خبر به روایت «فردا»

حمله به تابوت خبرنگار شهید/ مرگ مک‌فارلین / پنجمین عامل گرانی مسکن

کد خبر: 1147047

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

حمله به تابوت خبرنگار شهید/ مرگ مک‌فارلین / پنجمین عامل گرانی مسکن

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

وطن امروز/ ماجرای مرموز

«وطن امروز» انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که اخیرا در تهران بود و بعد هم در فرودگاه فرانکفورت بازداشت شد را عکس یک کرده و با عنوان «ماجرای مرموز» نوشته: «پلیس آلمان علاوه بر مورا، «استفان کلمنت» سفیر اتحادیه اروپایی در سازمان ملل و «برونو شول» رئیس کارگروه ایران در اتحادیه اروپایی را نیز بازداشت کرد اما هر سه آنها پس از مدت کوتاهی آزاد شدند. پلیس آلمان اندکی بعدتر اعلام کرد این سه دیپلمات را به مدت ۴۰ دقیقه بازداشت کرده است. به گفته پلیس، این بازداشت بر اساس شاخص‌های رایانه‌ای صورت گرفته و ارتباطی به خود این اشخاص نداشته است. ... یک منبع در اتحادیه اروپایی به پایگاه پولیتیکو گفت انریکه مورا و ۲ دیپلمات دیگر هنگام ایستادن در صف کنترل گذرنامه‌ها بازداشت شده و در مرکز پلیس فرودگاه فرانکفورت از یکدیگر جدا شدند.»

وطن امروز

آرمان ملی / بازگشت رانده‌شده‌ها

«آرمان ملی» در گزارشی که امروز تیتر یک کرده به گمانه‌زنی درباره آرایش سیاسی در سال پیش رو پرداخته و با عنوان «رانده شده‌های سیاسی بازمی‌گردند» به وضعیت ۱۴ نامزد اولیه جریان اصلاح‌طلب (در انتخابات 1400) و اینکه بعد از یک سال به چه کاری مشغول هستند، پرداخته است. البته در متن این گزارش خبری از گمانه‌زنی درباره آینده نیست.

این روزنامه اصلاح‌طلب گفت‌وگویی هم با محمود میرلوحی دارد که عکس یک شده. او در این مصاحبه می‌گوید: «دولت باید معتمدین مردم را بخواهد و توضیح دهد و با اجماع ملی باید کار انجام دهند. در گذشته اعتراضات جدی داشته‌ایم و به‌نظر می‌رسد مسئولان به جای گفت‌وگو با افراد خاص باید با کارشناسان اقتصادی و بزرگان جناح‌ها تفاهم کنند و همه هم‌زبان باشند. به‌نظر می‌آید با شیوه فعلی تصمیمات دولت باید تغییر کند و تجارب قبلی‌ها را نگاه کنند و حوادث  را مرور کنند و نکند که دوباره وارد همان بازه تکراری شوند و دولت فقط بگوید همه چیز خوب است.»

آرمان ملی

صبح نو/ رژیم رزل

«صبح نو» مراسم تشییع پیکر شیرین ابوعاقله را که با حمله وحشیانه پلیس رژیم صهیونیستی همراه شد، عکس یک کرده و تیتر زده «رژیم رزل». این روزنامه اصولگرا البته در نوار پایینی صفحه نخست خود به سایر موضوعات سیاسی و غیرسیاسی روز هم پرداخته است. مثلا سرمقاله را به جراحی اقتصادی اخیر اختصاص داده و تجارب ناموفق را مرور می‌کند. در گزارش دیگری هم از چالش‌های بانیان وضع موجود نوشته است. از دیگر موضوعاتی که صبح نو در شماره امروز خود به آن پرداخته خودرو و واردات آن است. این روزنامه اصولگرا در گزارشی با عنوان «بازار خودرو رقابتی می‌شود» در این باره نوشته است.

صبح نو

دنیای اقتصاد/ عامل پنجم گرانی مسکن

«دنیای اقتصاد» در گزارشی که امروز تیتر یک کرده به عوامل گرانی مسکن پرداخته و نوشته: «اطلاعات رسمی درباره مساحت آپارتمان‌ها در بازار ساخت‌و‌ساز و متراژ واحدها در بازار معاملات خرید مسکن در تهران نشان می‌دهد «گسل متراژی» در فاصله سال‌های ۹۴ تا ۱۴۰۰ تشدید شده است. انتظار می‌رفت میانگین متراژ ساخت مسکن طی سال‌های رشد قیمت و سقوط قدرت خرید، کاهش پیدا کند تا به‌واسطه کاهش بهای فروش آپارتمان‌ها از محل کاهش مساحت، جلوی تعمیق رکود معاملات گرفته شود. اما درست عکس این اتفاق رخ داد، طی سال‌های اخیر میانگین مساحت واحدهای مسکونی در پروانه‌های ساختمانی با ۱۳درصد افزایش به ۱۹۹مترمربع رسیده است؛ درحالی‌که خریداران مسکن در سال گذشته عمدتا سراغ آپارتمان‌های با میانگین مساحت ۸۷مترمربع رفته‌اند. این گسل عظیم متراژ خود به عاملی در جهت تورم بیشتر ملکی تبدیل شد. بازار ساخت‌و‌ساز به دو علت اصلی دچار انحراف متراژ شده است؛ به‌طوری‌که «عرضه مسکن به جای آنکه در خدمت تقاضای مصرفی و عامل تنظیم بازار باشد»، عملا کاربری وارونه پیدا کرده است.»

دنیای اقتصاد

سازندگی/ گره را باز کنید

«سازندگی» سیدحسن خمینی را عکس یک کرده و دلیلش این است که او در دیدار با مقامات سابق وزارت امور خارجه با اشاره به این که مسائل کشور به سیاست خارجی گره خورده، تاکید کرد: «گره را باز کنید». سازندگی اظهارات وی در این دیدار را پوشش داده و نوشته است: «سیدحسن خمینی قدرت یک دیپلمات و دستگاه دیپلماسی را اینگونه تشریح کرده است که هنگام مواجه شدن با بن بست در یک مسیر، بتواند در کمتر از 24 ساعت راه جدیدی را باز کند؛ ولو اینکه آن راه‌حل با مسیر به ظاهر 180 درجه مخالف، اما در واقع در راستای هدف باشد».

سازندگی

ایران / منتظر خودرو ارزان

«ایران» صفحه یک شلوغی دارد و عکس نخست را نیز به نمایشگاه کتاب اختصاص داده است. در تیتر یک خود  از معاملات بازار سهام گزارش می‌دهد و با عنوان «7هزار واحد تا رکورد سالانه بورس» نوشته: «طی معاملات اولین روز هفته، شاخص کل بازار سهام توانست با افزایش 13هزارو 961واحدی، به سطح بالاترین رقم از شهریور 1400 بازگردد. به این ترتیب شاخص کل با ثبت رکورد یک میلون و 578 هزار واحدی، تنها 7هزارو 300واحد تا بالاترین رکورد سالانه فاصله دارد. در این روز شاخص کل هموزن نیز 6هزارو 238واحد رشد کرد و به ارتفاع 444هزارو 647 واحد رسید.»

این روزنامه دولتی در گزارش دیگری هم از تأثیر تعرفه واردات بر بازار خودرو گزارش می دهد و با عنوان «قیمت خودروی خارجی در انتظار تصمیم کمیسیون ماده یک» نوشته: «کارشناسان می گویند در صورتی که تعرفه خودرو به حدود 30 درصد کاهش یابد،‌خودروی ارزان قیمت خارجی به دست مصرف کننده می رسد».

ایران

کیهان/ اعتماد مردم

«کیهان» در تیتر یک امروز خود با عنوان «اعتماد مردم به صداقت و تدبیر دولت نقشه دشمن را نقش بر آب کرد» نوشته: «تصمیمات و اقدامات دولت سیزدهم و صداقت رئیس‌جمهور در مواجهه با ارز 4200 تومانی و در ترازوی کارشناسی نهادن دلار جهانگیری و طرح مردمی کردن یارانه‌ها باعث ایجاد اعتماد و امید افکار عمومی به تصمیم اقتصادی دولت شد.» در این گزارش آمده است: «این تصمیم اقتصادی اگرچه به مذاق بسیاری از مخالفان دولت سیزدهم و البته هواداران دولت قبلی خوش نیامد و به گمانه‌زنی‌ها، متلک‌ها و زمزمه‌های سیاسی آنان مبنی بر اینکه ارز 4200 تومانی «پوست موز زیر پای دولت» و یا «استخوان در گلوی دولت» است، مهر خاتمه زد و آنان را به حاشیه راند اما به موضوع اصلی عملیات روانی ضدانقلاب تبدیل شد.رسانه‌های بیگانه و اپوزیسیون از چند روز پیش، ماشین عملیات روانی و تبلیغی خود را به راه‌انداختند تا با وارونه‌نمایی و مخدوش ‌سازی تصمیم انقلابی دولت، به‌زعم خودشان آب را گل‌آلود کرده و از آن ماهی بگیرند! دریغ از آنکه اعتماد مردم به صداقت و تدبیر دولت نقشه آنان را نقش بر آب خواهد کرد.»

کیهان

اعتماد/ مک فارلین و دیپلماسی پنهان

«اعتماد» مرگ مک‌فارلین را سوژه گزارشی که عکس یک شده، کرده و تیتر زده: «مک فارلین و دیپلماسی پنهان». این روزنامه اصلاح طلب در گزارش خود به نقل از دویچه‌وله آورده است: «مک فارلین عامل اصلی فروش مخفیانه اسلحه به تهران در خلال جنگ ایران و عراق بود که با هدف آزادی گروگان‌های امریکایی حزب‌الله در لبنان انجام شد. خانواده مک فارلین اعلام کردند که رابرت مک‌فارلین روز پنجشنبه ۱۲ مه در حالی که برای یک سفر خانوادگی در ایالت میشیگان بوده به علت بیماری ریوی و در ۸۴ سالگی درگذشته است. او مشاور امنیت ملی دولت دونالد ریگان بود و پس از ماجرای «ایران‌کنترا» برای همیشه از صحنه سیاست امریکا کنار رفت. «ایران‌کنترا» نامی است که بر رسوایی سیاسی دولت دونالد ریگان در سال ۱۹۸۸ گذاشته شده است. در این ماجرا فاش شد که دولت ریگان از سال ۱۹۸۵ به‌طور پنهانی به ایران که در حال جنگ با عراق بود، اسلحه فروخته تا ایران برای آزادی گروگان‌های امریکایی در لبنان تلاش کند.»

اعتماد

جوان/ تنش مسکو - تل‌آویو 

«جوان» حمله پلیس رژیم صهیونیستی به مراسم تشییع پیکر شیرین ابوعاقله را عکس یک کرده و از «حیرت جهان از حمله صهیونیست‌ها به به تابوت خبرنگار شهید» نوشته است.

این روزنامه اصولگرا تیتر یک امروز خود را هم به «تنش مسکو - تل‌آویو در آسمان سوریه» اختصاص داده و نوشته: «به‌رغم هشدار‌های دمشق، رژیم صهیونیستی بار دیگر با حملات موشکی مناطقی را از خاک سوریه مورد هدف قرار داد که طی آن پنج نفر کشته و هفت تن زخمی شدند. اقدام به عمل پدافند سوریه هم سریع بوده و توانسته بیشتر موشک‌ها را رهگیری کند. این حملات در زمانی انجام می‌شود که روابط مسکو و تل‌آویو به خاطر بحران اوکراین متشنج شده است. در حالی که همه توجهات جهانی به جنگ اوکراین متمرکز است، رژیم صهیونیستی از این فرصت استفاده کرده و حملات موشکی را به خاک سوریه تشدید کرده است. »

جوان

 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها