خبر به روایت «فردا»

جنگ مقاومت / از گرفتاری گرانی تا مهار تورم/ عملیات نجات بورس

کد خبر: 1141144

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

جنگ مقاومت / از گرفتاری گرانی تا مهار تورم/ عملیات نجات بورس

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

ایران/ دستور کار دولت

«ایران» امروز شکل و شمایل تازه‌ای دارد؛ صفحه نخستی خلوت‌تر از همیشه. یک عکس نسبتا کوچک در گوشه راست گذاشته و باقی فضا را به تیتر یک اختصاص داده است. در این گزارش اما از دستور کار دولت یعنی «اصلاح سیاست‌های پولی و مقابله با گران‌فروشی» گفته است. این روزنامه دولتی با بیان اینکه «به تدریج اقتصاد از زیر آوار تورم کمر راست می‌کند» به بازنشر تازه‌ترین اظهارات اقتصادی رئیسی پرداخته و به نقل از او نوشته: «تا حدی جلوی سیل تورمی گذشته را گرفتیم. نرخ رشد تورم مهار شده و در ماه‌های آتی کمتر و کمتر خواهد شد».

ایران

سازندگی/ گرفتار گرانی

«سازندگی» نیم‌رخی از رئیسی را برای جلد امروز خود انتخاب کرده و او را «گرفتار گرانی» می‌داند. این روزنامه اصلاح‌طلبی در موضع کاملا مخالف «ایران» که رئیسی در عرصه مقابله با تورم و مهار قیمت‌ها موفق ارزیابی می‌کند، او را «گرفتار» می‌داند و ضمن نقد برخورد دستوری او با مسائل، می‌پرسد: «افزایش قیمت‌ها به موضوع اصلی دولت و کشور تبدیل شده است اما چرا رئیس جمهور نمی‌تواند قیمت‌ها را کاهش دهد؟ آیا قیمت‌ها با دستور پایین می‌آید؟» در این گزارش آمده است: «ایران‌خودرو در یک اقدام عجیب یک شبه 40 میلیون تومان روی قیمت سمند گذاشت. پراید نیز با آن که تولید نمی‌شود قیمت آن به 200 میلیون تومان رسیده است. در حوزه اقلام و مواد غذایی نیز گرانی رو به افزایش است و ظاهرا کنترلی صورت نمی‌گیرد. طنز ماجرا آنجا بود که معاون وزیر صمت، دستور داده بود که همین امشب باید قیمت‌ها اصلاح شود و به قبل برگردد. اما همه می‌دانستند که چنین نمی‌شود.»

سازندگی

جوان/ جنگ مقاومت

«جوان» مسجدالاقصی را عکس کرده و با عنوان «جنگ مقاومت جواب جنایات تل‌آویو» به پوشش اتفاقات اخیر پرداخته است. این روزنامه اصولگرا نوشته: «در دو روز گذشته، ناآرامی‌ها فقط به محوطه مسجدالاقصی محدود نشد. در پی درگیری‌های روز پنج شنبه در شمال غرب جنین، شماری شهید و زخمی شدند. همچنین روز جمعه دو جوان و یک نوجوان فلسطینی در جریان یورش نظامیان صهیونیست به کرانه باختری به شهادت رسیدند. منابع عبری بعدازظهر جمعه از عملیات استشهادی در حیفا خبر دادند. گزارش‌ها حاکی از آن بود که یک دختر پانزده‌ساله فلسطینی با سلاح سرد به یکی از ساکنان اراضی اشغالی حمله و او را مجروح کرده است. پلیس رژیم صهیونیستی این دختر را دستگیر کرد.»

جوان

اعتماد/ این قیمت‌های بازیگوش!

«اعتماد» عکس یک امروز خود را به گرانی و قیمت‌هایی که انگار با دستور پایین نمی‌آیند، اختصاص داده و در گزارشی با تیتر «این قیمت‌های بازیگوش!» به انتقاداتی که اخیرا در روزنامه‌های اصولگرا یا از سوی چهره‌ها اصلوگرا مطرح می‌شود، اشاره کرده است. همچنین اظهارات اخیر رئیسی درباره وضعیت قیمت‌ها و تورم که در حاشیه دیدار با هنرمندان مطرح شد را پوشش داده است.

این روزنامه اصلاح‌طلب حمله رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی را نیز با عنوان «رمضان خونین قدس» پوشش داده و نوشته: «پلیس رژیم اسراییل با یورش به حریم مسجدالاقصی ۱۵۰ فلسطینی را مجروح و ۴۰۰ نفر را بازداشت کرد».

اعتماد

کیهان/ کاهش تورم

«کیهان» با استناد به سخنان رئیسی در حاشیه دیدار با هنرمندان تیتر زده «کاهش‌13 درصدی نرخ تورم طی 8 ماه» و نوشته: «آیت‌الله رئیسی دستور مهار اسب سرکش تورم را برنامه اصلی معیشتی دولت در ۸ ماه گذشته عنوان کرد و گفت: اتخاذ تصمیمات مهم پولی و مالی در این مدت موجب شد که نرخ تورم دوازده ماهه از حدود  ۶۰ درصد در شهریور ۱۴۰۰ به ۴۶ درصد در اسفند ۱۴۰۰ رسیده؛ یعنی بیش از ۱۳ واحد درصد کاهش داشته است.»

این روزنامه اصولگرا در گزارشی که تیتر دو کرده نیز با عنوان «دفع یورش وحشیانه صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی با دفاع جانانه فلسطینی‌ها» نوشته: «نظامیان رژیم صهیونیستی دیروز با یورش به مسجدالاقصی به سمت فلسطینی‌هایی که در تدارک برگزاری نماز جمعه بودند، گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی شلیک کردند؛ در این حمله بیش از 150 فلسطینی زخمی و 400 فلسطینی نیز بازداشت شدند. اما سر انجام با مقاومت جانانه فلسطینی‌ها و برگزاری نماز جمعه 50 هزار نفری، صهیونیست‌ها مجبور به عقب‌نشینی شدند.»

کیهان

شرق/ شفافیت کدر

«شرق» در گزارشی که امروز تیتر یک کرده به طرح شفافیت قوا که قرار است به زودی در دستور کار مجلس قرار بگیرد، پرداخته منتها مثل همیشه شاکی است و به مجلس هجمه می‌کند؛ این بار هم به این بهانه که طرح شفافیت آرای نمایندگان مشمول مرور زمان شده و اینکه در طرح جدید حرف از شفافیت سایر قوا نیز است! این روزنامه اصلاح‌طلب نوشته: «خبر آمده که قرار است تا پایان ماه رمضان تکلیف شفافیت آرا را روشن کنند. هرچند باز بهانه آورده‌اند به دلیل اینکه طرح نیاز به دوسوم آرای نمایندگان دارد و ممکن است رأی نیاورد، به جای شفافیت مجلس، قصد دارند شفافیت قوای سه‌گانه و مجمع تشخیص و همه ارکان اجرائی را در دستور کار خود قرار دهند. ‎به عبارتی دنبال پیاده‌سازی ضرب‌المثل «سنگ بزرگ علامت نزدن است» هستند.»

شرق

دنیای اقتصاد/ عملیات نجات بورس

«دنیای اقتصاد» در شماره امروز خود می‌پرسد «بازار سهام از دو دهه اسارت در «دامنه نوسان» خلاص می‌شود؟» و در پاسخ از «آغاز عملیات نجات بورس» می‌نویسد. این روزنامه اقتصادی در گزارشی که تیتر یک کرده، نوشته: « بورس تهران حالا عمری ۵۴ساله دارد؛ اما همانند کودکی است که بدیهی‌ترین پیش‌شرط‌های بلوغ را نیز در اختیار ندارد. فقر سازوکارهای منسجم و همزمان با آن محدودیت‌هایی چون دامنه نوسان و حجم مبنا سبب شده است زمینه شکل‌گیری ابرنوسان‌ها چه در مسیر صعودی و چه نزولی فراهم شود. با این حال اتفاق نظر بورسی‌ها فارغ از میزان تخصص و تجربه بر ناکارآیی «اعمال محدودیت بر نوسان قیمت سهام» سبب شد تا سیاستگذار بورسی تصمیم به افزایش دامنه نوسان از ۲۹ فروردین‌ماه بگیرد. «دنیای‌اقتصاد» در یک نظرسنجی جویای نظر کارشناسان بورسی درخصوص این منگنه بورسی شد. فارغ از اختلاف نظر کارشناسان درخصوص نحوه افزایش یا حذف دامنه نوسان اما جملگی بر ناکار‌آمدی دو دهه حاکمیت این نابازارساز و عواقب به‌کارگیری آن تاکید دارند.»

دنیای اقتصاد

صبح نو/ فلسطین زنده است

«صبح نو» عکس یک امروز خود را به فلسطین و مقاومت اختصاص داده است. این روزنامه اصولگرا با تیتر «فلسطین زنده است» نوشته: «گروه‌های مقاومت فلسطینی هشدار دادند در پی بی‌حرمتی به مسجدالاقصی صهیونیست‌ها باید آماده هزینه دادن باشند».

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری هم به ضیافت‌ها افطاری که با چاشنی سیاست برگزار می‌شود، پرداخته و با تیتر «تلاش برای بازگشت به قدرت» سعی دارد به این سوال پاسخ دهد که «اصلا‌ح‌طلبان از افطاری رئیس جمهور تا افطاری حامیان روحانی چه هدفی را دنبال می‌کنند؟

صبح نو البته به سایر مسائل اقتصادی و سیاسی و ... هم پرداخته و از برجام گرفته تا بازار مسکن و ... را مورد توجه قرار داده است.

صبح نو

وطن امروز/ قدست است و آتش و خون

«وطن امروز» تیتر و عکس یک خود را معطوف به فلسطین و تحولات تلخ اخیر کرده است. سخنا فرمانده نیروی قدس سپاه مبنی بر اینکه «نابودی اسرائیل سرعت می‌گیرد» را تیتر یک کرده و در گزارشی که عکس یک شده نیز به یورش صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی و زخمی شدن بیش از 150 فلسطینی پرداخته است. این روزنامه اصولگرا تیتر زده «قدس است و آتش و خون».

وطن امروز در تیترهای کنار اما به موضوعات مختلف داخلی پرداخته است، مثلا «ادعای رویترز درباره محتوای گزارش جدید آژانس راه‌اندازی‌کارگاه جدید تولید قطعات سانتریفیوژ در نطنز». این روزنامه اصولگرا با عنوان «نظنز بی‌معطلی» نوشته: « بر اساس برنامه‌ریزی جدید در سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران، دستگاه‌های ویژه تولید روتور و بیلوز از مجموعه صنعتی کرج به مجتمع شهید مهندس احمدی‌روشن در نطنز منتقل شد.  فعالیت‌های نظارتی آژانس در محل جدید تغییری نخواهد کرد و بر اساس روال جاری، تصاویر دوربین‌های نظارتی به این نهاد تحویل نمی‌شود. »

وطن امروز

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها