بررسی تمام شد؟! /دولت بایدن در حال رایزنی با اروپا و اسرائیل

کد خبر: 1170140

جوزپ بورل با بیان اینکه پاسخ آمریکا باید تا الان ارائه می‌شد: پاسخ ایران به پیشنهاد اروپا درباره احیای برجام معقول بود /منابع آمریکایی: دولت بایدن تصمیم خود را درباره پیشنهاد ایران گرفته اما در حال رایزنی با اروپا و اسرائیل است

بررسی تمام شد؟! /دولت بایدن در حال رایزنی با اروپا و اسرائیل

در میانه پالس‌های منفی‌ای که مقامات آمریکایی‌ها طی روزهای گذشته نسبت به آنچه امتیازهای جدید ایران در پاسخ مکتوب تهران به طرف اروپایی خواندند ارسال کردند، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی پاسخ ایران به پیشنهاد این اتحادیه درباره احیای برجام را معقول دانست.  به گزارش «وطن‌امروز»، جوزپ بورل در یک کنفرانس خبری در سمینار کوادیس در اسپانیا گفت: پاسخ ایران به پیشنهاد این اتحادیه درباره احیای برجام معقول بود. بر اساس گزارش الجزیره، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی که متن پیش‌نویس فعلی با ابتکار او تهیه شده است، ادامه داد: پاسخ ایران به آمریکا انتقال داده شد و ما منتظر پاسخ آمریکا هستیم. امیدواریم این پاسخ به ما اجازه دهد که مذاکرات را کامل کنیم. امیدوارم این اتفاق بیفتد اما نمی‌توانم به شما در این زمینه اطمینان بدهم. بورل در ادامه با کنایه نسبت به تاخیر دولت بایدن در ارائه پاسخ گفت: این پاسخ باید تا الان ارائه می‌شد. پیش‌بینی شده بود نشستی تا پایان هفته پیش در وین برگزار شود. امکانش وجود نداشت. احتمال دارد این هفته برگزار شود. این در حالی است که دولتمردان آمریکایی در تمام هفته گذشته اعلام کرده‌اند در حال بررسی پاسخ ایران به متن اتحادیه اروپایی هستند، در عین حال اما برخی مقامات ارشد دولت بایدن در ادعاهایی عجیب گفتند گزارش‌ها درباره اینکه ایالات متحده امتیاز جدیدی برای ایران شناسایی کرده است مطلقا نادرست است. در همین حال پولیتیکو  نوشت: آمریکا تصمیم خود را درباره پیشنهاد ایران گرفته  اما در حال رایزنی با اروپا و اسرائیل است. لارا روزن، خبرنگار آمریکایی نزدیک به دولت بایدن هم در توئیتی نوشت: منبع من می‌گوید که می‌داند ایالات متحده تصمیم خود را درباره پیشنهاد ایران گرفته است اما در حال مشورت با متحدانش است و با تروئیکا و احتمالا اسرائیل قبل از ارسال پاسخ گفت‌وگو خواهد کرد. «وطن‌امروز» در گزارش روز گذشته خود نوشت: «تعلل معنادار آمریکایی‌ها، برای کارشناسان نشانه‌ای از «دست رد» دولت بایدن به متن ایران قلمداد می‌شود ولی طرف آمریکایی نمی‌خواهد مستقیما شکست مذاکرات را اعلام کند و شاید بخواهد یک پاسخ مبهم ارائه دهد. چه اینکه دیپلمات‌ها و مقامات غربی اخیرا به خبرگزاری رویترز گفته‌اند تهران و واشنگتن چه پیشنهاد «نهایی» اتحادیه اروپایی را بپذیرند یا نپذیرند، هیچ‌کدام احتمالا شکست برجام نخواهد بود و مذاکرات را مرده اعلام نخواهند کرد، زیرا زنده نگه داشتن آن به نفع طرفین است».با این وجود مقامات آمریکایی به رایزنی با شرکای خود ادامه می‌دهند و در این راستا کاخ سفید روز یکشنبه ۲۱ آگوست (۳۰ مرداد) اعلام کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و اولاف شولتس، صدراعظم آلمان درباره «مذاکرات هسته‌ای با ایران، لزوم حمایت از شرکای غرب در خاورمیانه و تلاش‌های مشترک برای جلوگیری از اقدامات بی‌ثبات‌کننده منطقه‌ای ایران» مذاکره کرده است.

* مخالف‌خوانی اسرائیل

رژیم صهیونیستی در ادامه تحرکات دیپلماتیک خود بعد از پاسخ ایران به اروپا از حصول یک «توافق بد» با ایران ابراز نگرانی کرد. شبکه الجزیره به نقل از بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی درباره توافق هسته‌ای نوشت: «توافقی که با ایران روی آن کار می‌کنند، بد است و اسرائیل ناچار است از خود حفاظت کند». الجزیره در ادامه به نقل از گانتس آورده است: «این توافق با ایران موجب رشد توانمندی‌های هسته‌ای آنها خواهد شد و آمادگی برای عملیات‌های دفاعی در مواجهه با هر سناریویی در حال انجام است». همچنین «یائیر لاپید» نخست‌وزیر رژیم موقت صهیونیستی در گفت‌وگو با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه گفته که با بازگشت به برجام مخالف است. طبق گزارش خبرگزاری رویترز، دفتر نخست‌وزیری اسرائیل طی بیانیه‌ای اعلام کرد لاپید در این تماس تلفنی تصریح کرده که تل‌آویو با بازگشت به برجام مخالف است و التزامی به آن نخواهد داشت. در بیانیه دفتر لاپید چنین آمده است: «نخست‌وزیر برای رئیس‌جمهور [فرانسه] این را روشن کرد که اسرائیل با بازگشت به توافق مخالف است و تعهدی به چنین توافقی نخواهد داشت. اسرائیل هر اقدامی را برای جلوگیری از دستیابی ایران به توانمندی هسته‌ای انجام خواهد داد». پایگاه آمریکایی آکسیوس اخیرا به نقل از مقامات آمریکایی و صهیونیست گزارش داد: اگر چه دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در روزهای اخیر تلاش کرده است به اسرائیل اطمینان دهد که در مذاکرات احیای برجام امتیاز جدیدی به ایران نداده است اما مقامات اسرائیلی می‌گویند آنها اطمینان ندارند. همچنین منابع عبری نوشتند از نگرانی‌های اسرائیل این است که اگر چه تل‌آویو همیشه با توافق مخالف بوده است اما اکنون بیم دارد که آمریکا در تلاش برای نهایی کردن موضوع، امتیازات خطرناکی بدهد. در همین زمینه یک مقام ارشد صهیونیست به «یدیعوت آحارانوت» گفت که به نظر می‌رسد هنوز امکان تغییر جهتی که به نظر می‌رسد ایالات متحده در آن در حال حرکت است، وجود دارد.

***

    گروسی باز هم ادعاهای پادمانی علیه ایران را تکرار کرد     

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «سی‌ان‌‌ان» بار دیگر ادعاهای اثبات‌نشده درباره تحقیقات از برخی اماکن در ایران را تکرار کرد. «رافائل گروسی» در این مصاحبه خطاب به ایران گفت: «به ما اطلاعات و پاسخ‌های ضروری و دسترسی به افراد و اماکن را بدهید تا بتوانیم درباره چیزهای خیلی زیادی که هنوز به توضیحات نیاز دارند، شفاف‌سازی کنیم. وقتی که این اتفاق رخ بدهد، ما هر چیزی را کنار خواهیم گذاشت و گزارشی برای توضیح درباره آنچه اتفاق افتاده تهیه خواهیم کرد و این مسائل فیصله خواهد یافت». گروسی همچنین گفت: «با احیای توافق، تحقیقات درباره اثرات اورانیوم در سایت‌های ایران را مبادله نمی‌کنیم و مطمئنا از خواسته‌های خود مبنی بر پاسخگویی ایران به آثاری از مواد هسته‌ای اعلام‌نشده که در چندین سایت در این کشور یافت شده است، دست نخواهیم کشید». وی در اظهاراتی که احتمالا به ادعاهای مربوط به «مواد هسته‌ای اعلام‌نشده در ایران» اشاره داشت، اضافه کرد: «اجازه بدهید توضیحی در اختیار ما قرار بگیرد. آنها الان کجا هستند؟ آن موقع، قادر خواهیم بود گزارشی داشته باشیم که می‌گوید درباره این مساله شفاف‌سازی کرده‌ایم». مدیر کل آژانس افزود: «تاکنون ایران توضیحات فنی معتبری را به ما نداده است تا منشأ بسیاری از آثار اورانیوم و وجود تجهیزات در سایت‌ها را توضیح دهیم، بنابراین خیلی ساده است، اجازه دهید توضیحی بدهیم: اگر مواد هسته‌ای در این سایت‌ها وجود داشته، اکنون کجاست؟ اگر تجهیزات آنجا بوده، اکنون کجاست؟» گروسی ادعا کرد: «کنار گذاشتن تحقیقات کاری نیست که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام دهد یا هرگز بدون روند مناسب انجام دهد. کلید این امر در یک چیز بسیار ساده نهفته است: آیا ایران با ما همکاری خواهد کرد؟

گروسی در ادامه بیان کرد: «این ایده که ما به صورت سیاسی کارمان را متوقف می‌کنیم، برای‌مان غیرقابل قبول است؛ افراد ممکن است نظرات خود را داشته باشند و ما به آنها احترام می‌گذاریم اما ما یک الزام قانونی داریم که باید بسیاری از چیزهایی را که ایران باید شفاف کند، روشن کنیم».

وی در پاسخ به سوال مجری «سی‌ان‌ان» که پرسید آیا بدون دریافت پاسخ معتبر تحقیقات را مختومه می‌کنید؟ گفت: «قطعا نه!»

گفتنی است رابرت مالی، رئیس تیم مذاکره‌کننده آمریکایی هفته گذشته گفته بود: در صورتی که آژانس پایان اختلافات خود با ایران را اعلام کند، واشنگتن موافقت خود را با بستن پرونده تضمین‌ها درباره ایران اعلام خواهد کرد.

منبع: وطن امروز

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها