خبر به روایت «فردا»

از یارانه تا کالابرگ / مورا در تهران / دیپلماسی آب

کد خبر: 1146192

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

از یارانه تا کالابرگ / مورا در تهران / دیپلماسی آب

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

کیهان/ دشمنان احمق

«کیهان» در یادداشتی به قلم حسین شریعتمداری با این مقدمه که افلاطون از اینکه نادانی از وی تمجید کرده، به گریه افتاده؛ به انتقاد از منتقدان دولت پرداخته و نوشته: «به عنوان مثال و فقط مشتی از خروارها از بی‌سوادی آمیخته به کینه‌توزی این جماعت می‌توان واکنش آنها به مردمی شدن یارانه‌ها را آدرس داد. نوشته‌اند « ‌احیای کوپن به جای احیای برجام دستاورد یک‌ساله دولت و مجلس انقلابی»! ... نوع برخورد کاسه‌لیس‌های یاد شده به‌اندازه‌ای سخیف و دَم‌دستی است که اگر کسی کمترین اهمیتی برای شخصیت خود قائل باشد، هرگز به آن تن نمی‌دهد. از این روی تن دادن آنها به اینگونه اقدامات سخیف و دَم‌دستی فقط با دو احتمال قابل ارزیابی است‌، کم‌دانی و یا وطن‌فروشی! و صد البته کم‌دانی خوش‌بینانه‌تر از وطن‌فروشی است!» در ادامه نیز آورده است: « باید به قول امام سجاد علیه‌السلام خدا را شاکر باشند که دشمنانشان احمق هستند و از کینه‌توزی و بد‌گویی این همه دشمن احمق خوشحال باشند؟! افلاطون حکیم اگر جای ما بود، از خوشحالی بال درآورده و از خنده غش کرده بود!»

کیهان

شرق/ هندی‌سازی در شهرداری

«شرق» ماجرای ضرب و شتم شهرداری یکی از نواحی و حواشی آن را سوژه تیتر یک کرده و در گزارشی با عنوان «هندی‌سازی در شهرداری» شرحی از ماجرای درگیری و واکنش‌های به آن ارائه کرده است و رسیده به نامه اخیر پزشکی قانونی. در این گزارش آمده است: «در فاصله کوتاهی نامه‌ای از رئیس پزشکی قانونی غرب تهران به دادسرای ناحیه ۳۳ منتشر می‌شود که احتمال خودزنی شهردار مضروب ناحیه ۳ منطقه ۱۹ را جدی می‌کند.... پس از انتشار این نامه، مدافعان این شهردار ناحیه که در این چند روز به قهرمان فسادستیزی در شهرداری تبدیل شده بود کمی بااحتیاط‌تر سخن گفتند. پرویز سروری به رسانه‌ها می‌گوید: هنوز اسناد منتشرشده را صحت‌سنجی نکرده‌ایم و احتمال می‌دهیم که برخی‌ها هم جان بگیرند و هم آبرو.»

شرق

جوان/ تحت تعقیب و تحت تادیب

«جوان» در بخشی از صفحه یک امروز خود احکامی که برای فائزه هاشمی و مهرشاد سهیلی صادر شده و دیروز سخنگوی قوه قضاییه از آن خبر داد را دیده و تیتر زده» تحت تعقیق و تادیب». تیتر یک «جوان» مربوط است به حضور امیرعبداللهیان و پاسخ به سوالی درباره آب هیرمند. این روزنامه اصولگرا با عنوان «دیپماسی آب» نوشته: «ریزگرد‌های مهاجر، اردیبهشت، بهشتی‌ترین ماه سال را برای ساکنان غرب، جنوب غربی و مناطق شرقی کشور به جهنم تبدیل کرده است! طوفان‌های گرد و غبار مدتی است که حتی به پایتخت هم رسیده و نفس مردم را بند آورده‌است. تا ۷۰ درصد از منشأ این ریزگرد‌ها سد‌سازی‌های غیر‌اصولی کشور‌های همسایه است که راه نفس کشیدن هموطنانمان را در شرق و غرب کشور سد کرده‌است. ... آنطور که وزیر امور خارجه توضیح داده، قرار است موضع انفعالی در برابر این سدسازی‌های غیر اصولی و فلج‌کننده محیط‌زیست بشکند و دستگاه دیپلماسی کشور فعالانه وارد حوزه دیپلماسی آب شود. » 

جوان

اعتماد/ منابع ناپایدار

«اعتماد» گفت‌وگویی دارد با علی‌اکبر فرازی، دیپلمات پیشین که با تیتر «فروش نفت و بازگشت منابع بدون برجام همیشگی نیست» منتشر شده است. او در این مصاحبه که عمدتا حول محور مذاکرات هسته‌ای است، با اشاره به اینکه « از برخی اظهارنظرهای رسانه‌ای برمی‌آید، این است که در بخشی از بدنه دولت این نگاه وجود دارد و آنها فکر می‌کنند گشایش‌ها در زمینه فروش نفت و آزادسازی منابع همیشگی است» گفته: «مقام‌های ارشد کشور باید اینقدر هوشمندی داشته باشند که بفهمند چنانکه مولا علی (ع) گفته فرصت‌ها چون ابر در گذر هستند. امیدوارم گرفتار تحلیل اشتباه نباشیم و تصور نکنیم اینکه اروپا مشغول روسیه و جنگ اوکراین است و امریکا توجه خود را به آن سو معطوف کرده، به این معناست که تحریم عملا بی‌اثر شده است و ما می‌توانیم با این روش ادامه دهیم. تا مسائل سیاسی حل نشوند و امکان ورود سرمایه و تکنولوژی به کشور وجود نداشته باشد، عملا نمی‌توان انتظار داشت مشکلات ما در حوزه اقتصاد برطرف شود.»

اعتماد

ایران/ پایان کرونا

«ایران» با اشاره به اینکه «فوتی‌های روزانه کرونا در ایران به ۳ نفر رسید» تیتر زده «پایان کرونا» و نوشته: «روزهایی بود که کشور درگیر موجی از مرگ و میرهای کرونایی بود که روزانه 700 فوتی ثبت می‌شد. حالا شنیدن این خبر که فوتی‌های کرونا به سه نفر در شبانه روز منتهی به روز گذشته رسیده است، حاکی از تلاشی خستگی‌ناپذیر برای متوقف کردن چرخش ویروس در کشور و ابتلا و مرگ و میرهاست ... هر چند حتی فوت یک نفر در اثر کرونا هم زیاد است اما حالا با توجه به برداشته شدن اکثر محدودیت‌ها از جمله سفرها و ...، می‌توان امیدوار بود که پس از دو سال و سه ماه به روزهای عادی پیش از کرونا باز گردیم؛ هر چند کارشناسان مدام هشدار می‌دهند که عادی انگاری و احساس عبور از خطر کرونا در حالی‌که هنوز در دنیا این بیماری یک پاندمی است، رفتار پر خطری است و همچنان رعایت پروتکل‌ها و تکمیل واکسیناسیون باید در صدر رفتار اجتماعی مردم باشد»

ایران

آرمان ملی / فرصت به دولت

«آرمان ملی» امروز از در حمایت از دولت درآمده و در گزارشی که تیتر یک کرده با عنوان «فرصت دهید؛ دولت اول راه است...» نوشته: «دولت سیزدهم بیش از دولت‌های گذشته و با سرعت بیشتری به سمت وسوی جراحی اقتصادی و حل مشکلات معیشتی مردم حرکت کرده است. در همین راستا نیز با لحاظ مسائل مختلف و موثر بر جامعه روند آزادسازی قیمت‌ها و حذف یارانه‌ها را در پیش گرفته است. سیاستی که فعلا با افزایش قیمت گندم و آرد پیش گرفته شده و به تمامی کالاهای مصرفی و خدماتی خواهد رسید. این در حالی است که رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی به مردم وعده پرداخت یارانه نقدی تا 400 هزار تومان را داد که سریعا در حساب سرپرست خانوارها قرار گرفت.» در ادامه نیز به نقل از مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نوشته: «دولت آقای رئیسی از زمانی‌که روی‌کار آمده، اقداماتی کرده است که در بهبود شرایط اقتصادی مؤثر مواقع شده است؛ البته از این نکته نیز نباید غافل شد که این یک بهبود اجمالی و نسبی بوده و برای به نتیجه رسیدن نیاز به زمان بیشتری است.»

آرمان ملی

وطن امروز / یارانه علیه دلار

«وطن امروز» تیتر یک امروز خود را به داغ‌ترین بحث داخلی یعنی اوضاع معیشتی و افزایش قیمت‌ها و مهم‌تر از همه یارانه‌هایی که قرار از افزایش هم داشته باشد، اختصاص داده است. این روزنامه اصولگرا نوشته: «شکی نیست ارز 4200 تومانی اصلی‌ترین پاشنه آشیل وابستگی کشور به دلار است. ... این ضربه‌پذیر کردن چرخه تامین کالاهای اساسی موجب می‌شود در صورت کوچک‌ترین فشاری از سوی کشورهای معاند، ایران مجبور شود محدودیت‌ها را بپذیرد و به هر توافق ناعادلانه‌ای تن دهد. از سوی دیگر حل مشکلات اقتصادی معطل کشورهایی مانند آمریکا می‌ماند. ... با طرح جدید دولت سیزدهم، هم وابستگی دولت به دلار کاهش پیدا می‌کند و هم با اتخاذ سیاست‌های رفاهی و حمایتی - در میانه شدیدترین جنگ اقتصادی علیه کشور- حداقلی از معیشت برای همه مردم کشور تامین می‌شود و همین امر با جلوگیری از نارضایتی‌ها و شعله‌ور شدن اعتراضات داخلی، نقشه دشمنان برای ایجاد شورش و بلوا در داخل کشور را نقش بر آب می‌کند.»

وطن امروز

سازندگی/ مامور احیای برجام

«سازندگی» انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به تهران آمده را عکس یک کرده و او را «مامور احیای برجام» می‌نامد. این روزنامه اصلاح‌طلب نوشته: «انریکه مورا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده این نهاد در مذاکرات وین روز سه‌شنبه وارد تهران شد تا زمینه را برای احیای توافق هسته‌ای 2015 (برجام) و حل موضوعات باقیمانده و حل نشده میان تهران و واشتنگن هموار کند .. مورا آخرین بار ماه مارس به تهران سفر کرد و متعاقبا به واشتنگتن رفت. بورل گفته بود که به دنبال راهی میانه برای خروج از بن‌بست حاکم در شرایطی است که فشارهای دیپلماتیک افزایش یافته است. بورل این سفر را آخرین گلوله برای احیای برجام توصیف کرده است».

سازندگی

دنیای اقتصاد/ تجمیع یارانه‌های نقدی

«دنیای اقتصاد» در تیتر یک امروز خود جزئیات پرداخت ۴۶ همت یارانه به ۹ دهک درآمدی را بررسی کرده و نوشته: « مجموع یارانه نقدی برای پرداخت به ۹ دهک طی دوماه آینده به ۴۶هزار میلیارد تومان رسید. از این پس، «یارانه ۴۵هزار تومانی» و «یارانه معیشتی» به‌عنوان جزئی‌از یارانه جدید پرداخت می‌شود. قرار است که دهک‌های اول تا سوم به میزان ۴۰۰هزار تومان و دهک‌های چهارم تا نهم به میزان ۳۰۰هزار تومان در ماه به شکل سرانه دریافت کنند. پیش از این خانوار یک‌نفره حدود ۱۰۰هزار تومان دریافت می‌کرد که با پرداخت جدید این رقم، (بسته به دهک درآمدی) ۳ یا ۴برابر خواهد شد. این مبالغ، از تغییر شیوه پرداخت ارز ۴۲۰۰تومان حاصل و مستقیم به سرپرست خانوارها پرداخت می‌شود. علاوه بر این یارانه نقدی، در گام بعدی یارانه دارو به شرکت‌های بیمه و یارانه نان نیز به نانواها پرداخت خواهد شد. به گفته مسوولان، پرداخت ارز ۴۲۰۰تومان به شیوه قبلی، علاوه بر فساد و افزایش قاچاق معکوس کالاهای اساسی، تورم این کالاها را نیز کنترل نکرده بود.»

دنیای اقتصاد

صبح نو/ یارانه مقدمه کالابرگ

«صبح نو» عکس روی جلد امروز خود را به تصمیمات جدید اقتصادی از جمله افزایش یارانه‌های نقدی اختصاص داده است. این روزنامه اصولگرا با اشاره به اظهارات رئیس جمهور در مصاحبه تلویزیونی اخیر، به بررسی نقشه اصلاحات اقتصادی کشور پرداخته و تیتر زده: یارانه ، مقدمه کالابرگ».

این روزنامه همچنین با اشاره به گزارشاتی که برخی رسانه‌ها از واگذاری پایگاه‌های نظامی روسیه به محور مقاومت داده‌اند از «دست پر مقاومت در منطقه» نوشته است.

صبح نو مثل هر روز در آن نوار پایینی به سایر موضوعات سیاسی و غیر سیاسی روز پرداخته است. از آخرین وضعیت پرونده جعفرزاده ایمن‌آبادی که اتهاماتی را به قالیباف زده بود و به همین خاطر از او شکایت شد گرفته تا تلاش پارلمان برای مقابله با تاراج آب مرزی و فعال کردن دیپلماسی آب.

صبح نو


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها