خبر به روایت «فردا»

نقشه راه عقب راندن استکبار/ چکش کاری واردات خودور/ مصائب تالاب انزلی

کد خبر: 1172523

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

نقشه راه عقب راندن استکبار/ چکش کاری واردات خودور/ مصائب تالاب انزلی

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ مصائب تالاب انزلی

«اعتماد» عکس یک امروز خود را به تالاب انزلی و مصائب آن اختصاص داده و نوشته: «برای پنجمین بار در سال جاری، آتش را به جان تالاب بین‌المللی انزلی انداختند.»

در این گزارش آمده است: «عصر دیروز دادستان بندرانزلی هم اعلام کرد: «از شنبه شب، چهار مظنون آتش‌سوزی در تالاب انزلی تحت نظر بودند که پس از تحقیقات مقدماتی در دادسرا، دو نفر روانه زندان شدند». طبق اعلام این مقام قضایی، به استناد ماده ۶۷۵ قانون مجازات اسلامی، افرادی که اراضی دولتی را آتش می‌زنند، چنانچه به قصد مقابله با حکومت جمهوری اسلامی ایران نباشد یک تا پنج سال مجازات می‌شوند.  طبق اعلام سرپرست اداره محیط‌زیست بندرانزلی، آتش‌سوزی در تالاب انزلی از بامداد روز جمعه در قسمت مرکزی تالاب آغاز شده و به گفته فرماندار بندرانزلی، آتش به سمت هسته مرکزی تالاب هم پیشروی کرده علاوه بر آنکه حجم آتش به دلیل نیزاری و باتلاقی بودن مسیر دسترسی به منطقه و غیرممکن بودن دسترسی انسانی و خودرویی به منطقه دچار حریق هم بالاست.»

اعتماد

جوان/ آمریکا همچنان ناراضی

«جوان» سخنان رهبری در دیدار با اعضای مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) و میهمانان شرکت‌کننده در هفتمین کنگره این مجمع را عکس یک کرده و تیتر زده «ما اژد‌های هفت‌سر استکبار را عقب راندیم جهان اسلام هم می‌تواند».

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری به وضعیت مذاکرات هسته‌ای پرداخته و با تیتر «امریکا همچنان در «نقش‌بازی» ناراضی مذاکره!» نوشته: «ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بامداد جمعه اعلام کرد تهران نظرات خود را در مورد پاسخ امریکا در خصوص متن پیش‌نویس توافق احتمالی رفع تحریم‌ها برای هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا ارسال کرده است. امریکایی‌ها و شرکای اروپایی پس از دریافت پاسخ ایران، هیچ فرصتی را برای پالس منفی از دست ندادند و یک بار دیگر سعی کردند چرخه معیوب مقصر‌سازی ایران را به جریان بیندازند. وِدانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا ساعاتی پس از انتقال پیام، مدعی شده که پاسخ تهران سازنده نبود.» 

جوان

شرق/ آتش‌هایی بدون دود

«شرق» در گزارشی که امروز تیتر یک کرده به مصاحبه با سه خانواده‌ای که داغدار خودسوزی دخترانشان شدند، پرداخته و با تیتر «آتش‌هایی بدون دود» نوشته: «خودسوزی به‌عنوان ابزار اعتراض زنان در کردستان شناخته می‌شود اما این‌طور نیست که زنان به‌عنوان اولین ابزار سراغ چنین کاری بروند. آنها می‌جنگند. فریاد می‌زنند. اعتراض می‌کنند. صدایشان را بالا می‌برند. اما زمانی که دیگر کارد به استخوانشان می‌رسد و می‌بینند چاره‌ای برایشان نمانده است، با این اقدام فریاد اعتراضی خود را به گوش همه می‌رسانند. خودسوزی‌هایی که دلایل آ‌نها در اخبار رسمی تنها با عنوان «به خاطر مشکلات خانوادگی» یاد می‌شود اما واقعیت از تنها «یک مشکل خانوادگی» وسیع‌تر است. حاتمی به وجود الگوی مشترک در زندگی این زنان اشاره می‌کند: «اغلب آنها کودک‌همسر هستند ... در خانه شوهر عموما مورد خشونت خانگی قرار می‌گیرند. در مقابل در موارد اندکی از سوی والدین خود حمایت می‌شوند. خیلی زود چندین بچه به دنیا می‌آورند و همین هم کارشان را دشوارتر می‌کند ... توجه می‌کنید چقدر الگو مشترک است؟ چقدر دردهایی که این زنان تجربه می‌کنند به همدیگر شبیه است؟»

شرق

کیهان/خوشحالی مردم و عزای غرب‌گراها

«کیهان» با عنوان «حل مشکل آب خوزستان خوشحالی مردم، عزای غربگراها» از «سانسور خبر افتتاح طرح عظیم آبرسانی غدیر در روزنامه‌های زنجیره‌ای» گفته و نوشته: «مدعیان اصلاحات در سال 99 نیز که دولت مورد حمایتشان بر مسند امورات کشور بود و بی‌توجهی استاندار خوزستان به مشکل بی‌آبی غیزانیه، کارد را به استخوان مردم رسانده بود‌، چندتن از نمایندگان به همراه محمد باقر قالیباف رئیس‌مجلس به این منطقه رفته بودند تا از نزدیک در جریان مشکلات مردم این منطقه قرار بگیرند و اجرای پروژه آبرسانی را پیگیری کنند اما حضور قالیباف میان مردم خونگرم خوزستان و شنیدن صدای آنها و نشستن پای درد و دل این مردم غیور و شریف، اصلاح‌طلبان را حسابی عصبی و پریشان کرد و طیف آلوده به نفاق و سیاسی کاری‌ که برای توجیه ناکارآمدی‌، بی‌کفایتی و سوء مدیریت دولت برآمده از خود، بی‌اختیاری و ناکافی بودن اختیارات رئیس‌جمهور را بهانه می‌کردند و خواستار افزایش اختیار رئیس‌جمهور بودند‌، رویکردی جهادی برای باز کردن گره مشکلات کشور‌، را برنتابیده و در همان مقطع خواستار کاهش اختیارات رئیس‌مجلس شورای اسلامی شدند.»

کیهان

آرمان ملی/ رستم قاسمی یا احمدی‌نژاد شماره 2؟

«آرمان ملی» در یکی از گزارش‌های امروز خود به بهانه انتقادات دیروز اردشیر مطهری، نماینده گرمسار بر وزیر راه تمرکز کرده و با تیتر «رستم قاسمی یا احمدی‌نژاد شماره 2؟» نوشته: «چندی است که صحبت‌هایی پیرامون وزارت راه و شهرسازی که به نظر می‌رسد این وزارتخانه نیز به تفکیک خواهد رسید و وزیر مستقر در آن رستم قاسمی مطرح می‌شود. صحبت‌هایی که در فضای رسانه‌ای و مجازی از آن تحت عنوان احتمال استعفا و کناره گیری قاسمی از وزارت یاد می‌شود. این در حالی است که عدم حضور چند روزه آقای وزیر در وزارتخانه نیز این شائبه را تقویت کرد که شاید قاسمی دومین وزیر مستعفی دولت باشد. رستم قاسمی در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری گفته بود: «در دولت کپ و مانند احمدی‌نژاد عمل می‌کنم.» و ظاهرا هم اکنون همان‌طور که عنوان کرده بود، عمل می‌کند. برای نشان دادن اعتراض بازداشت مشاورش خانه نشینی می‌کند مانند آن کاری که احمدی نژاد پس از بازداشت مشایی کرد. احمدی نژاد حاضر به پاسخ درباره ابهامات دوران مسئولیتش نیست و رستم قاسمی هم اینگونه است.»

آرمان ملی

ایران/ کاهش مقرری‌بگیران بیمه بیکاری

«ایران»  در تیتر یک امروز خود از بهبود وضعیت اشتغال طی یک سال گذشته گزارش می‌دهد و با عنوان «کاهش مقرری‌بگیران بیمه بیکاری» نوشته: « از زمانی که دولت سیزدهم که خود را فراجناحی و مردمی می‌خواند، روی کار آمده، گام‌های جدیدی در راستای صیانت از نیروی کار و منابع مادی کشور و پایداری مشاغل برداشته شده است. حالا برای اجرایی شدن این طرح، دو معاونت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کنار هم قرار گرفته‌اند تا همه وعده‌ها و دغدغه‌های این وزارتخانه را که به آن اشاره شد، برطرف کنند. اگر قرار باشد از حوادث نیروی کار کاسته شود، آموزش یکی از مهمترین محورهای این مسأله است؛ این همان مسأله‌ای است که سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را دور یک میز نشانده تا با امضای یک تفاهمنامه برای کاهش سطح میزان حوادث شغلی و همچنین افزایش مشاغل پایدار بر اساس برنامه‌های این وزارتخانه در یک بازه سه ساله اقدامات مشترک خود را اجرایی کنند. به اعتقاد کارشناسان حوزه کار، انعقاد این تفاهمنامه می‌تواند گام جدیدی را در مهارت‌افزایی، صیانت از نیروی کار و منابع مادی کشور و پایداری مشاغل بردارد.»

ایران

هم‌میهن/ رویای بانکداری اسلامی

«هم‌میهن» در شماره امروز خود موضوع بانکداری اسلامی را به صورت پرونده بررسی کرده است. آن هم یک بررسی تاریخی و اقتصادی از کشاکش چهل ساله برای شرعی‌سازی مناسبات بانکی. یگ گفت‌وگو هم با دبیر شورای فقهی بانک مکرزی دارد که با تیتر «ناظران شرعی معجزه نمی‌کنند» منتشر شده است. 

دبیر سیاسی این روزنامه در گزارشی با عنوان «رویای بانکداری اسلامی» نوشته: «قریب 44 سال از پیروزی انقلاب، 43 سال از انتشار خبر تاسیس اولین بانک اسلامی و 40 سال از تصویب قوانین مرتبط با بانکداری اسلامی می‌گذرد و بانکداری ما هچنان در خم همان کوچه گیر کرده است. چندی پیش بار دیگر طرحی با عنوان «بانکداری جمهوری اسلامی ایران» از سوی نمایندگان مجلس مطرح شد؛ همان طرحی که در حین بررسی آن محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس با انتقاد از سخنان محمدرضا صباغیان، به او و سایر نمایندگان گفت: «درست نیست که می‌گویید بانک‌های ما ربا می‌گیرند». این روزها در واکنش به همین طرح خبر آمده که در قم قرار ست تجمعی با حضور اساتید حوزه و طلاب به قصد اعلام برائت از آن با عنوان «خیزش حوزویان در برابر محاربه با خدا» برگزار شود.»

هم میهن

صبح نو/ موازنه قدرت در دریا

«صبح نو» جلد امروز خود را به دیدار حاضران در هفتمین اجلاس مجمع جهان اهل بیت (ع) با رهبری اختصاص داده و به نقل از ایشان تیتر زده: «اژدهای هفت سر استکبار را عقب راندیم».

این روزنامه اصولگرا همچنین رژه بزرگ دریایی یمن با حضور 25 هزار نظامی در دریای سرخ را «موازنه قدرت در دریا» نامیده و مور توجه قرار داده است.

صبح نو البته در نوار پایینی صفحه یک خود به موضوعات دگیری هم پرداخته است. مثلا شفافیت قوای سه گانه که اکنون در گرو تصمیم مجمع تشخیصا مصلحت است یا لزوم انتفاع اقتصادی و تضمین در مذاکرات هسته‌ای که در گزارشی با عنوان «جلوگیری از تجربه تلخ» مورد توجه قرار گرفته است. 

این روزنامه اصولگرا همچنین از آغاز فروش کالاهای تملیکی در بورس کالا و رشد 69 درصدی درامدهای مالیاتی نوشته است.

صبح نو

سازندگی/ خواستن توانستن نیست!

«سازندگی» با تیتر «تخریب تاریخ» جلد امروز خود را به تخریب گسترده بافت تاریخی شیراز اختصاص داده و سعی دارد به این سوال پاسخ دهد که رویه تخریبی موجود با چه هدفی صورت می‌گیرد؟ این روزنامه اصلاح‌طلب نوشته: «با وجود همه تکذیبییه‌هایی که توسط مسئولین کشوری و استانی در مورد تخریب نشدن خانه‌های تاریخی بافت پیرامونی حرم حضرت شاه‌چراغ (ع)  در طرح توسعه 57 هکتاری انجام شده است، تمام شواهد حاکی از در جریان بودن طرحی برای تخریب بافت تاریخی شیراز است».

این روزنامه اصلاح‌طلب در سرمقاله امروز نیز یادداشتی از مسعود پزشکیان نماینده اصلاح‌طلب تبریز دارد که با عنوان «خواستن توانستن نیست!» نوشته: «دولت می‌خواهد امور را اصلاح کند اما علم و توان آن را ندارد». او نوشته: «روندی که دولت در زمینه مدیریت اقتصادی و معیشتی طی می‌کند، علمی و کارشناسی نیست. به نظر من کاری که در حال انجام است در این مسیر به نتیجه نمی‌رسد. از ابتدا معلوم بود دولت نمی‌تواند با حذف ارز ترجیحی، قیمت‌ها را ثابت نگه دارد.»

سازندگی

جام‌جم/ شکاف بیشتر در بازار خودرو

«جام‌جم» عکس یک خود را به سخنان رهبری و تاکید ایشان بر نقشه راه عقب راندن استکبار اختصاص داده است. این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری اما از این خبر داده که «با افزایش دامنه انتقادها به خودروسازان، وزارت صمت وعده افزایش کیفیت و تولید خودروهای داخلی را دارد، به لحاظ افزایش تیراژ شاهد بالا رفتن تولید بودیم اما در بحث کیفیت هیچ تغییر محسوسی نداشتیم و خودروسازان با ادامه سیستم قرعه‌کشی بدعت جدیدی در صنعت خودرو بنا کردند، تولید این خودروهای بی‌کیفیت بار دیگر انگشت اتهام را به سمت وزارت صمت و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط برای ادامه ممنوعیت واردات خودرو نشانه گرفت و این سوال را تداعی کرد که چرا با وجود این حجم از بی‌کیفیتی و ناتوانی در تامین نیاز بازار باید روند ممنوعیت واردات خودرو ادامه یابد؟ با افزایش فشار بر وزارت صمت، فاطمی امین از برداشته شدن این ممنوعیت خبر داد ... این بار بازار واکنش محسوسی نسبت به تصمیم وزارت صمت نداشته و تنها باعث تشدید شکاف قیمتی میان خودروهای ارزان قیمت و خودروهای لوکس شده است.»

جام جم

دنیای اقتصاد/ چکش‌کاری واردات خودرو

«دنیای اقتصاد» در تیتر یک امروز خود با عنوان «چکش‌کاری واردات خودرو» نوشته: «بیش از ۱۰روز از رونمایی آیین‌نامه واردات خودرو می‌گذرد. این در شرایطی است که روزانه بر حلقه منتقدان دستورالعمل واردات اضافه می‌شود. پیش از این دست‌اندرکاران و واردکنندگان خودروهای خارجی بر مصوبه دولت می‌تاختند و حالا نمایندگان مجلس و حتی برخی از دولتی‌ها با انتقاد از آیین‌نامه واردات، آن را زمینه‌ساز انحصار و رانتی جدید در بازار خودرو خوانده‌اند. در این بین نمایندگانی که دستورالعمل دولتی واردات را مغایر با روح قانون سامان‌دهی صنعت خودرو می‌دانند، از احتمال چکش‌کاری برخی از بندهای آن در هیات تطبیق مقررات مجلس خبر می‌دهند. پیش از این نیز محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر یک نماینده مجلس درباره مغایرت دستورالعمل واردات با قانون سامان‌دهی صنعت خودرو عنوان کرده بود که «این آیین‌نامه به هیات تطبیق خواهد رفت و اگر مغایرتی با قانون داشته باشد اصلاح خواهد شد.» 

دنیای اقتصاد

وطن امروز/ پوتین روی اعصاب اروپا

«وطن امروز» بخش عمده‌ای از صفحه یک امروز خود را به سخنان دیروز رهبری درباره عقب راندن استکبار اختصاص داده است. 

این روزنامه اصولگرا در یکی از تیترها کناری اما گزارشی دارد با عنوان «پوتین روی اعصاب اروپا» که در آن آمده است: «به نظر می‌رسد روسیه فعلا به طور نامحدود جریان گاز طبیعی از طریق خط لوله «نورد استریم1» را به حالت تعلیق درآورده است که این امر فشار بر اروپا را تشدید کرده و خطرات رکود اقتصادی را افزایش می‌دهد. این اقدام ساعاتی پس از آن انجام شد که کشورهای گروه 7 اعلام کردند در حال پیشبرد طرحی برای اعمال سقف قیمتی بر صادرات نفت روسیه به عنوان بخشی از اقدامات‌شان برای کاهش درآمدهای نفتی مسکو هستند که می‌تواند برای تأمین بودجه حمله روسیه به اوکراین استفاده شود.  اروپایی‌ها معتقدند روسیه قصد دارد تا پیش از زمستان عرضه گاز خود به اروپا را کاهش دهد تا این قاره در فصل زمستان با مشکل انرژی روبه‌رو شود. »

وطن امروز


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها