خبر به روایت «فردا»

سختی‌های راه اربعین/ بعد از ملکه / تورم‌های ماندگار

کد خبر: 1173715

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

سختی‌های راه اربعین/ بعد از ملکه / تورم‌های ماندگار

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

اعتماد/ سختی‌های راه اربعین

«اعتماد» در گزارشی که امروز عکس یک کرده نوشته: «مشکلاتی چون «ازدحام فراوان مسافران» در مرزها، «گرمای بالای 45 درجه»، «نبود امکانات اولیه» مانند «آب»، «بهداشت و درمان» «حمل و نقل»، «تغذیه» و همچنین افزایش آمار  بیماران کار را به جایی رساند که وزیر کشور صبح روز جمعه از زائران خواست به هیچ‌وجه به سمت مرزها حرکت نکنند».

این روزنامه اصلاح‌طب نوشته: «در شرایطی مسوولان در روز جمعه متوجه شدند که ظرفیت‌های لازم برای استقبال میلیونی از زایران ایرانی و عراق موجود نیست که طی هفته گذشته، بسیاری از تحلیلگران نسبت به این تبعات این نوع فراخوان‌های عمومی هشدار می‌دادند ... اما دولت و صدا و سیما و سایر رسانه‌های اصولگرا بدون توجه به این تذکرها با پخش مستمر برنامه‌های زنده و میدانی از مرز ایران و عراق مردم را تشویق به حضور در راهپیمایی اربعین می‌کردند. رویکردی برآمده از برخوردهای جناحی که با هدف انتقاد از دولت قبل، برنامه‌ریزی شده بود تا این پیام به افکار عمومی ارسال شود که دولت قبل در برابر حضور ایرانیان در راهپیمایی مانع‌تراشی می‌کرد، ولی این دولت مسیر حضور زوار ایرانی را فراهم می‌کند.»

اعتماد

کیهان/ متن عبری با خط عربی

«کیهان» در تیتر یک امروز خود به بیانیه ضد ایرانی شورای همکاری خلیج فارس پرداخته و نوشته: «بیانیه ضدایرانی شورای همکاری خلیج‌فارس آن‌هم در شرایط کنونی مذاکرات هسته‌ای؛ درواقع متنی عِبری با خط عربی است که حاکی از شکل‌گیری موج جدیدی از فشارها از سوی مثلث عبری، عربی و غربی علیه ایران است»

این روزنامه اصولگرا نوشته: «طی روزهای گذشته و پس از پاسخ ایران به طرف‌های مقابل، مقامات رژیم جعلی اسرائیل به‌طور مستمر و مکرر به اظهارات ضدبرجامی و تشدید لفاظی‌ها علیه ایران روی آوردند و از دور جدید تعاملات تل‌آویو و واشنگتن خبر دادند تا رویکرد فنی و کارشناسی ایران در قبال مذاکرات هسته‌ای را تحت تأثیر قرار دهند. از سوی دیگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه در گزارشی تکراری و سیاسی با زیر پا گذاشتن اصول بی‌طرفی و حرفه‌ای‌گری خود، بیانیه‌ای یکسویه و جانبدارانه صادر کرد تا دستمایه شیطنت‌های رسانه‌های معاند و اظهارات ضدایرانی برخی کشورهای غربی برای القای غیرصلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران باشد.  وزارت خزانه‌داری آمریکا هم پنج‌شنبه‌شب چهار شرکت و یک فرد ایرانی را به لیست تحریم‌های خود اضافه کرد.»

کیهان

شرق/ مین انرژی

«شرق» با طرح این سوال که «آیا ایران از تبعات صعود قیمت انرژی در جهان مصون می‌ماند؟» در گزارشی که امروز تیتر یک کرده، نوشته: «پاسخ بسیاری از فعالان اقتصادی و کارشناسان به این پرسش منفی است. آنها می‌گویند که صعود قیمت انرژی بیش از هرچیز هزینه حمل‌ونقل کالا در بازار جهان را افزایش خواهد داد و ایران که درگیر تحریم‌ها و دورزدن مسیرهای متداول حمل کالاست، به صورت مضاعف این افزایش هزینه حمل کالا را تجربه می‌کنند. آنها همچنین به افزایش هزینه تمام‌شده انواع کالا پس از صعودی‌شدن قیمت انرژی اشاره کرده و می‌گویند ازآنجاکه اغلب صنایع ایران مونتاژکار هستند، هزینه‌های تمام‌شده تولید کالا در ایران دوباره صعود خواهد کرد. هرچند برخی دیگر از کارشناسان تأثیر بحران انرژی بر بازار انواع کالا را چندان بالا نمی‌دانند و برخی دیگر تأثیر صعود قیمت انرژی بر کالاهای مختلف را متفاوت می‌دانند اما درحال‌حاضر اتحادیه اروپا نرخ تورم انرژی را بالای ۴۰ درصد اعلام کرده و برخی کشورهای اروپایی خبر می‌دهند که پس از صعود قیمت انرژی، نرخ تورم شان دو‌رقمی شده است.»

شرق

جوان/ تصمیم سخت

«جوان» صفحه نخست امروز خود را بین دو موضوع راهپیمایی اربعین و مرگ ملکه انگلستان تقسیم کرده است. 

این روزنامه اصولگرا تصمیم به بستن مرزها برای تضمین سلامت زائران را «تصمیم سخت» توصیف کرده و نوشته: « ماجرا از این قرار است که عراق ظرفیت تخلیه زائران را از پایانه‌های مرزی خود با همان سرعت که از مرز‌های کشورمان خارج می‌شود، ندارد. ... حجم بسیار زیادی از زائران در مرز‌ها باقی مانده و قادر به ورود به عراق نشده‌اند. گرمای هوا هم در کنار کمبود امکانات مزید بر علت شده تا در نهایت ستاد اربعین و وزارت کشور را به این نتیجه برساند که برای سلامت و امنیت زوار کشورمان مرزها بسته شود. ... این در حالی است که انتظار می‌رفت برای هر چه بهتر برگزار شدن حماسه پیاده‌روی اربعین و پیشگیری از بروز مشکلات احتمالی از ماه‌ها قبل از برگزاری این مراسم هماهنگی‌های لازم با طرف عراقی به عمل بیاید که با چنین شرایطی در مدیریت ماجرا مواجه نشویم.»

جوان

آرمان ملی / حمله به ابتکار؛ سکوت برای خزعلی

«آرمان ملی» در عین حال که اهمیت دو موضوع راهپیمایی اربعین و اوضاع پیش آمده و مرگ ملکه بریتانیا را دریافته، سعی کرده از حاشیه سازی و مباحث جناحی هم غافل نشود. از همین رو در یکی از گزارش‌های امروز خود با عنوان «حمله به ابتکار؛ سکوت برای خزعلی» نوشته: «اخبار این روزها درباره پسر خزعلی اذهان را به سمت تحصیل پسر معصومه ابتکار در آمریکا می‌برد. نکته جالب اینجاست که ابتکار و خزعلی هر دو معاون زنان و خانواده هستند؛ ابتکار در دولت روحانی و خزعلی در دولت رئیسی! رسانه‌های اصولگرا و تندروی این جریان درباره حضور فرزند خزعلی سکوت ... اما در مواجهه با تحصیل پسر ابتکار در آمریکا چه کردند؟»

این روزنامه اصلاح‌طلب با اشاره به تکذیب شایعه استعفا از سوی خزعلی، نوشته: «باید منتظر ماند که رئیسی چه تصمیمی درباره خزعلی خواهد گرفت. آیا حکم به برکناری خزعلی می‌دهد یا خزعلی دستور بازگشت به فرزندش می‌دهد و یا در نهایت گذر زمان دستور رئیس‌جمهور و حضور فرزند خزعلی در کانادا را از اذهان حذف می‌کند!»

آرمان ملی

ایران/ تلاش ایران و عراق برای بازگشایی مرزها

«ایران» سعی دارد که در قضیه وضعیت پیش آمده برای زائران اربیعن، نیمه پر لیوان را دیده و پررنگ جلوه دهد، از همین رو به جای تاکید روی بسته شدن مرزها که موضوع مورد توجه اغلب روزنامه‌های امروز است، در عکس یک امروز خود به «تلاش ایران و عراق برای بازگشایی مرزها» اشاره دارد. 

این روزنامه دولتی در گزارش دیگری که تیتر یک کرده، از طرح بازارسازی برای فروش نفت خام از طریق سرمایه‌گذاری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی گزارش می‌دهد و با تیتر «خنثی‌سازی تحریم نفتی درآن‌سوی مرزها» نوشته: «دولت سیزدهم اقداماتی را در جهت فروش نفت به اجرا گذاشته که از آن جمله می‌توان به هدفگذاری برای ساخت پتروپالایشگاه‌ها و ایجاد همکاری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی اشاره کرد. در این خصوص، وزارت نفت قراردادی را با دو کشور امریکای لاتین از جمله ونزوئلا امضا کرده است و به نظر می‌رسد ظرفیتی هم در کشورهای منطقه از جمله افغانستان، عراق، سوریه، یمن و لبنان در این حوزه برای ایران وجود دارد و برای این بخش نیز رایزنی‌ها در جریان است.»

ایران

هم‌میهن/ مشروطه ماندن

«هم میهن» جلد امروز خود را به بریتانیای بعد از ملکه اختصاص داده است. این روزنامه اصلاح‌طلبی عکسی از ملکه که پشتش به دوربین است، انتخاب کرده و ضمن مقایسه تجربه او از سلطلنت که درست برخلاف محمدرضا پهلوی بود، با تیتر «مشروطه ماندن» نوشته: «پادشاهی مشروطه کاری دشوار است. ... پادشاهی مطلقه می‌تواند همه کار کند و مسئولیت هیچ کار را نپذیرد. پادشاه مشروطه اما باید جلوی خود نگه دارد، اسب سرکش قدرت را لگام زند و تقریبا هیچ کار نکند تا مسئولیت خود را ایفا کرده باشد.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در سرمقاله نیز با عنوان «تغییرات انگلیسی یا فرانسوی؟» به دو الگوی فرانسوی انگلیسی برای گذار از سنت‌گرایی به نوگرایی اشاره کرده نوشته: «حفظ نهادهای سنتی مفید و کم‌هزینه‌تر از تغییر آنهاست. مشروط بر اینکه نهادهای سنتی نیز ظرفیت کافی برای تطبیق و هماهنگی خود با شرایط روز و مطالبات روزافزون را نشان دهند. الگوی انگلیسی تغییرات بر الگوی فرانسوی ترجیح دارد. چه در عرصه سیاست، چه در عصه فرهنگ و اجتماع. تفاوت این دو الگو سرنوشت لویی شانزدهم و ملکه الیزابت است.»

هم میهن

صبح نو/ زائران دریابید

«صبح نو» جلد امروز خود را به وضعیتی که در مرزها برای زائران پیش آمد اختصاص داده است. عکسی از ازدحام و شلوغی در مرزها انتخاب کرده و با اشاره به اینکه «تعداد زیادی از مردم برای راهپیمایی اربعین با وجود حضور در مناطق مرزی پس از بسته شدن مرزها نتوانستند به عراق بروند» خواسته که «زائران را دریابید».

این روزنامه در گزارش دیگری هم به معرفی کتاب‌هایی با محوریت راهپیمایی اربعین پرداخته و تیتر زده «نقطه ثقل، حسین (ع) است». 

صبح نو در نوار پایین صفحه یک نیز به موضوعات مختلفی پرداخته است، مثلا مرگ الیزابت دوم در سن 96 سالگی که با تیتر «ملکه کودتا و کامنت‌های بسته بی‌بی‌سی» پوشش داده شده است. 

این روزنامه اصولگرا به برخی مسائل پیش آمده در سیاست خارجی نیز توجه دارد. از جمله پاسخ ایران به اتهام پراکنی شورای همکاری خلیج فارس و قطع روابط میزبان تروریست‌ها با ایران.

صبح نو

سازندگی/ نه فروپاشی، نه انقلاب

«سازندگی» عکس یادگاری کارگزارنی‌ها در نشست دبیران اول و روسای شوراهای استانی حزب کارگزاران سازندگی را روی جلد خود آورده و با تیتر «نه فروپاشی، نه انقلاب» تاکاید کرده که «راه حل خروج از وضعیت موجود فقط اصلاحات است».

این روزنامه اصلاح‌طلب در بخشی از صفحه یک امروز نیز به مرگ ملکه انگلستان پرداخته و با تیتر «پایان عصر محافظه‌کاری» نوشته: «الیزابت با اکراه ملکه شد اما سرسختانه بر مواضعش ایستاد و با طوفان‌هایی که حیات سیاسی و شخصی‌اش را درنوردید، مبارزه کرد. با این حال عصر الیزابت با پایان رسید؛ چهره‌ای که میراث‌دار خاندان سلطنتی کلاسیک اروپا بود؛ اما خلاف اسلافش محتاط بود و محافظه‌کاری را پیشه کرد و تا جایی که امکان داشت به نقش نمادین خود پایبند ماند. برخی از ناظران می‌گویند سلطنت 70 ساله الیزابت شاید موجب شد تا بریتانیا از یک قدرت امپراتوری رو به زوال؛ قدرتی خسته از جنگ، به یک دولت مدرن تبدیل شود. هرچند باید اعتراف کرد که همه این تحولات ماحصل اراده ملکه نبود بکله در فضایی محقق شد که او تعریف کرد».

سازندگی

وطن امروز/ مرگ‌ملکه‌مکاران

«وطن امروز» مثل برخی روزنامه‌ها همان عکس پشت به دوربین الیزابت دوم را برای جلد امروز خود انتخاب کرده است. این روزنامه اصولگرا با تیتر «مرگ ملکه مکاران» خرسندی خود را نشان داده و نوشته: « مرگ آخرین نماد استعمار پیر الیزابت دوم پس از 70 سال سلطنت بر انگلستان سرانجام در 96 سالگی اسیر مرگ شد».

در این گزارش آمده است: « انگلیس در طول 70 سال سلطنت الیزابت دوم اقدامات جنایتکارانه متعددی، از رقم زدن کودتای 28 مرداد تا حمایت از صدام را علیه مردم ایران مرتکب شد ... اگر در مردادماه 32 رادیو بی‌بی‌‌سی فارسی رمز کودتا علیه انتخاب مردم ایران را اعلام می‌کرد، امروز رسانه سلطنتی بی‌بی‌سی فارسی که مشخصا وابسته به ملکه و در خدمت سیاست‌های انگلیس است، علیه مردم ایران فعالیت می‌کند. این شبکه فارسی‌زبان از زمان تاسیس خود تا به امروز در مقاطع مختلف نشان داده است که هدفی جز ایجاد آشوب و حمله به روان مردم ایران ندارد. فعالیت این شبکه در روزهای فتنه 88 و همچنین غرض‌ورزی آن در پوشش اخبار مربوط به ایران بیانگر خباثت بخش فارسی رسانه ملکه تازه از دنیا رفته انگلیس است.»

وطن امروز

دنیای اقتصاد/ بازگشت به عصر تورم‌های ماندگار

«دنیای اقتصاد» در تیتر یک امروز گزارش اکونومیست را مبنا قرار داده و با تیتر « بازگشت به عصر تورم‌های ماندگار» نوشته: « نشریه «اکونومیست» در گزارشی تازه به این نکته پرداخته است که به‌‌رغم سیاست‌های انقباضی در پیش گرفته‌شده از سوی بانک‌های مرکزی در جهان، ممکن است این‌ سیاست‌ها به کنترل تورم منجر نشوند و عصر تازه‌‌ای از تورم‌های بالا را پیش‌ رو داشته باشیم. ... برخی کارشناسان و سیاستگذاران نگرانند با وجود این عزم محکم بانک‌های مرکزی برای کنترل تورم از طریق سیاست‌های پولی انقباضی، این ابزار‌ها نتوانند کارآیی سابق خود را به نمایش بگذارند و اقتصاد جهان وارد عصر تورمی تازه‌ای شود. این صاحب‌نظران برای نگرانی خود سه دلیل عمده دارند؛ اول از همه، نحوه تامین مالی دولت‌ها در سال‌های اخیر دستخوش تحولاتی شده و بار بدهی عمومی رشد قابل توجهی داشته است. ... دومین دلیل افزایش قیمت نیروی کار است ... سومین دلیل نیز به عدم امکان اصلاحات گسترده اقتصادی در کشورهای جهان، مانند آنچه در دهه هشتاد میلادی رخ داد و بهره‌وری را به‌شدت بالا برد، اشاره دارد.»

دنیای اقتصاد

جام جم / پایان ملکه کودتا

«جام جم» سعی کرده ظاهری خلاقانه داشته باشد و برای همین با استفاده از دو کادر افقی به مرگ ملکه انگلستان و اوضاع زائران در مرزهای عراق پرداخته است؛ ایده‌ای که به نظر می‌رسد خیلی چشم‌نواز از آب در نیامده است.

این روزنامه اصولگرا کارتونی از ملکه الیزابت منتشر کرده و او را «ملکه کودتا» خوانده است، در عین حال به بررسی روابط ایران و نگلیستان در طی 70 سال سلطنت الیزابت دوم پرداخته است. زاویه نگاه و ادبیات این روزنامه در این باره بسیار شبیه «وطن امروز» است.

روزنامه جام جام در گزارش دیگری خود حول محور راهپیمایی اربین با تیتر «مرزها تاب نیاوردند» نوشته: «حجم بالای زائران باعث بسته شدن مرزهای زمینی با عراق شد».

جام جم

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها