خبر به روایت «فردا»

بازتاب استعفای عبدالملکی در روزنامه‌ها/ جنگ نفتکش‌ها/ مقصران طلبکار/ خیز گرانی دارو

کد خبر: 1154715

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

بازتاب استعفای عبدالملکی در روزنامه‌ها/ جنگ نفتکش‌ها/ مقصران طلبکار/ خیز گرانی دارو

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

اعتماد/ استعفای وزیر ادعاهای بزرگ

«اعتماد» عبدالملکی که دیگر وزیر کار نیست را عکس یک کرده و با تیتر «استعافی وزیر ادعاهای بزرگ» نوشته: «حجت عبدالملکی، وزیری که روزی گفته بود «نه توصیه می‌پذیرد و نه دستور می‌گیرد» سرانجام نتوانست در یکی از پرحاشیه‌ترین و شاید مهم‌ترین وزارتخانه‌ها دوام بیاورد. ... حضور در وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی که در مناسبات اقتصادی بازیگر مهمی است؛ از قواره او خارج بود. به چند دلیل: وزارت کار، بخش مهمی از سرمایه نیروی انسانی مشغول در فضای اقتصادی ایران را مدیریت می‌کند. طبقه کارگر با شدت گرفتن تحریم‌ها در معرض مشکلات معیشتی قرار گرفته و برای بهبود وضعیت خود مطالبات زیادی دارد. از طرف دیگر، مجموعه شرکت‌های تحت تصدی این وزارتخانه اهمیت آن را در بورس بالا برده و هر اقدامی می‌تواند در وضعیت کلی بورس تاثیر بگذارد. ضمن اینکه مساله حقوق بازنشستگان نیز هست که در ماه‌های اخیر با تجمعات معترضان نیز روبه‌رو شده. بنابراین خروج فردی که با «ادعاهای بزرگ» به این وزارتخانه آمده؛ چندان هم غیرقابل پیش‌بینی نبود.»

روزنامه ها 25 خرداد

جوان/ درد دارو

«جوان» در تیتر یک امروز خود به یکی از مسائل و دغدغه‌های مهم مردم در این روزها یعنی تامین دارو پرداخته است. این روزنامه اصولگرا با تیتر «دارو را درد دوم بیمار نکنید» نوشته: «اعضای سندیکای صاحبان صنایع دارو‌های انسانی ایران در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهوری ضمن تشریح وضعیت بازار دارویی کشور، نسبت به تعطیلی خطوط تولید دارو از تیرماه سال جاری هشدار دادند و خواستار افزایش قیمت دارو شدند. رئیس کمیسیون بهداشت مجلس نیز در نامه‌ای به رئیس‌جمهور‌خواهان افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی قیمت دارو‌های تولید داخل شد تا به صنعت داروسازی کشور لطمه نخورد. این نامه‌نگاری‌ها و تلاش برای افزایش قیمت داور در حالی است که همین حالا هم قیمت دارو‌ها به شکل چشمگیری افزایش داشته و بیم آن می‌رود که دارو هم از سبد خانوار حذف شود! با گردشی میدانی میان داروخانه‌های شهر و نشستن پای درد و دل بیماران، بهتر متوجه افزایش قابل‌توجه قیمت دارو خواهید شد. این در حالی است که هنوز اصلاح قیمت دارو و انتقال ارز دارو به بیمه‌ها اتفاق نیفتاده‌است.»

روزنامه ها 25 خرداد

شرق/ گران نمی‌شود

«شرق» با عنوان «گران نمی‌شود» پاسخ وزارت نفت به گزارش قبلی این روزنامه با تیتر «رفت و آمد زیر پوست بنزین» را منتشر کرده است. 

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی که عکس یک کرده نیز با عنوان «سفر «اولین‌ها» به ایران» از اهداف سفر هم‌زمان مقامات اسلام‌آباد و عشق‌آباد به تهران گزارش داده و از دیپلماسی برقی و دیپلماسی گازی می‌گوید. در این گزارش آمده است: «دیروز سه‌شنبه شاهد ترافیک دیپلماتیک مقامات کشورهای همسایه در سفر به ایران بودیم. از سفر بلاول بوتو زرداری، وزیر امور خارجه پاکستان و دیدارش با حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش تا حضور رشید مردوف، رئیس دستگاه سیاست خارجی ترکمنستان و نهایتا سفر دو‌روزه سردار بردی محمداف، رئیس‌جمهوری این کشور (ترکمنستان) به ایران که گویا در رأس هیئتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی کشورش به دنبال امضای چند سند همکاری و تفاهم‌نامه به ایران سفر کرده است؛ سفری که اولین حضور بردی محمداف در تهران از ابتدای برعهده‌گرفتن مسئولیت ریاست‌جمهوری ترکمنستان است.»

روزنامه ها 25 خرداد

کیهان/ سوغات اصحاب فتنه

«کیهان» در گزارشی که امروز تیتر یک کرده با عنوان «تحریم، سوغات اصحاب فتنه است همان‌هایی که امروز اشک تمساح می‌ریزند» نوشته: «ایران را باید سرزمین عجایب نامید. یکی از این عجایب را می‌توان در عرصه سیاست مشاهده کرد. در کدام کشور دنیا اگر عده‌ای کشور را تا لبه پرتگاه ببرند و زمینه‌ساز فشار دشمن شده و حتی بخشی از آنان با دشمنان قسم‌خورده ملت خود همراه و همدست شوند، با آنان مماشات می‌شود؟ بدون شک در کشورهای مدعی آزادی و دموکراسی نیز چنین نیروهایی تحمل نمی‌شوند و اگر با آنان برخورد قهری و سلبی نشود حداقل به حاشیه رانده می‌شوند. اما در ایران می‌توان کشور را تا لبه پرتگاه برد و باز هم مدعی و طلبکار بود! مواضع این روزهای جریان مدعی اصلاحات را مرور کنید. ته حرف همه آنها و نسخه‌ای که می‌پیچند یک فصل واحد و مشترک دارد؛ باید در برابر آمریکا کوتاه آمد و به شرایط آن تن داد تا برجام احیا شود و از این طریق مشکلات مردم و کشور حل گردد. البته این موضع جدیدی نیست و سال‌هاست که با آن مواجهیم اما مدتی است که این نسخه‌پیچی شدت و حدت بیشتری به خود گرفته است.»

روزنامه ها 25 خرداد

آرمان ملی/ یک گام به تعطیلی صنایع دارویی

«آرمان ملی» نامه سندیکای دارویی را سوژه گزارشی که تیتر یک کرده و با عنوان «صنایع دارویی یک گام مانده به تعطیلی» نوشته: «سندیکای صنایع دارویی ایران در این نامه نسبت به تعطیلی خطوط تولید دارو از تیرماه گمانه زنی شده است. این تشکل دارویی از مشکلات این صنعت ابراز نگرانی کرده است و ابراز داشته که تخصیص نامناسب و نامنظم ارز، مشکلات ناشی از افزایش حقوق و دستمزد و قیمت‌گذاری‌‌های دستوری از مهم‌ترین دلایلی است که صنعت دارو را دچار مشکل کرده است. همزمان با قطعیت حذف ارز دولتی و جایگزینی آن با ارز نیمایی، بازار دارویی نیز آشفته شد، تا اینکه شروع فرآیند حذف ارز 4200 از ابتدای امسال، بازار دارو همچون کالاهای اساسی در شوک فرو رفت. روز گذشته، جمعی از بیماران تالاسمی در اعتراض به عدم دسترسی به داروی باکیفیت در مقابل وزارت بهداشت تجمع کردند.»

روزنامه ها 25 خرداد

دنیای اقتصاد/ اولین خروج از کابینه

«دنیای اقتصاد» در تیتر یک امروز خود به استعفای عبدالملکی پرداخته و با عنوان «اولین خروج از کابینه» نوشته: «روز گذشته، اولین خروجی کابینه دولت سیزدهم مشخص شد و همزمان اولین کارت زرد به تیم دولت از سوی نمایندگان مجلس نیز صادر شد. حجت عبدالملکی که با وعده‌های مختلف وارد میدان سیاستگذاری شد، در مدت حدود ۳۰۰روز فعالیت به‌عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با انتقادات بسیاری روبه‌رو شد و در نهایت با استعفا از کابینه دولت سیزدهم خارج شد. موضوعی که در نهایت نشان داد که نمی‌توان با وعده‌های غیرعلمی و عامه‌پسند، ماشین سیاستگذاری اقتصادی را در مسیر صحیح خود به پیش برد. علاوه بر این رویداد، روز گذشته سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت از مجلس کارت زرد گرفت. عدم‌ اقناع نمایندگان مجلس از پاسخ‌های سکاندار صمت درباره دلایل ضعف در کنترل قیمت کالاها، نخستین کارت زرد را عاید دولت سیزدهم کرد. این دو اتفاق می‌تواند مسیر حرکت تیم اقتصادی دولت را دستخوش تغییر کند.»

روزنامه ها 25 خرداد

وطن امروز/ جنگ نفتکش‌ها را ما بردیم

«وطن امروز» عکس یک امروز خود را به آزاد شدن نفتکشی که یونان توقیف کرده بود، اختصاص داده و در گزارشی با تیتر «جنگ نفتکش‌ها را ما بردیم» نوشته: «دریا به مظهر و نماد قدرت ایران تبدیل شده است که رد این گزاره را در اخبار روزهای اخیر می‌توان پیدا کرد؛ از اقدام مقتدرانه در توقیف نفتکش‌های یونانی در پاسخ به توقیف نفتکش ایرانی گرفته تا ساخت و تحویل نفتکش صدرا به طرف ونزوئلایی که هر کدام تبدیل به نشانه‌هایی از قدرت ایران در دریا و نقش تعیین‌کننده کشورمان در امنیت انرژی جهان شده‌اند. با این حال روز گذشته انتشار مجموعه‌ای از اخبار این فرض را بیش از پیش تقویت کرد.  ... دولت یونان دستور مربوط را صادر کرد و اکنون شاهد رفع توقیف نفتکش ایرانی و بازگرداندن بارش به صاحب آن هستیم. ... بامداد روز گذشته همچنین خبرگزاری رویترز مدعی شد یک فروند نفتکش تحت پرچم ایران که حامل یک میلیون بشکه نفت خام است وارد آب‌های ونزوئلا شده است.»

روزنامه ها 25 خرداد

سازندگی/ اولین اخراجی

«سازندگی» کارتونی از عبدالملکی که در حال خداحافظی است را عکس یک کرده است، آن هم در حالی که چمدانی از بحران‌ها و ادعاها را حمل می‌کند. این روزنامه اصلاح‌طلب با تیتر «اولین اخراجی» نوشته: «وزیر جوانی که سیاست‌هایش منجر به بحران‌هایی برای کارگران و بازنشستگان شد و معتقد بود ایران به سرمایه‌گذاری خارجی نیاز ندارد استعفا کرد». سازندگی در این گزارش آورده است: «حجت‌ عبدالملکی در حالی روز گذشته وزارت کار و امور اجتماعی را ترک کردکه کارکنان این وزارتخانه مسرور از رفتنش، شیرینی و شکلات پخش کردد. ... هنوز روشن نیست که آقای عبدالملکی چرا استعفا کرده است اما به نظر می‌رسد این استعفا به دلیل اختلاف نظ میان اعضای دولت سیزدهم در زمینه سامان‌دهی امور اقتصادی به خصوص سیاست‌های تورمی بوده است. گفته می‌شود وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی و یک نهاد دیگر در گزارش‌های جداگانه‌ای خواستار توقف اقدامات وزیر کار و امور اجتماعی بودند».

روزنامه ها 25 خرداد

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها