خبر به روایت «فردا»

رهبری: همه به دولت کمک کنند/ یارانه 300 تا 400 هزارتومانی/ گام آخر امضای برجام

کد خبر: 1145932

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

رهبری: همه به دولت کمک کنند/ یارانه 300 تا 400 هزارتومانی/ گام آخر امضای برجام

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ فرزند فروشی

«اعتماد» صفحه یک شلوغی دارد و تیتر یک خود را نیز به اظهارات دیشب رئیسی در مصاحبه تلویزیونی اختصاص داده است. این روزنامه اصلاح‌طلب بخش مربوط به یارانه از صحبت‌های رئیس جمهور را تیتر کرده و از پرداخت یارانه 300 و 400 هزار تومانی نوشته است.

اعتماد اما گزارش قابل توجه دیگری هم دارد و از پدیده جنین فروشی در بازار نازایی خبر می‌دهد. در این گزارش آمده است: ««فرزندفروشی» یا «جنین‌فروشی» باتوجه به شرایط اقتصادی وارد فاز جدیدی شده است و باعث شده تا برخی زنان به ‌جای آنکه هزینه‌ای برای سقط جنین بپردازند به ‌دنبال مشتری برای آن بگردند و با این تفکر که می‌توانند از این راه پولی به دست بیاورند، فرزند خود را بفروشند تا شاید بتوانند زندگی خود را متحول کنند. »  

روزنامه ها 20 اردیبهشت

کیهان/ کمک به دولت

«کیهان» تیتر و عکس یک امروز خود را به دیدار دیروز رهبری با کارگران اختصاص داده و آن بخش از سخنان ایشان را برای تیتر انتخاب کرده که تاکید کردند: دولت کارهای اقتصادی مهمی در پیش دارند و همه کمک کنند تا به نتیجه برسد. 

این روزنامه اصولگرا اظهارات دیشب رئیس جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم را نیز در گزارش دو دیده است. کیهان با تیتر «نان، دارو و بنزین گران نمی‌شود/یارانه‌ها حذف نه، بلکه به‌طور عادلانه توزیع می‌شوند» نوشته: «آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه نان، دارو و بنزین گران نمی‌شود، گفت: ما برای سه دهک کم‌درآمد، ۴۰۰ هزار تومان و برای دهک‌های بالاتر ۳۰۰ هزار تومان کمک معیشتی نقدی در نظر گرفته‌ایم.»

روزنامه ها 20 اردیبهشت

شرق/ اعدام کودکان

«شرق» مثل بسیاری از روزنامه‌های امروز تاکید رهبری بر کمک به دولت برای به نتیجه رساندن برنامه‌های اقتصادی را عکس یک کرده و بخشی از صفحه یک خود را نیز به حرف‌های دیشب رئیسی اختصاص داده است.

این روزنامه اصلاح‌طلب اما در گزارش دیگری با عنوان «دست کوتاه حقوق بشر درمورد اعدام کودکان» به بررسی سن مجازات کیفری افراد زیر 18 سال پرداخته است. رضا شفاخواه، وکیل دادگستری و فعال حقوق کودک درباره‌ جرائم زیر ۱۸ سال و تأثیر سازمان‌های حقوق بشر بر روند این پرونده‌ها می‌گوید: «آنها چنین قدرتی را ندارند که بتوانند مداخله داشته باشند ... چیزی که محل مناقشه است، سن مسئولیت کیفری است که نمی‌توان تغییر و تحول چندانی در آن ایجاد کرد. در واقع سن بلوغ را سن مسئولیت کیفری در نظر می‌گیرند، در حال حاضر دختر ۹‌ساله و پسر ۱۵‌ساله که به سن بلوغ رسیده، علی‌القاعده می‌توان حکم قصاص را برای آن اجرا کرد. همچنین مواردی که زیر ۱۸ سال مرتکب قتل شده تنها به این دلیل که حال ما کنوانسیون حقوق کودک را امضا کردیم، کودک را نگه می‌دارند تا بعد از ۱۸ سال اعدام شود که همین هم خیلی فاجعه است.»

روزنامه ها 20 اردیبهشت

ایران/ مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه

«ایران» تمام صفحه یک امروز را بین اظهارات دیشب رئیسی در برنامه تلویزیونی که حول محور برنامه‌های اقتصادی دولت بود و تاکید دیروز رهبری به کمک به دولت برای به نتیجه رساندن برنامه‌های اقتصادی‌اش تقسیم کرده است. 

بخشی از وعده‌های دیشب رئیسی را نیز پررنگ‌تر از سایر حرف‌ها کرده است. از یارانه 400 هزار تومانی برای دهک‌های اول تا سوم و یارانه 300 هزار تومانی برای دهک‌های چهارم تا نهم گرفته تا اینکه «قیمت نان ، بنزین و دار و تغییری نمی کند»، «حذف یارانه عبارت غلطی است بلکه یارانه از  واردکنندگان به مردم  منتقل می شود»، «اجازه نمی‌دهیم درباره نان و سفره مردم کوچک‌ترین اجحافی به مردم شود»، «هیچ تردیدی دربرخورد با فساد ، کم فروشی و احتکار نداریم» و «سامانه بررسی شکایت درباره قطع یارانه و دهک بندی  به صورت شبانه روزی فعال است».

روزنامه ها 20 اردیبهشت

سازندگی / تصمیم‌گیران سفره مردم

«سازندگی» که معتقد است «9 مدیر ارشد دولت این روزها برای اقتصاد کشور آزمان سختی پیش‌رو دارند» احسان خاندوزی، محمدمخبر، محسن رضایی، مسعود میرکاظمی، علی صالح‌آبادی، حجت عبدالملکی، رستم قاسمی، محمدرضا فاطمی امین و سیدجواد ساداتی‌نژاد را عکس یک کرده و با عنوان «تصمیم گیرندگان سفره مردم» نوشته: «احتمالا شما که امروز این گزارش را می‌خوانید، یا از چندین برابر شدن یارانه نقدی خود خوشحالید یا از کوپنی شدن اقتصاد و بازگشت ه روال دهه 60 دچار نگران و نااطمینانی شده‌اید. شاید هم از مجموعه اخبار و مطالب روزهای گذشته و توضیحات رئیس جمهور این گونه برداشت کرده‌اید که هر دو طرح در دستور کار است؛ یعنی ضمن اینکه یارانه شما افزایش یافته در برخی اقلام باید سهمیه‌بندی را تحمل کنید. احساس شما بی‌دلیل نیست چراکه در حال حاضر دو طرح و برنامه اصلی در دستور کار سیاست‌گذاران اقتصادی کشور قرار دارد که یکی از آنها اقتصاد ایران را به مناسبات سالیان قبل باز می‌گرداند و دیگری یارانه برخی دهک‌ها را 10 برابر می‌کند. شاید هم ترکیبی از هر دو طرح اجرایی شود.»

روزنامه ها 20 اردیبهشت

دنیای اقتصاد/ معمای جنگی بازار غذا

«دنیای اقتصاد» در تیتر یک امروز خود اثر جنگ اوکراین بر قیمت حال و آینده محصولات کشاورزی را بررسی کرده و نوشته: «به اعتقاد کارشناسان، سه متغیر «شوک جنگ اوکراین و تحریم روسیه»، «اختلال در تولید کودهای شیمیایی به‌دلیل محدود شدن صادرات گاز» و «شیوع خشکسالی در نقاط جهان»، آینده تولیدات غذایی را تهدید می‌کند. پیش‌بینی می‌شود عمده محصولات مهم کشاورزی، در سال جاری میلادی با افزایش قیمت روبه‌رو خواهد شد و استراتژی عمده کشورها برای تهیه این محصولات و حفظ ذخایر غذایی متمرکز خواهد بود. از نگاه کارشناسان، تنش اوکراین باعث شده است که جریان صادرات برخی از محصولات کشاورزی نظیر دانه‌های روغنی با اختلال روبه‌رو شود؛ به ویژه اینکه بخش قابل توجهی از محصولات کشاورزی نیز در مناطق مورد مجادله، تولید می‌شده است. در بازار غذایی ایران، اصرار بر واردات نهاده‌های دامی با ارز ترجیحی، ظرفیت تولیدی محصولات کشاورزی را با اختلال روبه‌رو کرده و نیاز است که در این خصوص سیاستگذاری متناسب با معادلات جدید تغییر کند.»

روزنامه ها 20 اردیبهشت

وطن امروز / اصول کارگر

«وطن امروز» دیدار دیروز رهبری با کارگران را عکس یک کرده و از این جهت شبیه خیلی از روزنامه‌های دیگر است اما تیتر متفاوتی دارد، یعنی به جای اینکه حمایت رهبری از برنامه‌های اقتصادی دولت را پررنگ کند، تیتر زده «اصول کارگر» و نوشته: «رهبر انقلاب در دیدار جمعی از کارگران «افزایش فرصت‌های شغلی»، «تنظیم عادلانه رابطه کار و سرمایه» و «تأمین امنیت شغلی» را ۳ موضوع اساسی در مسائل این قشر برشمردند»

این روزنامه اصولگرا در تیتر یک امروز خود نیز به بسته حمایتی معیشتی جدید دولت برای اصلاح ارز ترجیحی که رئیسی دیشب از آن رونمایی کرد، پرداخته است.

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری هم با اشاره به اظهارات دیروز سخنگوی وزارت خارجه که گفته بود انریکه مورا در سفر به تهران حامل پیام جدیدی نیست، تیتر زده: «دست‌های خالی مورا» 

روزنامه ها 20 اردیبهشت

آرمان ملی/ گم آخر برای امضای برجام

«آرمان ملی» رئیسی و برنامه‌های اقتصادی دولتش که دیشب در یک گفت‌وگوی تلویزیونی بار مردم از آن سخن گفت را عکس یک کرده است. اما در گزارش دیگری که به آخرین وضعیت مذاکرات برجامی پرداخته و با عنوان «گام آخـــر برای امضای برجـــام» نوشته: « نباید از نظر دور داشت که از دو ماه پیش تاکنون اتحادیه اروپا در کنار آمریکا برای مقابله با تهاجم روسیه به خاک اوکراین، به تحریم گسترده مسکو روی آورده و از آنجا که اروپا بسیار متکی نفت و گاز روسیه است اکنون به دنبال جایگزینی برای آن می‌‌‌گردد که ایران می‌تواند این جایگزین باشد. ... ازسوی‌دیگر، جنگ در اوکراین سبب شده تا نیاز به انرژی به‌شدت افزایش یابد, و این شرایط موجب شده تا حتی اگر برجام هم احیا نشود، تهران بتواند نفت خود را بفروشد و حتی با قطع همکاری سوئیفت و تحریم بانک مرکزی پول نفت را دریافت می‌کند. ازاین‌رو، به‌نظر می‌رسد که تهران بنا دارد تا حداکثر امتیاز را از طرف آمریکایی به‌دست آورد، در غیر این صورت امتیازات برجام دیگر چندان برای تهران ارزشمند نخواهد بود.»

روزنامه ها 20 اردیبهشت

 

 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها