خبر به روایت «فردا»

بازتاب حضور مردم در راهپیمایی دیروز / قیمت‌ها و یارانه‌ها / مذاکرات و روس‌ها / دستورات تازه

کد خبر: 1129000

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

بازتاب حضور مردم در راهپیمایی دیروز / قیمت‌ها و یارانه‌ها / مذاکرات و روس‌ها / دستورات تازه

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

کیهان/ زیر بمباران تبلیغاتی

«کیهان» که از این کارها کمتر می‌کند، به مناسبت 22 بهمن و راهپیمایی سالانه آن صفحه یک امروز خود را تمام عکس کرده و در گزارشی با عنوان «پنج نسل زیر یک پرچم تماشایی‌ترین جشن انقلاب» نوشته: «جمع زیادی از شرکت کنندگان در راهپیمایی امسال، 22 بهمن 57 را اصلا ندیده‌اند که نشان می‌دهد انقلاب اسلامی زنده است و بازآفرینی می‌شود. حضور هوشیارانه و مخلصانه ملت مبارز ایران اسلامی در پدیده بی‌نظیر راهپیمایی 22 بهمن که هر سال با قوت و قدرت ادامه دارد، امسال هم از سال‌های قبل تماشایی‌تر شد. مردم زیر بمباران تبلیغاتی مسموم دشمن و شرایط ویژه کرونا در 1500 شهر و 3000 روستا به میدان آمدند، عید انقلاب را جشن گرفتند و جنگ روانی دشمن را شکست دادند. با آگاهی و همت و بصیرت به دهان دشمن کوبیدند و حجت را بر همه تمام کردند. با مقتدای انقلاب و آرمان‌هایش تجدید بیعت کردند، نشان دادند به انقلاب اسلامی و اسلام ناب محمدی دلبسته‌اند و پای اینها محکم ایستاده‌اند.»

کیهان 23 بهمن

شرق/ پاسخی به انتقادات جامعه حقوقی

«شرق» با تیتر «اول بازداشت نکنید بعد تحقیق» از اظهارات و مواضع اخیر رئیس دستگاه قضا استقبال کرده و به نقل از نعمت احمدی، حقوق‌دان نوشته: «رئیس قوه قضائیه به‌درستی و در جهت اجرای مُر قانون بر بازداشت‌نکردن همه متهمان و تبدیل قرار بازداشت‌ها به قرار وثیقه متناسب تأکید دارند. خواسته‌ای که از سال 83 از سوی اهل فن و جامعه حقوقی بارها گفته شده؛ اما تا ریاست محسنی‌اژه‌ای توجهی به آن نمی‌شده است. متأسفانه سال‌هاست قضات دادسرا حاکم بر ضابطان نیستند. به‌همین‌دلیل شاهد اجرای آیین دادرسی کیفری در این موارد نیستیم و رئیس قوه قضائیه احتمالا فراتر از این دستورات باید بخش‌نامه‌ای در این زمینه صادر کنند. اینکه رئیس دستگاه قضا چنین دستوری داده‌اند که در راستای اجرای قانون هم هست، در‌ صورتی موفق خواهد بود که با نظارت دقیق اجرائی شود؛ زیرا در‌حال‌حاضر نظارت‌ها ناقص است؛ بنابراین باید بگویم آقای محسنی‌اژه‌ای 50 درصد راه را به‌درستی رفته‌اند و بقیه مسیر با نظارت دقیق و به‌موقع طی خواهد شد.»

شرق 23 بهمن

جوان/ رمز ماندگاری

«جوان» به غیر از سرمقاله همه بخش‌ها را از صفحه یک امروز خود حذف کرده تا تصویر بهتر و بزرگتری از راهپیمایی خودرویی دیروز به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب منتشر کند. در گزارشی با تیتر «فتح قرن ۱۵ با مرکب انقلاب» نیز نوشته: «حرکت انقلابی مردم ایران توقف‌ناپذیر و بازگشت‌ناپذیر، اما پیش‌رونده و تکامل‌گرا و تعالی‌گراست. انقلاب اسلامی همچون مرکبی که یک ایدئولوژی الهی را در تاریخ حمل می‌کند، به سوی فتح قرن پانزدهم به پیش می‌رود. انقلاب ما، تک‌تک ساعت‌ها و قطعه‌قطعه مکان‌های موجودیت خود را به تسخیر درمی‌آورد و اجازه ربایش هویت خود را به دیگران نمی‌دهد. انقلاب اسلامی را چه با مردمش بسنجیم و چه با دشمنانش-که انبوه و قدرتمندند، اما سرشکسته مقابل انقلاب- به شناخت واحدی می‌رسیم. این انقلاب را باید مبنای تئوری‌های جدیدی در انقلاب‌شناسی قرار داد و کالبدشکافی‌های جدیدی در جراحی‌های اندیشه‌ورزانه سیاسی کرد. انقلاب همین حالا بعد از ۴۳ سال و در لحظه ورود به قرن تازه، با همه هستومند‌های خود آنچنان که بود و امام بنیان گذاشت، باقی ماند و رمز ماندگاری‌اش همین استقامت در آرمان‌ها شد. مردم ایران دیروز «سواره» به میدان انقلاب آمدند و جشنی شکوهمند به صفحات تاریخ یادگاری دادند.»

جوان 23 بهمن

اعتماد/ سیل افزایش قیمت و دیوار یارانه

«اعتماد» حضور مردم در مراسم راهپیمایی 22 بهمن را عکس کرده اما مطالب قابل توجه دیگری هم دارد. مثلا در گزارشی به اوضاع و احوال اقتصادی کشور و مردم پرداخته و سعی کرده به این سوال پاسخ دهد که «افزایش یارانه‌ها در سال آینده چقدر جوابگوی گرانی‌هاست؟» در پاسخ اما با تیتر «نظارت بر قیمت‌ها مقدم بر افزایش یارانه نقدی» به نقل از آلبرت بغوزیان، اقتصاددان نوشته: «پرداخت یارانه همانند دیواری است که به منظور جلوگیری از سیلاب کشیده می‌شود؛ اما باید دید کدام یک قوی‌تر هستند. مسلما سیل این دیوار را از بین خواهد برد و روزی این دیوار خواهد شکست و هزینه بیشتری باید بابت این موضوع پرداخت کرد. پس باید فکری اساسی بابت هدایت این سیلاب کرد.  اقداماتی که دولت در خصوص پرداخت یارانه‌ها انجام می‌دهد بیشتر باعث نگرانی اقتصاددان‌ها می‌شود. چرا که تامین همین میزان یارانه‌ای که اعلام شده کابوسی است که دست از سر دولت برنمی‌دارد و هیچ تضمینی وجود ندارد که این میزان یارانه برای همان سال و سال بعد از آن جوابگوی نیاز افراد باشد یا نباشد. چرا میزان یارانه باید افزایش پیدا کند؟ آیا این افزایش به منظور رشد قدرت خرید بیشتر است؟ که می‌بینیم در شرایط اقتصادی فعلی حتی با دو برابر شدن این رقم و رساندن آن به 100 یا 80 هزار تومان هم باز مشکلات معیشتی حل نمی‌شوند.»

اعتماد 23 بهمن

ایران/ کارنامه وزارت کار

«ایران» راهپیمایی دیروز را عکس یک و سخنرانی رئیسی را هم تیتر یک کرده است. این روزنامه دولتی اما گفت‌وگویی هم با وزیر تعاون، کار و رفاه دارد و اقدامات این وزارتخانه را طی 6 ماه گذشته بررسی می‌کند. عبدالملکی در این مصاحبه می‌گوید:

*کسانی که منافع بسیار سنگینی در وزارتخانه داشته‌اند و در حال برخورد با آنها هستیم طبیعی است که حواشی ایجاد کنند.

*1000 مدیر زیرمجموعه وزارتخانه تغییر می‌کند 200 هزار میلیارد تومان کسری صندوق‌ها صفر می‌شود.

*در لیستی که از نهادهای امنیتی اصلی کشور دریافت کردیم، بیش از 100 نفر افرادی که عمدتاً رسانه‌ای، خبرنگار یا فعالان فضای مجازی بودند در واحدهای اقتصادی و صنایع بزرگ زیرمجموعه وزارت کار منصوب شده بودند.

*در بررسی فیش حقوقی مدیران شرکت‌های زیرمجموعه وزارت بخش زیادی از مدیران وجوهی خارج از فیش حقوقی دریافت می‌کنند، مثلاً تا 100 سکه و کارت اعتباری دریافت می‌کنند.

*فقط در یکی از بلوک‌های بازرسی ما، 92 درصد از مدیران ارشد و رده بالا شناسایی شدند که 12 عنوان اتهامی مالی داشتند.

*ما تا سال 1391 و 1392 بحران صندوق‌ها را نداشتیم اما در سال‌های گذشته اولاً بازدهی صندوق‌ها و شرکت‌ها آن‌طور که باید رشد نکرد، ثانیاً تعهدات قانونی بر صندوق‌ها بار شد که منابعی برای آنها لحاظ نشده بود.

*وقتی با انتصاب‌های مسأله دار افرادی که دسترسی به رسانه دارند برخورد می‌کنیم، آنها اطلاعات غلط و راست را با هم خلط کرده و به خورد مخاطب می‌دهند و نقاط قوت این دولت را به‌عنوان نقطه ضعف مطرح می‌کنند.

ایران 23  بهمن

آفتاب یزد/ ساز مخالفت روس‌ها

«آفتاب یزد» برگزاری راهپیمایی 22 بهمن را عکس یک کرده و در پوشش اظهارات رئیس جمهور در این مراسم نیز، آن بخشی را برگزیده که تاکید کرد «نگاه به غرب کشور را نامتوازن کرده است». این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری که تیتر یک هم شده اما به مذاکرات وین و آخرین وضعیت آن و رویکرد روس‌ها پرداخته است. از «ساز مخالفت روس‌ها در وین» گفته و نوشته: «مانه‌زنی‌ها از نزدیک شدن به یک توافق حکایت دارند. امریکایی‌ها بار دیگر ضرب‌العجلی تا پایان ماه میلادی تعیین کرده‌اند و روسیه و چین هم بر سرعت بخشیدن به گفتگوها تاکید دارند. اما به نظر می‌رسد با حل شدن مسائل فنی مشکلات دیگری بر سر احیای توافق وجود دارد. «روسیه در هفته آخر برجام حداکثر تلاشش را کرد تا برجام به نتیجه نرسد. روس‌ها فکر نمی‌کردند برجام به نتیجه برسد.» این صحبت‌های محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه سابق کشورمان در فایل صوتی است که از او منتشر شد، صحبت‌هایی که به نظر می‌رسد با موضع گیری‌های این روز‌های روسیه نیز هم خوانی دارد.چرا که به تازگی وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس خبری مشترک با همتای انگلیسی خود گفته است:« تا زمان اجرای کامل برجام راه زیادی باقی مانده است.» و این موضوع از آن جایی که در تناقض کامل با موضع گیری‌های سایر طرفین برجام است نشان می‌دهد بار دیگر سنگ اندازی‌های روسیه برای به سرانجام نرسیدن برجام شروع شده است.»

آفتاب یزد 23 بهمن

وطن امروز / انقلاب اسلامی و هویت ملی

«وطن امروز» جشن پیروزی انقلاب که دیروز برگزار شد را با تیتر «خط مردم» بازتاب داده است. نمیه بالایی صفحه یک امروز را به عکس اختصاص داده و مجموعه‌ای از عکس‌های قدیمی و جدید از راهپیمایی‌های 22 بهمن را کنار هم آورده است. گفت‌وگویی هم با  «موسی حقانی» استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه تاریخ معاصر دارد که با عنوان «انقلاب اسلامی، پاسدار هویت ملی است» منتشر شده است. او می‌گوید: «انقلاب اسلامی دوگانه‌سازی غلطی را که رژیم پهلوی سعی داشت آن را القا کند، یعنی دوگانه «ایران- اسلام» از بین برد. یکی دیگر از مؤلفه‌های هویت ملی زبان است. زبان فارسی به عنوان زبان ملی و رسمی کشور که یکی از ارکان هویتی ایرانی‌هاست، توسط جمهوری اسلامی نه ‌تنها تضعیف نشد، بلکه تقویت شد. این در حالی است که در دوره پهلوی با ترویج غربی‌مآبی عملا زمینه تضعیف زبان فارسی فراهم می‌شد. ... آداب و رسوم و سنت‌های ملی و ایرانی، به عنوان یکی دیگر از ارکان هویت‌ساز هیچ وقت در کشور از سوی دستگاه‌های رسمی نظام تضعیف نشد. این در حالی است که در رژیم پهلوی با اجرای جشن هنر شیراز و امثال آن و نیز فرهنگسازی از طریق مطبوعات و سینما این رکن از هویت ایرانی- اسلامی جامعه ما مورد تهاجم فرهنگ غرب در چارچوب برنامه‌های رژیم شاه قرار گرفت.  سرزمین مشترک و حفظ تمامیت آن یکی دیگر از مؤلفه‌های هویت ملی است که رژیم پهلوی در این زمینه نیز کارنامه قابل قبولی ندارد.»

وطن امروز 23 بهمن

سازندگی/ کشاورزی دستوری

«سازندگی» در شماره امروز خود از «کشاورزی دستوری» انتقاد کرده و نوشته : «بنا بر تصمیم جدید دولت، از این پس به کشاورزان اعلام می‌شود که چه چیز بکارند و چه چیزی نکارند». به جای عکس هم از کارتونی که هادی حیدری کشیده استفاده کرده‌اند. در متن این گزارش اما آمده است: «آنطور که به نظر می‌رسد وزیر جهاد کشاورزی که فارغ‌التحصیل رشته هیدرولوژی از دانشگاه دولتی مسکو است قصد دارد ایده‌ای قدیمی را از جعبه ابزار سیاست‌گذاری بیرون بیاورد. نام طرح «کشاورزی قراردادی» است که وزر جهاد کشاورزی در نظر دارد آن را به عنوان راهکار نهایی برای «جلوگیری از فساد و ضرر و زیان محصولات کشاورزی»، «مقابله با دلالی و واسطه‌گری» و «افزاییش درآمد کشاورزان» اجرایی کند. اظهارنظرهای تازه رئیس جمهور ابراهیم رئیسی و تبیین گسترده‌تر آنها توسط سیدجواد ساداتی‌نژاد نشان می‌دهد دولت قصد دارد کشاورزی ایران را بیشتر از همیشه دولتی کند».

سازندگی 23 بهمن

صبح نو/ عملیات نجات

«صبح نو» عکس روی جلد خود به مراسم دیروز اختصاص داده. پرچمی در دست مردم، میدان آزادی با آن مدالی که به گردنش آویخته‌اند و حضور ملت. تیتر هم زده «زنده و بالنده + همچون روز نخست». 

این روزنامه اصولگرا اما در گزارشی دیگری هم به اوضاع و احوال اصلاح‌طلبان پرداخته و با اشاره به شنیده‌هایی که بر اساس آن سیدمحمد خاتمی دیگر قصد ورود به سیاست را ندارد، تیتر زده «اصلاح‌طلبان بدون رئیس».

صبح نو که جشنواره فیلم فجر را از ابتدا به جد مورد توجه قرار داده و پیگیری کرده بود، در شماره امروز هم به نتایج این رویداد هنری پرداخته و بهترین فیلم شدن «موقعیت مهدی» را در صفحه یک خود دیده است. 

دیگر گزارش قابل توجه این روزنامه اما به ماجرای برکناری رئیس فدراسیون فوتبال مربوط است که این روزها با کلی حاشیه همراه شده. صبح نو با اشاره به اینکه «ریاست خوبان عالم به یک سال نرسید» این مساله را «عملیات نجات فوتبال در سئول جنوبی»خوانده است.

صبح نو 23 بهمن

آرمان ملی / شکارچیان گستاخ

«آرمان ملی» صفحه یک شلوغی دارد و به موضوعات مختلفی پرداخته است. از راهپیمایی 22 بهمن گرفته تا جشنواره فیلم فجر و نفت بالای صد دلار. در گزارش دیگری هم به یک مساله محیط زیستی یعنی شکارهای غیرمجاز پرداخته است. این روزنامه اصلاح‌طلب با تیتر «شکارچیان، هرروز گستاخ‌تر از دیروز!» نوشته: «تالاب میانکاله، یکی از جاذبه‌های گردشگری ایران است که البته به‌غیر از جاذبه‌های گردشگری که سودی از آن نصیب مردم منطقه نمی‌شود، تنها درآمد مردم بومی آنجا از این تالاب بین‌المللی و جذاب، یا شکار پرندگان مهاجر است یا راهنمایی شکارچیان به محل اجماع پرندگان و دور زدن محیط‌بانان در قبال گرفتن پول. وضعیت به‌حدی در این تالاب وخیم است که حتی پرندگان مهاجر که سال‌ها پیش به این تالاب مهاجرت کرده و نیمی از دسته‌شان، غذای رستوران‌های لاکچری شمال تهران شده‌اند، به‌خوبی می‌دانند که دیگر نباید به سمت این تالاب پرواز کنند و در سال‌های اخیر شاهد کاهش ورود پرندگان مهاجر که هم جاذبه‌های گردشگری و هم اکوسیستم منطقه به آنها بستگی دارد، بوده‌ایم. موضوع شکار در این منطقه از کشور، به یک امر عادی تبدیل شده و در ۲ سال گذشته سازمان محیط زیست با صادر نکردن پروانه شکار کمک زیادی به تعداد جمعیت پرندگان مهاجر کرده است، اما همچنان با پابرجا بودن دامگاه‌ها در تالاب سرخرود یا بازار پرنده فروشان فریدون کنار آسیب‌های زیادی به محیط زیست کشور وارد می‌شود. حتی طی آخرین اتفاق چهار روز پیش شکارچیان مسلح با شکستن قرق و ورود به مناطق حفاظت شده با محیط بانان درگیر شدند. »

آرمان ملی 23 بهمن


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها