فردا گزارش می‌دهد؛

ضربان نبض برجام

کد خبر: 1171524

برجامی که بعد از مذاکرات قطر عملا مرگ را پیش روی خود می‌دید، این روزها ضربان نبضش امیدها را برای احیا و خروج این توافق از کما بیش از پیش کرده است.

ضربان نبض برجام

گروه سیاسی فردا: پیش از پیشنهاد اخیر اروپایی‌ها برای احیای برجام روند مذاکرات به گونه‌ای بود که سیاسیون و صاحب نظران تقریبا از حصول توافق ناامید بودند و در مقابل کبک مخالفان داخلی و خارجی توافق خروس می‌خواند اما در جریان آخرین دور مذاکرات در وین ناگهان ورق برگشت و سیرتحولات به نفع احیای برجام تغییر کرد.

نگاهی به گفتگوهای برجامی طی 9 ماه گذشته نشان می دهد، غربی‌ها دائم از کُندی مذاکرات اظهار گلایه می‌کردند و با تعیین ضرب الاجل های متعدد سعی داشتند روند مباحث را شدت بخشند اما در هفته های اخیر خیلی صبورانه موضوعات را دنبال می کنند و نامه نگاری‌های رفت و برگشتی بین ایران و آمریکا را مثبت می بینند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا می‌گوید «ایران و آمریکا نسبت به دو هفته قبل به توافق هسته‌ای نزدیک‌تر شده‌اند. البته هنوز اختلافاتی وجود دارد و اتحادیه‌ اروپا و ایران مشغول بررسی پاسخ آمریکا هستند.»

به گفته بورل رئیس کمیسیون سیاست خارجی اتحادیه اروپا، آمریکا به تلاش برای دستیابی به توافق ادامه خواهد داد و در پی نتیجه‌گیری از مذاکرات است.

این پالس‌های مثبت برای احیای اما به مذاق مخالفان برجام در داخل ایران و آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی خوش نیامده و آنها از تمام توان خود برای ایجاد اختلال دوباره در نبض برجام بهره می گیرند. حسن بهشتی پور معتقد است «مخالفان برجام اعم از داخلی و خارجی تخته گاز مشغول کارند تا به هر شکل ممکن جلوی این توافق را بگیرند ولی چون آمریکا و ایران هر دو به این توافق نیاز دارند پس با وجود همه تلاش ها و مخالفت ها این توافق بالاخره انجام خواهد شد.»

تلاش عربستان برای اختلال در بازار جهانی نفت و جزع و فزع صهیونیست‌ها این روزها بر کسی پوشیده نیست، دولت بایدن نیز برای آرام کردن آنها گویا دست به کار شده است. امروز برخی منابع رسانه‌ای مدعی شدند که آمریکا قرار است در مقابل بازگشت به توافق هسته‌ای ایران، امتیازاتی به رژیم صهیونیستی بدهد.

با توجه به آنکه تا نشست شورای حکام زمان زیادی باقی نمانده، بسیاری از تحلیلگران این نشست را یک نقطه عطف درباره برجام می دانند. اگر آمریکا و اروپا برخلاف نشست خردادماه حسن نیت نشان دهند و گام های معناداری برای بازپس گیری ادعاهای سیاسی خود بردارند، این موضوع کمک بزرگی به پیمودن آخرین میلی مترها برای دستیابی به توافق خواهد کرد. حال باید منتظر ماند و دید طی چند روز آینده چه اتفاقی رقم می خورد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها