تحلیل فؤاد ایزدی به سفر یک مقام ارشد آمریکایی به جزیره تایوان

کد خبر: 1166212

یک کارشناس مسائل سیاسی آمریکا، گفت:‌ سیاست بحران‌سازی آمریکایی‌ها در آسیا باعث افزایش اتحاد میان روسیه و چین می‌شود.

تحلیل فؤاد ایزدی به سفر یک مقام ارشد آمریکایی به جزیره تایوان

یک کارشناس مسائل سیاسی آمریکا، گفت:‌ سیاست بحران‌سازی آمریکایی‌ها در آسیا باعث افزایش اتحاد میان روسیه و چین می‌شود.

فواد ایزدی، کارشناس مسائل آمریکا، درباره سفر یک مقام ارشد آمریکایی به جزیره تایوان که متعلق به چین است، بعد از ۲۵ سال، گفت: اهمیت این سفر به این دلیل است که در ۲۵ سال گذشته مقام ارشد آمریکایی در سطح نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان ایالات متحده به تایوان سفر نکرده بود؛ گرچه نمایندگان مجلس در سطوح پایین‌تر به آن‌جا رفت و آمد داشته‌اند.

وی افزود: انتظار می‌رفت از آمریکا در این برهه از زمان که با روسیه در تنش است، اقدامات و ادبیات ضد چینی خود را کاهش دهد و از سفر به تایوان خودداری کند. آمریکایی‌ها باید به این نکته توجه کنند که افزایش فشار به چین امکان حمایت این کشور از روسیه را افزایش خواهد داد.

ایزدی با اشاره به سفر پلوسی به تایوان و سخنرانی یکماه پیش آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا درباره چین، عنوان کرد: به نظر می‌رسد که دولت و رئیس نمایندگان دموکرات آمریکا به دلایل مختلف نمی‌خواهند به این حرف منطقی که نفع ایالات متحده است و از اتحاد بیشتر میان چین و روسیه جلوگیری می‌کند، گوش دهند.

این استاد دانشگاه با اشاره به دلایل حضور سومین مقام ارشد دموکرات آمریکایی به جزیره تایوان، عنوان کرد: یکی از دلیل‌های حضور پلوسی به تایوان رقابت‌های داخلی آمریکا بین احزاب آن است. پلوسی و بلینکلن ذیل دکترین «لیبرال اینترنشنالیست»؛ به معنای بین الملل‌گرایی لیبرال که معتقد است که تفکر لیبرال در همه دنیا باید انجام شود و برای رسیدن به این هدف از ابزارهای مختلفی بخصوص استفاده از زور می توان استفاده کرد، تلاش می‌کنند.

وی افزود: آمریکایی‌ها معتقدند که کشورهایی مانند روسیه و چین اقتدارگرا هستند. این ادبیات از گذشته وجود داشته و در سال‌های اخیر طرفداران این دکترین رقیب‌های خود را متهم به اقتدارگرایی می‌کنند. آنها دلیل حمایت روسیه از ترامپ را همین موضوع قلمداد و او را متهم به اقتدارگرایی می‌کنند.

این استاد دانشگاه، بیان کرد: دموکرات‌ها برای تضعیف رقبای داخلی خود نمی‌توانند با چین کاهش تنش داشته باشند و در عمل همیشه با این کشور افزایش تنش دارند. دموکرات‌ها در موضوع بین‌الملل یک دعوای سنتی با رقبای بین‌المللی و یک برخورد سیاسی با رقبای داخلی خود  دارند.  برای پیشی گرفتن از رقبای داخلی خود اینها نمی‌توانند در عمل کاهش تنش با کشوری مانند چین داشته باشند.

ایزدی ادامه داد: آن‌ها رقبای سیاسی خود را به اقتدراگرایی متهم کنند و آنان را به چین و روسیه متصل کنند تا بتوانند از همین موضوع برای پیروزی در انتخابات استفاده کنند. به همین دلیل بلینکلن ادبیات ضد چینی خود را افزایش داده و پلوسی این کار را انجام داده است، این‌ها نشان می‌دهد که دموکرات‌ها برای رقابت‌های انتخاباتی در حال بحران‌سازی هستند.

 این استاد از دلایل دیگر این موضوع برشمرد: ساختار سیاسی آمریکا که متاثر از پول و لابی است. تایوان در آمریکا لابی قوی دارد و پلوسی سال های سال است مرتبط با لابی تایوان و منتقد چین است و از این جهت با توجه به اینکه به نظر می‌رسد که او امسال اخرین سالی است که او رییس مجلس نمایندگان خواهد بود. به این دلیل که در انتخابات آبان ماه که نوامبر ۲۰۲۲ است جمهوری خواهان در نظر سنجی های کنونی بالا هستند. اگر رقابت ها در آمریکا به همین شکل باقی بماند، در ژانویه ۲۰۲۳ دیگر خانم پلوسی رئیس مجلس نمایندگان نخواهد بود.

وی با اشاره به سفر پلوسی به تایوان، عنوان کرد: با توجه به اینکه سن پلوسی هشتاد و دو سال است و نیاز دارد با پول‌هایی را که از لابی تایوان گرفته است کاری انجام دهد و این سفر مسئله شخصی پلوسی متاثر از ساختار سیاسی در امریکا است.

این استاد دانشگاه با اشاره به تعلق داشتن جزیره تایوان به کشور چین، گفت: تایوان جزیره‌ای متعلق به چین و در واقع مانند جزیره کیش برای ایران است. از ابتدای تاریخ بشر تایوان بخشی از کشور چین بوده و نژاد و زبان آن‌ها چینی است.

وی به دلیل اختلاف تایوان با چین اشاره کرد با طرح مثالی گفت: در زمان پیروزی انقلاب اسلامی که منجر به خروج محمدرضا پهلوی از کشور و فرار او به کشورهای اروپایی و دیگر کشورها شد، فرض کنید او به کیش می‌رفت و در آن‌جا مستقر می‌شد و تعدادی از نظامی‌های زمان خود را در آن‌جا مستقر می‌کرد.

ایزدی ادامه داد: فرض کنید در همین زمان که جزیره کیش متعلق به جمهوری اسلامی است آمریکایی‌ها و کشورهای غربی از رژیم فراری گذشته حمایت نظامی کرده و آن‌جا را اشغال کنند. با اینکه حکومت در ایران جمهوری اسلامی شده سران رژیم سابق در ایران تلاش برای جداسازی کیش در ایران انجام دهند. این اتفاقی است که برای تایوان افتاده است.

ایزدی با اشاره به انقلاب چین در سال ۱۹۴۹، گفت: در چین انقلاب شد بعد از انقلاب در چین سران حکومت قبلی به تایوان فرار کردند و در آن جزیره به دیکتاتوری روی آوردند. از این جهت حق چین است که هرگاه بخواهد تایوان را پس بگیرد.

این استاد مسائل آمریکا، با انتقاد از رسانه‌های غربی در حمایت از تایوان، اظهار داشت: رسانه‌های غربی طوری عمل می‌کنند که تایوان یک کشور مستقل است؛ این در حالیست که حتی سیاست ایالات متحده آمریکا از ابتدا سیاست چین واحد بوده است. حتی در صحبت‌های  خانم پلوسی چه بدو ورود چه در بیانیه‌ای که داده است، دیده نمی‌شود که بگوید وارد کشور تایوان شده است از عنوان کشور استفاده نمی‌کند. در موضوع تایوان که بخشی از چین است انقدر در ذهن سیاست‌مداران جا افتاده است که مقامات آمریکایی هم آنجا را به عنوان کشور مستقل یاد نمی‌کنند.

این استاد دانشگاه با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره بحران‌سازی آمریکا در جهان، بیان کرد: آمریکایی‌ها می‌خواهند سیاست‌های ضدچینی خود در تایوان اعمال کنند. همان‌طور که مقام معظم رهبری در سخنرانی‌های خود اشاره کردند آمریکایی‌ها بحران‌زیست و بحران‌ساز هستند. سفر پلوسی به تایوان هیچ توجیهی به غیر از بحران‌سازی ندارد.

ایزدی به دلایل اقتصادی حضور یک مقام ارشد آمریکایی در تایوان اشاره کرد و اظهار داشت: آمریکایی‌ها با دست خودشان چین را وارد بازارهای جهانی و غربی کردند با این ذهنیت که در هم تنیده شدن اقتصاد چین و اقتصاد غرب منجر به تغییر نظام سیاسی در چین شود. در حقیقت آن‌ها انتظار داشتند که نفوذ اقتصادی در چین منجر نفوذ سیاسی شود.

وی معتقد است که تیزبینی چینی‌ها در این باره منجر به تغییر نظام اقتصادی بدون تغییر نظام سیاسی شد و تا چند سال دیگر چین رتبه نخست اقتصاد جهانی را به خود اختصاص خواهد داد.

این استاد دانشگاه، گفت: در سال ۲۰۱۲ اوباما سخنرانی چرخش به اسیا را مطرح کرد؛ چرا که متوجه شد با دست خود رقیب اقتصادی برای کشورش ایجاد کرده است. یکی از دلایلی که جهان در حال وارد شدن به نظم نوین جهانی است همین اشتباه راهبردی امریکا نسبت به چین است.

وی با اشاره به تهدید سلاح‌های هسته‌ای آمریکا که در اتحادیه اروپا پراکنده است، گفت: استقرار سلاح هسته‌ای آمریکا ذیل ناتو و پراکنده کردن این نوع سلاح‌ها در این قاره خلاف ان‌.پی.تی، تعهدات آمریکا و خلاف امنیت بین‌الملل است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حمایت قاطع رئیس جمهوری ایران از چین به دلیل دفاع ایران از حق است و روابط چین و ایران در حال افزایش است و این ارتقای روابط به نفع مذاکرات هسته ای است./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها