خبر به روایت «فردا»

خط و نشان کیهان برای ترامپ و پمپئو/ توطئه علیه برجام؟ / پیروزی بدون جنگ

کد خبر: 1168065

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

خط و نشان کیهان برای ترامپ و پمپئو/ توطئه علیه برجام؟ / پیروزی بدون جنگ

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

کیهان/ نوبت ترامپ و پمپئو 

«کیهان» در شماره امروز خود و درست وقتی که برخی در غرب سعی دارند ترور سلمان رشد را به ایران ربط دهند لذا از اینکه جان بولتون، پمپئو یا مارک اسپر از سوی ایران تهدید شده‌اند و در خطر هستند، تیتر زده «سلمان رشدی گرفتار انتقام الهی ترامپ و پمپئو در نوبت بعدی»!

این روزنامه اصولگرا نوشته: «جریان رسانه‌ای ضدانقلاب در تحریفی آشکار تلاش می‌کند سلمان رشدی را نویسنده‌ای بزرگ(!) نشان دهد که تعرض به وی به معنای تعرض به آزادی بیان تلقی می‌َشود. ... از سوی دیگر جریان و جبهه استکبار در رویکردی مزورانه با تشبیه «اعدام فقهی» به «ترورِ» مرسوم، قصد دارد به نحوی از اجرای احکام الهی جلوگیری کرده و آن را تقبیح کند.» 

در ادامه این گزارش به ترور سردار سلیمانی اشاره شده و آمده است: «دموکرات‌ها حمایت و جانبداری کردند و سر سوزنی نگران تاثیر آن بر توافق هسته‌ای که آن را بسیار مهم و ذی قیمت می‌دانستند، نشدند. ما هم نباید منفعل باشیم و دچار خطای محاسبه شویم. فقط پاسخ تعامل، تعامل است؛ و پاسخ تخاصم نمی‌تواند خوش خیالی و انفعال و نرمش باشد.»

کیهان

سازندگی/ توطئه علیه برجام؟

«سازندگی» جلد زیبایی دارد و سلمان رشد را چنانکه گویی عکس او پاره شده، در صفحه یک امروز خود مورد توجه قرار داده است. تیتر زده «توطئه علیه برجام؟» و نوشته: «حمله به سلمان رشدی محور عربی – عبری را جهت ایران هراسی و شکست مذاکرات احیای برجام دوباره فعال کرد».

در این گزارش آمده است: «اکنون دو دسته تاکید دارند که فرمان امام اجرایی شده است. از یک سو، تندروای خارج‌نشین و البته مخالفان مجمهوری اسلامی تلاش می‌کنند با دمیدن بر ایران‌هراسی، این ظن را با خبرها و حتی انتساب‌های مختلف به ضارب، تقویت کنند که ضارب اگرچه ایرانی نبوده اما تحت آموزه‌های ایران قرار گرفته است. از دیگر سو، عده‌ای در داخل که احیای برجام را نزدیک می‌بینند، با ابراز خوشحالی از اجرایی شدن فرمان امام علیه سلمان رشدی، به کسانی که می‌گویند این عملیات و حادثه می‌تواند توطئه‌ای علیه برجام باشد، انتقاد و حمله می‌کنند.» 

سازندگی

جوان/ تیر غیب

«جوان» بخش عمده‌ای از صفحه یک امروز خود را به سلمان رشدی و ترور او اختصاص داده است. این روزنامه اصولگرا با تیتر «تیر غیب» احتمال مرگ رشدی و تعمد آمریکا در عدم اعلام این خبر را طرح کرده و نوشته: «اگر این اقدام با برنامه‌ریزی قبلی امریکا و با کشاندن رشدی از مخفیگاه سی‌ساله اش به یک سخنرانی در محیط باز، عملی شده باشد، امریکا در حال حاضر سرنوشت او را پنهان نگه داشته است تا افکار عمومی به‌قدر نیاز برای پروراندن سناریوی از‌قبل‌نوشته‌شده‌ای که امریکا رسانه‌ای خواهد کرد، فربه شود. این سناریو احتمالاً می‌تواند این باشد که امریکا پس از فروخوابیدن فتنه داعش و ائتلاف نمایشی اعراب و اسرائیل و پیش رفتن مذاکره با ایران که همگی بهانه‌ها را برای اتهام خشونت به مسلمانان از دست او گرفته، جهان را با این اقدام برای از‌سر‌گرفتن اسلام‌هراسی آماده می‌کند و اگر امریکا در این قضیه غافلگیر شده باشد، پنهان نگه‌داشتن آن برای نوشتن سناریوی جدید است که بیشترین نفع را از آن ببرند.»

جوان

اعتماد/ بازماندگان از تحصیل

«اعتماد» عکس یک امروز خود را صرف هشدار نسبت به تبعات افزایش شمار کودکانی که به مدرسه نمی‌روند، کرده و با عنوان «بازماندگان از تحصیل» به ابهام موجود درباره تعداد این گروه و اختلاف نظرها بین عدد 970 هزار و 600 هزار اشاره کرده و نوشته: «طی یک سال گذشته، مسوولان قدیم و جدید وزارت آموزش و پرورش با ارایه آمارهای متفاوت از تعداد بازماندگان یا تارکان تحصیل که صرفا در شکل ظاهری متفاوت هستند، به یک تناقض جدی در اطلاع‌رسانی دامن زده‌اند و به نظر می‌رسد تلاش‌ها در این وزارتخانه متولی به بسترسازی و ارایه تحصیلات عمومی رایگان به تمام جمعیت 6 تا 18 ساله، حالا معطوف به این شده که با عددسازی، واقعیت موجود را جور دیگر جلوه بدهند. در حالی که امکان تحصیل یک کودک در ایران وابسته عوامل اصلی و اولیه همچون فراهم بودن کلاس و فضای آموزش و حضور معلم است، مولفه‌های دیگری می‌تواند همین بسترهای فراهم را هم تحت تاثیر قرار بدهد. ... چنانکه بسیاری خانواده‌ها، اذعان داشته‌اند که برای جبران کسری معاش خانواده، ناچار شده‌اند فرزندان خود را به شاگردی، دستفروشی، پادویی و مشاغل ساعتی بفرستند.»

اعتماد

وطن امروز/ هنر پیروزی بدون جنگ

«وطن امروز» چین را پیروز جنگ واقع نشده در تایوان اعلام کرده و در گزارشی که عکس یک شده با عنوان «هنر پیروزی بدون جنگ» نوشته است: «با فروکش کردن گرد و خاک نمایش تحریک‌آمیز خاله نانسی (بدیل مونث عمو سام) در تایوان درست زیرگوش چین و چنگ و دندانی که اژدهای زرد در واکنش به آن نشان داد، با تصویری جدی‌تر و قابل اعتناتر از یک قدرت شرقی در حال ظهور مواجه می‌شویم. ... از نظر هر کارشناس راهبردی و نظامی شاخصی، برخلاف تبلیغات رذیلانه رسانه‌های شرکتی تحت فرمان آمریکا، چین با ابتکار «نه جنگ، نه صلح» فعلا بدون نیاز به تن دادن به جنگی که آمریکا قصد شعله‌ور ساختنش را در راهبردی‌ترین منطقه آبی شرق آسیا یا خطرناک‌ترین منطقه آبی جهان داشت، این «جنگ واقع نشده» را از حریف برد. با این حال از آنجا که در منطق رزم سان تزو، غیرممکنی وجود ندارد، احتمال وقوع چنین جنگی را نیز نمی‌توان رد کرد.»

وطن امروز

شرق/ زور تلویزیون

«شرق» امروز کمتر سیاسی است و حتی عکس یک خود را به موضوع حق پخش فوتبال در تلویزیون که روزها حاشیه‌ساز شده، اختصاص داده است. این روزنامه اصلاح‌طلب با تیتر «زور تلویزیون» نوشته: «در دولت قبل تصویب شد قانون حق پخش به نسبت 70 به 30 تقسیم شود. این قانون هم در نوع خودش بحث‌برانگیز است ولی به‌ظاهر می‌توانست کمک‌کننده هم باشد. قانون تصویب‌شده می‌گوید صداوسیما موظف است درآمد حاصله از تبلیغات قبل و حین رقابت‌های ورزشی را به حساب مشترک خزانه‌داری واریز کند. از سوی دیگر، وزارت ورزش به‌عنوان نماینده ورزشی‌ها هم باید رقم تبلیغات محیطی به علاوه رقم تبلیغات روی پیراهن بازیکنان و داوران (!) را به همان حساب مشترک واریز کند. سپس از مجموع این ارقام، 70 درصد به حساب تلویزیون واریز و 30 درصد بین فدراسیون‌های ورزشی تقسیم شود. ناگفته پیداست قرارداد و تعهدی که در این بین چندان به نفع ورزش باشد، بسته نشده و به تصویب نرسیده است. مشکل عمده‌تر اما این است که مسئولان فدراسیون فوتبال ایران می‌گویند صداوسیما رقم واقعی تبلیغات را هم به حساب مشترک واریز نمی‌کند.»

شرق

ایران/ صادرات 2 برابر گاز

«ایران» که هر روز چند خبر خوب از اوضاع و احوال اقتصادی کشور دارد، امروز در گزارشی که تیتر یک شده وعده داده که «صادرات گاز ایران 2 برابر می‌شود». این روزنامه دولتی با اشاره به اینکه «ایران به دنبال پیاده‌سازی سیاست قطب انرژی منطقه با واردات گاز کشورهایی نظیر روسیه و صادرات به بازار گسترده پیرامون است» و به نقل از محمدصادق جوکار، رئیس مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی، نوشته: «با برخی اقدامات می‌‌توانیم این ۳۰ میلیارد مترمکعبی را که الان صادر می‌‌کنیم، حداقل دو برابر کنیم. ما هنوز به خیلی از بازارها توجه نکرده‌ایم. از جمله افغانستان و تاجیکستان. الان افغانستان 5 میلیارد مترمکعب در سال تقاضای گاز دارد. تاجیکستان از مسیر افغانستان 5 الی 10 میلیارد مترمکعب در سال تقاضای گازی دارد. برخی از بازارها مانند کویت را هم هنوز به دلایلی بررسی نکرده‌ایم اما پیرامون ما بازار گسترده‌ای برای گاز وجود دارد.»

این روزنامه دولتی عکس یک امروز خود را نیز به جلسه سران قوا و تاکید آنها بر «لزوم اجرایی شدن مصوبات سفرهای استانی» اختصاص داده است.

ایران

آرمان ملی/ سرنوشت خودرو درانتظار لوازم خانگی

«آرمان ملی» در گزارشی که تیتر یک کرده به بررسی وضعیت بازار لوازم خانگی پرداخته و با عنوان «سرنوشت خودرو درانتظار لوازم خانگی» نوشته است: «از زمان استارت خوردن مجدد تحریم‌ها علیه ایران و منع واردات لوازم خانگی از اواخر سال98 مشکلات این صنعت بیشتر شده ... بسیاری از واردکنندگان لوازم خانگی به تولید روی آوردند که بتوانند با ایجاد تعادل در بازار عرضه و تقاضا به سامان بخشی این بازار کمک کنند. تولیدکنندگان از نبود مواد اولیه می‌نالند و مردم از کیفیت پایین، نبود تنوع و کمبود کالا رنج می‌برند، در این میان بازار قاچاق برای عده‌ای سودجو شیرین شده و یا ساخت کالاهایی با کپی برداری از برندهای معروف باز شده که همگی باعث شده حقوق مصرف کننده زیرسوال برود. کارشناسان معتقدند که برخی تولیدکنندگان با عرضه قطره‌چکانی محصولات به بازار همانند کاری که خودروسازان با مردم می‌کنند از این بازار انحصاری سوءاستفاده کرده همچنین قیمت‌ها را هم به سلیقه خودشان و همراه کردن سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان با خود به‌طور فزاینده بالا برده‌اند و گاهی تا 5 برابر افزایش داده‌اند.»

آرمان ملی

جام‌جم/ چشم شیطان کور شد

«جام‌جم» از جمله روزنامه‌هایی است که در ابراز خرسندی خود از ترور سلمان رشدی محافظه‌کاری نمی‌کند. این روزنامه در شماره امروز خود کارتونی از وی که شبیه شیطان است، کشیده و با تیتر «چشم شیطان کور شد» به شرح خبر حمله به او و آخرین وضعیت‌اش پرداخته است.

این روزنامه اصولگرا در تیتر یک امروز خود اما از دشواری اخذ دریافت تسهیلات از بانک ها گزارش می دهد و با عنوان «هفت‌خوان وام فرزندآوری» ضمن شرح پروسه دریافت وام، نوشته است: «در صورت موافقت بانک مرکزی متقاضی ۱۲روز کاری مهلت دارد مدارک خود را تسلیم شعبه کند که در صورت مراجعه نکردن به شعبه موردنظر در مدت زمان تعیین شده،‌ اطلاعات ثبت‌نامی متقاضی حذف می‌شود. متقاضیان دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری، پس از پذیرش توسط شعب بانک‌ها، حداکثر ظرف مدت ۴۵روز کاری نسبت به تکمیل مدارک مورد نیاز اقدام کنند و در صورت تکمیل نبودن مدارک، نام متقاضی از سامانه حذف خواهدشد ... اما این روی خوش ماجراست. اغلب شعب بانک‌ها پس از مراجعه متقاضی برای دریافت تسهیلات فرزندآوری پاسخ تندی می‌دهند و می‌گویند اگر شعبه خود را تغییر دهید، زودتر دریافت می‌کنید.»

جام جم

دنیای اقتصاد/ موتور نیم سوز برق تابستان

«دنیای اقتصاد» با اشاره به اینکه «روشنایی در پیک مصرف، با سرکوب تقاضا به‌جای تقویت عرضه برق تامین می‌شود» تیتر زده «موتور نیم سوز برق تابستان» و نوشته: «. کاهش تقاضا از طریق قیمت‌گذاری پلکانی، قطع برق در سطح مشخصی از واحدهای صنعتی در کنار فعال کردن و بازسازی و اصلاح برخی پروژه‌های نیروگاهی مهم‌ترین ابزارهای سیاستگذار برق و نیرو برای غلبه بر خاموشی بوده است. با این حال این شکل از تنظیم‌گری بیش از آنکه در خدمت پایداری روشنایی باشد، یادآور رفع موقت خاموشی و عدم رفع ساختاری بحران برق است. موضوعی که تداوم آن به معنی تداوم فشار بر بخش صنعت و بروز پدیده رکود است که ردپای آن اخیرا در گزارش‌های شاخص مدیران خرید یا شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورس به وضوح دیده می‌شود. اتخاذ این مشی از سوی سیاستگذار به معنای فراموشی راه پایدار حل خاموشی است که نیم‌سوز بودن موتور سیاستگذاری برق را تایید می‌کند. برخلاف این رویه مقطعی، راه‌ قطعی عبور از خاموشی «رونق تولید برق از طریق احیای سرمایه‌گذاری» است.»

دنیای اقتصاد

صبح نو/ حذف ترامپ

«صبح نو» عکسی از ترامپ انتخاب کرده که او را در اوج افسردگی و بیچاره‌گی نشان دهد، بعد هم با اشاره به اینکه «رئیس جمهور سابق آمریکا به اختفای اسناد فوق محرمانه در منزلش متهم شد» از «پروژه دموکرات‌ها برای حذف ترامپ» می‌نویسد. 

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری نیز به بهانه بیانیه اخیر میرحسین موسوی و با عنوان «چپی که چپ کرد» به بررسی این موضوع پرداخته که «میرحسین موسوی چگونه از استکبارستیزی به حمایت از مهره‌های استکبار رسید».

این روزنامه اصولگرا البته به موضوعات دیگر و غیرسیاسی‌تر نیز پرداخته است. مثلا اجرای اپرای عروسکی «عاشورا» در تالار وحدت را با عنوان «ترکیب تعزیه و اپرا» پوشش داده است و در گزارش دیگری هم از «حال ناخوش دارو» می‌گوید.

صبح نو

 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها