نماینده مجلس: وزارت نیرو باید به موضوع آب توجه بیشتری کند

کد خبر: 1165538

نماینده ایرانشهر در مجلس با تأکید بر نقش محوری آب در آمایش سرزمین گفت: وزارت نیرو باید به این موضوع توجه بیشتری کند و بداند که آب زیرساخت توسعه اقتصادی محسوب می‌شود.

نماینده مجلس: وزارت نیرو باید به موضوع آب توجه بیشتری کند

عبدالناصر درخشان نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، درباره مسئله انتقال آب اظهار کرد: طرح انتقال آب کارواندر (سرچشمه رود بمپور) به شهرستان خاش از جمله مواردی است که در بودجه 1401 قرار گرفته و میزان 2/13 میلیون مترمکعب در سال از طرح تملک دارایی‌های انتقالی به استان سیستان و بلوچستان برای آن تعیین شده است.

وی ادامه داد: از آنجایی که آب نقش محوری در آمایش سرزمین داشته و زیرساخت توسعه بخش‌های اقتصادی محسوب می‌شود، پیامدهای زیست محیطی و اجتماعی- امنیتی به همراه دارد، لذا باید این مهم با دقت فراوان بررسی شود. 

نماینده ایرانشهر در مجلس تصریح کرد: رودخانه بمپور یکی از رودخانه‌های اصلی استان سیستان و بلوچستان است و دومین منبع تغذیه تالاب جازموریان محسوب می‌شود، اما متأسفانه افت دبی رودخانه دامن، کاهش بارندگی، گرمای هوا، افزایش تبخیر آب و حفر چاه‌های غیرمجاز، اکوسیستم ایرانشهر را تهدید می‌کند، بنابراین انتقال آب از این رودخانه به شهرستان خاش اقدامی غیرکارشناسی است.

درخشان در ادامه گفت: وزارت نیرو احداث سد کارواندر را که مطالعات آن از سال 1358 آغاز شده بود، به این دلیل که پیوسته محل مناقشات اجتماعی بوده، برای حل و فصل مسائل ایجاد شده از دستورکار خارج کرد، اما شرکت آب و فاضلاب اخیراً اقدام به اجرای خط انتقال از نزدیکی محل سد کارواندر تا شهر خاش کرده که پس از بررسی‌های به عمل آمده و علیرغم حذف احداث سد، معلوم شد که تأمین آب با احداث چاه و از محل رودخانه کارواندر در نظر گرفته شده است.

وی افزود: تخصیص‌های ابلاغی مربوط به سد کارواندر بوده و برای این موضوع تخصیص آبی مصوب و ابلاغ نشده و انجام این موضوع بطور کاملاً غیرقانونی در دستور کار شرکت آب و فاضلاب قرار گرفته و لازم است این پروژه با قید فوریت متوقف شود زیرا اجرای آن، حیات حدود 400 هزار نفر را به خطر خواهد انداخت./فارس

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها