خبر به روایت «فردا»

شکست سفر بایدن/ نفت و سفره مردم / جولان دوباره کرونا

کد خبر: 1162288

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

شکست سفر بایدن/ نفت و سفره مردم / جولان دوباره کرونا

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

جوان/ تغییر دوران

«جوان» در شماره امروز خود سعی کرده که چند موضوع را با یک درجه اهمیت ببیند. از این رو همزمان که تیتر زده «بایدن بدون نفت رفت» در گزارش دیگری به بررسی آثار جنگ اوکراین پرداخته و با عنوان «جنگ اوکراین تغییر‌دهنده دوران است» نوشته: «خانم «فیونا هیل» کارشناس ارشد امریکایی در امور روسیه به پایگاه خبری «اینسایدر» گفت: «وقتی از ایده جنگ جهانی سوم استفاده می‌کنید، مردم شوکه شده و می‌ترسند، اما این، آن جنگ تغییردهنده دوران است. از این موارد در تاریخ اروپا بسیار بوده است.» هیل گفت، این جنگ که از ۲۴ فوریه آغاز شده، «تبعات جهانی» دارد که فراتر از اوکراین و روسیه یا ناتو و اتحادیه اروپاست و در این زمینه به اثرات حال حاضر آن روی امنیت غذایی، بازار‌های انرژی جهانی و «سابقه پوتین در زمینه‌چینی برای اقدامات مشابه در نقاط دیگر» اشاره کرد.»

جوان

آرمان ملی/ دلار بازی درآورد

«آرمان ملی» در تیتر یک امروز به اوضاع و احوال دلار پرداخته و به نقل از کامبیز لعل، کارشناس اقتصادی نوشته: «کسری فشارهای داخلی که مهم‌ترین آن فشارهای تورمی، رشد نقدینگی، کسری بودجه دولت و... است که ما هنوز نتوانستیم پتانسیل پولی این موارد را که موجب افزایش نرخ ارز می‌شوند را خنثی کنیم از طرف دیگر تحریم‌های اخیر آمریکا علیه شرکت‌های پتروشیمی که اثرگذار بوده و همچنین سفر جو بایدن به منطقه بی‌تاثیر نخواهد بود که نتیجه این عوامل باعث می‌شود نوسانات مختلفی به بازار ارز وارد آورد و درنتیجه انتظارات افزایشی بازار را به حداکثر خود خواهد رساند تا بخواهند ایران را مجبور به پذیرش زیاده خواهی‌های خود در میز مذاکره کنند. دریک‌سال گذشته نرخ بازار ارز صعودی بوده و اگر هم اقدامات بازارساز موقتا قیمت‌ها را کنترل یا ثابت نگه داشته است به صورت موقتی است و به منزله کنترل کامل بازار ارز نیست اما اینکه بازار ارز در ادامه چگونه پیش خواهد رفت باید گفت که بستگی به سیاست‌های بانک مرکزی دارد که قادر خواهد بود از صعودی شدن آن جلوگیری کند.»

آرمان ملی

کیهان/ شکست سفر بایدن

«کیهان» با طرح این سوال که «چرا سفر بایدن به اسرائیل شکست خورد؟» نوشته است: «به جز همان جمله تکراری و همیشگی «از شما حمایت می‌کنیم»، سفر بایدن به فلسطین اشغالی هیچ دستاوردی نداشت. حتی پیش از آغاز سفر بایدن به فلسطین اشغالی، بسیاری از کارشناسان این سفر را از پیش شکست خورده عنوان کرده بودند. از جمله «مزین قمسیه»، نویسنده کتاب «مقاومت مردمی در فلسطین» گفته بود: « وقتی ردپای رؤسای جمهور قبلی آمریکا از هری ترومن تا دونالد ترامپ را در فلسطین دنبال می‌کنیم، بیشتر این سفرها را بی‌نتیجه می‌بینیم و سفر بایدن به فلسطین هم تمرینی برای بیهودگی است. سیاست خارجی آمریکا هنوز به جای منافع ملی، توسط لابی‌ها هدایت می‌شود.» ... دکتر «الیزابت سندرز»، استاد علوم سیاسی دانشگاه کرنل در نیویورک در گفت‌وگو با کیهان به این موضوع اشاره کرده بودند که لابی‌گری در سیاست خارجی آمریکا بسیار زیاد است و حتی در مواردی این لابی‌گری به صورت غیررسمی و ثبت نشده از طریق روابط شخصی دنبال می‌شود.»

کیهان

سازندگی/ دلار بده نفت بگیر

«سازندگی» با تیتر «دلار بده نفت بگیر» به بررسی طرح جدید دولت پرداخته و نوشته: «دولت رئیسی در تلاش است در ازای دریافت دلار و سکه از مردم به آنها نفت بفروشد. این ایده‌ای است که سیدحسین مرعشی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران دو سال پیش به حسن روحانی پیشنهاد کرده بود.» این روزنامه در گزارشی نیز با طرح این سوال که «طرح جدید دولت سیزدهم نفت را سر سفره مردم می‌اورد یا از سفره مردم دور می‌کند؟» نوشته: «پیش از این نیز در مرداد 1399 قرار بود اوراق سلف نفتی در بورس کالا عرضه شود اما مخالفان سیاسی دولت روحانی به این طرح انگ «پیش خوری منابع» زدند و دولت را از اجرای آن منصرف کردند. به نظر می‌رسد که در طرح اوراق نفتی جدید، علاوه بر نفت موجود در مخازن نفتی کشور، قرار است منابع قابل استحصال نفت کشور پشتوانه ارائه گواهی سپرده کالایی باشد. اینکه گواهی‌های ارائه شده چه تاریخ انقضایی دارد و چه پلت‌فرمی قابل داد و ستند است و هر بگر، موید چه مقدار نفت است، جزئیاتی است که هنوز از سوی شرکت ملی نفت ایران اعلام نشده است.»

سازندگی

وطن امروز / تابلو حقوق بشر 

«وطن امروز» عکس بزرگی از دیدار جو بایدن و محمد بن سلمان انتخاب کرده و با عنوان «تابلو حقوق بشر» نوشته: «انتقاد شدید رسانه‌ها و افکار عمومی جهان از دیدار جو بایدن با قاتل جمال خاشقجی؛ دومینوی سقوط ارزش‌های لیبرال دموکراسی ادامه دارد». در این گزارش آمده است: « منتقدان، دیدار بایدن با ولیعهد را بشدت محکوم کردند و رئیس‌جمهور آمریکا را به قربانی کردن آنچه خود او «تعهد رئیس‌جمهور آمریکا به حقوق بشر» عنوان می‌کرد، متهم کردند. منتقدان بایدن معتقدند او در تلاش برای کاهش قیمت بنزین در سال انتخابات، موازین حقوق بشر را زیر پا گذاشته است. این در حالی است که این روزها بارها این نقطه نظر انتخاباتی بایدن در سال 2019 که «عربستان سعودی را به خاطر نقشی که در قتل خاشقجی داشت، منفور می‌کنم» از سوی رسانه‌های مختلف و خبرنگاران بازنشر داده شد، تا جایی که در جلسه کاری بایدن با ولیعهد عربستان و هیات همراه یک خبرنگار آمریکایی با صدای بلند از بایدن پرسید «آقای رئیس‌جمهور! آیا عربستان منفور جامعه جهانی است؟»

وطن امروز 

اعتماد/ دو قطبی حجاب

«اعتماد» در تیتر یک امروز نسبت به خطر شکل‌گیری دوقطبی حجاب هشدار داده و گفت‌وگویی دارد با صدیقه شکوری‌راد، عضو هیات علمی دانشگاه تهران. وی معتقد است که «به دلایل گوناگون مساله حجاب در ایران به یک مساله سیاسی بدل شده است که تصمیم‌گیری عاقلانه درخصوص آن را دشوار می‌کند.» او می‌گوید: «اگر به حجاب به عنوان یک پدیدار مهم اجتماعی نگاه شود، محل بحث و تبادل‌نظر در‌خصوص آن محیط‌های دانشگاهی، رسانه‌ها و کرسی‌های آزداندیشی است. اینکه دو قطبی باحجاب و بی‌حجاب شکل بگیرد و به سطوح میدانی جامعه کشانده شود، باعث شکل‌گیری تصاویری از جنس تصاویری که امروز در شبکه‌های اجتماعی دیدیم، می‌شود. دو گروه در اتوبوس درون شهری ناگهان با هم درگیر می‌شوند و همدیگر را می‌زنند. شما ببینید در همین هفته که با عنوان هفته عفاف و حجاب، نام گرفته، کدام بحث قوی و علمی با حضور طرف‌های موافق و مخالف در صدا و سیما، محیط‌های دانشگاهی و رسانه‌ای شکل گرفته است. یکسری محتوای غیرعلمی و سطحی با صرف هزینه‌های میلیاردی ترویج می‌شود، بدون اینکه موضوع از منظر علمی و آکادمیک بررسی شود.»

اعتماد

ایران/ انبارهای پر

«ایران» تیتر یک امروز خود را به جدیدترین تصمیم وزارت صمت یعنی خداحافظی با تولید سمند، پژو 405، ساینا و تیبا اختصاص داده است. این روزنامه دولتی در گزارش دیگری به بررسی آخرین وضعیت تامین ذخایر کالاهای اساسی پرداخته و با تیتر «انبارهای کشور پر از کالا‌های اساسی» نوشته: «پس از تخصیص ارز 4200تومانی به واردات روغن، بازار این محصول اساسی با افزایش تقاضا روبه‌رو شد به طوری‌که در سال گذشته واردات این محصول به بیش از 2میلیون و 200هزار تن رسید و این در حالی است که نیاز واقعی بازار کشورمان به روغن حدود یک میلیون و 500هزار تن بوده است. ... میزان ذخایر و عرضه برنج در بازار کشور با افزایش محسوسی روبه‌رو بوده است به طوری‌که برنج احتکار شده توسط کشاورزان و دلالان در انبارها به بازار تزریق شده و شاهد آغاز برداشت برنج در استان‌های شمالی کشور هستیم  و طبق آمار گمرک نیز تاکنون بیش از 500هزار تن برنج هندی، پاکستانی و تایلندی به کشور وارد شده است. ... به نظر می‌رسد در بازار شکر نیز کشورمان با هیچ‌گونه کمبودی در بازار مواجه نباشد و حتی در سال‌های آینده نیز شاهد خودکفایی در این محصول باشیم.»

ایران

دنیای اقتصاد/ کوچ جمعی دانش‌بنیان‌ها

‌«دنیای اقتصاد» امروز متفاوت است. یعنی هم برخلاف روال معمول خود عکس عمودی استفاده کرده و هم به جای پرداختن به مسائل بین‌المللی در این بخش از صفحه یک به یک موضوع داخلی و اجتماعی یعنی همه‌گیری کرونا در پیک هفتم را مورد توجه قرار داده است. این روزنامه اقتصادی در تیتر یک امروز خود اما با طرح این سوال که «چهار ضلعی «حمایت واقعی» از کارآفرینان چیست؟» نوشته: «کارشناسان اعتقاد دارند در شرایطی می‌توان مانع از خروج کارآفرینان واقعی شد که اصلاح شیوه حمایت مالی از شرکت‌های دانش‌بنیان، رفع تحریم‌ها، کمک به توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان و پیوستن آنها به زنجیره ارزش جهانی محقق شود. اما بازوی پژوهشی وزارت صمت نیز در گزارشی به مسیرهایی برای «حمایت واقعی» از شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرده است. براساس این گزارش به‌طور کلی دو نگاه به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان قابل‌طرح است. در نگاه محدود به این مفهوم، حمایت از توسعه شرکت‌های فناور کوچک و متوسط مترادف با اقتصاد دانش‌بنیان در نظر گرفته می‌شود و در نگاه دوم که دیدگاه وسیع و جامعی به این مفهوم دارد، بهبود بهره‌‌‌‌‌‌‌وری و رقابت‌پذیری بین‌‌‌‌‌‌‌المللی شرکت‌های صنعتی و نوآوری مدل کسب‌وکار نیز در زیرمجموعه مفهوم اقتصاد دانش‌‌‌‌‌‌‌بنیان قرار می‌گیرند.» 

دنیای اقتصاد

صبح نو / ناامیدی از آمریکا

«صبح نو» جلد امروز خود را به تبریک فرا رسیدن عید غدیر اختصاص داده و مصرعی از «احمد بابایی» که می‌گوید «عید روزی است که قربان غدیرت گردم» را تیتر کرده است. این روزنامه اصولگرا همچنین در سالگرد تاسیس شورای نگهبان به بررسی عملکرد این نهاد پرداخته و تیتر زده «حافظ قانون و مردم».

این روزنامه اصولگرا در سرمقاله امروز با اشاره به موضع گیری برخی مقامات ارشد منطقه طی روزهای گذشته که نشانه به بن بست رسیدن اهداف سفر اخیر بایدن به منطقه است، از ناامیدی از آمریکا نوشته است. 

صبح نو البته به موضوعات دیگری هم پرداخته است، مثلا اینه «چه کسی بر کرسی نخست وزیری عراق تکیه می‌زند؟» الکاظمی یا علاوی؟

صبح نو


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها