خبر به روایت «فردا»

10 فرمان بانکی رئیسی/ تورم؛ کاهشی ای چندبرابری؟/ در انتظار زمستان سرد

کد خبر: 1172735

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

10 فرمان بانکی رئیسی/ تورم؛ کاهشی ای چندبرابری؟/ در انتظار زمستان سرد

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ 75 هزار مورد خشونت خانگی

«اعتماد» معصومه ابتکار و طیبه سیاوشی را عکس کرده و دلیلش گزارشی است که در باب لایحه حمایت از زنان در برابر خشونت دارد. 

این روزنامه اصلاح‌طلب با اشاره به نامه‌ای معاون سابق رئیس جمهور در امور زنان و خانواده خطاب به رئیس مجلس نوشته، آورده است: «جلوه‌های تلخی از خشونت که یک بار در قالب فاجعه سر بریدن بانوی اهوازی، روزی در شکل ماجرای اسیدپاشی اصفهان و در هنگامه‌های دیگر به اشکال دیگر نمایان می‌شود. ابتکار با یادآوری این نکته که «این لایحه با در نظر گرفتن ابعاد حقوقی، فقهی و شرعی تدوین و تصویب شد و دولت قبل با هزاران ساعت کار فقهی و حقوقی و ایجاد اجماع میان قوه قضاییه و مجریه آن را به نتیجه رساند» قصد دارد این نکته را مطرح کند که نمایندگان می‌بایست بدون عینک جناحی و سیاسی با این لایحه مواجه  شوند.»

طیبه سیاووشی نماینده پیشین مجلس نیز در گفت‌وگو با این روزنامه درباره لایحه مذکور میگوید: «دلیل طولانی شدن بررسی‌ها، استمهال طولانی‌مدت آن در دوران زعامت آقای آملی لاریجانی در قوه قضاییه بود.»

اعتماد

جوان/ علیه بنگاه‌داری بانک‌ها

«جوان» رئیسی را عکس یک کرده و با عنوان «علیه بنگاه‌داری بانک‌ها» نوشته: «از آنجا که عمده نقدینگی در اقتصاد ایران نزد سیستم بانکی قرار دارد و بانک‌ها مدعی هستند نقش‌آفرین اصلی میدان تأمین مالی اقتصاد هستند و در عین حال بانک‌های دارای کفایت، سرمایه پایین و عمده منابع خود را از محل سپرده‌ها تأمین کرده‌اند، از این رو نیاز است یک رگلاتور قوی نظام بانکی ایران را تحت نظر و رصد و هدایت صحیح شبانه‌روزی قرار دهد. در همین راستا روز گذشته رئیس‌جمهور به ساختمان شیشه‌ای بانک مرکزی در میرداماد رفت و تقویت ارزش پول ملی، اصلاح ناترازی بانک‌ها، توقف رشد سالانه نقدینگی، اصلاح سبد ذخایر ارزی متناسب با نیاز‌های سرمایه‌گذاری و تجاری کشور، توسعه دامنه وثایق و تسهیل فرایند وثیقه‌گذاری، فعال‌سازی حساب تجاری، تقویت سامانه‌های نظارتی و تأمین سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی را از جمله مأموریت‌های اصلی بانک مرکزی دانست.»

جوان

شرق/ تنگنای برق

«شرق» عکس یک امروز خود را به «لیز تراس» اختصاص داده با طرح این سوال که آیا او بعد از «تاچر» و «می» به عنوان سومین نخست وزیر زن ، سکان هدایت را در لندن به دست می‌گیرد؟ تیتر زده: «چهره زنانه بریتانیا».

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری که تیتر یک شده با عنوان «تنگنای برق» نوشته: «بحران انرژی و جهش قیمت برق و گاز این روزها سوژه داغ بسیاری از رسانه‌های جهان است و برخلاف تصور بسیاری، این بحران می‌تواند دامنگیر ایران هم شود. قطع برق سال گذشته هفت میلیارد دلار خسارت به صنایع ایران وارد کرد. این آماری است که اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران منتشر کرده و گوشه‌ای از زیان سنگین ناترازی انرژی در بازار ایران را به تصویر کشیده است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که ایران دومین مالک بزرگ ذخایر گاز جهان است و بخش عمده‌ای از نیروگاه‌های برق آن با سوخت گاز کار می‌کنند، اما عقب‌ماندگی تاریخی در بهره‌برداری از منابع گازی و تحریم موجب شده است که ایران نه‌تنها نتواند در بازار انرژی جهان حرفی برای گفتن داشته باشد که خود حالا یکی از واردکنندگان برق و گاز است.»

شرق

کیهان/ وحشت از زمستان بدون گاز

«کیهان» از اعتراضات و نگرانی‌های مردم در غرب گزارش داده و در تیتر یک امروز خود با عنوان «وحشت از زمستان بدون گاز در غرب مردم علیه ناتو و اتحادیه اروپا به خیابان‌ها ریختند» نوشته: «با عیان شدن بیش از پیش مشکلاتی که جنگ اوکراین سبب آن شده، به ویژه بحران گاز آن هم در آستانه زمستان سرد اروپا، هشدارها و گاهی گله‌ها از طرف سیاستمداران زیادتر شده است و همچنین هر از گاهی صبر مردم اروپا لبریز می‌شود و علیه این وضعیت دست به تظاهرات می‌زنند. اما این بار جنس اعتراض‌های مردمی در اروپا کمی تغییر کرده است. آنها علاوه‌بر شکایت از تورم وگرانی می‌گویند، مداخله ناتو و رهبرانشان در جنگ اوکراین سبب فقر و تورم شده است. این در شرایطی است که هنوز زمستان فرا نرسیده!»

در ادامه این گزارش آمده است: «اما در طرف دیگر میدان، یعنی روسیه اوضاع آن‌قدر بغرنج نیست. نتایج نظرسنجی «مرکز لوادا» حاکی از آن است که تا تاریخ اواخر اوت ۲۰۲۲ (شهریور ماه)، ۷۶ درصد از روس‌ها از آن‌چه «عملیات ویژه نظامی» این کشور در اوکراین نامیده می‌شود، حمایت کرده‌اند.»

کیهان

آرمان ملی/ زنگ خطر گرانی چند برابری

«آرمان ملی» با اشاره به گزارشی که مرکز آمار ایران از تورم نقطه‌ای 12 ماده غذایی و کالاهای اساسی ارائه کرده است، در تیتر یک امروز خود درباره یک گرانی چندبرابری هشدار داده و به نقل از آلبرت بغازیان کارشناس اقتصادی نوشته: «اینکه چرا تاکنون تغییری در نرخ تورم و کاهش قیمت‌ها مشاهده نشده ناشی از ناتوانی در مقابله با مافیاهایی است که در حوزه‌های مختلف وجود دارد و البته نه تنها در این دولت بلکه در دولت‌ها و دیگر قوا نیز خلأ ابزارهای مواجهه با این مشکل وجود دارد.»

وی افزوده: «افزایش قیمت‌ها و گرانی معضلی مزمن است هرچند حذف ارز ترجیحی بر افزایش قیمت‌ها تاثیرگذار است، اما اقتصاد کشور در حال حاضر بیمار بوده و گرانی‌ها و تبعات منفی حاصل از آن نیز ناشی از تاثیر مستقیم حذف ارز ترجیحی نیست، هرچند افزایش قیمت‌ها بعد از حذف ارز ترجیحی فراتر از پیش بینی دولت شده است اما اگر ارز ترجیحی باز هم به جای قبلی خود بازگردد قیمت‌ها به زمان قبل بازنخواهد گشت و تنها عاملی که در این بین می‌تواند موثر باشد افزایش نظارت بر قیمت‌ها و بازار است».

آرمان ملی

ایران / 10 فرمان رئیسی

«ایران» عکس یک امروز خود را به بازدید رئیسی از ساختمان شیشه‌ای میرداماد اختصاص داده و با تیر «۱۰ فرمان برای تحول بانک مرکزی» از تقویت ارزش پول ملی، اصلاح ناترازی بانک‌ها، توقف رشد سالانه نقدینگی، اصلاح سبد ذخایر ارزی متناسب با نیازهای سرمایه‌گذاری و تجاری کشور، توسعه دامنه وثایق و تسهیل فرایند وثیقه‌گذاری، فعال‌سازی حساب تجاری، تقویت سامانه‌های نظارتی و تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی که از جمله مأموریت‌های برشمرده شده از سوی رئیس جمهور، باهدف تحول و ارتقای جایگاه بانک مرکزی است؛ نوشته است.

این روزنامه دولتی در گزارش دیگری به وضعیت مذاکرات و پیش‌بینی تحلیلگران درباره توافق احتمالی پرداخته است. روزنامه ایران با تیتر «زمستان، غرب را سر عقل می‌آورد» نوشته: «نگاهی به واقعیات صحنه از جمله ایستادگی ایران بر رعایت خطوط قرمز در تحقق منافع اقتصادی خود در عین روند رو به پیشرفت صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای‌اش از یک سو و از سوی دیگر وقوع بحران انرژی در کشورهای منظومه غرب به واسطه جنگ اوکراین نشان می‌دهد که آن طرفی که باید برای رسیدن به توافق شتاب کند ایران نیست بلکه بازیگران غربی حاضر در صحنه مذاکرات هستند.»

ایران

هم میهن/ مساله قانون نیست

«هم‌میهن» گفت‌وگویی اختصاصی با انیسه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور دارد که با تیتر «مساله زنان با قانون گذاشتن حل نمی‌شود منتشر شده است.» او در این مصاحبه گفته است: «لوایح اصلاحی قوانین مربوط به زنان چرک‌نویس بودند». همچنین تاکید کرده که «در هیات دولت تنها نیستم». وی درباره یکی از حواشی اخیر پیرامون موضوع گشت ارشاد نیز گفته: «سردار اشتری درباره مادری که جلوی ماشین گشت ارشاد را گرفت، گفت حق با نیروی انتظامی بوده است. او گفت اگر من تخلفی ببینم، خودم با آن مقابله می‌کنم و خودم عذرخواهی می‌کنم».

این روزنامه اصلاح‌طلب در سرمقاله نیز به نقد رویکرد خزعلی پرداخته و نوشته: «شاید اغراق نباشد اگر بگوییم مساله زنان یکی از چند مشکل اصلی در جامعه ما است. این مشکل دو وجه دارد؛ یک وجه آن بیشتر مورد توجه خانم معاون است، همین مشکالت متعارف چون معیشت، کار، ... است ... ولی بخش دیگری از مشکلات مربوط به زنان نوگرا است که با مقررات و ضوابط سنتی و محدودکننده سازگاری ندارد.»

هم میهن

صبح نو/ زمستان پراگ

«صبح نو» مثل چندین روزنامه دیگر در شماره امروز خود به اعتراضات مردم چک به گرانی سوخت و البته نگرانی غربی‌ها از وضعیت انرژی در زمستان پرداخته است. موضوعی که به باور تحلیلگران بر مذاکرات هسته‌ای نیز می‌تواند اثر گذار باشد. از این رو «صبح نو» جلد امروز خود را به حضور «هزاران نفر از مردم چک در اعتراض به گرانی سوخت در خیابان‌های پایتخت» و شعارهایی که علیه اتحادیه اروپا و ناتو دادند؛ اختصاص داده و تیتر زده: «زمستان پراگ». صبح نو در گزارش دیگری هم سعی کرده به این سوال پاسخ دهد که «برنده بزرگ نبرد در اوکراین کیست؟»

این روزنامه اصولگرا در نوار پایینی صفحه یک امروز خود موضوعات مختلفی از ماموریت‌هایی که رئیسی برای تحول در نظام بانکی داده گرفته تا گرفتاری تالاب انزلی در آتش پرداخته است. این روزنامه همچنین در گزارشی با عنوان «سقوط تحصیلی» از مشاهده افت تحصیلی 4 درصدی دانش‌آموزان در دوره ابتدای نوشته است.

صبح نو

سازندگی/ در انتظار زمستان

«سازندگی» در گزارشی که امروز عکس یک کرده سعی دارد به این سوال پاسخ دهد که «چرا احیای برجام به زمستان گرده خورده و ایران کجای مناقشه گازی ایستاده است؟»

این روزنامه اصلاح‌طلب برای گزارش خود که با عنوان «در انتظار زمستان» منتشر شده، عکسی خلاقانه انتخاب کرده و رئیسی را زیر برف و بوران قرار داده است؛ آن هم در حالی که لبخند به لب دارد!

سازندگی در گزارش خود نوشته: «ابرهای سیاه سیاست از زمسانی سخت خبر می‌دهند. این روزها پیام‌های رسمی و غیر رسمی زیادی میان سیاست‌مداران کشورهای مختلف ردوبدل می‌شود؛ بعضی پیام‌ها تهدیدآمیز است و بخری صلح آمیز اما حتی پیام‌های صلح آمیز هم بدون تهدید نیست. ... پوتین گلوگاه عرضه گاز روسیه را می‌فشارد و بحران روز به روز بدتر می‌شود. در دهه گذشته چندین فاجعه روی داد که نزدیک بود اروپا از هم فروپاشد ... بسیاری از اروپاییان هنوز فاجعه گازی را احساس نمی‌کنند اما در بازارها چراغ‌های قرمز چشمک هشدار می‌زنند.»

سازندگی

وطن امروز/ مرگ تدریجی یک توهم

«وطن امروز» عکس یک امروزش را به اعتراض مردم چک اختصاص داده و در گزارشی که تیتر یک کرده هم به چرایی تاکید ایران برای مختومه شدن ادعاهای پادمانی آژانس قبل از احیای برجام پرداخته است. 

این روزنامه اصولگرا در یکی دیگر از گزارش‌های امروز خود اما با تیتر «مرگ تدریجی یک توهم» نوشته: «دنیا به این نتیجه رسیده است که دیگر سخن گفتن از صلح و جهان عاری از زور و خشونت معنایی ندارد و این قدرت نظامی و تسلیحاتی است که امنیت ملی هر کشور و ملتی را تضمین می‌کند. با این وجود اصلاح‌طلبان- جریان غرب‌گرا در ایران- قادر به درک و فهم شرایط حاکم بر دنیا نیستند، آن هم در شرایطی که جنگ اوکراین و همچنین بالا گرفتن تنش‌های نظامی در برخی نقاط جهان، بی‌اعتباری تصورات و تحلیل‌های غرب‌گرایان را بیش از پیش نمایان کرده است. اساسا دوم‌خردادی‌ها اعتقادی به امنیت و منافع ملی ندارند و در برهه‌هایی از تاریخ نیز با اظهارات و مواضع‌شان، بر بیگانگی خود با امنیت ملی صحه گذاشته‌اند؛ مواضعی که شفاف‌ترین و صریح‌ترین آن سال 95 از سوی هاشمی‌رفسنجانی اتخاذ شد.»

وطن امروز

دنیای اقتصاد/ تهدید قانونی نظام بانکی

«دنیای اقتصاد» یک نشست با حضور مسعود روغنی‌زنجانی، سیدمحمد طبیبیان و محمدهادی مهدویان برگزار کرده و به نقد طرح قانون بانکداری پرداخته است. آنطور هم که نوشته نقض استقلال بانک مرکزی، اختیارات گسترده شورای فقهی و عدم به رسمیت شناختن نرخ بهره از جمله مهم‌ترین نقدهایی استکه به طرح مجلس وارد می‌کند.

این روزنامه اقتصادی نوشته: «بیماری مزمن و غامض نظام بانکی آن‌چنان هویدا شده است که طیف وسیعی، از سیاستگذاران و کارشناسان اقتصادی گرفته تا مردم و فعالان اقتصادی، به آن اذعان دارند. در این شرایط طرحی در مجلس به‌عنوان قانون بانکداری برای تغییر ساختار بانک مرکزی و نظام بانکی در حال تصویب است. از آنجا که تعیین این ساختار جدید، نه فقط نظام پولی و مالی، بلکه کل ساختار کشور را متاثر می‌سازد، هرگونه خطا در تعیین مسیر جدید نظام بانکی می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری را بر کل اقتصاد کشور تحمیل کند.»

دنیای اقتصاد

جام جم / کاهش رشد تورم، افزایش امید

«جام‌جم» در تیتر یک امروز خود از جزئیات کاهش نرخ تورم طی یک سال گذشته گزارش داده و به نقل از جعفر مهدی‌زاده، مدیرکل اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک‌مرکزی نوشته: «به دنبال برخی تحولات افزایشی قیمت کالاها در بازارهای جهانی و نیز اجرای تکلیف قانونی طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها و حذف تخصیص ارز ترجیحی، انتظار می‌رفت تورم ماهانه در مقطع اجرای قانون مذکور با افزایش موقت و معناداری مواجه شود. ... همان‌گونه که انتظار می‌رفت آثار تورمی مذکور در مدت کوتاهی تخلیه شد و روند حرکتی تورم نقطه‌به‌نقطه در مردادماه سال‌جاری کاهش یافت. ... روند کاهشی نرخ تورم ۱۲ماهه که از شهریورماه ۱۴۰۰ آغاز شده بود در پنج‌ماهه نخست سال ۱۴۰۱ نیز تداوم داشت و به ۴۰.۱درصد در ۱۲ماهه منتهی به مردادماه سال‌جاری رسید. نرخ تورم ۱۲ماهه منتهی به مردادماه سال‌جاری (۴۰.۱درصد) نسبت به رقم متناظر آن در پایان شهریور سال ۱۴۰۰(معادل ۵۹.۳درصد) کاهش قابل‌ملاحظه ۱۹.۲واحد درصدی را نشان می‌دهد. لذا همان‌طور که مشخص است ارقام اعلامی از سوی رئیس‌جمهور (کاهش حدود ۲۰ واحد درصدی تورم در یک‌سال نخست استقرار دولت سیزدهم) کاملا صحیح و برمبنای گزارش تورم بانک‌مرکزی است.»

جام جم

 

 

 

 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها