«فردا» از وارونه‌نمایی اصلاح‌طلبان در موضوع مذاکرات گزارش می‌دهد

مقصران، مدعی می‌شوند!

کد خبر: 1154062

اصلاح‌طلبان در تازه‌ترین دستورکار خود، می‌کوشند همصدا با غربی‌ها ایران را مقصر معطل‌ماندن مذاکرات نشان دهند.

مقصران، مدعی می‌شوند!

گروه سیاست سایت فردا: در میان ادامه تنش‌آفرینی‌های غربی‌ها از گزارش‌های غرض‌ورزانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و هماهنگی این نهاد با رژیم صهیونیستی در مقصر جلوه‌دادن ایران گرفته تا قطعنامه ضدایرانی شورای حکام، کم نیستند نیروهایی از داخل که همصدا با دشمنان خارجی سعی می‌کنند جمهوری اسلامی را مقصر عدم احیای برجام معرفی کنند. از اصلاح‌طلبانی سخن می‌گوییم که حالا در لباس اپوزیسیون دولت می‌کوشند تا با هر وسیله‌ای به هدف موردنظر یعنی تخریب دولت برسند زیرا گویا برای آنها هنوز انتخابات تمام نشده و دولتی که اکنون نماینده ملت ایران در مذاکرات است را همچنان به چشم رقیب سیاسی می‌نگرند.

روز گذشته آذر منصوری، دبیرکل حزب اتحاد ملت، در یادداشتی موضوعات عجیبی را مطرح کرد؛ او نوشت: «متاسفانه به دلیل اینکه همچنان حکمرانی در کشور ما اصرار دارد که سیاست خارجی و تحریم‌ها را نباید به اقتصاد و معیشت مردم پیوند زد، این ضرورت هم احساس نمی‌شود که احیای برجام به عنوان ظرفیتی در اختیار ایران فرصتی است که اگر از دست برود، مخاطرات جدی را پیش روی ایران قرار می‌دهد. شاید تصویب قطعنامه پیشنهادی تروئیکای اروپا تغییری در وضعیت ایران ایجاد نکند و بیشتر جنبه انتقادی داشته باشد، اما مساله مهمی که باید نگران آن بود، اجماعی است که بر سر این پیشنهاد علیه ایران شکل گرفته است. تنها در سایه یک سیاست خارجی متوازن است که می‌توان این اجماع را شکست. اتکا به رای چین و روسیه و این نگاه به شرق که اساسا نفی رویکرد نه شرقی و نه غربی است، باعث شده این دو کشور بتوانند با کارت ایران هر طور و در هر زمان که بخواهند بازی کنند. در حالی که با رویکرد نه شرقی و نه غربی می‌توان در چارچوب منافع ملی کشور با همه طرف‌های برجام و به خصوص طرف اصلی آن وارد مذاکره شد... هنوز هم برای احیای برجام فرصت وجود دارد. ظرفیتی که به گمان من در این شرایط ناامیدی جامعه و تشدید شکاف‌های دولت-ملت، اجماع ملی روی آن وجود دارد. حرف آخر اینکه چه در قالب برجام و چه توافق موقت اگر مذاکرات به نتیجه نرسد و پرونده ایران بار دیگر به شورای امنیت ارجاع شود، دیگر با یک برجام و دو برجام و چند برجام هم نمی‌توان از این مهلکه جان سالم بدر برد. انتخابات بعدی آمریکا نزدیک است و قبل از این انتخابات با توجه به اشتیاق دموکرات‌ها از فرصت استفاده کنید و با مذاکره مستقیم با امریکا از منافع ملی ایران در این موقعیت خطیر دفاع کنید. باور کنید خواست اکثریت مردم ایران نیز همین است. اگر تردید دارید موضوع را به رفراندوم بگذارید».

دبیرکل حزب اتحاد ملت در این یادداشت با اشاره به آنکه نباید گفته شود اقتصاد به برجام گره زده نمی‌شود، اصرار بر همان مسیری دارد که دولت روحانی رفت؛ یعنی امتیازدادن به غربی‌ها برای رسیدن به توافق؛ ولو توافقی بد. او در این یادداشت به هیچ‌وجه اشاره به زیاده‌خواهی‌های تازه آمریکایی‌ها نمی‌کند و مطلقا این گزاره را در تحلیل خود جای نمی‌دهد و نمی‌گوید که در همین چندوقت اخیر غربی‌ها با محوریت آمریکا چه مسائل فرابرجامی را در مذاکرات دخالت داده‌اند. انگار او کاری با این کارها ندارد و صرفا مانند کودکی لجوج پای بر زمین می‌کوبد که باید تحت هر شرایطی مذاکرات به نتیجه برسیم. از طرفی مشخص نمی‌کند که رویکرد نه شرقی، نه غربی در کجای مذاکرات نقض شده است و اساسا به چالش‌خوردن روند مذاکرات چه ارتباطی به این شعار دارد؟

روز گذشته علی‌محمد نمازی هم سخنانی مشابه را مطرح کرد و دولت رئیسی را با دولت احمدی‌نژاد مقایسه کرده و گفته است: «واقعا جای تعجب دارد که دوباره همان مسیری را می‌رویم که پیشتر رفته‌ایم. این روزها همان‌ توصیفی که روزگاری احمدی‌نژاد درباره تحریم‌ها می‌گفت را می‌شنویم. ما نزدیک به ده سال است که سعی کرده‌ایم در ارتباط با آژانس و شورای امنیت اعتمادسازی کنیم و حالا یک برگشت عجیب به گذشته داریم. واقعا چرا؟ من از مسئولان می‌پرسم که چرا راهی که یک بار رفته‌ایم و نتایج تلخش را دیده‌ایم را دوباره می‌رویم؟ انگار تاریخ به روزهای اول دولت احمدی‌نژاد بازگشته است. آژانس می‌گوید درباره سه محل سوالاتی دارم؛ خب چه ایرادی دارد ما سوالات را پاسخ دهیم؟ حالا شورای حکام آمده  بر اساس گزارش آژانس قطعنامه‌ای صادر کرده، چرا ما می‌آییم دوربین‌های آژانس را خاموش می‌کنیم؟ ما که بر اساس فتوای رهبر انقلاب نمی‌خواهیم سلاح هسته‌ای بسازیم، چرا به سوالات پاسخ نمی‌دهیم تا میزان تنش بالا نرود؟»

این عضو کارگزاران هم مانند منصوری می‌کوشد طوری القاء کند که گویی تصمیم نظام باعث تنش‌آفرینی شده است و اشاره نمی‌کند که تنش‌های اخیر ماحصل گزارشی مغرضانه از سوی آژانس در همکاری با رژیم صهیونیستی و البته همدستی شورای حکام است.

به هر روی گویا اصلاح‌طلبان که در دولت روحانی با اعتماد بی‌حدوحصرشان به غربی‌ها زمینه‌های ضربات سنگینی به کشور را فراهم کردند و توافق‌نامه‌ای بدون ضمانت اجرا به نام برجام را امضا کردند که همه مشکلات کنونی نتیجه همان سهل‌انگاری‌ها در انعقاد برجام بود، حالا مدعی شده‌اند تا شاید از این رهگذر با به اشتباه انداختن مردم بتوانند بار دیگر خود را مطرح کنند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها