خبر به روایت «فردا»

بایدن در منطقه/ پهپادهای ایران/ خانه‌های 30 متری

کد خبر: 1161503

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

بایدن در منطقه/ پهپادهای ایران/ خانه‌های 30 متری

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ می‌توان خصومت امریکا را کم کرد

«اعتماد» گفت‌وگویی دارد با علی جنتی که با تیتر «می‌توان خصومت امریکا را کم کرد» عکس یک شده. جنتی در این مصاحبه با طرح این سوال که «آیا ما تا ابد باید به همین نحو با امریکا رفتار کنیم؟» می‌گوید: «ما باید رابطه متوازنی با همه قدرت‌های جهانی برقرار کنیم.» وی معتقد است: «اینکه قدرتی مانند امریکا را نادیده بگیریم و بگوییم که حتی حاضر نیستیم با آن سر یک میز بنشینیم و مذاکره کنیم یک ضعف جدی در سیاست خارجی است.» او ادامه می‌دهد: « ما در گذشته هم در برخی پرونده‌های مشترک با امریکا کار کرده‌ایم و اکنون نیز می‌توان منافع مشترکی یافت.»

علی جنتی همچنین از سیاست نگاه به شرق ایران انتقاد کرده و می‌گوید: «آیا اینکه در دامن روسیه و چین بیفتیم، سیاست درستی است؟»

اعتماد

جوان/ پهپاد‌های ایران در کارزار دو ابرقدرت

«جوان» در گزارشی که عکس یک کرده با عنوان «پهپاد‌های ایران در کارزار دو ابرقدرت» نوشته است: «جنگ در اوکراین، معادلات عجیبی خلق و چیز‌های خارق‌العاده هم نمایان کرد که تا قبل از این، کسی حتی به فکرش هم خطور نمی‌کرد؛ مشخص شد جهان چقدر به گندم و مواد غذایی اوکراین و روسیه وابسته است. نمایان شد که اقتصاد جهان که داشت از سوخت‌های فسیلی فاصله می‌گرفت، هنوز از شوک‌های نفت اثر می‌گیرد و آشکار شد که خطر استفاده از سلاح هسته‌ای که زمانی صرفاً یک کابوس ذهنی بود، چقدر به واقعیت نزدیک است. حالا دو هفته مانده به پنج ماهگی جنگ، در حالی که نگرانی ته کشیدن تسلیحات در جنگ، غربی‌ها را به وحشت انداخته، صحبت از تغییر معادلات جنگ با پهپاد‌های ایرانی زبان به زبان می‌چرخد. همین چند هفته پیش بود که برخی منابع غربی، از همکاری نظامی ایران با روس‌ها در اوکراین صحبت کردند، خبری که البته رسماً در تهران تأیید نشد. حالا جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته که روسیه خواستار دریافت صد‌ها پهپاد از ایران شده است.»

جوان

شرق/ معرکه در معرکه

«شرق» بایدن که امروز به خاورمیانه می‌آید و پوتین که گویا هفته آینده در تهران خواهد بود را عکس یک کرده و در گزارشی با عنوان «معرکه در معرکه» به نقل از جلال میرزایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نوشته: «هم‌زمانی سفر ولادیمیر پوتین در هفته آتی برای حضور در ایران با سفر جو بایدن به اسرائیل و عربستان حکایت از آن دارد که وضعیت منطقه وارد مرحله حساس و پیچیده‌ای شده است که می‌تواند آبستن وقوع هر سناریویی باشد.» از دید این نماینده سابق مجلس، جمهوری اسلامی ایران در این وضعیت بغرنج نباید روابط با مسکو را به نحوی پیش ببرد که شائبه حمایت از طرف متجاوز در جنگ اوکراین را تقویت کند؛ چرا‌که دامن‌زدن به این جبهه‌بندی بعد از جنگ اوکراین تبعات خاصی برای تهران به دنبال خواهد داشت. 

شرق

کیهان / سفر نمایشی

«کیهان» نیز در تیتر یک امروز ، توجه خود را معطوف به سفر منطقه‌ای بایدن کرده است. این روزنامه اصولگرا با تیتر «وضعیت بی‌ثبات بایدن و سفر نمایشی به تل‌آویو و ریاض» نوشته: « کارشناسان بر این باورند که سفر منطقه‌ای بایدن به غرب آسیا را از هم اکنون باید «شکست خورده» دانست و این سفر دستاوردی به جز چند عکس یادگاری و سرو صدای رسانه‌ای نخواهد داشت. سفر بایدن به تل‌آویو در شرایطی صورت می‌گیرد که این رژیم نیز با بدترین بحران سیاسی، اجتماعیِ تاریخ خود دسته و پنجه نرم می‌کند. ... در این سفر نگاه‌ها به دیدار وی با ولیعهد سعودی و حاکم عملی این کشور است ... کارشناسان تاکید دارند دستور کار اصلی سفر بایدن به ریاض مجاب کردن سعودی‌ها برای افزایش تولید انرژی است مسئله‌ای که به گفته ماکرون، عربستان پیش از این اعلام کرده قادر نیست بیش از این تولید خود را افزایش دهد! در مورد شکل گیری «ناتوی عربی» نیز کارشناسان بر این باورند بایدن قادر نیست در این سفر چنین ائتلافی را رقم بزند».

کیهان

آرمان ملی / هراس از سایــه اصلاحــات!

«آرمان ملی» سعی در بررسی چرایی واکنش‌ها به عکسی که از دیدار خاتمی، روحانی و سیدحسن خمینی منتشر شده بود، دارد و در گزارشی که تیتر یک کرده با عنوان «هراس از سایه اصلاحات!» به برخی واکنش‌ها از سوی رسانه‌های اصولگرا و حامی دولت اشاره کرد و نوشته: «این دلواپسان از حضور و نشست بزرگان جریان اصلاحات و اعتدال هراس دارند و اینگونه واهمه خود را به نمایش می‌گذارند».

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری نیز به نقل از مینو محرز هشدار می‌دهد که «احتمال فراگیر شدن مجدد کرونا وجود دارد». محرز معتقد است: « هر چه میزان ابتلا به کرونا در کشور افزایش پیدا کند به همان میزان احتمال افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا نیز افزایش پیدا می‌کند. با توجه به میزان واکسیناسیونی که در کشور صورت گرفته در شرایط کنونی گروه‌های آسیب‌پذیر مانند سالمندان بیش از دیگران در معرض خطر قرار دارند. به همین دلیل این گروه باید دستورالعمل‌های بهداشتی را به صورت جدی رعایت کنند. این نکته صحیح است که میزان بیماری کرونا در شرایط کنونی نسبت به نوع دلتا خفیف‌تر است و مانند امیکرون است. با این وجود قدرت سرایت این بیماری بیشتر است.»

آرمان ملی

ایران / رو به بهبود

«ایران» تیتر یک امروز خود را به سخنان دیروز سخنگوی دولت که در واکنش به حواشی حول محور ترویج حجاب و برخورد با بدحجابی، گفته بود با دسته‌بندی مردم برای ارائه خدمات و حقوق شهروندی مخالف هستیم، اختصاص داده است. رئیسی و حضورش در نشست محیط زیستی دیروز را نیز عکس یک کرده است. 

قابل‌توجه‌ترین گزارش این روزنامه اما با استناد به داده‌های بانک مرکزی و مرکز آمار نوشته شده است. «ایران» از اوضاع رو به بهبود اقتصاد گفته و نوشته است: «مطابق آمارهای بانک مرکزی، شاخص‌های پولی از زمان شروع به کار دولت سیزدهم تاکنون تغییر رفتاری معنادار داشته است. گزارش جدید بانک مرکزی تغییرات رشد پایه پولی و نقدینگی کشور و مؤلفه‌های پولی مؤثر بر تورم طی یک و نیم سال اخیر تا پایان اردیبهشت ماه امسال را به تصویر کشیده است.  بر اساس این گزارش، سرعت رشد پایه پولی از حدود ۴۲ درصد در پایان مردادماه سال گذشته به حدود ۳۰ درصد در پایان اردیبهشت سال جاری کاهش یافته است.علاوه بر پایه پولی، سرعت رشد نقدینگی نیز از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم تاکنون روندی کاهشی داشته است.» 

ایران

سازندگی/ تاریکخانه هستی

«سازندگی» امروز متفاوت است. هم شکل صفحه نخست خود را تغییر داده و هم از سیاست دوری جسته است. این روزنامه اصلاح‌طلبی «ثبت واضح‌ترین تصاویر جهان اولیه با تلسکوپ فضایی جیمز وب» را سوژه کرده و با تیتر «تاریکخانه هستی» نوشته: «تصویر وب مربوط به بخشی از آسمان در حدو اندازه یک دان شن بر روی نوک انگشت یک فرد است. با این حال همین بخش کوچک، اقیانوسی از هزاران کهکشان را شامل می‌شود. بسیاری از این اجرام برای اولین بار است که مشاهده می‌شوند. این تصویر مربوط به خوشه کهکشانی SMACS 0723 است که در فاصله 4.6 میلیارد سال نوری از ما قرار گرفته.در واقع نور این خوشه کهکشانی زمانی سفر خود را برای رسیدن به ما آغاز کرده که کره زمین در مراحل اولیه شکل‌گیری خود بوده است! هر کدام از کهکشان‌های موجود در تصویر ده‌ها میلیارد ستاره دارند و هر یک ممکن است میزبان موجودات زنده خاص خود باشند!»

سازندگی

وطن امروز/ ایران روی ریل تجارت

«وطن امروز» اینکه «نخستین قطار کانتینری از روسیه به مقصد هند در مسیر شاخه شرقی کریدور شمال- جنوب وارد ایران شد» را سوژه گزارشی که تیتر یک شده، کرده و با عنوان «ایران روی ریل تجارت» نوشته: «با فعال‌سازی کریدور شمال- جنوب صرفه‌جویی احتمالی 2500 دلار در هر 15 تن محموله نسبت به مسیر معمول کانال سوئز حاصل می‌شود. همچنین زمان حمل‌و‌نقل را می‌توان به 25 تا 30 روز در مقایسه با 40 تا 60 روز از طریق سوئز کاهش داد. ... بر اساس توافقنامه‌ای که به تازگی میان ایران و روسیه به امضا رسید، ۱۰ میلیون تن کالای روسی و سایر کشور‌های همسایه از مسیر ایران و در کریدور شمال- جنوب به هند انتقال داده می‌شود. انتقال ۱۰ میلیون تن کالای روسی از مسیر ایران، میزان ترانزیت را از ۱۰ میلیون به ۲۰ میلیون تن در سال افزایش می‌دهد و درآمدزایی ۲۰ میلیارد دلاری برای ایران به همراه دارد. »

وطن امروز

دنیای اقتصاد/ خانه ۳۰ متری در راه بازار؟

«دنیای اقتصاد» در تیتر یک امروز خود با عنوان «خانه ۳۰ متری در راه بازار؟» نوشته: «اتاق تولید «ضوابط خاص» برای ساخت‌وسازهای شهر تهران -کمیسیون ماده پنج- در یک مصوبه‌ جدید اجازه «خانه‌سازی بدون شرط روی زمین‌های زیر ۱۰۰ مترمربع» را صادر کرد. محتوای این تصویب‌نامه که با هدف «تسهیل خانه‌سازی در بافت فرسوده پایتخت» و «جذاب‌سازی جنوب شهر برای سرمایه‌گذاران ساختمانی» تدوین شده، عملا دو خط‌قرمز طرح تفصیلی تهران برای «صدور پروانه ساختمانی روی زمین‌های خیلی کوچک (۵۰ مترمربعی) و کوچک (۱۰۰ تا ۱۵۰ مترمربعی)» را پاک کرده است. طبق این خطوط، ساخت روی زمین‌های با مساحت پایین، حداکثر تا ۳ طبقه آن هم تحت شرایط معین (به‌لحاظ پارکینگ و عرض معبر) مجاز است. اما با تصمیم جدید، این زمین‌ها در دو پهنه مسکونی واقع در مناطق پایین‌شهر قابلیت ساخت ۴طبقه با تنها یک پارکینگ را دارد. ماحصل این مصوبه باعث عرضه آپارتمان‌های با مساحت ۳۰مترمربع تا ۶۰مترمربع روی در مجموع ۱۰میلیون مترمربع «زمین خیلی‌کوچک» در کل بافت فرسوده پایتخت خواهد شد.»

دنیای اقتصاد

صبح نو/ بازی با سناریو سوخته ترامپ

«صبح نو» جلد امروز خود را به بایدن که امروز سفر منطقه‌ای خود را آغاز می‌کند، اختصاص داده و با عنوان «بازی با سناریوی سوخته ترامپ» نوشته: «یکی از اهداف سفر رئیس جمهور آمریکا به غرب آسیا احیای طرح سازش به منظور تامین امنیت رژیم صهیونیستی است».

این روزنامه اصولگرا در نوار پایینی صفحه یک نیز به دیگر موضوعات سیاسی و غیرسیاسی روز پرداخته است. مثلا اظهارات دیروز رئیس مجلس درباره نحوه برخورد با بدحجابی را با تاکید بر اینکه «فصل الخطاب ضابطان حجاب تامین حقوق مردم باشد» پوشش داده است. 

صبح نو در گزارش دیگری نیز حمایت تمام قد اصلاح‌طلبان از تاجزاده که اتفاقا در تعارض با تفکر اصلاح‌طلبی است را مورد توجه قرار داده و تیتر زده: «اصلاحات یا رادیکالیسم».

صبح نو

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها