خبر به روایت «فردا»

یارانه دارو / ائتلاف در شن‌زار / تاکتیک‌های احیای سرمایه‌گذاری/ اسکو هیچ

کد خبر: 1161240

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

یارانه دارو / ائتلاف در شن‌زار / تاکتیک‌های احیای سرمایه‌گذاری/ اسکو هیچ

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ ناکامی دراشتغال زایی

«اعتماد» تحلیل عباس عبدی از وعده ایجاد 4 میلیون شغل در 4 سال را تیتر یک کرده و با عنوان «ناکامی در اشتغال زایی» نوشته: «گزارش مفصل و تشریحی هنوز منتشر نشده است، ولی این آمار گویای آن است که نه تنها عادی شدن وضع کرونا موجب بهبود تعداد مشاغل نشده است، بلکه اضافه که نکرده‌اند، حتی یکصد هزار شغل هم از میان رفته است.» عبدی افزوده است: «نرخ بیکاری کل بیشتر شده ولی نرخ بیکاری جوانان با شتاب بیشتری افزایش یافته. تمامی یافته‌های این گزارش رسمی نشان می‌دهد که وعده‌ها و برنامه‌های گفته شده دولت در زمینه اشتغال مطلقا محقق نشده، حتی نتوانسته‌اند شرایط قبل را نیز حفظ کنند و با پسرفت مواجه شده‌ایم. این در حالی است که با عادی شدن کرونا باید اشتغال خودبه‌خود افزایش می‌یافت. این را دیگر تقصیر دولت پیش هم نمی‌توان گذاشت. متاسفانه هیچ چشم‌اندازی برای تحقق وعده‌های اشتغال در ۸ ماهه باقی‌مانده هم دیده نمی‌شود. چه نتیجه‌ای باید گرفت؟»

اعتماد

جوان/ ائتلاف در شن‌زار

«جوان» برای عکس یک امروز خود یک کولاژ درست کرده و شتری را رخت تانک پوشنده است! تیتر هم زده «ائتلاف در شن‌زاد» و اشاره‌اش به اتحادی است که جو بایدن در سفر منطقه‌ای خود قصد دارد علیه ایران بسازد. این روزنامه اصولگرا نوشته: «پس از چند هفته، انتظار سعودی - صهیونیستی برای ورود جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا به منطقه به سر آمد و او روز چهار شنبه وارد تل‌آویو خواهد شد تا با کمک متحدانش نسخه جدیدی را برای خاورمیانه بپیچند؛ نسخه‌ای که در آن تشکیل ائتلاف ضدایرانی با محوریت ریاض و تل‌آویو، متقاعد کردن سعودی‌ها برای افزایش تولیدات نفتی برای کاهش قیمت حامل‌های انرژی در جهان و مهم‌تر از همه هموار کردن مسیر عادی‌سازی عربستان و رژیم صهیونیستی از جمله اولویت‌های اصلی آن به شمار می‌رود. اما تجربه ثابت کرده که هرگونه طرحی در منطقه بدون مشارکت ایران و با هدف ضربه زدن به مقاومت کاری از پیش نخواهد برد.»

جوان

شرق/ مرگ‌هایی به تلخی فقر

«شرق» تیتر یک امروز خود را به حرف‌های دیروز محسنی‌ اژه‌ای در انتقاد از برخوردهای هیجانی با موضوع عفاف و حجاب اختصاص داده است. در گزارشی که عکس یک شده نیز به بهانه تولد ناصر تقوایی، کناره‌گیری او از سینما را بررسی کرده است. گزارش قابل توجه این روزنامه اما به یک موضوع تلخ و اجتماعی مربوط است. «شرق» با تیتر «مرگ‌هایی به تلخی فقر» خودکشی دسته‌جمعی یک خانواده پنج نفره در اصفهان که چند روز قبل رخ داد و در نگاه کلی‌تر افزایش مرگ‌های دسته‌جمعی را مورد توجه قرار داده و به نقل از اردشیر بهرامی، جامعه‌شناس نوشته: «هیچ خودکشی‌ای بدون آلارم‌هایی که از قبل داشته، اتفاق نمی‌افتد. آسیب و جرم جامعه شکل سیال دارد و از یک فضا به فضای دیگر حرکت می‌کند؛ بنابراین می‌تواند در مناطق دیگر اتفاق بیفتد و می‌تواند به یک الگوی رفتاری در شرایط بحرانی تبدیل شود.»

شرق

کیهان/ آغاز برخورد با دشمن نیابتی

«کیهان» تیتر یک امروز خود را به واکنش‌ها نسبت به بازداشت تاجزاده اختصاص داده و نوشته: «آغاز برخورد با شبکه نیابتی دشمن غربگرایان را به دست و پا ‌انداخت». در این گزارش آمده است: «شبکه نیابتی غرب که در مسلک و قامت اصلاح‌طلبی ظاهر می‌شوند و ژست آزادی‌خواهی و مصلح اجتماعی به خود می‌گیرند بانیان اصلی فتنه‌های 78، 88، غائله آبان ماه 98 و همچنین بانیان و مقصران اصلی مشکلات اقتصادی امروز کشور هستند. آن‌ها که در گفتار مانند مصلحان اجتماعی سخن می‌گویند و در عمل در خدمت سرویس‌های اطلاعاتی غرب قرار می‌گیرند، حامیان مفسدان و دانه‌درشت‌های اقتصادی، جاسوس‌های دوتابعیتی، مدیران نجومی‌بگیر، مدیران ناکارآمد و اساساً قاتلان امید و برهم‌زنندگان امنیت روانی جامعه بوده‌اند. ... نکته دیگر آنکه خود اصلاح‌طلبان هم از رفتارها و اقدامات تند و رادیکال چهره‌های ضدانقلاب باخبر هستند اما احتمالاً نگرانی آنها از ادامه روند برخورد دستگاه‌های قضایی و امنیتی با پادوهای داخلی غرب و ناکامی در باز‌سازی اعتبار به‌شدت مختوم شده اصلاحات است که باعث شده به بیانیه و واکنش‌های هیجانی و غریزی روی بیاورند.»

کیهان

آرمان ملی/ اقتصاد دستوری همچنان در دستور 

«آرمان ملی» در گزارشی که امروز تیتر یک کرده به نقد سیاست‌های اقتصادی دستوری پرداخته و با عنوان «اقتصاد دستوری همچنان در دستور کار» نوشته: «دولت برای بهبود معیشت مردم دست به کار شده و جلسه‌ای با حضور شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا که 3 ساعت به طول انجامید در مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار و درخاتمه این نشست مصوب شد که برای ایجاد ثبات در سطح عمومی قیمت‌ها، نرخ ارز، کاهش نرخ تورم به میزان ۷واحد درصد در هر سال و تک رقمی کردن آن تا پایان برنامه هدف‌گذاری شود این درحالی است که تورم به بالای 50 درصد رسیده و گرانی‌های پی درپی در کالاهای اساسی موجب اعتراض  برخی از اقشار جامعه شده است با این حال کارشناسان اقتصادی به نتایج و موثر بودن این نشست خوشبین نبوده و معتقدند که دولت‌ها تنها به فکر منافع خود و رأی دهندگان خود هستند. ... تا زمانی‌که اختیار بانک دولتی و نفت به دست دولت است و تا به امروز  از دولت‌ به خاطر عدم اجرای تحقق برنامه‌های توسعه  سئوالی نشده نمی‌توان انتظار داشت که اهداف برنامه هفتم توسعه اجرایی شود. »

آرمان ملی

ایران/ یارانه دارو در جیب مردم

«ایران» در گزارشی که امروز عکس یک کرده ابهامات و جزئیات اصلاح سیاست‌های ارزی دارو را بررسی می‌کند و با تیتر «یارانه دارو در جیب مردم» نوشته: «دولت سیزدهم در عمل نشان داد که قرار نیست مردم مابه‌التفاوت نرخ ارز ترجیحی و نیمایی را از جیب پرداخت کنند، بلکه هدف تقویت ساختار بیمه‌های همگانی برای حمایت بیشتر از بیماران است به طوری‌که طی ماه‌های اخیر پنج میلیون و چهارصد هزار نفر از افراد فاقد بیمه از سه دهک پایین جامعه تحت‌پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند؛ اما واقعیت ماجرا چیست و در عمل با حذف ارز ترجیحی چه فرایندی طی می‌شود؟ ... با اصلاح سیاست ارزی، قیمت دارو برای بیمار تغییری نمی‌‌کند و متغیری به اسم یارانه دارو در هنگام خرید در نسخه‌های بیماران اعمال می‌شود و دولت آن را پرداخت می‌کند. بر این اساس فرانشیز بیماران همان مبلغ سال قبل باقی می‌ماند و افزایشی نخواهد داشت. آن‌طور که سجاد اسماعیلی مشاور رئیس سازمان غذا و دارو به «ایران» خبر می‌دهد، «این طرح از آخر تیرماه عملیاتی می‌شود.»

ایران

سازندگی / تکثیر تورم

«سازندگی» کارتونی از رئیس کل بانک مرکزی را برای جلد امروز خود انتخاب کرده و در گزارشی با عنوان «تکثیر تورم» این سوال را طرح کرده که «چرا علی صالح‌آبادی رئیس کل بانک مرکزی در مهار و کاهش تورم ناموفق بوده است؟» 

این روزنامه اصلاح‌طلب در شماره امروز خود البته به موضوعات دیگری هم پرداخته است. از بررسی چرایی آلوده‌تر و گرم‌تر شدن تهران در سال جاری که به تیتر «مازوت علیه تهران» رسیده، گرفته تا سفر منطقه‌ای بایدن به خاورمیانه که در گزارشی با عنوان «بازتعریف استراتژی» ذیر ذره‌بین رفته است. البته که «سازندگی» از حواشی بازداشت تاجزاده و پناهی یا برکناری اسکوچیچ هم نگذشته است.

سازندگی

وطن امروز / آوار‌برداری بانکی

«وطن امروز» با اشاره به اینکه «دولت سیزدهم توانست با وجود استمرار تحریم‌ها، پس از یک دهه روند رشد نقدینگی را متوقف کند» در گزارشی که امروز تیتر یک کرده، با عنوان «آواربرداری بانکی» نوشته است: « در دوره 8 ساله ریاست‌جمهوری حسن روحانی حجم نقدینگی موجود در اقتصاد ایران ۸ برابر شد. زمانی که روحانی دولت را از محمود احمدی‌نژاد تحویل گرفت، حجم کل نقدینگی موجود در اقتصاد ایران حدود ۴۷۹ هزار میلیارد تومان بود اما در پایان کار دولت تدبیر و امید حجم نقدینگی به بالغ بر ۳ هزار و ۷۰۵ هزار میلیارد تومان رسیده بود. به بیان دیگر حجم نقدینگی در 8 سال ریاست‌جمهوری حسن روحانی ۷۰۴ درصد رشد داشت. دولت سیزدهم اما از ابتدا برقراری انضباط مالی را -که منجر به عدم استقراض دولت از بانک مرکزی و در نتیجه کنترل تورم می‌شود- جزو اهداف خود عنوان کرد. نتیجه این اقدامات نیز در آخرین گزارش بانک مرکزی به منصه ظهور رسید که نشان می‌دهد دولت سیزدهم موفق شده است برای نخستین‌بار پس از ۹ سال با ۲ دهم درصد کاهش، رشد ماهانه نقدینگی را در فروردین امسال منفی کند.»

وطن امروز

دنیای اقتصاد/ وقت «اورهال» موتور رشد

«دنیای اقتصاد» در تیتر یک امروز خود با اشاره به اینکه «رشد «تشکیل سرمایه» دوباره منفی شد»، «سه تاکتیک برای احیای سرمایه‌گذاری» را برشمرده و نوشته: «مطابق گزارش مرکز آمار ایران، رشد تشکیل سرمایه ثابت در زمستان۱۴۰۰ پس از ۶ فصل، دوباره منفی شد. حال سیاستگذار در یک بزنگاه اقتصادی قرار دارد یا اینکه ماشین اقتصادی را با همین موتور معیوب کنونی هدایت خواهد کرد که نتیجه آن حرکت با سرعت پایین و ایست‌های ناگهانی خواهد بود یا اینکه موتور رشد اقتصادی را تعمیر اساسی می‌کند تا شرایط را برای شتاب‌گیری ماشین اقتصاد فراهم سازد. اگر قرار بر تعمیر اساسی(اورهال) باشد، کارشناسان سه دستورالعمل را پیشنهاد می‌دهند: نخست باید ثبات اقتصاد کلان در یک بازه بلندمدت فراهم شود و عدم قطعیت از آینده اقتصاد به حداقل برسد. موضوع دوم، بهبود فضای کسب‌وکار است؛ به‌گونه‌ای‌که سرمایه‌گذاری در تولید مزیت بیشتری نسبت به سرمایه‌گذاری در بازارهای غیرمولد داشته باشد. در نهایت اینکه شرایط برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در تولید کشور مهیا شود؛ زیرا جهش ماشین اقتصادی نیاز به تزریق سرمایه جدید دارد.»

دنیای اقتصاد

صبح نو/ اسکوهیچ

«صبح نو» عکس امروز خود جلد امروز خود را به مربی برکنار شده یعنی اسکوچیچ اختصاص داده و با بیان اینکه «دراگان اسکوچیچ تیم ملی را به جام‌جهانی برد اما به قطر نرسید» او را «اسکوهیچ» می‌خواند. آنطور که صبح نو نوشته «علی دایی، امیر قلعه‌نوعی و جواد نکونام گزینه‌های سرمربیگری تیم ملی هستند».

این روزنامه اصولگرا البته از موضوعات سیاسی نیز غافل نشده است. صبح نو در با طرح این سوال که «چرا هرگنون ائتلاف – عبری محکوم به شکست است؟» به سفر منطقه‌ای بایدن و اهداف آن پرداخته و تیتر زده: «پاسخ قاطع ایران به در دسترس‌ترین اهداف».

صبح نو

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها