خبر به روایت «فردا»

صلح و امنیت به افق تهران/ اتحاد شرق / هشدار به ترکیه/ تجارت بدون برجام

کد خبر: 1162967

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

صلح و امنیت به افق تهران/ اتحاد شرق / هشدار به ترکیه/ تجارت بدون برجام

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

ایران / صلح و امنیت به افق تهران

«ایران» عکس یک امروز خود را به نشست آستانه و دیدار رئیسی با همتایان روس و ترک خود اختصاص داده است. این روزنامه دولتی نوشت: « تهران این روزها به کانون دیپلماسی منطقه تبدیل شده است. حضور روز گذشته «ولادیمیر پوتین» و «رجب طیب اردوغان»، رؤسای جمهور روسیه و ترکیه در تهران برای انجام مذاکرات صلح سوریه همراه با سفر «فیصل مقداد»، وزیر امور خارجه سوریه به کشورمان در امتداد پیگیری رویکردی است که دولت آیت‌الله رئیسی در چهارچوب «تعامل گسترده و سازنده» با کشورهای منطقه و جهان در دستور کار خود قرار داده است.  رویکردی که در این دوره به واسطه اثرگذاری دیپلماسی جدید دولت سیزدهم در طیف گسترده‌تری از کشورهای منطقه و خارج از منطقه با استقبال متقابل مواجه شده و اغلب کشورهای آسیا بویژه منطقه غرب آن را که در دولت گذشته از ایران فاصله گرفته بودند، به‌رغم ادامه یافتن دشمنی‌های امریکا و رژیم صهیونیستی، به سوی ترمیم و حتی گسترش رابطه ترغیب کرده است. تحولی که در اصل، ذیل یکی از شعارهای اصلی دولت رئیسی یعنی «سیاست همسایگی» تعریف می‌شود و تحقق این شعار نیز فارغ از دیپلماسی پویا و پرتحرک ممکن نخواهد بود.»

ایران

اعتماد/ تحکیم رابطه با روسیه و هشدار به ترکیه

«اعتماد» عکس بزرگی از دیدار پوتین و رهبری برای صفحه یک امروز خود انتخاب کرده و در گزارشی به شرح آنچه در ترافیک دیپلماتیک دیروز گذشت، پرداخته است. این روزنامه اصلاح‌طلب با عنوان «تحکیم را بطه با روسیه هشدار به ترکیه» به شرح آنچه در دیدار پوتین و اردوغان با مقام معظم رهبری گذشته و تاکیدات ایشان پرداخته است. برخی از سخنان رهبری را نیز مورد تاکید قرار داده است. مثلا اینکه در دیدار با پوتین گفتند: «در قضیه اوکراین چنانچه شما ابتکار عمل را به دست نمی‌گرفتید، طرف مقابل با ابتکار خود، موجب وقوع جنگ می‌شد».

این روزنامه اصلاح طلب در گزارش دیگری نیز از ردصلاحیت‌های گسترده در انتخابات هیات‌مدیره کانون وکلا گفته و با تیتر «نظارت استصوابی بر صلاحیت وکلا» به نقل از علی نجفی توانا مدیر اسبق کانون وکلای دادگستری نوشته: «نظارت بر صلاحیت وکلا دیگر قانونی نیست، بلکه استصوابی است.»

اعتماد

کیهان/ تجارت 70 میلیارد دلاری بدون برجام

«کیهان» دیدارهای جداگانه روسای جمهور روسیه و ترکیه که دیروز به خاطر شرکت در نشست آستانه به تهران آمده بودند با مقام معظم رهبری را عکس کرده است. در گزارشی که تیتر یک شده اما به «هدفگذاری تجارت 70 میلیارد دلاری با روسیه و ترکیه بدون برجام و FATF» اشاره کرده و نوشته: «جمهوری اسلامی ایران در ۱۱ماه گذشته تغییر ریل در این عرصه را به‌عنوان ماموریتی ضروری برای خود تعریف کرده است، ماموریتی که تاکنون با محور قرار دادن سیاست‌ خنثی‌‌سازی تحریم‌های اقتصادی غرب علیه کشورمان دستاوردهای مهمی داشته است.  اما ماموریت مهم دیگری که دولت به آن توجه ویژه‌ای داشته است، احیای ظرفیت‌های موجود میان ایران و آن‌ دسته از کشورهایی است که در طول هشت ‌سال مدیریت دولت‌های یازدهم و دوازدهم، به امید برجام مورد کم‌توجهی دستگاه سیاست خارجی وقت قرار گرفتند. در چنین شرایطی دیروز تهران میزبان دو اجلاس مهم «کمیته عالی روابط ایران و ترکیه» و «سران ابتکار آستانه» بود که پیام روشن آن تثبیت همکاری‌های امنیتی و هدفگذاری تجارت 70 میلیارد دلاری با همسایگان آن هم بدون آمریکا و غربی‌هاست.»

کیهان

شرق/ فردای آستانه

«شرق» دیدار دیشب رئیس جمهور روسیه با مقام معظم رهبری را عکس یک و طی گفت‌وگو با کارشناسانی حواشی و متن نشست آستانه را بررسی و ارزیابی کرده و از «ضرورت تداوم هوشمندی در فردای آستانه» نوشته است. شرق به نقل از علی‌اکبر فرازی نوشته است: «ترکیه و شخص اردوغان عملا در وضعیت نه‌چندان مناسبی، چه به لحاظ اقتصادی و چه به لحاظ سیاسی قرار دارد؛ درگیرشدن با تورم حدود 80‌درصدی و جایگاه متزلزل اردوغان در جامعه سیاسی ترکیه،‌ آن‌هم در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه برای ژوئن سال 2023(خرداد1402) یقینا باعث خواهد شد رئیس‌جمهور ترکیه، نه به حرف‌های تهران گوش دهد و نه به خروجی نشست دیروز سران آستانه اهمیت دهد‌ بلکه آنچه تعیین‌کننده رفتار ترکیه در سوریه خواهد بود فقط به تأثیرگذاری اشغال حلب و به تبع آن ارتقای وزن اردوغان در جامعه ترکیه و همچنین انحراف در افکار عمومی این کشور (ترکیه) از مشکلات اقتصادی و معیشتی است.»

شرق

جوان/ ائتلاف در تهران

«جوان» عکس یک امروز و بخش عمده‌ای از صفحه یک خود را به دیدار دیروز رهبری با روسای جمهور روسیه و ترکیه اختصاص داده است. این روزنامه اصولگرا با عنوان «ائتلاف در تهران علیه تحریم و تروریسم» نوشته: «حضور سران منطقه و همسایگان در دو ماه اخیر در کشورمان و اکنون حضور رهبران دو قدرت منطقه و جهان، یعنی ترکیه و روسیه نیز همراه و ملازم با اصول انقلابی ایران و روابطی با رعایت احترام دوجانبه است و هیچ نشانی از استعلاجویی قدرت‌های منطقه در برابر ایران دیده نمی‌شود و این راز باقی‌ماندن بر اصول انقلابی خویش است. چنانکه هر قدرت جهانی پس از آنکه زبان قدرتمند برخاسته از آرمان‌های انقلاب ما را می‌شنود، مقابل این زبان و مرام حالت تسلیم و تعدیل به خود می‌گیرد و هر قدرتی که از برخی جریان‌های واداده داخلی، اصوات نارسای عبور از آرمان‌های انقلاب را می‌شنود، صدای ابرقدرتی خود را نیز مقابل ما بلند می‌کند.  ایران امروز از هر زمان دیگری به آرمان‌های انقلاب نزدیک‌تر شده است و این مهم را مدیون مقاومت مردم در برابر سختی‌ها و تحریم‌های ناجوانمردانه و رهبری یک انقلابی بزرگ است و این راه ادامه دارد.»

جوان

آرمان ملی/ تب دیپلماسی درگرمای تیر

«آرمان ملی» همچون سایر روزنامه‌های امروز عکس یک خود را به دیدارهای رهبری با پوتین و اردوغان اختصاص داده است. این روزنامه اصلاح‌طلب با عنوان «تب دیپلماسی درگرمای تیر» به شرح آنچه در دیدارهای دیپلماتیک دیروز گذشت، پرداخته است. آرمان ملی به نقل از فریدون مجلسی، دیپلمات پیشین نوشته: «روند تحولات چند وقت گذشته و سفرهای متعددی که به مقصد تهران صورت گرفته باعث شده تا بسیاری تهران را مرکز دیپلماسی منطقه بخوانند. سفر اخیر ولادیمیر پوتین؛ رئیس‌جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان؛ رئیس‌جمهور ترکیه نیز در همین راستاست و ایران تلاش می‌کند که در کنار این دو کشور تعادلی در منطقه برقرار کند. لذا سفر روسای جمهور دو کشور یاد شده برای حضور نشست روند صلح آستانه جدای از حل مساله سوریه قطعا مسائل دیگری را هم در برداشته که یکی از مهم‌ترین آنها روابط دوجانبه با ایران است. در نتیجه این فقط این ایران نیست که تمایل به حضور روسیه و ترکیه در تهران دارد و از حضور آنها استقبال می‌کند؛ بلکه خود آنها از این سفر استقبال کردند و منافعی دارند که به دنبالش هستند.»

آرمان ملی

وطن امروز/ دست راهبردی

«وطن امروز» از چند عکس از جمله تصویر دست دادن رهبری و پوتین برای پوشش رایزنی‌های دیپلماتیک دیروز استفاده کرده و در گزارشی با عنوان «دست راهبردی»  با اشاره به توییت عربی امیرعبداللهیان نوشته: «ایران دست‌های گشوده شده به سوی خود را می‌فشارد و در اولویت‌بخشی به همسایگان در سیاست خارجی خود، به سوی تحکیم روابط با همسایگان به پیش می‌رود.»

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری با عنوان «نقش تهران در نظم جدید» نوشته: «نشست سه‌جانبه دیروز سیدابراهیم رئیسی، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان در تهران ظاهرا با محوریت رؤسای‌جمهور ۳ کشور ضامن صلح در شامات برگزار شد اما نمی‌توان از اهمیت جهانی نشست‌های دوجانبه‌ای که در حاشیه‌ ساز‌و‌کار آستانه برگزار شد، چشم پوشید؛ دیدارهایی که نه‌‌تنها روند صلح در منطقه را تثبیت می‌کند، بلکه تصویری از تهران به عنوان مرکز ثقل منطقه ارائه می‌دهد که شرکای آن مقهور سناریوهای ایران‌هراسی واشنگتن و تل‌آویو نشده‌اند.»

وطن امروز

سازندگی/ مرز اصلاحات

«سازندگی» در بین روزنامه‌های امروز کمترین توجه را به نشست آستانه و حضور روسای جمهور ترکیه و روسیه در ایران کرده است. این روزنامه اصلاح‌طلبی عکس‌هایی از دیدارهای جداگانه پوتین و اردوغان را در نوار بالای صفحه دیده و هشداری که رهبری به اردوغان درباره عواقب حمله نظامی به شمال سوریه دادند را نیز تیتر کرده است. 

سازندگی اما بخش اعظم صفحه یک امروز خود را به بازداشت تاجزاده اختصاص داده است! این روزنامه اصلاح طلب با اشاره به اینکه «دبیرکل حزب کارگاران سازندگی ایران در جلسه کمیته سیاسی حزب با اشاره به بازداشت مصطفی تاجزاده و اصحاب فرهنگ به تبیین فضای سیاسی امروز ایران پرداخت» به نقل از حسین مرعشی نوشته است: «ایران و جمهوری اسلامی به طور واقعی نیازمند یک اصلاحات ملی و فراگیر است.» از نظر مرعشی این اصلاحات دو شاخصه دارد . اول باید تمام جناح‌ها به یک توافق جمعی برسند. دوم اینکه کار جمعی به کار فردی ارجح دانسته شود.

سازندگی

دنیای اقتصاد/ تنظیم جمعیت با ریتم معیشت

«دنیای اقتصاد» عکس امروز خود را به دیدار پوتین و رهبری اختصاص داده اما در گزارشی که تیتر یک کرده مثل همیشه یک موضوع اقتصادی دارد. این روزنامه با عنوان «تنظیم جمعیت با ریتم معیشت» نوشته: «در یک دهه اخیر متوسط رشد اقتصادی به‌دلیل تحریم‌های بین‌المللی و کاهش سرمایه‌گذاری در سطح اقتصاد ملی نسبت به دهه‌های قبل کاهش یافته و به حدود یک‌درصد رسیده است. متناسب با کاهش رشد اقتصادی، رشد جمعیت نیز در این دهه افت کرده و به رقم یک نزدیک شده است. بنابراین در مجموع طی یک دهه اخیر، درآمد سرانه ثابت مانده است. کارشناسان معتقدند که خانوارها در سال‌های اخیر متناسب با افت درآمدها، رشد جمعیت خود را نیز تنظیم کردند. بنابراین بهبود وضعیت اقتصادی در سال‌های آینده و بزرگ شدن کیک اقتصاد می‌تواند از عوامل موثر در تغییر آهنگ جمعیتی کشور باشد.»

دنیای اقتصاد

صبح نو / اتحاد شرق

«صبح نو» صفحه یک نسبتا متفاوتی دارد. آن نوار پایین صفحه را حذف کرده تا به قدر کافی فضا داشته باشد که حضور اردوغان و پوتین در تهران را مورد توجه قرار دهد. بخش عمده‌ای از صفحه یک امروز خود را به عکس دیدار رهبری و پوتین آراسته و آن را «ملاقات راهبردی در تهران» تعبیر کرده است. این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری نیز با طرح این سوال که «پیام اجلاس سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه چیست؟» تیتر زده «اتحاد شرق».

صبح نو


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها