خبر به روایت «فردا»

جشن تولد برای انریکه مورا در تهران؟! / از هر سه نفر یک نفر زیر خط فقر! / نگران پیک ششم کرونا

کد خبر: 1103620

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

جشن تولد برای انریکه مورا در تهران؟! / از هر سه نفر یک نفر زیر خط فقر! / نگران پیک ششم کرونا

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«وطن امروز» حضور امیرعبداللهیان در جلسه غیرعلنی دیروز مجلس و تاکید او بر «مذاکره طبق قانون مجلس» را عکس یک کرده و از وضعیت پرونده هسته‌ای و مذاکرات برجامی گزارش داده است. این روزنامه اصولگرا از رویکرد دولت جدید و توجه ویژه‌ای که به قانون مجلس دارد راضی است اما همه اقدامات آن را تایید نمی‌کند. همین است که در گزارش خود آورده است: «شنیده‌های خبرنگار «وطن‌امروز» حاکی است در جریان سفر انریکه مورا به تهران و دیدار با معاون سیاسی وزیر امور خارجه، یک جشن تولد برای انریکه مورا تدارک دیده شده بود! اقدامی که با توجه به وضعیت مناسبات ایران و طرف مقابل بر سر برجام و همین‌طور با توجه به خلف وعده اروپا و آمریکا برای اجرای تعهدات‌شان در برجام و طلبکاری آنها برای فشار بر ایران، اقدام بجایی نبود کما اینکه مقامات اروپایی پس از این دیدار در تهران لحن طلبکارانه خود را در قبال ایران ادامه دادند. به عنوان مثال وزارت خارجه فرانسه در ادامه اتهام‌زنی‌های بی‌اساس، ضمن درخواست از تهران برای همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تأکید کرد ایران باید تمام اقدامات ناقض توافق هسته‌ای را متوقف کند.  این در حالی است که طرف‌‌های غربی قدم اول را در راه نقض توافق با ایران برداشتند و جمهوری اسلامی ایران با استعانت از قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌‌ها و صیانت از منافع ملت ایران توانست اقدام متقابل انجام دهد. »

وطن امروز 26 مهر

«سازندگی» تخت جمشید را عکس یک کرده و با تیتر «نماد مدنیت یا ظلم؟» می‌پرسد که «آیا رئیس جمهور و وزیر میرات فرهنگی دو دیدگاه متفاوت درباره تخت جمشید دارند؟» دلیلش هم اظهارات متفاوتی است که هر یک در بازدید از این مجموعه بیان کردند. رئیسی گفته بود: «بناها و مواریث تاریخی نظیر تخت‌جمشید نشان از هنر والای ایرانیان از سده‌های گذشته دارد که امروز با گذشت قرن‌های متمادی هم‌چنان مایه حیرت و ستایش است» اما در ادامه گفته بود: «پیام دیگر بنای تخت جمشید خطاب به ستمگران است که ببینند سرنوشت کسانی که به مردم ظلم می‌کنند، چیست». وزیر میراث فرهنگی دولت سیزدهم نیز گفته بود: «پاسارگاد متعلق به شخصیت جهانی کوروش است، صرف‌نظر از اینکه اینجا دفن شده یا نشده باشد، مهم احترام به شخصیتی‌ست که تعلق به ایرانیان دارد».

روزنامه اصلاح‌طلب سازندگی با اشاره به این اظهارات نوشته است: «اگر پاساردگاد نماد مدنیت است پس تخت جمشید هم همین طور است و نمی‌توان یکی ار نماد مدنیت و دیگری را نماد ظلم و جور دانست».

سازندگی 26 مهر

«شرق» که انگار خودش را به خواب زده و حاضر به پذیرش هیچ یک از توضیحات ارائه شده در روزهای گذشته نیست، امروز دوباره تیتر یک خود به قضیه محرمانگی اختصاص داده است! برایش هم فرقی ندارد که بحث اموال مسئولان باشد یا برگزاری جلسات غیرعلنی که در مجلس معمول است و در همه ادوار سابقه داشته و یا طرف شفافیت آرا که حتی در مجلس اصلاح‌طلبان یعنی مجلس دهم هم به سرانجام نرسید. هدفشان تخریب مجلس و هجمه به آن است و هیچ بهانه‌ای را هم از دست نمی‌دهد. برای همین با تیتر «پارلمان محرمانه‌ها» نوشته است: «‌مجلس محرمانه‌ها. تعداد غیرعلنی‌ها و محرمانه‌های مجلس یازدهم روزبه‌روز زیادتر می‌شود. از بودجه تا سیاست خارجی و حتی قیمت‌گذاری برای فولاد همه پشت درهای بسته. فقط سه جلسه غیرعلنی در همین دو هفته اخیر برگزار شده است؛ آن‌هم در مجلسی که از همان ابتدا با ادعای شفاف‌کردن آرای نمایندگان روی کار آمده است.»

شرق 26 مهر

«جوان» در یکی از تیترهای کناری خود گزارشی دارد با عنوان «قوانین حمایتی در عمل علیه مادران شاغل!» و سعی دارد حق و حقوق زنان را مورد تاکید قرار دهد. تاکیدش هم بر موضوع امنیت شغلی است و نوشته: « تأکید بر فرزندآوری و رشد جمعیت می‌شود و کارشناسان جمعیت نسبت به بسته شدن پنجره جمعیتی هشدار می‌دهند، بانوان شاغل که قصد فرزندآوری دارند از ترس از دست دادن شغلشان این امر را به تأخیر می‌اندازند، زیرا که قوانین حمایتی از مادران شاغل کافی نیست و آن قوانینی که در این خصوص به تصویب رسیده نیز به درستی اجرا نمی‌شود. البته در این میان دستگاه‌های تقنینی و اجرایی دولت اقداماتی را برای حمایت از مادران شاغل انجام داده‌اند، اما حمایت مناسب از این مادران، نیازمند عزمی همه‌جانبه و با حضور فعال‌تر دولت، تشکل‌های کارگری و به‌ویژه کارفرمایی است تا زمینه تصویب و اجرای هر چه بهتر و بیشتر قوانین فراهم شود. به هر حال برخی کاستی‌ها در این خصوص اخیراً دلایلی را فراهم آورده‌است که امروزه مادران زیادی وجود دارند که بعد از اینکه صاحب فرزندی شدند به ناچار شغلشان را از دست داده و خانه‌نشین شده‌اند.»

جوان 26 مهر 

«آرمان ملی» که طی گفت‌وگویی با مصطفی هاشمی‌طلبا به سیاست خارجی و اهمیت حل و فصل مساله هسته‌ای پرداخته است، تیتر یک خود را صرف یک مساله مهم‌تر یعنی کرونا که مستقیما جان مردم را به بازی گرفته، کرده است. این روزنامه اصلاح‌طلب با عنوان «سایه ترسناک موج ششم کرونا در آبان» هشدار داده و نوشته است: «در شرایطی که تاکنون ۴۸ میلیون و ۴۷۴ هزار و ۱۸۷ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۲۴ میلیون و ۱۶۹ هزار و ۳۳۵ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند ... بهرام عین اللهی که با تصدی او به‌عنوان وزیر بهداشت، افزایش واکسیناسیون در ایران به دو میلیون دُز در روز رسید، همچنان نگران آبان امسال است. در شرایطی که تعداد موارد ابتلا و مرگ‌ومیر کرونا در مهرماه نسبت به خردادماه وخیم‌تر است اما نقشه رنگ‌بندی کرونایی کشور نشان می‌دهد تعداد شهرهای آبی در ماه مهر بیشتر از خرداد ماه است، طوری‌که برخی کارشناسان معتقدند این رنگ‌بندی‌ها گمراه کننده هستند. طبق آخرین رنگ‌بندی کرونایی شهرها که روز گذشته در اپلیکیشن ماسک وزارت بهداشت منتشر شده است، نسبت به هفته گذشته، دو شهر به شهرهای قرمز کشور اضافه شده و به این ترتیب ۹ شهرستان کشور در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین براساس این نقشه ۱۰۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۲۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۰۵ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.  ... شاید صحبت‌های چندی پیش وزیر بهداشت، به دلیل افزایش نامحسوس شهرهای قرمز است. او گفته بود: «برای موج ششم کرونا هم تمهیدات لازم را انجام داده‌ایم و هم بیمارستان‌هایمان در حال آماده‌باش هستند. منتظر پیک ششم هستیم و نگرانی‌هایی داریم اما الان فرصت طلایی برای واکسیناسیون است.» 

آرمان ملی 26 مهر

«کیهان» امروز همه موضوعات داخلی از اقتصاد گرفته تا سیاست خارجی را رها کرده و تیتر یک خود صرف شرح اوضاع و احوال اسرائیل کرده است. این روزنامه اصولگرا تحت عنوان «اسرائیل بدون روتوش» به «گزارش سایت صهیونیستی «والا» از بحران اعتیاد، خودکشی و فرار در ارتش اسرائیل» پرداخته و نوشته است: «افزایش بی‌میلی برای حضور در سربازی، فرار از پادگان‌ها، افزایش روحیه دینی در میان عرب‌زبانان یهود و تجاوز و تخلفات جنسی از جمله بحران‌هایی هستند که به نوشته سایت عبری زبان والا، «ارتش اسرائیل به شدت از آنها رنج می‌برد».

کیهان البته در عکس یک امروز خود به موضوعی که برای مردم بیش از وضعیت ارتش اسرائیل اهمیت دارد، پرداخته است یعنی رشد قیمت‌ها در بازار لوازم خانگی که تابعی است از وضعیت آشفته معیشتی و گرانی‌های بی‌رویه. این روزنامه اصولگرا با تیتر «پاسخ حمایت از لوازم خانگی داخلی افزایش قیمت نبود!» نوشته است: «در حالی که مجموعه نظام اهتمام جدی به حمایت از تولید لوازم خانگی داخلی داشته است، اما برخی تولیدکنندگان بزرگ لوازم خانگی در اقدامی عجیب طی چند روز اخیر نسبت به افزایش قیمت‌ها اقدام کرده‌اند.»

کیهان 26 مهر

«آفتاب یزد» امروز گفت‌وگویی دارد با رضا نصری، حقوق‌دان بین‌الملل و کارشناس مسائل سیاست خارجی که عکس یک هم شده است. اهم اظهارات وی در این گفت‌وگو که با تیتر «آیا واشنگتن و لندن در مهار چین موفق خواهند شد؟» منتشر شده، به شرح زیر است:

*از یک سو با یک قدرت در حال رشد و از سوی دیگر با یک قدرت در حال افول مواجه هستیم. از هم‌اکنون در زمینه‌های مختلف نیز تفاوت بازدهی و کارآمدی این دو نظام رقیب آشکار شده است. شاید در این ایام این تفاوت به واضح‌ترین شکل در شیوه مدیریت پاندمی کووید ۱۹ در هر یک از آن‌ها نمایان شده باشد. در نتیجه، برخلاف اظهارات شوونیستی برخی مقامات آمریکایی، مهار چین برای این کشور به هیچ وجه امر بدیهی و آسانی نخواهد بود.

*در آمریکا یکی از مهم‌ترین موانع در برابر سیاست خارجی، سیاست داخلی است. شاید از این نظر نیز ایران و آمریکا با یکدیگر شباهت‌های زیادی داشته باشند!

* سرنوشت مکرون بیش از اینکه به تحولات ژئوپلیتیک و AUKUS گره خورده باشد، تابع کیفیت رویارویی او با پدیده اریک زمور و مباحث هویتی و تمدنی‌اش خواهد بود. در همین راستا، شایان ذکر است که اگر زمور با حزب RN مرین لوپن به نوعی توافق برای همکاری و هم‌افزایی دست یابد، به احتمال زیاد جریان راست‌گرا در انتخابات آینده فرانسه پیروز میدان خواهد شد.

آفتاب یزد 26 مهر

«ایران» در تیتر یک امروز خود با عنوان «خانه به خانه برای تزریق واکسن» از روند واکسیناسیون در منزل برای معلولان و سالمندان ناتوان گزارش داده است. البته اشاره‌ای هم به نگرانی‌های موجود دارد و از قول عین‌اللهی می‌نویسد: «بابت کرونا و پیک ششم آسوده خاطر نیستیم».

این روزنامه دولت عکس یک امروز خود را نیز به رئیسی و مخبر اختصاص داده است. «ایران» با تیتر «مأموریت مهم معاون اول خنثی‌سازی تحریم» نوشته است: «برای دومین بار در یک ماه گذشته، رئیس جمهوری، معاون اول را محور هماهنگی‌ها و برنامه‌های اقتصادی دولت، اعم از تنظیم بازار و مقابله با تحریم‌ها اعلام و دستگاه‌های مختلف دولت را موظف کرد در این زمینه‌ها با معاون اول رئیس جمهوری هماهنگ باشند. تازه‌ترین تأکید رئیس جمهوری، روز گذشته در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت بیان شد. رئیس جمهوری گفت «همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها موظف به همکاری با معاون اول رئیس جمهوری برای خنثی‌سازی تحریم‌ها و تنظیم بازار هستند». اعلام آیت‌الله رئیسی به دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها مبنی بر اینکه معاون اول مسئول هماهنگی برنامه‌ها و فعالیت‌های اقتصادی دولت است، امری مسبوق به سابقه است.»

ایران 26 مهر

«اعتماد» امروز گزارش قابل توجهی دارد از اوضاع و احوال معیشتی مردم . بر اساس این گزارش که با تیتر «فاصله افزایشی دستمزد و خط فقر» منتشر شده، «از هر سه نفر یک نفر زیر خط فقر است»!

در این گزارش آمده است: «با استناد به آمارها دهه 90 با میانگین رشد اقتصادی نزدیک به صفر بود که نرخ تشکیل سرمایه ثابت در آن نیز به نصف کاهش پیدا کرد. رفاه به میزان قابل توجهی کاهش داشت و ضریب جینی نیز که قرار بود در پایان برنامه ششم توسعه (سال جاری) به 0.34 برسد، بر اعداد بالاتر از 0.4 مانده و با وجود شرایط فعلی به نظر نمی‌رسد کاهش یابد. به باور کارشناسان آنچه در دهه گذشته بر اقتصاد ایران گذشت حتی در بهترین سال‌هایش که خبری از تحریم و کرونا نبود، نتوانست عمق فقر را کاهش و رفاه را افزایش دهد. اما اوضاع آنجایی نگران‌کننده‌تر می‌شود که با استناد به گزارش پایش فقر وزارت کار و تعاون، 26.5 میلیون نفر از جمعیت کشور در فقر مطلق زندگی می‌کنند؛ همان شرایطی که فرار از آن تقریبا غیرممکن است. مگر با کمک‌های نقدی و غیرنقدی و البته بالا بردن قدرت خرید برای حداقل دستمزد. »

در ادامه این گزارش آمده است: «نرخ خط فقر در سال‌های 98 و 99 به ترتیب 4 میلیون و 600 هزار تومان و 9 میلیون تومان بوده؛ با استناد به این اعداد شکاف میان خط فقر و حداقل دستمزد در این سال‌ها به دو میلیون و 500 هزار تومان و 7 میلیون تومان بوده است.»

اعتماد 26 مهر


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها