خبر به روایت «فردا»

ایستادگی مجلس پای حق بازنشتگان/ بازتاب نشست آستانه / صلح شهری

کد خبر: 1163211

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

ایستادگی مجلس پای حق بازنشتگان/ بازتاب نشست آستانه / صلح شهری

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ حق بازنشستگان

«اعتماد» از نامه دیروز قالیباف به رئیسی برای ابطال بدعت دولت برای افزایش پلکانی مستمری‌های مستقل‌ترین سازمان غیر دولتی کشور استقبال کرد و در گزارشی با عنوان «پرده‌ای تازه از مواجهه جبهه پایداری و نو اصولگرایان» نوشته: «در شرایطی که برخی تصور می‌کردند با پیاده شدن عبدالملکی از قطار کابینه، زمینه افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و حق مسکن کارگران فراهم می‌شود، اما با سماجت مسعود میرکاظمی از چهره‌های نزدیک به جبهه پایداری، دولت تلاش کرد تا زیر بار این افزایش‌ها نرود. حتی برخی زمزمه‌ها در راهروهای بهارستان شکل گرفت که دولت برخی دوستان مشترک را نزد قالیباف فرستاده تا مجلس بی‌سر و صدا از این درخواست دولت حمایت کند. قالیباف اما حاضر به مصالحه در این خصوص نشد و با انشتار نامه‌ای خطاب به رییسی که رونوشت آن برای دفتر رهبری، سازمان بازرسی، معاون حقوقی رییسی جمهوری و... نوشت فشار زایدالصفی را متوجه دولت و تیم اقتصادی‌اش کرد. بعد از این نامه در شبکه‌های اجتماعی نسبت به نامه قالیباف واکنش‌های مثبتی شکل گرفت و بسیاری از کاربران رویکرد دولت برای کاهش دریافتی کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی تقبیح شد.»

اعتماد

جوان/ جست‌وجوی سالم

«جوان» پیرو طرح جدید جست‌وجو در موتورهای جست‌وجوگر با کارشناسان این حوزه مصاحبه کرده و از «جست‌وجوی سالم در اینترنت» نوشته. این روزنامه اصولگرا همچنین طی گفت‌وگویی با دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور زیر و بم کنکور 1402 را درآورده و با عنوان «کنکور جدید بدون مهارت تست‌زنی» نوشته: «ما اصلاً اعتقاد نداشتیم که می‌شود در دروس عمومی کار درست و عمیقی با تست انجام داد. برای همین دروس عمومی کنار دروس تخصصی در کنار امتحانات نهایی سال دوازدهم به شکل تشریحی برگزار می‌شود که هم بچه‌ها به راحتی بتوانند بخوانند و هم بنویسند. ما نگران تصحیح آن بودیم که با وجود فناوری اطلاعات در مورد آن هم مطمئن شدیم و آن را مصوب کردیم؛ اکنون داوطلبان ۴۰ درصد نمره را از امتحان نهایی می‌گیرند و ۶۰ درصد دیگر نیز در کنکور سراسری مورد سنجش قرار می‌گیرد. سال بعدتر که توانایی آموزش و پرورش بالاتر رفت، ما تأثیر سوابق تحصیلی را به تدریج و پلکانی ۱۰ درصد بالاتر می‌بریم تا به ۶۰ درصد برسد. مصوبه ما در سال سوم به کلاس دهم، یازدهم و دوازدهم و مجموعاً به ۶۰ درصد می‌رسد.»

جوان

شرق/ صلح شهری در تنگنا

«شرق» به بهانه فیلم رفتار تند گشت ارشاد با یک «مادر» از ضرورت «وصل اجتماعی » شهروندان گفته و در گزارشی که بدون عکس اما عکس یک کرده، با تیتر «صلح شهری در تنگنا» به نقل از عمادالدین باقی، حقوق‌دان و فعال حقوق بشر درباره نتیجه این برخوردها نوشته: « نتیجه قهری‌اش ایجاد تنفر است. اتفاقا مخالفان دقیقا به شیوه‌ای عمل می‌کنند که حکومت برایش تبدیل به مسئله حیثیتی و مرگ و زندگی شود و از همین نقطه به آن حمله کنند و دولت هم در این دام افتاده است و در نهایت انفعال و دنباله‌روی بر روشی اصرار دارد که نمی‌توان از آن دفاع کرد. معیار اصلی ما باید حقوق شهروندی باشد. حتی در اصول 19 و 20 قانون اساسی می‌گوید همه شهروندان در برابر قانون از حمایت یکسان برخوردارند و قید نکرده شهروندان مسلمان یا غیر‌مسلمان یا باروسری و بی‌روسری و... . ... مشکل اصلی که این مسئله را به یک مسئله جدی سیاسی، اجتماعی و مذهبی بدل کرده، دخالت تام دولت است. این امور مربوط به خود جامعه است و باید در خود جامعه از طریق تعامل و توافق و اقناع میان خود مردم رفع شود.»

شرق

کیهان/ ائتلاف در تهران زلزله در واشنگتن و تل‌آویو

«کیهان» بازتاب نشست آستانه در تهران را تیتر یک کرده و در گزارشی با عنوان « ائتلاف در تهران زلزله در واشنگتن و تل‌آویو» نوشته: « روزنامه آلمانی هندلز بلات در شماره دیروز خود با توجه به سفر همزمان رؤسای جمهوری روسیه و ترکیه به ایران نوشت: دیدار و گفت‌وگوی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه با همتایان ایرانی و ترک نشان می‌دهد که نمی‌توان وی را در سطح بین‌المللی منزوی کرد. ... روزنامه لبنانی «الاخبار» در گزارشی در همین باره نوشت، بر خلاف ابتکارهای قبلی، چه روسی و چه ایرانی، تهران این بار با حمایت مسکو گام‌های بلندی برای باز کردن درهای بسته میان دمشق و آنکارا از طریق مسیری واضح و متوازن برداشت که به نظر می‌رسد به نفع همه طرف‌ها باشد.  ... آسوشیتدپرس نیز در گزارشی نوشت: همزمان با افزایش تحریم‌های غرب علیه روسیه و به درازا کشیدن کارزار نظامی پر هزینه این کشور، پوتین در صدد است تا پیوندهای مسکو با تهران را که خود هدف تحریم‌های مشابه روسیه بوده و شریک احتمالی نظامی و تجاری آن به شمار می‌رود، تقویت کند.»

کیهان

آرمان ملی/ رکورد تورم

«آرمان ملی» در گزارشی که امرو تیتر یک کرده با عنوان «رکوردشکنی تورم، کاهش پایه پولی» نوشته: « روز گذشته بانک مرکزی در گزارشی در خصوص تغییرات شاخصه‌های پولی و مالی روند رشد پایه پولی را در خرداد ماه کاهشی عنوان کرده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افت 2. 9 واحدی را تجربه کرده است البته برخلاف پایه پولی رشد نقدینگی در خرداد ماه مثبت بوده و افزایش تا 5. 6 درصدی را تجربه کرده است در واقع اعلام کاهش رشد پایه پولی آن هم در خرداد ماه که تورم به رکورد تاریخی خود دست یافته به نوعی تضادی است که در آمار اقتصادی وجود دارد ... به گفته کارشناسان دولت قصد دارد با استناد به آمار کاهش پایه پولی نشان دهد استقراض از بانک مرکزی به حداقل رسیده اما رشد نقدینگی که نمایانگر بدهی بانک‌ها و روند مبادلات مالی است نشان می‌دهد همچنان استقراض از طریق بانک‌ها وجود دارد. »

آرمان ملی

ایران/ رشد نقدینگی منفی رشد پایه پولی منفی

«ایران» در شماره امروز خود با اشاره به اینکه «نتایج اصلاح سیاست‌های اقتصادی دولت در متغیرهای بهار نمایان شد» تیتر زده «رشد نقدینگی منفی رشد پایه پولی منفی» و نوشته: « درحالی که اجرای سیاست اصلاح ارز ترجیحی و مردمی‌سازی یارانه‌ها باعث افزایش شاخص تورم در خرداد ماه شد، اما گزارش‌هایی که از روند رشد نقدینگی و پایه پولی به‌عنوان عامل اصلی تورم مزمن، منتشر می‌شود، نویدبخش نزولی شدن نرخ تورم درآینده است. تنها چند ماه پس از آغاز به کار دولت سیزدهم، نتایج تغییر سیاست‌های پولی و مالی دولت درمتغیرهای پولی و اعتباری نمایان شده است. درنخستین ماه سال‌جاری پس از 9 سال، رشد نقدینگی منفی شد، اتفاقی که دردومین ماه سال‌جاری نیز تکرار شد و حال تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از گزیده آمارهای اقتصادی در خرداد ماه ضمن تکرار روند کاهشی نرخ رشد نقدینگی، نشان دهنده منفی شدن رشد ماهانه پایه پولی است، به طوری که درخرداد ماه پایه پولی نزدیک به 3 هزار میلیارد تومان کمتر شده است.»

ایران

دنیای اقتصاد/ خودرو در پارکینگ بلاتکلیفی

«دنیای اقتصاد» در گزارشی که امروز تیتر یک کرده، با عنوان «خودرو در پارکینگ بلاتکلیفی» نوشته: «طی هفته‌های پایانی بهار ۱۴۰۱ با پمپاژ اخبار مثبت مربوط به آزادسازی واردات خودرو، بازار در انتظار عملیاتی شدن فرمان رئیس‌جمهور به سر می‌برد. این وضعیت اما با اتمام مهلت مقرر (پایان آخرین ماه بهاری) و در کنار وعده‌های بی‌حاصل ابلاغ آیین‌نامه، بازار خودرو را در تیرماه در شرایط بلاتکلیفی قرار داد. به‌طوری‌که هم‌اکنون رکود معاملات بر این بازار سایه انداخته است. در این زمینه برخی اخبار غیررسمی از مخالفت سیاستگذار ارزی با واردات خودرو خبر می‌دهد و برخی دیگر نیز از تحرکاتی برای امتیازگیری و محدود کردن واردات در راستای گارانتی تولید داخل تاکید دارد. این در شرایطی است که انتظارات تورمی ناشی‌از ناامیدی نسبت‌ به آزادسازی ورود خودروهای خارجی می‌تواند منجر به آشفتگی و التهاب در دیگر بازارها شود.»

دنیای اقتصاد

وطن امروز/ الگوی موفق دیپلماسی

«وطن امروز» عکسی از رئیسی دست در دست پوتین و اردوغان که مربوط به همین نشست اخیر آستانه در تهران است را انتخاب کره و با تیتر «الگوی موفق دیپلماسی» نوشته است: « سفر پوتین به ایران، دیدارش با رهبر انقلاب و حضور در نشست سه‌جانبه با سید ابراهیم رئیسی و رجب طیب اردوغان در شرایطی انجام شد که شکاف بین شرق و غرب و خط‌کشی و مرز‌بندی کشورها پس از جنگ اوکراین آشکارتر شده است. بحران اوکراین، خروج آمریکا از منطقه و چالش این کشور با ایران برای لغو نکردن تحریم‌ها در برابر احیای برجام، همه باعث شده است منطقه غرب آسیا، با تحولات و تغییرات شدیدی در روابط خارجی خود مواجه شود. سفر پوتین به تهران، آن هم بعد از سفر بی‌نتیجه بایدن به منطقه، پیام بسیار بزرگی را برای سیاستمداران غربی ارسال کرد و مدل جدیدی از همکاری، همگرایی و توسعه روابط چندجانبه را برای دنیا به نمایش گذاشت. »

وطن امروز

 

 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها