خبر به روایت «فردا»

مسافری از اروپا / یارانه جدید چقدر است؟/ منتظر خودروهای ارزان

کد خبر: 1145405

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

مسافری از اروپا / یارانه جدید چقدر است؟/ منتظر خودروهای ارزان

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

جوان/ نیاز اروپا

«جوان» انریکه مورا که گویا قرار است به تهران بیاید و راهکاری برای به سرانجام رساندن مذاکرات وین بیابد، را عکس یک کرده و تیتر زده «نیازمند تامین از ایران شده‌ایم» منظورش تامین نفت و گاز است و با اشاره به اظهارات اخیر جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این را می‌گوید. بورل با اشاره به جنگ اوکراین گفته بود که به یک تامین کننده نفت و گاز جدید نیاز دارند. در گزارش «جوان» آمده است: «گفت و گوی بورل با فایننشال تایمز، در گرماگرم جنگ اوکراین منتشر شده، جنگی که اروپاییان را رودرروی روسیه قرار داده و آن‌ها را با چالش بزرگ تأمین انرژی روبه‌رو کرده است. بر اساس آمار‌های موجود، اروپا ۴۰‌درصد گاز و ۲۶‌درصد نفت مصرفی خود را از روسیه وارد می‌کند که جنگ اوکراین این وضعیت را چالش آمیز کرده و اینکه حالا اروپاییان می‌خواهند در این وانفسای انرژی، به احیای برجام با عینک انرژی نگاه کننده، چندان عجیب نیست.»

روزنامه ها 18 اردیبهشت

اعتماد/ اوکراین باتلاق روسیه

«اعتماد» عکس یک امروز خود را اختصاص داده به گفت‌وگویی که با عباس ملکی دیپلمات پیشین و استاد دانشگاه انجام داده است. ملکی در این گفت‌وگو که با تیتر «اوکراین باتلاق روسیه» منتشر شده، می‌گوید: «اکنون در سایه جنگ روسیه با اوکراین، یک بار دیگر جریان کلی جامعه جهانی به نفع ایران است و گویا یک فرصت دیگر به ایران می‌دهد که بیا و دوباره بازار خود را از نو احیا کن، مشتری‌های خودت را پیدا کن، پالایشگاه‌ها را به‌روزرسانی کن، تولید نفت خود را اضافه کن، برجام را به جایی برسان». او همچنین بر لزوم توافق تاکید کرده و گفته: « من همه اشکال‌هایی که سیستم ما دارد را می‌پذیرم جز اینکه ما وقتی که می‌خواهیم درباره چیزی تصمیم بگیریم تحفظ‌های یک کشور دیگر را هم در نظر می‌گیریم. ما این کار را نمی‌کنیم. شما باید توافق کنید، حتی اگر عمر این توافق یک ماه هم باشد بهتر از هیچ است». 

روزنامه ها 18 اردیبهشت

کیهان/ تدابیر دولت

«کیهان» آنچه محمد مخبر در گفت‌وگوی تلویزیونی گفت را تیتر یک کرده و با عنوان «تدابیر دولت برای ساماندهی یارانه آرد و نان» نوشته: «علی‌رغم تلاش دولت برای تأمین گندم، به نظر می‌رسد باز هم خطر تأمین کالاهای راهبردی بویژه گندم و روغن و مشکلات تخصیص یارانه به روش سنتی بالای سر کشور قرار دارد، به همین خاطر دولت سیزدهم ناچار شده روش سنتی تخصیص یارانه آرد و نان که هم به پرمصرفی این ماده غذایی دامن می‌زد و هم زمینه قاچاق آن به کشورهای همسایه را مهیا می‌کرد به نفع کشور تغییر دهد.در نخستین گام، آرد مصرفی کارخانجات صنعتی و شیرینی‌پزی‌ها افزایش یافت ولی دولت به مردم اطمینان داده که تغییری در قیمت نان سنتی ایجاد نخواهد شد. ... دولت رئیسی قصد دارد اصلاحات مهم اقتصادی را در راستای عدالت و حذف سود عده‌ای خاص کلید بزند و آن‌طور که دولتمردان گفته‌اند حاضرند در این راه از آبروی خودشان هم بگذرند. یکی از موضوعات مهم در این خصوص آزادسازی قیمت‌ها و پرداخت مستقیم یارانه نان به مردم است. »

روزنامه ها 18 اردیبهشت

شرق / شکر تلخ

«شرق» در تیتر یک امروز خود به بازخوانی تجربه حذف ارز ترجیحی و اصلاح قیمت برای یک کالای اساسی که نتیجه خوبی در بر نداشت، پرداخته و با عنوان «شکر تلخ» نوشته: «دلار ارزان واردات، قیمت پایین کالا و قاچاق کلیدواژه‌هایی هستند که دولت با آن قیمت‌ها را بالا می‌برد و وعده می‌دهد که مشکل بازار حل می‌شود؛ اما «شکر» فقط یک مثال نقض این ادعاهاست. بگذریم که بنزین هم پیش از این امتحان خود را پس داد و مردود شد. گزارش‌های آماری نشان می‌دهد تولید و واردات شکر به حد کافی بوده است. بهانه ارز چهارهزارو ۲۰۰ تومانی هم وجود ندارد و از دو سال پیش این کالا با ارز نیمایی وارد می‌شود؛ اما شکر در بازار کمیاب است و هیچ‌یک از متولیان بازار توضیح دقیقی نمی‌دهند که محموله‌های شکر کجا هستند؟»

این روزنامه اصلاح‌طلب گفت وگویی هم با سیدحسین موسویان دارد که از جریان‌هایی که ایده هاشمی‌رفسنجانی را به شکست کشاندند می‌گوید.

روزنامه ها 18 اردیبهشت

ایران/ خودرو ارزان در گرو تصمیم وزارت صمت

«ایران» صفحه یک نسبتا شلوغی دارد و در گزارشی که عکس یک کرده، از واردات خودروهای صفر و کارکرده خارجی به کشور گزارش می‌دهد. این روزنامه دولتی با تیتر «خودروهای خارجی 500 میلیون تومانی در مسیر ایران» نوشته: «به نظر می‌رسد تنها وزارت صمت است که می‌تواند گره‌ای را که به بازار خودرو افتاده است باز کند. ... بررسی لیست قیمت خودروهای خارجی نشان می‌دهد که ایران می‌تواند خودروهایی را وارد کند که ضمن داشتن بالاترین استانداردها، ارزان‌تر از خودروهای فعلی در بازار است. در جدول به برخی برندها و قیمت‌های روز بازار آن اشاره شده است. اگر وزارت صمت تصمیم به واردات خودرو بگیرد و تعرفه‌ها را صفر کند این خودروها کماکان تردد در خیابان‌های کشورمان را خواهند داشت و خودروسازان مجبور می‌شوند در فضای رقابتی به تولید خودرو ادامه دهند.»

روزنامه ها 18 اردیبهشت

آرمان ملی/ افزایش ریزگرد و خشکسالی در ایران

«آرمان ملی» تیتر یک امروز خود را به یک موضوع محیط زیستی اختصاص داده و با تیتر «افزایش ریزگرد و خشکسالی در ایران» نوشته: « این روزها، کشور با بحران شدید محیط زیستی عجیبی دست و پنجه نرم می‌کند و بسیاری از این موارد منشاء انسانی دارد. از بحران فرونشست زمین در سراسر کشور و استان اصفهان که این روزها با شدت، در این کلانشهر در حال پیش‌روی است تا خشکسالی و ریزگرد که کشور را با بحران‌ها محیط‌زیستی و سلامتی روبه‌رو است. طی چند روز پیش ریزگرد شهرهای آبادان، اهواز، ایلام، قصرشیرین و کرمانشاه را در بر گرفت و میلیـــون‌ها نفر را با مشکل سلامتی و تنگی نفس مواجه نمود. حجم غلظت این ریزگردها در شهرهایی مانند آبادان 24 برابر بیش از حد مجاز بود. همه متفق القول، بر این باورند که منشاء این ریزگردها خارجی و از مقصد کشور عراق است. با این حال برخی از کارشناسان بروز ریزگرد شدید را به سدسازی‌های ترکیه ارتباط می‌دهند.»

روزنامه ها 18 اردیبهشت

وطن امروز/ سه سناریو یارانه‌ای

«وطن امروز» در عکس یک امروز به حرف‌های اخیر بورل، تاثیر جنگ اوکراین بر تامین انرژی اروپا و نیاز آنها به ایران و ارتباط این وضعیت با مذاکرات هسته‌ای وین پرداخته و نوشته: «سفر انریکه مورا می‌تواند آخرین شانس برای احیای توافق هسته‌ای باشد که این روزها مقامات آمریکایی با علم به نیاز مبرم به زنده شدن توافق، آن را مرده فرض کرده‌اند.»

وطن امروز در گزارش دیگری که تیتر یک شده اما به یارانه یعنی یکی از مهم‌ترین موضوعات این روزها برای مردم پرداخته است. این روزنامه اصولگرا با طرح این سوال که «یارانه جدید چقدر است؟» نوشته: «با تبدیل ارز ترجیحی به یارانه، دولت می‌تواند در 3 سناریوی فرضی یا به همه مردم ماهانه 240 هزار تومان یا به 60 میلیون نفر ماهانه حدود 320 هزار تومان یا به 40 میلیون نفر ماهانه 480 هزار تومان پرداخت کند».

روزنامه ها 18 اردیبهشت

سازندگی / دولت رابین‌هودی

«سازندگی» طرحی از محمد مخبر یک بربری هم در دست دارد کشید و با تیتر «دولت رابین‌هودی» به نقد سیاست‌های اقتصادی دولت پرداخته است. این روزنامه اصلاح‌طلب نوشته: «گرانی‌ نان‌های فانتزی و به تبع آن محصولاتی که ارتباط مستقیمی با آرد دارند، باعث نگرانی مردم شده است. نان، مهمترین کالای استراتژیک ایرانی است که گرانی و ارزانی آن از نظر توده ارتباط مستقیمی به کارآمدی و ناکارآمدی دولت‌ها دارد. در روزهای گذشته فشار اجتماعی باعث شد که مدیران دولتی چندباری از طریق رسانه‌ها یادآوری کنند که نان گران نخواهد شد. محمد مخبر معاون اول رئیس جمهوری می‌گوید: برای نان سنتی یارانه‌ای در نظر گرفته شده که باید به صورت کالابرگ الکترونیکی پرداخت شود و برای کالاهای اساسی دیگر نیز مبلغی ماهانه در نظر گرفته شده تا افزایش قیمت‌ها جبران شود: اقشار با درآمد بالاتر بخشی از هزینه تامین این کالاها را پرداخت می‌کنند اما اقشار نیازمند و کم درآمد جامعه به طور کامل از این کمک هزینه‌ها بهره می‌برند و پولی که به آنها تعلق می‌گیرد، آرامش آنها را تامین می‌کند».

روزنامه ها 18 اردیبهشت

دنیای اقتصاد/ کارگردان انتظارات تورمی

«دنیای اقتصاد» در تیتر یک امروز خود با عنوان «کارگردان انتظارات تورمی» نوشته: « بانک مرکزی در یک گزارش با تحلیل آمارهای اقتصاد کلان در پایان۱۴۰۰، «کارگردان انتظارات تورمی» را معرفی کرد. بر اساس گزارش تحلیلی بانک مرکزی، در اسفند۱۴۰۰، به‌دلیل کاهش انتظارات تورمی ناشی از «مذاکرات» و به تبع آن کاهش بازده اسمی انتظاری در بازار دارایی‌ها، روند نرخ‌های بازده اسناد خزانه به‌ویژه در سررسیدهای بالاتر از یک‌سال، در بازار ثانویه نزولی شده ‌است. از نظر کارشناسان، نرخ بازده اسناد خزانه در سررسیدهای مختلف می‌تواند به‌عنوان معیاری برای سنجش انتظارات تورمی مدنظر قرار گیرد که در گزارش بانک مرکزی، عامل روند کاهشی انتظارات، خبرهای مثبت حول مذاکرات وین در پایان سال قبل عنوان شده ‌است. بانک مرکزی در کنار این تحلیل، آمارهای نقدینگی و پایه پولی را به‌روز کرده ‌است. در آخرین ماه سال گذشته نرخ رشد پایه پولی به رقم ۴/ ۳۱درصد رسیده که کمترین مقدار در ۱۰ماه اخیر بوده‌ است. نرخ رشد نقدینگی نیز به رقم ۳۹درصد رسیده که کمترین میزان در ۱۰ماه قبل از اسفند۱۴۰۰ بوده ‌است.»

روزنامه ها 18 اردیبهشت


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها