ملاحظاتی درباره حذف ارز ترجیحی

کد خبر: 1145196

این روزها موضوع حذف ارز ترجیحی آرد و گرانی برخی از محصولات اساسی خانواده ها تبدیل به خبر اول کشور شده است. به همین دلیل لازم است برخی نکات در این باره بیان گردد.

ملاحظاتی درباره حذف ارز ترجیحی

سرویس اقتصادی فردا: این روزها موضوع حذف ارز ترجیحی آرد و گرانی برخی از محصولات اساسی خانواده ها تبدیل به خبر اول کشور شده است. به همین دلیل لازم است برخی نکات در این باره بیان گردد.

1- واقعیت این است که اقتصاد کشور نیازمند تصمیم های بزرگ و سخت است. هزینه دولت بیشتر از درآمدها است و بخش عمده ای از این هزینه ها مرتبط با یارانه های پنهانی است که در بخش های مختلف مصروف می گردد. برای حل این مشکل ساختاری اقتصاد کشور حتما نیاز به اصلاحات جدی وجود دارد که دولت جدید آن را آغاز کرده است. اصلاحاتی که دولت حسن روحانی از انجام آن عاجز بود و به جای حرکت به سمت آن کشور را معطل توافق با غرب کرد و در نهایت با تورم بسیار بالا، کاهش فوق العاده زیاد ارزش پول ملی ، رقم رشد نزدیک به صفر و بیکاری بالا کشور را تحویل دولت بعد داد. در چنین شرایطی طبیعی است که راه سختی پیش روی دولت سیزدهم قرار دارد. اکنون که بر همگان سختی این راه روشن شده، طرفداران و بانیان دولت روحانی به جای انتقاد از وضع موجود باید در مقام پاسخگویی قرار بگیرند. اما متاسفانه امثال آشنا و آذری جهرمی و دوستان شان شروع به تخریب دولت سیزدهم کرده اند. آنها گمان می کنند که مردم به این زودی ها بی خبری روحانی از گران شدن بنزین و ارز جهانگیری و ماجرای گران شدن بنزین را فراموش می کنند. اینها اگر دلسوز ملت بودند بعد از دلار 28 هزار تومانی هم دست به توییت می شدند نه اینکه حالا پس از عملکرد زیانبار اقتصادی دولت خود به سخن آمده و رجز خوانی کنند. این افراد پس از پاسخ به اینکه چگونه اقتصاد کشور را به اینجا رساندند بعد باید جواب دهند که چرا در طول این سالها با وجود فرصت های موجود به سمت اصلاح ساختار بودجه کشور نرفتند نه اینکه اکنون ژست منتقد دلسوز به خود بگیرند.

2- در ماجرای حذف ارز ترجیحی هدف اصلی باید حمایت از منافع مردم و به ویژه طبقه پایین و متوسط جامعه باشد. به همین دلیل مجلس در لایحه بودجه تصویب کرد که برای سیاست جبرانی کالابرگ در نظر گرفته شود تا هم پول نقد موجب افزایش تورم نشود و هم مردم نسبت به تامین کالاهای اساسی مطمئن باشند. بر همین مبنا مجریان این طرح حتما باید ابتدا موضوع را با مردم در میان گذاشته و سپس با عمل کردن به سیاست جبرانی، ارز ترجیحی آرد را برمی داشتند. با توجه به تجربه گران شدن بنزین، سخن گفتن با مردم و ایجاد اطمینان نسبت به حمایت از منافع آنها بیشتر به اجرای این طرح کمک

می کرد. اجرای چنین سیاست هایی باید کارشناسانه و هدفمند و دقیق صورت گیرد تا در نهایت نتایج مطلوبی برای دولت و مردم داشته باشد. حمایت از سفره مردم نباید عقب تر تصمیمات اساسی قرار گیرد و چه بسا باید زودتر از تصمیم ها، مردم از منافعش بهره مند شوند. به این شروط است که در نهایت این طرح ها به نتیجه مطلوب منجر خواهد شد.

3- در ادامه تصمیم های بزرگ برای اصلاح ساختار اقتصادی کشور که با هدف کم کردن از هزینه های دولت صورت می گیرد نباید فراموش کرد که اقناع و همراهی افکار عمومی اهمیت فراوانی دارد. همان گونه که اصلاحات اقتصادی برای کشور لازم است و باید حرکت به سمت کم کردن هزینه ها را آغاز و در عین حال سهم بیشتری از یارانه های پنهان برای طبقات پایین و متوسط در نظر گرفت نباید از یاد برد که این اقدامات باید با حمایت مردمی و در جهت منافع اقتصادی مردم پیش برود. اگر اعتقاد بر این است که ارز ترجیحی در نهایت به ضرر مردم و به سود رانت خواران و دلالان بوده، حذف آن نباید به به مردم فشار وارد کند و بر عکس باید آثار ملموس اقتصادی در زندگی آنها داشته باشد. باید منتظر ماند و نتیجه اقدامات وعده داده شده توسط برخی وزرای دولت طی چند روز گذشته را دید.

4- مساله گرانی واقعا برای مردم آزاردهنده شده است. طبقه پایین و حتی طبقه متوسط هم سختی زیادی را تحمل می کنند. در چنین شرایطی موازی با اصلاحات اقتصادی که دولت عزم اجرای آن را دارد، باید تدارک ویژه ای برای این طبقات دید و از معیشت آنها حمایت کرد. سیاست جبرانی کالابرگ را آغاز کرد و در کنار آن یارانه های کالایی بیشتری برای طبقات محروم در نظر گرفت. در عین حال وزارت صمت وظیفه دارد در کنترل بازار جدی تر عمل کند و اجازه ندهد این گونه قیمت ها رشد کند. حال آنکه تصمیم وزارت رفاه در افزایش حدودا 60 درصدی حقوق ها هم آن طور که کارشناسان

می گویند به نظر خود از عوامل تورم زا است که باید مشخص شود بر چه مبنایی انجام شده که در نهایت طبقات پایین و متوسط و حتی خود کارگران از آن ضربه خواهند خورد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها