فردا گزارش‌ می‌دهد؛

باج‌خواهی سوپرانقلابی‌های دلواپس!

کد خبر: 1168257

هر چند ایران اعلام موضع درباره نتیجه آخرین دوره مذاکرات هسته‌ای وین را به بعد بررسی‌های کارشناسی خود موکول کرد اما شواهد و قرائن از پالس‌های مثبت تهران برای پذیرش پیشنهاد برجامی اروپایی‌ها حکایت می‌کند که همین مسئله دوباره سوپرانقلابی‌های دلواپس را از خواب زمستانی بیدار کرده است.

باج‌خواهی سوپرانقلابی‌های دلواپس!

گروه سیاسی فردا: سوپرانقلابی‌ها در چهل و سه سال بعد از پیروزی انقلاب همواره تلاش کرده‌اند در قامت موج سواران حرفه ای ظاهر شوند و به محض تغییر جهت باد سیاسی در کسری از ثانیه رنگ عوض کنند تا در شکل و قالبی جدید به باج خواهی، سهم خواهی و منفعت طلبی به بپردازند. برای آنها مهم نیست رویکردشان چقدر به نفع انقلاب است، آنچه فقط برای شان اهمیت دارد، به دست آوردن به دست آوردن سهم بیشتری از کیک قدرت است، حتی اگر این موضوع منجر به خروج شان از مسیر انقلاب شود.

رهبر معظم انقلاب چندی پیش در وصف سوپرانقلابی‌ها فرمودند «بعضی افراد در سال‌های اول انقلاب بسیار پرشور و حرارت و به تعبیری سوپرانقلابی بودند اما طاقت ماندن در این راه را نداشتند و نتوانستند در مسیر بمانند». از دیگر خصیصه های بارز این گروه روحیه همیشه طلب کارانه آنها است. محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به این موضوع گفت «برخی سوپر انقلابی ها هیچ کاری برای انقلاب نکرده اند ولی از همه طلبکارند».

نشانه‌های نزدیک‌بودن توافق

پس از یک هفته از پایان آخرین دور مذاکرات وین به نظر می رسد دولت سیدابراهیم رئیسی به سوی پذیرش توافق احیای برجام حرکت می کند. میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین گفت «در صورت پیشرفت مطلوب اوضاع، توافق نهایی بر سر احیای برنامه جامع اقدم مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران ممکن است تا هفته آینده حاصل شود. این متن اتحادیه اروپا نیست، بلکه متن تدوین شده توسط همه شرکت کنندگان در گفتگو‌هایی است که از آوریل گذشته ادامه داشته است.»

روند معادلات در ایران نیز همین را نشان می دهد. حتی تحلیلگران و صاحب نظران محتاط نیز بر مشاهده نشانه های احیای برجام اشاره دارند. رامین مهمانپرست سخنگوی اسبق وزارت خارجه گفت «با ادامه روند فعلی، هم ایران و هم طرف غربی مجبور به توافق می‌شویم». این موضوعی است که رئیس جمهور نیز در سفر استانی اخیرش تلویحا به آن اشاره کرد. سیدابراهیم رئیسی در جلسه شورای اداری استان کرمان گفت «بگذارید گره مردم باز شود.... به نام هرکس تمام شد، شد. هر گره ای که از مردم باز شود رهبر انقلاب از آن راضی است». برخی رسانه‌ها این جمله را مصداق موافقت تلویحی رئیسی با احیای برجام تحلیل و توصیف کردند.

شلوغ‌کاری جدید سوپرانقلابی‌ها

از موقعی که سوپرانقلابی‌های دلواپس احساس کردند توافق هسته ای نزدیک است، دوباره سرناسازگاری گذاشتند و با خیال‌بافی‌های خود آسمان ریسمان می بافند تا از آب گل آلود ماهی بگیرند. علی خضریان نماینده جبهه پایداری در وصف توافق احتمالی پیش رو نوشته است «پیش‌نویس توافق ‎احیای برجام همچنان با سیاست قطعی کشور فاصله زیادی دارد. بطوریکه در متن همچنان سخنرانی رئیس جمهور آمریکا به عنوان تضمین قرار گرفته و راستی‌آزمایی رفع تحریم نیز به‌جای ایران به آمریکا سپرده شده است! ضمن اینکه ضروریات حداقلی یک ‎توافق خوب همچون لغو تحریم‌های نفتی و بانکی، مختومه شدن پرونده‌های مسائل باقی‌مانده در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ‎تبدیل ارز حاصل از ‎فروش نفت به ارز مورد نیاز و شناسایی مشتری جهت برقراری روابط بدون مشکل تجاری و ‎اقتصادی نیز در پیش‌نویس حل نشده است. یکی از خطراتی که موجب عدم اتمام مذاکرات و امتیازگیری ‎غرب در آینده از ‎ایران در موضوعات فراتر از هسته‌ای همچون دفاعی و منطقه‌ای می‌شود، عدم رفع موضوع تحریمی ‎FTO در توافق و حواله دادن آن به پس از توافق است. لذا تعیین هر ضرب‌الاجلی برای توافق بدون رفع این مسائل مورد پذیرش نیست.»

این تیر عضو جبهه پایداری برای پنهان شدن پشت تابلو حمایت از سپاه با هدف زیرسئوال بردن تلاش های تیم مذاکره کننده و اصل توافق احیای برجام خیلی زود به سنگ خورد چون سردار امیر علی حاجی زاده فرمانده هوافضای سپاه به این سوال که مذاکرات برجامی در جریان است یک توافق خوب را چطور می بینید؟ پاسخی صریح و شفاف داد. او گفت «این تیم، تیم معتقدی است و ما هم هیچ نظری نداریم، اجازه دهید کارشان را انجام دهند.»

تهدید سوپرانقلابی‌ها به عبور از دولت

نگاهی به اخبار یک سال گذشته نشان می دهد سوپرانقلابی‌ها چه طور در ایام انتخابات ریاست جمهوری سعی می کردند خود را در صف نخست حامیان سیدابراهیم رئیسی جا به زنند و در نقش لیدر طرفداران او ظاهر شوند اما به نظر می رسد که این گروه دوباره در حال تغییر رنگ هستند و ضمن زیرسئوال بردن عملکرد دولت سیزدهم، زمزمه عبور از رئیسی را راه انداختند؛ موضوعی که کاملا جای تأمل دارد. مجتبی ذوالنوری فعال سیاسی نزدیک به جبهه پایداری گفت «حرکت دولت مانند حرکت کسی است که روی تردمیل می‌دود و مسافتی طی نمی‌شود» همچنین محمدصادق کوشکی با بیان اینکه نیروهای انقلاب از عملکرد دولت راضی نیستند، درباره حمایت دوباره جریان انقلابی از سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سال 1404 گفت «این بستگی به عملکرد آقای رئیسی دارد. به عنوان مثال در قضیه برجام اصلاح طلبان و بسیاری از اصولگرایان هم جهت بودند. نیروهای انقلابی به برجام و مذاکرات ایرادات اساسی داشتند.»

در واقع سوپرانقلابی‌های دلواپس با این اظهارات می کوشند دولت رئیسی را تحت فشار بگذارند تا از قضیه احیای برجام سهمی بگیرند. موضوعی که عباس عبدی به آن اشاره کرد و نوشت «گویا سرنوشت برجام بدست آقای رییسی است نمی دانم که در نهایت چکار خواهید کرد. ولی هر تصمیمی گرفتید باید محصول نظرات منصفانه کارشناسان باشد و درد و رنج مردم را نیز در نظر بگیرید و به تندروهای بی مسوولیت باج ندهید . بدانید روزی که مشکلات سرازیر شود آنان پنهان می شوند و شما پاسخگو.»

در یک سال گذشته دولت سیزدهم از نزدیک با واقعیت‌ها و الزامات اداره کشور آشنا شده است، حال باید منتظر ماند و دید به دور از جوسازی سوپرانقلابی های دلواپس در نهایت چه تصمیمی می گیرد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها