کالا‌ها دارد. این موضوع از جمله تناقض‌هایی است که در اقتصاد کشور ما وجود دارد. »

آفتاب یزد 18 بهمن

وطن امروز / معرکه اوکراین

«وطن امروز» بخش عمده‌ای از صفحه یک امروز خود را به یک موضوع بین‌المللی یعنی بحران اوکراین اختصاص داده است، آمریکا را آتش بیار این معرکه می‌داند و در گزارشی که عکس یک شده، نوشته: «سیل ادعاهای بی‌اساس مقامات آمریکایی درباره حمله روسیه به اوکراین ادامه دارد و جدیدترین آنها حاکی از آن است 70 درصد نیروهای این کشور برای حمله به اوکراین در آمادگی قرار دارند. این در حالی است که موج قبلی ادعاهای واشنگتن در این باره حاکی از حمله قطعی به اوکراین در نخستین ماه سال 2022 بود که دروغ از آب درآمد.  همچنین جامعه رسانه‌ای آمریکا نیز از دروغ‌های دولت بایدن به ستوه آمده و طی روزهای اخیر، دست‌کم ۲ مورد چالش میان خبرنگاران با ۲ سخنگوی کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا درباره مواضع و مطالب اعلامی‌شان شکل گرفته است.» در ادامه این گزارش آمده است: «جز ادعاهای منابع ناشناس و گزارش بدون سند و مدرک رصد تحرکات نیروها در داخل روسیه در مجاورت نسبی مرزهای اوکراین، هیچ مدرک قابل استنادی برای تأیید این ادعاها به دست نیامده است. ... چنین ادعاهایی زمانی مطرح می‌شود که رئیس‌جمهور اوکراین هفته پیش از آن در یک گفت‌و‌گوی تلفنی صریحا به همتای آمریکایی‌اش انتقاد کرد که چرا دولت و رسانه‌های آمریکا اخبار غیرموثق با هدف اغراق درباره بحران اوکراین منتشر می‌کنند.»

وطن امروز 18 بهمن

سازندگی / قند پارسی

«سازندگی» طبق رویه خود که موضوعات را بعد از چند روز، روی جلد می‌آورد امروز به زبان فارسی پرداخته و حواشی اخیر. هادی حیدری در کارتونی مجلسی فردوسی را کشیده ، در حالی که تو پرنده با نشان انگلیسی و عربستان در حال نوک زدن به آن هستند؛ البته به پایه آن و تا خود مجسمه که رفیع‌تر از این حرف‌ها است نرسیده‌اند. عمادالدین باقی هم در این باره نوشته: «چند روز بود کتاب«حذف»، دفتر غزل کاظم نظری‌بقا، به دستم رسیده بود. قصد داشتم به عنوان یک اتفاق فرهنگی در منطقه ترک‌نشین، چند کلامی درباره‌اش بنویسم تا اینکه به بهانه هشتگ «منو فارسی» برنامه‌ای در بی‌بی‌سی تحت عنوان «قند پارسی و کام‌های تلخ، روایت رنج اقلیت‌های زبانی ایران با هشتگ منو فارسی» پخش شد. حقنه کردن اینکه زبان فارسی یک زبان تحمیلی به ترک‌هاست از زبان مصاحبه شونده نشان می‌داد آگاهی دست اندرکاران تولید آن از ایران، تاریخ ایران فرهنگ و زبان فارسی و حساسیت‌های پیرامون این موضوع اندک است و انتشار آن در یک رسانه پرسابقه، دستاوردی جز زیر سوال بردن آن نداشت.»

سازندگی 18 بهمن

صبح نو / سراشیبی دلار

«صبح نو» تصویری از دلار فروشی‌های چهارراه استانبول را عکس روی جلد کرده و از در سراشیبی بودن نرخ دلار و دلایل آن می‌گوید. این روزنامه اصولگرا البته اظهارات دیروز رئیس مجلس در مراسم تجدید میثاق نمایندگان با آرمان‌های امام (ره) را هم فراموش نکرده و آن تاکیدی که قالیباف بر لزوم فراموش نکردن مردم داشت، را در تیتر آورده است. 

صبح نو البته در گزارشی هم مفصلا به بررسی اظهارات اخیر محمدرضا باهنر درباره بازنگری در قانون اساسی پرداخته است و تیتر زده «چند تفسیر از یک سخن». این روزنامه اصولگرا امضای قرارداد 25 ساله فروش نفت و گاز روسیه به چین را هم در صفحه یک خود با عنوان «صف آرایی شرق در برابر غرب» منعکس کرده است. این روزنامه گفت‌وگویی هم با حسین نمازی کارگردان فیلم «شادروان» دارد که می‌گوید: «دوست دارم مخالفانم خیلی سرسخت باشند.»

صبح نو 18 بهمن

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها