خبر به روایت «فردا»

حمایت مجلس از بازنشستگان/ کرونا دوباره جان می‌گیرد/ شلیک پوتین به توافق؟

کد خبر: 1164000

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

حمایت مجلس از بازنشستگان/ کرونا دوباره جان می‌گیرد/ شلیک پوتین به توافق؟

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ جنایات بدون مکافات

«اعتماد» گفت‌وگویی دارد با پیروز حناچی، شهردار سابق تهران و از نقش پیمانکاران در بروز فجایع شهری می‌گوید. وی در این مصاحبه که با عنوان «جنایات بدون مکافات» عکس یک شده، می‌گوید: «فروش تراکم در شهر یعنی حرکت کردن خارج از برنامه. در شهرهای ایران می‌توان ردپای این رویکرد تراکم‌فروشی را به عینه مشاهده کرد. اگر جلوی این فساد گرفته نشود به راحتی می‌تواند مناسبات ارتباطی بخش‌هایی چون سیاست، فرهنگ، مدیریت شهری و...را آلوده سازد. از اصلی‌ترین وظایف حاکمیت، فراهم کردن کنترل مناسب بر مدیریت شهری است. این روند در دستگاه‌های دولتی پذیرفته شده است. ... اما در خارج از دولت، یعنی سازمان نظام مهندسی این روابط تعریف نشده است یا اجرای آن به این راحتی‌ها ممکن نیست. یعنی ابزار اجرایی در دست شهرداری‌هاست و اگر نخواهد با نظام مهندسی همکاری کند، می‌تواند. خدای نکرده اگر در سازمان نظام مهندسی، مهندسین اجحافی به مالکین کنند، قابل اثبات نیست، ضمن اینکه روابط هم روشن و تعریف شده نیست. تجربه متروپل همه این ضعف‌ها را به سطح آورده و نمایان می‌کند.»

اعتماد

جوان/ کم‌کاری در حوزه حجاب

«جوان» عکس یک امروز خود را به فرمانده کل سپاه و تاکید او بر اینکه «دنبال پیشرفته‌ترین سلاح هستیم» اختصاص داده است. این روزنامه اصولگرا در یکی دیگر از گزارش‌های خود سراغ موضوع حجاب که این روزها بحث آن داغ است، رفته و تحت عنوان «کم‌کاری در حوزه حجاب ذائقه مردم را تغییر داده است» نوشته: «وقتی پای درددل تولیدکنندگان کالای حجاب می‌نشینیم، متوجه می‌شویم واقعیت ماجرا به گونه دیگری است و حمایتی از کالای حجاب وجود ندارد!» اسدالله سلیمانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب می‌گوید: « اگر بخواهیم ذائقه‌سازی کنیم و در مقابل این تهاجم بایستیم و جوانان‌مان را به حجاب تشویق کنیم، باید حجاب را ارزان تولید کنیم و در اختیار مردم قرار دهیم ... گفته می‌شود می‌خواهیم تعرفه چادر مشکی را ۱۰ درصد پایین بیاوریم، در حالی که با این کار هیچ اتفاقی نمی‌افتد و اگر چادر مشکی بالای یک‌میلیون تومان است با این کاهش تعرفه ۱۰ درصدی ۹۹۹ هزار تومان هم نمی‌شود! این‌ها مسکن‌های موقت و ناکارآمد است».

جوان

شرق/ بازمانده رفت

«شرق» عکس یک امروز خود را به مجید تخت‌روانچی که دیگر نماینده ایران در سازمان ملل نیست و جای خود را به سعید ایروانی داده است، اختصاص داده و با تیتر «بازمانده رفت» نوشته: «مجید تخت‌روانچی در کنار محمدجواد ظریف، سیدعباس عراقچی و علی‌اکبر صالحی، اسامی‌ای هستند که همواره با مذاکرات و توافق هسته‌ای گره خورده‌اند، تا جایی که می‌توان این چهار نفر را «یاران برجامی» دانست. ... ‌با پایان عمر دولت دوازدهم همه این یاران برجامی و یاوران ظریف یکی پس از دیگری گود سیاست و دیپلماسی را خواسته یا ناخواسته ترک کردند و در‌این‌بین تنها تخت‌روانچی مانده بود که با تصمیم هوشمندانه ظریف از چهارم اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ به‌عنوان سفیر و نماینده ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک در این سمت مشغول به فعالیت بود که حال قرار است او هم جای خود را به سعید ایروانی بدهد؛ فردی که در کارنامه خود کارداری ایران در عراق و معاون امنیت بین‌الملل و سیاست خارجی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی را ثبت کرده است.»

شرق

کیهان/ بازگشت اروپا به تاریکی

«کیهان» در تیتر یک امروز خود از پیامدهای جنگ اوکراین گفته و با عنوان «بازگشت اروپا به عصر تاریکی» نوشته: «بحران انرژی در غرب زیر سایه جنگ اوکراین روز به روز بدتر می‌شود. با اینکه همه کشورهای دنیا تحت تاثیر این بحران شاهد افزایش قیمت حامل‌های انرژی هستند، اما وضعیت در کشورهای اروپایی که مستقیما وارد جنگ انرژی با روسیه شده‌اند، به مراتب بدتر است و تورم و رکود به شکل افسارگسیخته‌ای گلوی مردم این کشورها را می‌فشرد. این وضعیت در حالی رخ داده که در فصل تابستان هستیم و زمستان هنوز از راه نرسیده است! همزمان گزارش‌اندیشکده‌ها و نهادهای بین‌المللی نشان می‌دهد که بحران انرژی ممکن است بسیار عمیقتر از وضعیت کنونی شود به طوری که این بحران ممکن است به نوشته «اکونومیست» به سقوط اتحادیه اروپا منجر شود. در اروپایی که زمانی برای دنیا تعیین تکلیف می‌کرد حالا مسئله و اولویت اصلی چگونگی تامین گاز و برق مردم در زمستان پیش رو است. دولت‌های اروپایی هر کدام برای مهار این بحران به شیوه‌های مختلفی متوسل شده‌اند.»

کیهان

آرمان ملی/ رسیدن به بهارستان با عبور از دروازه دولت

«آرمان ملی» در گزارشی که امروز عکس یک کرده به بررسی وضعیت امروز حامیان دولت پرداخته و با تیتر «رسیدن به بهارستان با عبور از دروازه دولت» نوشته: «ظاهرا مجلس به منتقد مردان رئیسی تبدیل شده که برخی از این انتقادها ریشه در انتصاب‌ها، برخی دیگر برای کسب رأی برای انتخابات مجلس دوازدهم و بخشی هم ناشی از مخالفت‌های واقعی با سیاست‌های دولت است.» این روزنامه اصلاح‌طلب علاوه بر این ادعا، نوشته است: «اصولگرایان علم مخالفت با دولت رئیسی را زودتر از اصلاح‌طلبان بلند کرده‌اند. به اعتقاد یکی از سیاسیون، اگر اصولگرایان بخواهند از دولت دفاع کنند می‌دانند که عملکرد این دولت در همه شئون قابل دفاع نیست؛ اگر بخواهند از دولت انتقاد کنند نه جامعه از آنها می‌پذیرد و نه خودشان حاضرند این کار انجام دهند چون پاس گل به جناح رقیب است بنابراین تنها راه سومی برای آنها باقی می‌ماند که این راه، سکوت است.»

آرمان ملی

ایران/ بازی با جان بدون بیمه

«ایران» در گزارشی که امروز عکس یک کرده از مشکلات کارگران ساختمانی حادثه دیده و لزوم توجه جدی به این قشر می‌گوید. در این گزارش علاوه بر روایت‌هایی از کارگران آسیب دیده، به نقل از هادی مولایی، کارشناس کارگری آمده است: «ضعیف‌ترین و مظلوم‌ترین قشر کارگران در کشور، کارگران ساختمانی هستند چرا که نه کارفرمای مشخصی دارند و نه محل کار ثابتی، هیچ نهاد و ارگانی هم از آنها حمایت نمی‌کند. کارگران ساختمانی اگر امروز کار نکنند فردا نانی برای خوردن نخواهند داشت، آنها از نظر امنیت شغلی هم هیچ پشتوانه‌ای ندارند. ... همه کارگرانی که در بخش‌های مختلف کشور مشغول به کار هستند بعد از ۳۰ سال خدمت بازنشسته می‌شوند اما این در حالی است که کارگران ساختمانی باید ۳۵ سال کار کنند تا بتوانند مزه بازنشستگی را بچشند. در کشورهای دیگر اما کارگران ساختمانی بعد از ۱۴ الی ۱۷ سال کار مشمول مشاغل سخت و زیان‌آور می‌شوند، اما در سازمان بیمه تأمین اجتماعی، کشور برای بیمه شدن کارگران ساختمانی، سهمیه در نظر گرفته است که تعداد کثیری از کارگران ساختمانی بعد از سال‌ها کار و خدمت هنوز مشمول این سهمیه نشده‌اند».

ایران

سازندگی / شلیک به توافق

«سازندگی» به جلد امروز خود رنگ قرمز پاشیده و پوتین را عکس یک کرده است. این روزنامه اصلاح‌طلب با عنوان «شلیک به توافق» نوشته: «یک روز پس از آن که روسیه و اوکراین به توافق مهمی در مورد از سرگیری صادرات غلات دست یافتند، مسکو بند کلیدی اودسا را هدف حملات موشکی قرار داد. آیا پوتین مانع از توافق می‌شود؟» در این گزارش به مزایای توافق مورد اشاره توجه شده و آمده است: «توافق استانبول در زمینه ازسرگیری صادرات غلات اوکراین، برای سفره‌های محقر و شکم‌های گرسنه جهان خبر خوبی است و اگر اجرایی شود، به سیاستمداران کشورهای گرسنه هم اجازه می‌دهد نقسی تازه کنند. بازارهای جهانی بلافاصله به خبر اعلام توافق بین روسیه و اوکراین واکنش نشان دادند و در نتیجه، قیمت جهانی گندم به پایین‌ترین سطح خود از زمان وقوع جنگ میان روسیه و اوکراین رسید».

سازندگی

صبح نو/ حمایت مجلس از بازنشستگان

«صبح نو» عکس امروز خود را به محمدباقر قالیباف اختصاص داده و دلیلش «حمایت مجلس از بازنشستگان» است. استناد این روزنامه و دیگرانی که از نقش قالیباف در حمایت از بازنشستگان می‌گویند به این است که رئیس مجلس طی نامه‌ای 2 مصوبه دولت درباره مستمری بازنشستگی و کمک هزیه مسکن کارگران را مغایر قانون اعلام کرد». 

صبح نو در شماره امروز خود گفت‌وگویی هم با ابراهیم عزیزی دارد که با تیتر «پافشاری ایران بر انتفاع اقتصادی» منتشر شده است. 

لازم به ذکر است که این روزنامه اصولگرا پایان ماموریت تخت‌روانچی در سازمان ملل و انتخاب سعید ایروانی به جای او را با عنوان «نغییر در نیویورک» پوشش داده است.

صبح نو

دنیای اقتصاد/ معادله تورمی بورس تهران

«دنیای اقتصاد» در تیتر یک امروز خود خرید سهام به بهانه رشد شاخص عمومی قیمت‌ها را بررسی کرده و نوشته: «تورم همواره یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت در بازارهای دارایی است. این مساله به حدی در میان اقتصاددان‌ها و متخصصان حوزه مالی بدیهی انگاشته می‌شود که نمی‌توان حتی فکر کرد که تورم به‌عنوان یک پدیده پولی راهی به جز تغییر نرخ برابری ارزها، رشد قیمت در کامودیتی‌ها و افزایش ارزش تحلیلی سهام را به دنبال داشته باشد. با این حال به نظر می‌رسد که وجود یک عامل کلیدی در این رابطه می‌تواند کل همبستگی یادشده را در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت به خطر بیندازد. بررسی‌ها حکایت از آن دارد که هنگام افزایش ترس در بازارهای پر ریسکی نظیر سهام ممکن است قیمت‌ها به سبب ریسک‌های گوناگون از حرکت در روند صعودی باز ایستند و خود را با تاخیر زیاد با شرایط تورمی وفق بدهند. این دقیقا وضعیتی است که بورس تهران به آن دچار شده.»

دنیای اقتصاد

وطن امروز/ کرونا آرام آرام جان می‌گیرد

«وطن امروز» با اشاره به اینکه «32 نفر دیگر از هموطنان طی یک شبانه‌روز جان ‌باختند» عکس یک امروز خود را به وضعیت کرونا در کشور اختصاص داده و با عنوان «کرونا آرام آرام جان می‌گیرد» نوشته: «افزایش تعداد مبتلایان روزانه کرونا، بار دیگر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی بویژه استفاده از ماسک در اماکن عمومی و نیز تکمیل روند واکسیناسیون را به عموم مردم گوشزد می‌کند تا بار دیگر شاهد بروز شرایط غیرقابل کنترل نباشیم.» در این گزارش آمده است: «عضو کمیته «کووید-۱۹» و رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به قابلیت انتقال بسیار بالای زیرشاخه‌های جدید اُمیکرون گفت: احتمال ابتلا به زیرسویه‌های جدید در افرادی که واکسن زده‌اند ۳ برابر و در آنهایی که واکسن نزده‌اند تا ۸ برابر است. ... ترجیح اما بر این است که این افراد برای دوز چهارم از واکسنی برای برانگیختن ایمنی بیشتر استفاده کنند. اگر واکسن آسترازنکا را به خاطر اتمام تاریخ مصرف آن کنار بگذاریم 2 واکسن اسپایکوژن و پاستوکووک می‌توانند جزو اولویت‌های تزریق باشد.»

وطن امروز


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها