خبر به روایت «فردا»

جدیت ایران، تعلل آمریکا/ روزهای روشن به روایت بانک جهانی/ تقریبا 70سال بعد از کودتای 28 مرداد

کد خبر: 1169403

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

جدیت ایران، تعلل آمریکا/ روزهای روشن به روایت بانک جهانی/ تقریبا 70سال بعد از کودتای 28 مرداد

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ قلدرها در بازار جهانی مواد مخدر

«اعتماد» عکس امروز خود را به بررسی نقش « استراتژیک‌ها» و « سنگین‌ها» در تجارت مواد مخدر اختصاص داده و به نقل از محمدرضا فروغی؛ کارشناس تحلیل عرضه و تقاضای مواد، نوشته: «گاهی میزان ارزش افزوده و ثروتی که از مسیر قاچاق برای منطقه ایجاد می‌شود، در حدی است که حتی دولت‌ها و قدرت‌های بزرگ هم مداخله می‌کنند تا از این سرمایه عظیم بهره‌مند شوند و چرخه تجارت مواد را در دست بگیرند. ... بازار هر کدام از مواد شیمیایی حجیم‌تر باشد، باید منتظر بهره‌گیری قدرت‌های سیاسی یا اقتصادی از این بازار باشیم و این مداخلات هم در هر نقطه از دنیا می‌تواند اتفاق بیفتد.»

این روزنامه اصلاح‌طلب گفت‌وگویی هم با علی شکوری‌راد کرده و به بررسی تحولات سیاسی منتج به کودتای مرداد 32 و تحولات امروز کشور پرداخته است. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید می‌کند که «ابتدا باید به نیازهای مردم برای رفاه و پیشرفت توجه شود و بعد تحقق عدالت جهانی».

اعتماد

جوان/ زورگیری از قانون

«جوان» به بهانه انتشار ویدئویی از زورگیری با قمه در اتوبان نیایش به بررسی این موضوع پرداخته و در گزارشی که تیتر یک کرده، به نقل از میثم حسین‌پور، بازپرس دادسرای جنایی نوشته: «مشخص شده که عمده این افراد پس از دستگیری و انجام آزمایش، اعتیاد به مواد‌مخدر توهم‌زا داشته‌اند. در چنین شرایطی نیاز است که مردم نکات ایمنی را رعایت کنند تا سارقان مقرون به آزار سمتشان نیایند.» او گفته: «بار‌ها اعلام شده که به محض خروج از پارکینگ خانه، در‌های خودرو را قفل کنید. سرقت‌های بسیار زیادی پس از خروج از پارکینگ خانه‌ها اتفاق می‌افتد که یکی از دلایل اصلی آن قفل نبودن در هاست، چراکه زورگیران در انتظار خودرو‌هایی هستند که نکات ایمنی را رعایت نمی‌کنند. اگر آن خانم در خودرویش را قفل کرده‌بود، با وجود قرارگیری در ترافیک نیز، آسیبی از سمت سارقان مقرون به آزار متوجهش نمی‌شد.» او همچنین گفته: «از آنجایی که ۹۰ درصد از زورگیران تحت‌تأثیر موا‌د‌مخدر هستند و تعادل رفتاری ندارند، ممکن است که درگیری‌ها با این زورگیران منجر به قتل نیز شود. بنابراین بهتر است که افراد حاضر در صحنه این سرقت‌ها را مستندسازی کنند و آن را به مراجع قضایی تحویل دهند.»

جوان

شرق/ چالش گاز روسی!

«شرق» در گزارشی که امروز تیتر یک کرده با اشاره به اینکه «اخبار خرید گاز مازاد روسیه توسط ایران بحث‌های راهبردی زیادی را دامن زده است» تیتر زده «چالش گاز روسی!» و نوشته: «موافقان اعتقاد دارند که این اتفاق می‌تواند نیاز ایران به گاز ارزان روسیه را تأمین کند و از آن سمت تحریم روسیه را دور زده و بخشی از گاز این کشور را صادر کند و حق ترانزیت آن را دریافت کند اما مخالفان می‌گویند که اولا مشخص نیست روسیه این گاز را ارزان در اختیار ایران بگذارد و نکته بعد اینکه ایران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مالکان ذخایر گاز جهان نباید به واردات از روسیه وابسته شود و توسعه میادین گازی خود را رها کرده و امتیاز بهره‌برداری از آن را به شرکای عرب منطقه واگذار کند. این منتقدان می‌گویند که ایران زیرساخت کافی برای صادرات گاز روسیه ندارد و بنابراین بحث دریافت حق ترانزیت از صادرات گاز روسیه عایدی مالی چندانی برای ایران ندارد.»

شرق

کیهان/ چشم‌انداز مثبت به رغم تحریم

«کیهان» در گزارشی که امروز تیتر دو کرده با استناد به گزارش بانک جهانی، نوشته: «چشم‌انداز اقتصاد ایران در ۱۴۰۱ حتی با تحریم‌ها مثبت است». در این گزارش آمده است: «بانک جهانی با بررسی چشم‌انداز شاخص‌های کلان اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۲ پیش‌بینی کرد با وجود حفظ تحریم‌ها، رشد اقتصادی ایران در این سال به ۳.۳ درصد برسد و تراز حساب‌های جاری ایران مثبت چهار و یک دهم درصد تولید ناخالص داخلی شود.»

این روزنامه اصولگر در تیتر یک امروز خود به مذاکرات و موضع آمریکا در قبال آن پرداخته است. کیهان با عنوان «کاخ سفید: اهداف اسرائیل و آمریکا در برجام یکسان است» نوشته: « در شرایطی که ایران و اروپا منتظر پاسخ آمریکایی‌ها به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا هستند و سرنوشت برجام در‌ هاله‌ای از ابهام است، برخی اخبار حاکی از فعال شدن لابی صهیونیستی علیه مذاکرات برجام است. نکته قابل‌تأمل آنکه همزمان با تقلای گسترده رژیم صهیونیستی برای شکست مذاکرات احیای، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن تلاش برای‌انداختن توپ در زمین ایران، اعلام کرد که «هدف واشنگتن و تل‌آویو در قبال برنامه هسته‌ای ایران، یکی است!» 

کیهان

آرمان ملی/ چالش بانکداری

«آرمان ملی» عکس یک امروز خود را به مناسبت سالگرد کودتای 28 مرداد به محمد مصدق اختصاص داده و با عنوان «چرا ایرانی‌ها با تاریخ به توافق نمی‌رسند» یک ویژه نامه تهیه کرده است. این روزنامه اصلاح‌طلب طی گفت‌وگو و یادداشت‌هایی سعی کرد به این سوالات پاسخ دهد که «آیا مصدق با انحلال پارلمان خطای تاریخی کرد؟ برکناری مصدق توسط شاه غیرقانونی بود؟ آیا واقعه 28 مرداد کودتا نبود؟

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری که تیتر یک کرده نیز با عنوان «مخاطره‌ بـزرگ در کمین بانک مرکزی» به بررسی هشدار اقتصاددانان درباره تصویب طرح جدید بانکداری در مجلس پرداخته است. یک کارشناس بانکی به این روزنامه گفته است: «زمانی‌که می‌خواستند لایحه بانکداری اسلامی بدون ربا را در سال 62 بنویسند علمایی که ناظر بودند اصرار داشتند تمام معاملات بانک‌ها باید در چارچوب عقود اسلامی باشد، در صورتی‌که در نظام بانکی قابل اجرا نیست، لذا آنهایی‌که قانون را نوشتند تبصره‌هایی به‌کار بردند که امروزه نه برخی فقها آن را قبول دارند و نه بانکدارهای مدرن»

آرمان ملی

ایران/ هم‌جان، هم نان

«ایران» امروز هم بخش عمده‌ای از صفحه یک خود را صرف تعریف و تمجید از عملکرد دولت و برشمردن دستاوردهایش کرده است. این روزنامه دولتی با عنوان «هم‌جان، هم نان» که کنایه‌ای است به وضعیت اواخر دولت روحانی و دوگانه جان و نان که با شیوع کرونا گریبان مردم را گرفت، نوشته: «تدبیر دولت سیزدهم در تهیه واکسن و سرعت بخشی به واکسیناسیون علاوه بر حفظ سلامت هموطنان اقتصاد ایران را نیز از رکود نجات داد». در این گزارش به نقل از بانک جهانی تاکید شده که «واکسیناسیون گسترده کرونا نقش بسزایی در رشد 7/ 4 درصدی اقتصاد ایران درسال گذشته داشته است». در ادامه این گزارش و بر اساس گزارش بانک جهانی آمده است: «درحالی که مصرف بخش خصوصی و دولتی   طی سه سال قبل از آن بیش از 10 درصد منفی شده بود رشد بخش غیرنفتی 2.1 درصد پیش‌بینی شده است»، « تولید نفت ایران طی سال 2022 با رشد 5.5 درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شود»، «افزایش صادرات در سال جاری میلادی درحالی خواهد بود که  در سال 1400 ارزش تجارت خارجی ایران برای نخستین بار به بیش از 101 میلیارد دلار رسید».

ایران

سازندگی / علیه حذف

«سازندگی» نوید محمدزاده، ترانه علیدوستی، فرشته حسینی و نغمه ثمینی را چون ممنوع‌الکار شده‌اند و رخشان بنی‌اعتماد، مانی حقیقی، سعید روستایی و محمد رضایی‌راد را چون به ممنوع‌الکاری همکاران خود اعتراض کرده و خواستار اصلاح این رویه در سازمان سینمایی شده‌اند، عکس یک کرده است. این روزنامه اصلاح‌طلب با عنوان «عله حذف» نوشته: «شاید خزاعی هیچ وقت تصور نمی‌کرد، اعلام این خبر چنین جنجال به پا کند و در حالی که او به روسیه برای دیدار با مسئولان سینمایی این کشور، سفر کرده بود، سینماگران ایرانی یک به یک با انتشار نامه یا یادداشت به شدت به او اعتراض کنند. مانی حقیقی که مدیران سازمان سینمایی دو بار در دو مقطع مختلف از همکاری او با این سازمان و دریافت پروانه نمایش  «تفریق»، تازه‌ترین فیلمش گفتند، جرقه این اعتراضات را روشن کرد ... حقیقی یک روز پس از انتشار سخنان خزاعی، یادداشتی خطاب به رئیس سازمان سینمایی نوشت و از او درخواست کرد برای منکوب هنرمندان دیگر، از نامش استفاده نکنند. حقیقی در این نامه وارد کردن اصلاحیه به فیلم‌ها را مقوله‌ای نامشروع، غلط و غیرقابل قبول دانست که سلیقه‌ای، دل‌بخواهی و ناعادلانه اعمال می‌شوند».

سازندگی

جام‌جم/ سیستم قطع است!

«جام‌جم» در گزارشی که امروز عکس یک کرده به انتقاد از سرویس‌دهی در بانک‌ها پرداخته و با عنوان « سیستم قطع است!» از وقتی که  بانک‌ها با یک حربه تکراری، خدمات درستی به مردم ارائه نمی‌دهند، گزارش داده است. این روزنامه اصولگرا نوشته است: «به منظور بررسی بیشتر به چند شعبه در بانک‌های مختلف مراجعه کردیم. این بررسی بیش از یک هفته به‌طول انجامید و این پاسخ از سوی برخی مسئولان شعب باز هم شنیده شد. یکی از شعب بانک ملت برای پرداخت تسهیلات به فرد متقاضی اعلام کرد سیستم قطع است و باید فردا مراجعه کنید. این در حالی بود که در باجه کناری افتتاح حساب انجام می‌شد.  به بانک شهر نیز مراجعه کردیم، باز هم با پاسخ سیستم قطع است مواجه شدیم. زمانی که علت قطعی سیستم را جویا می‌شدیم متصدی باجه با لحنی تند می‌گفت ما باید به شما پاسخ بدهیم؟ مشابه همین موضوع برای مشتری دیگری پیش آمد که وی گفت: شما استخدام شده‌اید برای این‌که خدمات بانکی ارائه دهید، چرا با مشتری چنین برخوردهایی می‌کنید.»

جام جم

دنیای اقتصاد/ لرزه بازار انرژی در زمستان

«دنیای اقتصاد» در گزارشی که امروز تیتر یک کرده، با عنوان «لرزه بازار انرژی در زمستان» نوشته: «گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می‌دهد ذخایر استراتژیک این کشور به‌دلیل طرح دولت مبنی بر آزادسازی روزانه یک‌میلیون بشکه به کمترین مقدار طی ۳۷سال گذشته رسیده است. ادامه این طرح یک معضل برای آینده کوتاه‌مدت بازار است و توقف آن اجتناب‌ناپذیر. تداوم این برنامه تا پاییز، منجر به افت بیشتر ذخایر و به‌تبع آن کاهش امنیت انرژی در برهه اضطراری زمستانه خواهد شد. از سوی دیگر، برداشت از ذخایر نفت‌خام استراتژیک آمریکا طبق برنامه در اکتبر متوقف خواهد شد که باعث کاهش عرضه جهانی می‌شود. علاوه بر این، با توجه به افزایش سنتی تقاضای گاز در زمستان، کاهش عرضه روسیه و پیش‌بینی‌ جهش ۶۰درصدی بهای گاز، احتمالا گزارش آژانس بین‌المللی انرژی مبنی بر سوئیچ تقاضای گاز به‌سمت فرآورده‌های نفتی سریع‌تر از انتظار محقق خواهد شد. همچنین دبیر کل اوپک عنوان کرد استفاده حداکثری از تمام ذخایر و ظرفیت تولید عاقلانه نیست. تحت این سناریوها، بازگشت بشکه‌های نفت ایرانی می‌تواند تا‌حدی برای بازار انرژی در زمستان راهگشا باشد.»

دنیای اقتصاد

صبح نو/ سقوط مصدق

«صبح نو» جلد امروز خود را به محمد مصدق اختصاص داده و در پرونده‌ای عوامل نقش آفرینی در کوتادی 28 مرداد را بررسی کرده است. این روزنامه اصولگرا سقوط مصدق را نتیجه جدایی دین از سیاست دانسته است.

صبح نو البته اظهارات اخیر رئیس مجلس و تاکید وی بر اینکه راه مبارزه با فساد کاهش اقتصاد دولتی است را نیز در صفحه یک امروز خود دیده است. 

ناگفته نماند که این روزنامه مثل هر روز گزارش‌های سیاسی و غیرسیاسی دیگری را در آن نوار پایین صفحه مورد توجه قرار داده است. از کمبود آب و نگرانی از شیوع آبله میمونی گرفته تا آخرین تحولات مذاکرات هسته‌ای که با تیتر «جدیت ایران، تعلل آمریکا» پوشش داده شده است.

لازم به ذکر است که این روزنامه در گزارشی نیز موضوع اصلاح نظام بانکی پرداخته و با بررسی دلایل ناکامی مجالس نهم و دهم در این امر، از رسالت مهم مجلس یازدهم در این زمینه نوشته است.

صبح نو

وطن امروز/ تعلل معنادار آمریکا

«وطن امروز» طی گزارشی با عنوان «تعلل معنادار آمریکا» آخرین تحولات در روند مذاکرات هسته‌ای را بررسی کرده و نوشته: «آمریکا می‌گوید همچنان در حال بررسی متن ارسالی ایران به طرف اروپایی است. در حالی که گروه 1+4 پاسخ ایران به متن پیشنهادی جوزپ بورل را سازنده خوانده و از آن استقبال کرده، واشنگتن گویا هنوز به جمع‌بندی نرسیده است.» 

در ادامه این گزارش آمده است: «شبکه الجزیره به نقل از منابع آگاه به انتشار جزئیاتی از پیشنهاد اتحادیه اروپایی برای احیای برجام پرداخت. این شبکه قطری به نقل از منابع آگاه ادعا کرد پیشنهاد اتحادیه اروپایی برای احیای برجام ۴ مرحله و ۲ دوره زمانی را شامل می‌شود که هر کدام ۶۰ روزه است. این منابع که نامی از آنها فاش نشده است، مدعی شدند در روز اول امضای توافق ۱۷ بانک و ۱۵۰ نهاد اقتصادی رفع تحریم می‌شوند و از همان روز اول اجرای توافق، تهران به طور تدریجی شروع به کاهش گام‌های هسته‌ای خود می‌کند. آنها همچنین تاکید کردند همزمان با اجرای توافق، ۷ میلیارد دلار از اموال بلوکه ایران در کره‌جنوبی آزاد خواهد شد.»

وطن امروز


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها