خبر به روایت «فردا»

سیل استهبان/ عبور از گردنه تورم/ عوارض گرانی دارو

کد خبر: 1163781

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

سیل استهبان/ عبور از گردنه تورم/ عوارض گرانی دارو

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

کیهان / گدایی با زبان تهدید

«کیهان» معتقد است که «آمریکا نفت ایران را با زبان تهدید گدایی می‌کند». این روزنامه اصولگرا در گزارشی که امروز تیتر یک کرده، نوشته: «آمریکایی‌ها با اینکه ذخایر نفتی خود را رو به پایان می‌بینند و بر ورود نفت ایران به بازارهای جهانی تأکید می‌کنند اما باز هم نمی‌خواهند با حسن نیت و اقدام عملی سازنده به جبران خسارات خروج از برجام و لغو تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران روی بیاورند. آنها نفت ایران را با زبان تهدید گدایی می‌کنند.» در این گزارش آمده است: «گرچه پس از سفر رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه، نفت 6 دلار گران شد اما نکته قابل‌تأمل آنکه آمریکایی‌ها فهمیدند که اولاً، نمی‌شود «گدایی نفت» را پنهان کنند. ثانیاً، حداکثر توان تولید نفت عربستان بسیار کمتر از آن چیزی است که پیش‌بینی می‌کردند. ثالثاً، سعودی‌ها در بازار جهانی نفت، آمریکا را رقیب خود می‌دانند نه همکار و رابعاً، برای حل بحران انرژی مجبورند به نفت ایران هم بیندیشند. بر همین اساس بود که رئیس‌جمهور فرانسه هفته اول تیرماه جاری با اشاره به روند مذاکرات هسته‌ای برجام، بازگشت نفت ایران را به بازارهای جهانی خواستار شد.»

کیهان

اعتماد/ اصلاح‌طلب یا برانداز

«اعتماد» تیتر یک امروز خود خرج حمایت از مصطفی تاجزاده کرده و در گفت‌وگویی با وکیل او تاکید می‌کند که وی اصلاح‌طلب است نه برانداز. هوشنگ پوربابایی، وکیل تاجزاده می‌گوید: «در حال حاضر بنده، آقای کرمانی و آقای حسین آبادی تیم وکلای ایشان را تشکیل می‌دهیم. اما براساس قانون در دادسرا تنها یک نفر از وکلا مراجعه کرده و موارد را پیگیری می‌کنند. امروز (شنبه) آقای کرمانی مراجعه کردند و بازپرس دادسرا به ایشان اعلام کرده که شما جزو وکلای ماده 48 نیستید، بنابراین نمی‌توانید به پرونده دسترسی داشته باشید.»

اعتماد در بخش دیگی از صفحه یک امروز خود به سیل استهبان پرداخته و تیتر زده «شهر انجیرها را آب برد».

اعتماد

جوان/ سود مافیای کنکور

«جوان» عکس یک خود را به سیل در استهبان اختصاص داده است امادر گزارشی که تیتر یک شده، بار دیگر به کنکور و مافیای آن پرداخته است. این روزنامه اصولگرا به نقل از سیدمجید حسینی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نوشته: «مشکل کنکور این است که دارد آینده مردم و طبقات پایین را نابود می‌کند. حرف شورا این است که من یک مافیای کنکور دارم، ولی وقتی به بچه‌ها تشریحی آموزش دهم او می‌تواند بیاید کنار آن کسی که در مدارس ۷۰ میلیونی رفته حداقل رقابتی انجام دهد، در حالی که رقابت در هنر تست زدن رقابت غیرواقعی و بی‌حاصلی است. الان شما بروید در بازار ببینید و این حرف را راستی‌آزمایی کنید. مگر کتاب‌های تشریحی مافیای کنکور چاپ نمی‌شود؟! یعنی آن کسی که ۷۰ میلیون تومان پول می‌دهد، یاد نمی‌گیرد؟! پس مشکل ما اصلاً عمیق یادگرفتن نیست. الان شورا چه چیزی را رفع کرده‌است؟ مشکل این بود که شما هیچ‌کس را جز پولدار‌ها در کنکور راه نمی‌دهید و الان هم مشکل بدتر شد، چون به مافیای کنکور اجازه دادید حالا برود کتاب تشریحی هم چاپ کند.»

جوان

آرمان ملی/ احیا و رها

«آرمان ملی» در گزارشی که امروز عکس یک کرده به وضعیت دریاچه ارومیه پرداخته و با عنوان «...ﺑﺮای اﺣﯿﺎ، رﻫﺎﯾﺶ ﮐﻨﯿﺪ» به نقل از ﭘﺮوﯾﺰ ﮐﺮدواﻧﯽ، ﭘﺪر ﮐﻮﯾﺮﺷﻨﺎﺳﯽ اﯾﺮان نوشته: «ﻃﺒﻌﯿﺖ ﻧﺸﺎن داده ﮐﻪ اﮔﺮ رﻫﺎﯾﺶ ﮐﻨﯽ دوﺑﺎره ﺧﻮدش را ﺑﺎزﺳﺎزی ﻣﯽﮐﻨﺪ و اﮐﻮﺳﯿﺴﺘﻢ ﺟﺪﯾﺪ دﯾﮕﺮی ﺷﮑﻞ ﻣﯽﮔﯿﺮد. ... ﻧﻤﯽﺷﻮد ﺑﮕﻮﯾﯽ درﯾﺎﭼﻪ ﻣﺮد. ﻣﺮگ درﯾﺎﭼﻪ ﯾﻌﻨﯽ ﻣﺮگ ﺧﯿﻠﯽ از ﻣﺸﺎﻏﻞ و ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺟﻤﯿﻌﺖ 2.5 ﻣﯿﻠﯿﻮن ﻧﻔﺮی اﺳﺘﺎنﻫﺎی اﻃﺮاف درﯾﺎﭼﻪ زﻧﺪﮔﯽ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ. ﻧﺒﺎﯾﺪ اﺟﺎزه داد اﯾﻦ اﺗﻔﺎق ﺑﯿﻔﺘﺪ ﻣﻔﻬﻮم ﺳﺎده‌ای ﻧﯿﺴﺖ ﻣﻔﻬﻮم ﻣﺮگ ﺳﺮزﻣﯿﻦ اﺳﺖ ﻫﻨﻮز اﺗﻔﺎق ﻧﯿﻔﺘﺎده و ﺑﺎ ﺗﻐﯿﯿﺮ راﻫﺒﺮدی ﻣﯽﺷﻮد اﺣﯿﺎ ﮐﺮد. ﻧﺒﺎﯾﺪ ﭘﺬﯾﺮﻓﺖ.ﭘﺬﯾﺮش همچین ﭼﯿﺰی اداﻣﻪ روﻧﺪ ﺧﺸﮑﺴﺎﻟﯽ در ﮐﻞ ﮐﺸﻮر اﺳﺖ ﻧﺒﺎﯾﺪ اﺟﺎزه ﺑﺪﻫﻨﺪ اﯾﻦ روﻧﺪ اداﻣﻪ ﭘﯿﺪا ﮐﻨﺪ. ﺑﺎﯾﺪ ﺳﺎﺧﺘﺎرﻫﺎ ﻋﻮض ﺷﻮد ﻫﻢ ﺗﻔﮑﺮ ﺣﺎﮐﻢ ﺑﺮ ﻣﺴﺌﻠﻪ آب و ﻫﻢ ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎ ﻫﻢ ﻣﺸﮑﻞ اﺷﺘﻐﺎل در ﮐﺸﻮر.ﮔﺮﯾﺰی از اﺣﯿﺎ ﻧﯿﺴﺖ ﻣﺴﯿﺮ اﺣﯿﺎ اﺷﺘﺒﺎه ﺑﻮده اﺳﺖ! واﻻن اﮔﺮ ﻣﺼﺮف ﺑﯽ روﯾﻪ آب را رﻫﺎ ﮐﻨﻨﺪ و ﯾﺎ ﻣﺘﻌﺎدل ﻣﺼﺮف ﺷﻮد درﯾﺎﭼﻪ اﺣﯿﺎ ﻣﯽﺷﻮد.»

آرمان ملی

ایران/ پلیس در رتبه دوم اعتماد اجتماعی کشور

«ایران» سخنان دیروز رئیسی در تماس تلفنی با همتای فرانسوی و تاکید بر اینکه تحریم ایران به زیان اقتصاد جهانی است را تیتر یک کرده و در گزارشی که عکس یک شده نیز به شرح آخرین وضعیت به بار آمده بعد از سیل در استهبان پرداخته است. این روزنامه دولتی البته در گزارش دیگری با استناد به آخرین نظرسنجی ایسپا از قرار داشتن پلیس در رتبه دوم اعتماد اجتماعی گفته و نوشته: «77 درصد مردم (58 درصد خیلی زیاد و 19 درصد متوسط) به پلیس اعتماد دارند معلمان در رتبه اول اعتماد اجتماعی و هنرمندان در رتبه آخر قرار دارند». این گزارش تاکید می‌کند: « نیروی انتظامی به عنوان یکی از نهادهای اصلی حفظ امنیت در سطح کشور مورد توجه قرار دارد و یکی از نهادهای کارآمد نظام است. همین امر سبب شده تا دشمنان به فکر تخریب وجهه اجتماعی این نهاد افتاده و با ایجاد موج‌های تدریجی، اعتماد اجتماعی به این نهاد را کمرنگ کرده و احساس امنیت را از بین ببرند.»

ایران

دنیای اقتصاد/ عبور تورم از گردنه ۴۲۰۰؟

«دنیای اقتصاد» با اشاره به اینکه «نرخ تورم ماهانه تیر به ۶/ ۴ درصد کاهش پیدا کرد» در گزارشی که تیتر یک کرده، نوشته: « بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم ماهانه از قله ۲/ ۱۲ درصدی در خرداد پایین آمد و به ۶/ ۴ درصد در تیرماه رسید. مطابق این گزارش، نرخ تورم ماهانه خوراکی‌ها در تیرماه ۷/ ۵ درصد ثبت شده که این رقم در خرداد حدود ۲۵ درصد بود. با این آمار، به نظر می‌رسد که فشار ناشی از حذف دلار ۴۲۰۰ بر قیمت‌ها در حال کاهش است، اگرچه هنوز این شوک به‌طور کامل تخلیه نشده و رقم تورم در سطح بالایی است و در عین حال بیشترین فشار نیز به دهک‌های کم درآمد وارد می‌شود. در تیرماه تورم نقطه به نقطه ۵۴ درصد بود که یک رکورد منحصر به فرد محسوب می‌شود، هر چند در صورت کاهش تورم ماهانه در مرداد، می‌توان امیدوار بود که تورم نقطه به نقطه نیز در مسیر نزولی قدم بگذارد.»

دنیای اقتصاد

صبح نو/ بازی با جان

«صبح نو» جلد امروز خود را به سیلاب رودخانه رودبال شهرستان استهبان که سبب شد 21 یک نفر جان خود را از دست بدهند، اختصاص داده و تیتر زده «بازی با جان». این روزنامه اصولگرا همچنین در گزارشی به روند مذاکرات ایران و عربستان پرداخته و با اشاره به اینکه وزرای خارجه ایران و عربستان در عراق دیدار خواهند کرد، درباره این دیدار در بغداد نوشته است. 

این روزنامه اصولگرا در گزارش‌هایی که در نوار پایین صفحه امروز دیده اما مطلب چشم‌گیر و قابل اعتنایی ندارد.

صبح نو

سازندگی/ عوارض گرانی دارو

«سازندگی» امروز به دارو و قیمت آن پرداخته و نوشته: «رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به  سازندگی می‌گوید یک هفته از اجرای طرح دارویار گذشته و هنوز بیمه‌ها یک ریال به داروخانه‌ها نداده‌اند و حتی معوقات‌شان هم را  پرداخت نکرده‌اند.» در این گزارش آمده است: «اکنون در میانه جراحی اقتصادی دولت، بازار دارو به یک دغدغه و نگرانی بزرگ تبدیل شده است. به رغم این که سید ابراهیم رئیسی نوزدهم خرداد ماه درگفت‌وگوی ویژه خبری تاکید کرد که ارز 4 هزار و 200 تومانی دارو قطعا حذف نمی‌شود اما این ارز حذف و در بیست و سوم تیر ماه یعنی تنها 35 روز بعد از طراحی با عنوان دارویار آغا شد. طرحی که بنابر اعلام دولت، بیمه‌ها باید هزینه اختلاف هیمت‌ها را جبران کنند.»

سازندگی

وطن امروز/ تابستان داغ دیپلماسی اقتصادی

«وطن امروز» در تیتر یک امروز خود با عنوان «تابستان داغ دیپلماسی اقتصادی» محورها و خروجی سفرهای مقامات کشورها به تهران در بالاترین سطوح در 60 روز اخیر را مورد بررسی قرار داده و از «پیگیری توافقات و گسترش روابط تجاری تهران- دوحه»، «گسترش روابط تجاری تهران- عشق‌آباد»، «اتحاد نفتی علیه تحریم ایران و ونزوئلا»، «موضوعات مشترک مذاکره رئیسی- پوتین»، «هدف‌گذاری روابط تجاری30 میلیارد دلاری ایران و ترکیه»، « امضای 17 سند همکاری میان ایران و تاجیکستان»، «حرکت نخستین قطار کانتینری قزاقستان- ایران- ترکیه»، «تأمین مالی کریدور شمال- جنوب با تهاتر نفت»، «پیشرفت فیزیکی 70 درصدی راه‌‌آهن 35 کیلومتری رشت- آستارا» نوشته است. همچنین از «تأثیر خط‌آهن رشت- آستارا و رشت- کاسپین بر حمل‌ونقل ترکیبی میان ایران و روسیه» گفته است.

وطن امروز


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها