خبر به روایت «فردا»

مقاومت در غزه/ مذاکره در وین؛ از پیشنهادات جدید تا کفایت مذاکرات

کد خبر: 1167054

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

مقاومت در غزه/ مذاکره در وین؛ از پیشنهادات جدید تا کفایت مذاکرات

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ خاورمیانه جایگزین‌ناپذیر است

«اعتماد» عکس یک خود را اختصاص داده به گفت‌وگویی که با عباس ملکی و علم صالح دارد و با تیتر «خاورمیانه جایگزین‌ناپذیر است» منتشر شده است. علم صالح، استادیار مطالعات خاورمیانه در دانشگاه ملی استرالیا در این مصاحبه می‌گوید: «ریاض حاضر نیست با پایین آوردن قیمت نفت امتیاز سیاسی به آقای بایدن بدهد که در انتخابات پیش رو بتواند از آن به عنوان برگ برنده استفاده کند، مطمئنا ریاض به دنبال این است که جمهوری‌خواهان چه در انتخابات میان‌دوره‌ای امریکا چه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ امریکا روی کار بیایند که مطمئنا بسیار به سیاست‌های منطقه‌ای عربستان به خصوص در مورد ایران، نزدیک‌تر هستند.»

عباس ملکی، استاد تمام سیاست‌گذاری انرژی در دانشگاه صنعتی شریف نیز می‌گوید: «امریکا را به دو بخش می‌توانم تقسیم کنم، یک بخش امریکا به عنوان یک واحد سیاسی یک Entity [موجودیت] که نقش قابل توجهی در سیاست بین‌المللی دارد. برای ایالات متحده خاورمیانه جایی است که Indispensable یعنی غیر قابل جایگزین است.»

اعتماد

جوان/ «وین» رو به جلو با احتیاط

«جوان» تیتر یک امروز خود را به روند مذاکرات احیای برجام اختصاص داده و با تیتر « «وین» رو به جلو با احتیاط » نوشته: « یک مقام نزدیک به تیم مذاکره‌کننده که خواست نامش فاش نشود دیروز به «جوان» گفت دو مسئله جدی باقی مانده در مذاکرات که مورد تأکید ایران است «مؤثر و پایدار بودن رفع تحریم‌ها به نحوی تضمین‌شده» و همچنین «باقی نماندن اهرم فشار بر ایران» است. او گفت: «حل و فصل این مسئله و از میان برداشتن موضوعی که ممکن است در آینده به عنوان اهرم فشار علیه ملت ایران مورد سوء‌استفاده قرار گیرد، از اهمیت اساسی برخوردار است.»‌وی افزود: «تعیین تکلیف نشدن ادعا‌های پادمانی علیه برنامه هسته‌ای ایران، از یک سو راه را برای سوءاستفاده در آینده باز کرده و از سوی دیگر بدعتی ایجاد می‌کند که به آژانس اجازه می‌دهد هر از چندگاهی به بهانه ادعا‌های طرف‌های ثالث از جمله رژیم صهیونیستی، سؤالات و ادعا‌های تازه‌ای علیه ایران باز کند.»

جوان

شرق/ کورس روایت‌های برجامی در وین

«شرق» در یکی از تیترهای کناری به مذاکرات وین پرداخته است. مذاکراتی که در روزهای گذشته اختبار متفاوت و بعضا متناقضی از آن می‌رسید. به همین خاطر هم این روزنامه اصلاح‌طلب تیتر زده «کورس روایت‌های برجامی در وین» و نوشته: «در این شش روزی که از آغاز دور جدید مذاکرات احیای برجام می‌گذرد، اخبار، اطلاعات، مواضع سیاسی اعضای تیم‌های مذاکره‌کننده حاضر در وین و ادعاهای رسانه‌ها و خبرنگاران به قدری متعدد، متنوع، متناقض و حتی متضاد بوده که «کارزار روایت‌ها»، بهترین واژه برای توصیف این وضعیت پیچیده و سردرگم است. این حجم بالا از اخبار گسترده و در‌عین‌حال ضدو‌نقیض که گاه یکدیگر را نفی می‌کنند و ساعت به ساعت هم بر دامنه، شدت و وسعت خروجی آن افزوده می‌شود، کار را برای هرگونه تحلیلی درباره احیاشدن یا احیانشدن برجام سخت کرده است؛ تا جایی که هیچ کارشناسی نمی‌تواند با قاطعیت از خروجی این دور از مذاکرات بگوید؛ چون حتی به دقیقه، درز اخباری جدید از نشست وین می‌تواند کل فرضیات و ارزیابی‌ها را زیر سؤال ببرد. در این راستا خبرگزاری دولت هم به اهمیت هر «ساعت» مذاکرات وین برای توافق نهایی اذعان دارد.»

شرق

کیهان/ پاسخ پشیمان کننده جهاد اسلامی به صهیونیست‌ها

«کیهان» توجه چندانی به مذاکرات احیای برجام در وین نکرده است. این روزنامه اصولگرا تیتر و عکس یک امروز خود را به مراسم تاسوعا و عاشورا اختصاص داده و در گزارش دو نیز به پاسخ جهاد اسلامی به رژیم صهیونیستی پرداخته است. این روزنامه اصولگرا با عنوان «شلیک 1100 موشک به 58 نقطه اسرائیل پاسخ مقاومت فلسطین به ترور 2 فرمانده» نوشته: « محدود شدن جنگ اخیر در فلسطین به فقط 3 روز نشان داد که جنگ برای صهیونیست‌ها تا چه‌اندازه هزینه بر است و از همین رو نیز «تل‌آویو» خیلی زود به آتش بس تن داد؛ البته پس از شلیک 1100 موشک از سوی مقاومت فلسطین به 58 نقطه در اسرائیل.» کیهان افزوده است: « آتش بس در فلسطین پس از شلیک بیش از هزار موشک فلسطینی، با شروط مورد نظر جهاد اسلامی در بامداد دوشنبه برقرار شد و این گروه شروط خود برای آتش بس را منوط به پذیرش 4 مورد شامل این موارد اعلام کرد: آزادی بسام السعدی رهبر اسیر جهاد اسلامی و اسیر خلیل عواوده، بازگشایی تمامی گذرگاه‌های باریکه غزه، ازسرگیری سوخت‌رسانی به غزه از صبح دوشنبه و کاهش محاصره غزه».

کیهان

آرمان ملی/ احیای برجام در انتظار تصمیم های سیاسی

«آرمان ملی» در گزارشی که امروز تیتر یک کرده احیای برجام را در انتظار تصمیم‌های سیاسی می‌داند و نوشته: « غربی‌ها باید این مهم را فهم کنند که رسیدن به توافق موضوعی است که باید همه شروط و مسائل طرفین لحاظ گردد و مهم‌تر از آن اگر هم توافقی حاصل شد طرفین به تعهدات خود ذیل توافق متعهد و پایبند باشند و نشود ماجرای انعقاد برجام که صرفا ایران به تعهدات و وظایف خود عمل کرد اما آمریکا به‌طور یکجانبه از توافق خارج شد و اروپایی‌ها نیز به تعهدات خود عمل نکردند. قدر مسلم ایران همواره با نگاه حل مساله و رسیدن به تفاهم با سایر طرف‌ها مذاکرات را دنبال کرده و با ایستادگی بر روی خطوط قرمز ؛ مطالبات حداکثری خود را دنبال کرده است. حال اینکه همه طرفین و رسانه‌ها به پیشرفت مذاکرات تاکید دارند باید دیدی چه زمانی دود سفید توافق از هتل پله کوبورگ اتریش به هوا خواهد خاست. »

آرممان ملی

ایران/ پیشنهادهای جدید روی میز مذاکره

«ایران» بخش عمده‌ای از صفحه یک امروز خود را به تصاویری از کشتار کودکان فلسطینی در غزه اختصاص داده است. در تیتر یک اما به مذاکرات و آنچه در روزهای گذشته در وین جاری بود، پرداخته است. این روزنامه دولتی با عنوان «پیشنهاد‌های جدید روی میزمذاکره» از «پیشرفت نسبی در مذاکرات و بازگشت مذاکره کنندگان به پایتخت‌ها» گزارش داده و نوشته: «با پایان دور اخیر گفت‌وگوهای رفع تحریم در وین، اخباری مبنی بر آماده شدن «متن نهایی» نحوه بازگشت امریکا به برجام در رسانه‌های غربی منتشر شد. این اخبار به طور ویژه بر «نهایی و غیرقابل مذاکره» بودن متن مذکور تأکید داشته و ادعا می‌کند پیش‌نویس مذکور مبنای تصمیم‌گیری طرف‌های گفت‌وگو است. اما آنچه به عنوان متن نهایی از جانب طرف غربی در رسانه‌ها مطرح شده، چند پیشنهاد مورا است که به طرف‌های درگیر در مذاکرات ارائه شده و این پیشنهادات را به هیچ عنوان نمی‌توان متن نهایی و غیرقابل مذاکره قلمداد کرد. ... یک منبع آگاه به روند مذاکرات، به خبرنگار ایرنا در این رابطه گفت که با وجود آن که هیأت مذاکره کننده ایران نقطه نظرات خود درباره پیشنهادات اخیر مورا را شفاهی به او منتقل کرده، اما همچنان با هماهنگ‌کننده در ارتباط بوده و مواضع تفصیلی خود را به صورت مکتوب به هماهنگ کننده مذاکرات ارائه خواهد کرد.»

ایران

سازندگی/ کفایت مذاکرات

«سازندگی» علی باقری را عکس روی جلد کرده و با تیتر «کفایت مذاکرات» نوشته: «تیم مذاکره کننده ایران شب گذشته به تهران برگشت. دیپلمات‌های اروپاییی می‌گویند مذاکرات به اتمام رسیده و اکنون طرفین باید تصمیم بگیرند.»

این روزنامه اصلاح‌طلب سرمقاله امروز خود را نیز به مذاکره اختصاص داده است. حسین مرعشی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در یادداشتی با عنوان «مسئولیت تاریخی» به تیم مذاکره کننده توصیه کرده که بر اساس مصلحت ملت رفتار کند و نه نظرات عده قلیل فاقد مسئولیت. مرعشی نوشته: «من تصور می‌کنم دوستان عزیز از جمله علی باقری‌کنی و سایر دوستانی که در حال حاضر مسئولیت پذیرفته‌اند، باید محکم و نیرومند و بر اساس مصالح جمهوری اسلامی، رهبری و رئیس جمهور قاطعانه پیش بروند و گره از پای این مملکت باز کنند و اجازه ندهند عده‌ای که مسئولیتی دارند، نظرات خود را بر همه تحمیل کنند. پذیرش مسئولیت در کشور نیازمند مولفه‌هایی است که لازمه آن‌ها شجاعت و شهامت و اتخاذ تصمیم‌های مهم در زمان درست است».

سازندگی

جام جم/ شرط بازشدن پنجره توافق

«جام جم» بخش عمده‌ای از صفحه یک امروز را به عاشورا و عزاداری و آنچه در غزه گذشته و سایر موضوعات اختصاص داده اما آن گوشه ، کنار گزارشی هم درباره مذاکرات برجامی دارد که با عنوان «شرط بازشدن پنجره توافق» منتشر شده؛ در این گزارش آمده است: «مذاکرات رفع تحریم در وین تا یکشنبه همزمان با ظهر تاسوعا ادامه داشت و در چهارمین روز از آغاز این دور، علی باقری و انریکه مورا به‌صورت دوجانبه دیدار و گفت‌وگو کردند. البته دور جدید مذاکرات از روز پنجشنبه ۱۳مرداد در شهر وین آغاز شده بود و در روزهای گذشته علی باقری، مسئول تیم مذاکره کننده ایرانی رایزنی‌هایی با هیأت‌های روسیه، چین و اتحادیه اروپا در وین انجام داد و با این‌که مذاکره‌کنندگان ارشد سه کشور اروپایی در وین حضور ندارند و صرفا کارشناسان آنها گفت‌وگوها را دنبال می‌کنند اما انریکه مورا، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا اعلام کرده است مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین پیشرفت داشته، در عین حال گفته به‌زودی این گفت‌وگوها تمام می‌شود.»

جام جم

دنیای اقتصاد/ آخرین گره احیای برجام؟

«دنیای اقتصاد» در تیتر یک امروز خود با تیتر « آخرین گره احیای برجام؟ » نوشته: «آخرین دور مذاکرات علی باقری و انریکه مورا روز گذشته در وین برگزار شد. یک مقام ارشد وزارت امور خارجه کشورمان در همین رابطه تاکید کرد که نماینده اتحادیه اروپا در این جلسه چند ایده درباره برخی موضوعات باقی‌مانده به طرف‌ها ارائه داد و ما به محض دریافت این ایده‌ها، پاسخ و ملاحظات اولیه خود را به ایشان منتقل کردیم؛ اما طبیعتا این موارد نیازمند بررسی جامع هستند و ما نظرات و ملاحظات تکمیلی خود را به هماهنگ‌کننده و سایر طرف‌ها منتقل خواهیم کرد. با این حال به نظر می‌رسد این دور از مذاکرات تا تصمیم‌گیری نهایی طرفین به پایان رسیده است. اگرچه پیشرفت‌های ملموسی در زمینه پایداری رفع تحریم‌ها و اطمینان‌بخشی به فعالان اقتصادی، حفظ دستاوردها، دانش و زیرساخت هسته‌ای و حراست از امکان بازگشت‌پذیری سریع در این دور از مذاکرات به وقوع پیوسته است، ولی تیم ایران با توجه به سابقه رفتاری دولت‌های غربی به دنبال آن است که از نبود اهرم فشار سیاسی در آینده اطمینان حاصل کند و این جز از طریق پایان دادن به مسائل پادمانی امکان‌پذیر نیست.»

دنیای اقتصاد

صبح نو/ غزه مقاوم

«صبح نو» جلد امروز خود را به مقاومت غزه اختصاص داده و با عنوان «غزه مقاوم» نوشته: «600 موشک مقاومت با عبور از گنبد آهنین اهدافی از رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد».

این روزنامه اصولگرا همچنین به اظهارات اخیر قالیباف، رئیس مجلس مبنی بر اینکه «روحیه ضدصهیونیستی در حال گسترش است» پرداخته است. 

صبح نو البته در گزارشی هم به مذاکرات برجامی وین پرداخته و با اشاره به پایان دور اخیر گفت‌وگوها از «پیشرفت‌های کوچک» در این مذاکرات گفته است. این روزنامه البته گفت‌وگویی هم با حسن بهشتی‌پور درباره مساله هسته‌ای دارد که معتقد است «مسائل پادمانی را سیاسی و بزرگ کرده‌اند». 

صبح نو

وطن امروز / شقاوت شمر

«وطن امروز» در صفحه یک امروز خود از تصویری استفاده کرده که روح مخاطب را می‌آزارد. این روزنامه اصولگرا با عنوان «شقاوت شمر» کودکان در کفن را عکس کرده و نوشته: « بعد از 3 روز حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه، در ساعات پایانی روز یکشنبه (7 آگوست) آتش‌بس میان اسرائیل و جنبش جهاد اسلامی وارد فاز اجرایی شد. اعلام توافق آتش‌بس به سبب ادامه حملات جنایتکارانه دشمن صهیونیستی به غزه و به خاک و خون کشیدن تعدادی از کودکان فلسطینی چند بار به تعویق افتاد. در نهایت این توافق همان‌گونه که مصری‌ها اعلام کرده بودند، از ساعت 23:30 یکشنبه‌شب به وقت فلسطین وارد مرحله اجرا شد. با این حال برخی رسانه‌ها از نقض آتش‌بس از سوی رژیم صهیونیستی ساعتی پس از این توافق خبر دادند.»

این روزنامه اصولگرا دور اخیر مذاکرات برجامی را نیز با عنوان « پیشنهاد اروپا روی میز» پوشش داده و نوشته: « ایران ملاحظات اولیه خود درباره متن مورا را به طرف اروپایی منتقل کرده است».

وطن امروز


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها