خبر به روایت «فردا»

در سوگ سایه / درسی که آمریکا گرفت / سقوط تولید مسکن

کد خبر: 1167532

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

در سوگ سایه / درسی که آمریکا گرفت / سقوط تولید مسکن

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ درسی که آمریکا گرفت

«اعتماد» عکس یک را به هوشنگ ابتهاج که دیروز درگذشت، اختصاص داده و تیتر زده «جالی خالی شاعر ارغوان». 

این روزنامه اصلاح‌طلب گفت‌وگویی هم با علی واعظ، مدیر پروژه ایران در گروه بین‌المللی بحران دارد که با تیتر «آمریکا از تجربه توسعه سریع برنامه‌ هسته‌ای ایران درس گرفت، منتشر شده است. واعظ در این مصاحبه می‌گوید: « ‌تصور امتیازگیری بیشتر در فصل زمستان، خطای محاسباتی کامل است.» او معتقد است که « ‌یک موقعی است که یک امتیازی را طرف مقابل در جیب عقب خود دارد و اگر شما اهرم‌های بیشتری داشته باشید ممکن باشد آن کارت را به شما بدهد. اما در صورتی که آن کارت اساسا وجود نداشته باشد، اتلاف سرمایه و اهرم‌هایی است که شما با وقت و هزینه زیاد به دست آورده‌اید.»

اعتماد

جوان/ کدام عدالت آموزشی

«جوان» فوت شاعر معاصر، هوشنگ ابتهاج متخلص به سایه را در صفحه یک امروز خود با عنوان «غروب سایه» پوشش داده است. 

این روزنامه اصولگرا بخش عمده‌ای از صفحه یک امروز خود را به موضوع عدالت آموزشی که یکی از دغدغه‌های جدی‌اش است و هر چند روز یک بار مورد توجه قرار می‌دهد، اختصاص داده و به نقل از منصور کبگانیان، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشته: «الان اصلاً آموزش اهمیتی ندارد که بخواهد عدالت برقرار شود! اکثر مدیران مدارس این گلایه را دارند که به آموزش اهمیت داده نمی‌شود، هر چند این حساسیت برای عدالت درست است و نمی‌گوییم این روش همه مسائل مربوط به عدالت را حل می‌کند، ولی از وضع موجود بهتر است.»

جوان

«شرق» ... و آنک بی‌تو! 

«شرق» تمام صفحه یک امروز خود را صرف سوگواری برای «سایه» کرده است. عکسی تمام قد و یک سری یادداشت و گفت‌وگو. محمود دولت‌آبادی نیز در سرمقاله درباره او نوشته است: «آقای ابتهاج در کمال متانت و درستی و باورمندی نسبت به سوسیالیسم جای خودش را داشته،‌ دارد و خواهد داشت. در مورد نحوه کار یعنی شعر، گمان می‌کنم دو شخصیت داریم که عملا هم‌نوا شدند با ذهنیت امروزی و قدیمی مردم ایران، یکی ابتهاج است و دیگری سیمین بهبهانی. اگر توجه کرده باشید بعد از انقلاب تا شاملو وجود داشت، شعر به آن سلسله‌ای ادامه داد که از نیما آغاز شده بود اما بعد از شاملو شعر در آن سلسله جهتِ دیگری پیدا کرد و این دو شاعر ما به غزل پرداختند و آوردن مسائل اجتماعی امروز در قالب غزل که در این کار هر دو موفق بودند و ابتهاج موفق‌تر، برای اینکه بار اجتماعی در زندگی ابتهاج بود و تجربیات بیشتری داشت و به‌گمانم آرزومندی‌های دورتری هم داشت که تا 95 سالگی او ادامه یافت.»

شرق

کیهان/ دلیل عقده‌گشایی علیه شهید همدانی

«کیهان» تیتر یک امروز خود را به نقد بیانیه اخیر میرحسین موسوی اختصاص داده و با عنوان «مبارزه با داعش از تهران تا دمشق /دلیل عقده‌گشایی مزدوران آمریکا علیه شهید همدانی» نوشته: «کینه میرحسین موسوی و سایر مزدوران آمریکا از شهید همدانی عجیب نیست چراکه آن شهید عزیز سوابق مبارزاتی با رژیم طاغوت، حضور در جبهه‌های دفاع مقدس، مبارزه با منافقین و گروهک‌های ضدانقلاب و دفاع از حرم، مقابله با آشوبگران و اغتشاشگران در فتنه ۸۸ را در کارنامه خود داشت.»

در گزارش کیهان آمده است: «شهید حاج حسین همدانی که در فتنه ۷۸ جانشین نیروی مقاومت بسیج بود و از آبان ۸۸ فرماندهی سپاه محمد رسول‌الله تهران را برعهده داشت، در گلوگاه وقایع 88 قرار گرفت و با کنترل اغتشاشات خیابانی و همچنین روشنگری‌ها درخصوص ابعاد و عوامل اغتشاش نقش تاثیرگذاری در خنثی‌‌سازی و مهار فتنه ۸۸ داشت. حالا بعد از 13 سال، یزیدیان زمان که سودای برانداختن ریشه اسلام و انقلاب را در سر می‌پروراند و نمی‌توانند ببینند که هر روز به افول و سقوط خود نزدیک می‌شوند، علیه مدافعان حرم و شهدای اسلام عقده‌گشایی می‌کنند تا شاید به خیال خام خود، آتش فتنه دوباره زبانه کشد. حاشا و کلا!»

کیهان

آرمان ملی/ مخالفت کسب و کار من است

«آرمان ملی» فوت سایه را عکس یک کرده و با یک سری یادداشت و گفت‌وگو سعی کرده که حق شاعر را ادا یا یادش را گرامی بدارد. 

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری هم با عنوان «مخـالفت کسب و کار من است» از برجام و مخالفانش گفته و به نقل از محمد هاشمی نوشته: «به رغم توصیه مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهور؛ وزیر خارجه و هیات مذاکره کننده بر مذاکره با رعایت حقوق ملت ایران و خطوط قرمز برای رسیدن به توافق عده‌ای این مخالفت‌ها را از همین جهت کلید می‌زنند. موضوع بحث سود و منافع اقتصادی است و مخالفت‌ها نیز از همین محل نشات می‌گیرد. برای این مجموعه‌ها اصلا مطرح نیست که چه دولتی روی کار باشد و آنها کار خود را انجام می‌دهند.» 

آرمانی ملی

ایران/ بهبود شاخص‌های اقتصاد

«ایران» صفحه یک خلوتی دارد. بخشی از آن را به سوگ «سایه» اختصاص داد و در تیتر یک نیز از افزایش دوباره حقوق بازنشستگان خبر داده است. 

در بخش عمده‌ای از صفحه یک این روزنامه دولتی اما اقتصاد و وضعیت آن در 12 ماه گذشته مورد توجه قرار گرفته است. ایران با تیتر «بهبود 11 شاخص کلید اقتصادی در 12 ماه» نوشته: «پایه پولی به عنوان یکی از عوامل موثر بر رشد نقدینگی و تورم در اوایل دولت سیزدهم 42.1 درصد (مرداد ماه 1400) بود که در خرداد ماه امسال به 27.8 درصد کاهش پیدا کرده است»

ایران

سازندگی/ مردن عاشق نمی‌میراندش

«سازندگی» طرحی که هادی حیدری از سایه کشیده را عکس روی جلد کرده و با عنوان «مردم عاشق نمی‌میراندش» به درگذشت او و تسلیت‌هایی که در پی آن گفته شد، پرداخته است. سرمقاله را هم محمود دولت‌آبای نوشته؛ در واقع خاطره گفته. خاطره اولین دیدارش با هوشنگ ابتهاج و علاقه او به موسیقی.

سازندگی

دنیای اقتصاد/ راز سقوط تولید مسکن

«دنیای اقتصاد» مثل خیلی از روزنامه‌های امروز عکس یک را به «سایه» داده و در گزارشی که تیتر یک کرده از «راز سقوط تولید مسکن» می‌گوید. این روزنامه اقتصادی نوشته: «مانع بزرگ سرمایه‌گذاری ساختمانی در بهار۱۴۰۱ در بازار مسکن شهر تهران مشخص شد. روند تغییرات قیمت مصالح ساختمانی - بازار بالادست ساخت‌وساز- که با داده‌های جدید مرکز آمار به‌روز شده است، نشان می‌دهد در بهار امسال یعنی مقطعی که «رکود خانه‌سازی در پایتخت رکورد ۱۸ساله را به ثبت رساند»، هزینه خرید مصالح و خدمات ساختمانی ۴۳درصد نسبت به بهار سال گذشته جهش کرد؛ به‌طوری‌که این میزان رشد هزینه تولید مسکن، ۸/ ۱ برابر نرخ رشد قیمت فروش مسکن بوده است. نامعادله تورم ساخت و تورم مسکن در فصل اول سال جاری عملا فعالان ساختمانی را در باتلاق هزینه‌ها قرار داد؛ چون امکان برآورد حاشیه سود حداقلی با توجه به اختلاف معکوس بین تغییرات هزینه تولید و تغییرات قیمت محصول وجود ندارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد افزایش چشمگیر هزینه تولید در بنگاه‌های صنعتی باعث رشد شدید قیمت مصالح ساختمانی در بازار شده است. این شوک هزینه‌ای به ساخت‌وساز، ابتدای امسال نقش پررنگ -در مقایسه با سایر عوامل رکودساز ملکی- در توقف نسبی فعالیت سرمایه‌گذاران ساختمانی داشته است.»

دنیای اقتصاد

وطن امروز/ سایه غزل مستدام

«وطن امروز» عکس بزرگی از هوشنگ ابتهاج را عکس یک کرده و یک سری یادداشت و دل‌نوشته درباره او دارد.

این روزنامه اصولگرا در ستون کناری به سایر موضوعات از جمله وحشتی که ارسال ماهواره خیام به جان صهیونیست‌ها انداخته، پرداخته و نوشته: « اگر تا دیروز قدرت موشکی و نظامی ایران در حوزه‌هایی مثل قدرت پهپادی کابوس صهیونیست‌ها شده بود، امروز قدرت فضایی و ماهواره‌ای جمهوری اسلامی ایران نیز به لیست عوامل هراس اسرائیل اضافه شده است.» 

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری با عنوان «اروپا در تدارک خاموشی!» نوشته: «انگلیس در حال آماده کردن طرح‌ خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده در زمستان است».

وطن امروز

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها