خبر به روایت «فردا»

سفر به نیویورک/ تماس همدردی/ فشار اجاره بها

کد خبر: 1175427

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

سفر به نیویورک/ تماس همدردی/ فشار اجاره بها

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ گشت ارشاد

«اعتماد» در شماره امروز خود فعالیت گشت ارشاد طی سال‌های گذشته را زیر ذره‌بین گذاشته است؛ از دولت یازدهم و دوازدهم گرفته تا دولت سیزدهم که توام بود با مصوبه افزایش حضور گشت ارشاد.

این روزنامه اصلاح‌طلب با اشاره به مواضع و رویکرد برخی از نمایندگان مجلس در موثر واقع شدن کمیته حقیقت‌یاب در قضیه مرگ مهسا امینی نیز تردید ایجاد کرده و نوشته: «مجلسی که بسیاری از نمایندگان اصولگرای آن ترجیح دادند به جای همدردی با خانواده مهسا و التیام بخشیدن به زخم‌های عمیق جامعه، موضوع را از دریچه تنگ برخوردهای سیاسی و جناحی نگاه کرده و این فاجعه را موضوع پیش‌ افتاده‌ای تصویرسازی کنند که به جای «ساختمان وزرا» ممکن بود در هر جای دیگری نیز رخ دهد! نمونه یک‌چنین صحبت‌هایی را می‌شد در اظهارات نمایندگانی چون، مصطفی میرسلیم، سیدرضا تقوی، زهره الهیان، حسین جلالی و... به‌عینه مشاهده کرد. نمایندگانی که اغلب نزدیک به جبهه پایداری بوده و نام خود را در لیست طرفداران پر و پاقرص افزایش برخوردهای گشت ارشاد ثبت کرده‌اند.  ... چگونه می‌تواند بی‌طرفانه در قالب یک کمیته حقیقت‌یاب موضوع را بررسی و اخبار آن را دراختیار رسانه‌ها قرار دهد؟»

روزنامه ها

جوان/ آخرین فرصت ایران به امریکا

«جوان» با اشاره به همراهی علی باقری با رئیسی در نیویورک به مذاکرات هسته‌ای پرداخته و در گزارشی نوشته: «مذاکرات احیای برجام به بن‌بست انتخابات ماه نوامبر امریکا خورده است، وضعیتی که بعید است تا یکی دو ماه آینده، تغییر چندانی بکند. ... در حالی که سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور، امروز در اولین سفر دوره ریاست جمهوری، به نیویورک می‌رود، مشاور تیم هسته‌ای گفته که حضور علی باقری مذاکره‌کننده ارشد ایران، فرصت خوبی برای اروپا و امریکاست تا بن بست مذاکرات را بشکنند. کار برجام گره خورده و این گره خوردن هم، بیشتر از هرچیز، به نزدیک شدن انتخابات ماه نوامبر (آبان ۱۴۰۱) مربوط است که موجب شده تیم جو بایدن رئیس‌جمهور امریکا دست به عصاتر از همیشه حرکت کند. ارزیابی امریکایی‌ها این است که اگر طی ماه‌های آتی، تحریم جدیدی اعمال نکنند، ایران بیشتر از این با توسعه دادن برنامه هسته‌ای، امریکا را به چالش نخواهد کشید، وضعیتی که موجب خواهد شد بایدن و تیم او، پیچ انتخابات را با حمایت لابی اسرائیلی پشت سربگذارند.»

روزنامه ها

شرق/ فرصت یا چالش؟

«شرق» عکس یک امروز خود را به رئیسی و سفرش به نیویورک اختصاص داده است. این روزنامه اصلاح‌طلب با تیتر «فرصت یا چالش؟» نوشته: «اولین سفر و تجربه حضور سیدابراهیم رئیسی به نیویورک و مقر سازمان ملل در‌حالی انجام می‌شود که برخی آن را یک فرصت بسیار مناسب برای تقویت دیپلماسی دولت سیزدهم تلقی می‌کنند. ... در کنارش این زمینه هم فراهم است تا در حاشیه اجلاس سالانه سازمان ملل با سران کشورهای دنیا ملاقات و رایزنی‌هایی در جهت گسترش و تعمیق روابط با این کشورها داشته باشد. لذا انجام این دیدارها نیز به تقویت دیپلماسی تهران کمک می‌کند. در مقابل برخی هم اعتقاد دارند که سفر رئیسی به نیویورک و حضورش در مقر سازمان ملل با در نظر گرفتن برخی جنجال‌های سیاسی و رسانه‌ای می‌تواند به محملی برای هجمه علیه تهران بدل شود. به خصوص آنکه همزمانی این سفر با مرگ مهسا امینی می‌تواند چالش‌های حقوق‌بشری را هم به حواشی حضور رئیسی در نیویورک بیفزاید. در کنار آن تجربه نه‌چندان خوشایند حضور کسانی چون محمود احمدی‌نژاد و رفتار مقامات و سران کشورها در ترک جلسه سخنرانی رئیس‌جمهور اسبق هم می‌تواند اعتبار دیپلماتیک جمهوری اسلامی را به‌شدت تحت‌الشعاع قرار دهد.»

روزنامه ها

کیهان/ مصون از تحریم‌ها

«کیهان» در تیتر یک امروز خود گزارش شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا را مورد توجه قرار داده و با تیتر «ایران با پیوستن به شانگهای در مقابل تحریم‌ها مصونیت می‌یابد» نوشته: «شورای روابط خارجی اروپا با تحلیل نتایج عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای اذعان کرد ایران به‌واسطه همکاری نزدیک‌تر با روسیه و چین می‌تواند در برابر تحریم‌ها و فشارهای غرب مصونیت یابد.»

در این گزارش آمده است: «به اذعان کارشناسان و تحلیلگران داخلی و خارجی، پیوستن جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری شانگهای، ظرفیت عظیم و استثنایی را برای مقابله با تحریم‌های ظالمانه بلوک غرب و همچنین توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی و ارتقای روابط دوجانبه ایران و سایر کشورها فراهم آورده است.»

این روزنامه اصولگرا مصاحبه رئیسی با شبکه الجزیره را نیز تیتر دو کرده و به نقل از وی نوشته: «ما یک دور مذاکره مستقیم را تجربه کردیم. فایده‌ای بر مذاکره مستقیم مترتب نمانده و ثابت شده که آنها دنبال امتیازگیری‌های بیشتری هستند. ما هیچ‌گونه فایده‌ای برای مذاکره مستقیم با آمریکایی‌ها نمی‌بینیم و نفع ملت خودمان را هم در مذاکره نمی‌بینیم.»

روزنامه ها

آرمان ملی/ این روزهای رئیسی

«آرمان ملی» رئیسی را عکس یک کرده و دلیلش این است که او در روزهای اخیر به دلایل مختلف از جمله سفر سمرقند ، ماجرای مرگ مهسا امینی و همچنین سفرش به نیویورک در مرکز توجه بوده است. این روزنامه اصلاح‌طلب نوشته: «ویزای رئیس‌جمهور صادر شد و رئیسی نخستین سفر خود را به نیویورک انجام خواهد داد ... حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، علی باقری معاون سیاسی وزیر خارجه، محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر ریاست‌جمهوری و وحید جلال‌زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس رئیس‌جمهور را در این سفر همراهی می‌کنند. در همین راستا مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین در صفحه توییترش نوشت: با توجه به اینکه دکتر علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران قرار است همراه رئیس‌جمهور باشد، فرصت خوبی برای تروئیکای اروپا/ اتحادیه اروپا خواهد بود تا آمریکا را ترغیب کنند تا به گونه‌ای هدفمند، معدود مسائل باقی‌مانده را حل‌وفصل کند.»

روزنامه ها

ایران/ امریکا باید تضمین بدهد

«ایران» دو تیتر از رئیسی دارد. یکی درباره مذاکرات و یکی هم راستای پررنگ گردن تماس او با خانواده مهسا امینی. 

این روزنامه دولتی با اشاره به سفر رئسی به نیویورک نوشته: «همزمان شدن احتمالی زمان سخنرانی «جو بایدن»، رئیس جمهور امریکا با روز سخنرانی رئیس جمهور کشورمان بار دیگر فرصتی را برای شایعه سازان رسانه‌ای فراهم کرد تا از افزایش احتمال دیدار رؤسای جمهوری اسلامی و ایالات متحده سخن بگویند. با وجود این رئیسی دوباره احتمال چنین دیداری را رد کرد. او در خلال حضور در نشست شانگهای در گفت‌وگویی تصویری با شبکه سی‌بی‌اس نیوز اعلام کرد که دیداری با «بایدن» اتفاق نخواهد افتاد.»

این روزنامه همچنین تاکید کرده که «وز گذشته رئیس جمهور کشورمان در بازگشت از سفر ازبکستان با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کرد و گزارشی از ملاقات‌ها و توافق‌ها در اجلاس سازمان همکاری‌های شانگهای و همچنین برنامه‌های پیش‌رو در سفر به نیویورک به منظور شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد بیان کرد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با ابراز خرسندی از گزارش و مجموعه اقدامات صورت گرفته، برای رئیس جمهور در آستانه سفر به نیویورک آرزوی توفیق کردند.»

روزنامه ها

سازندگی/ سفر به آمریکا

«سازندگی» رئیسی را عکس یک کرده و در گزارشی با عنوان «سفر به آمریکا» سعی دارد به این سوال پاسخ دهد که «سید ابراهیم رئیسی چگونه می‌تواند از تجربیات روسای جمهور پیشین ایران که به سازمان ملل رفتند، استفاده کند؟»

این روزنامه اصلاح‌طلب نوشته: «سخنرانی روسای جمهور در سازمان ملل برای هیچ یک از روسای جمهور، یک سخنرانی ساده یا تشریفاتی نبود و نیست؛ از حضو و ویزا و زمان سخنرانی تا متن آن و زبان بدن و حضار داخل سالن همه و همه نکاتی هستند که جزء به جزء زیر ذره‌بین رسانه‌ها قرار می‌گیرند».

سازندگی افزوده است: «او در مقطعی به این سفر می‌رود که از یک سو ایران درگیری پرونده هسته‌ای خود است و هنوز برجام به عنوان یک سند جهانی احیا نشده و از دیگر سو بخش‌هایی از جامعه جهانی درگیر یک جنگ خون‌بار بین اوکراین و روسیه هستند. این جنگ، جنگ 2 کشور نییست، جنگ اروپا با روسیه و هم‌پیمانان روس است».

روزنامه ها

وطن امروز/ تماس همدردی

«وطن امروز» عکس یک امروز خود را به «نابغه نوظهور کشتی ایران» یعنی رحمان عموزاده که در فینال وزن 65 کیلوگرم مسابقات جهانی بلگراد حریف آمریکایی را شکست داد و دومین مدال طلای کاروان ایران را کسب کرد؛ اختصاص داد و او را «شیردل» می‌خواند.

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری تماس رئیسی با خانواده مهسا امینی را پررنگ کرده و نوشته: «در پی این اتفاق رئیس‌جمهور در تماس تلفنی با خانواده امینی، ضمن ابراز همدردی با این خانواده و ‌طلب صبر و اجر برای آنان در این مصیبت، گفت: دختر شما همچون دختر خود من است و احساس من این است که این حادثه برای یکی از عزیزان خود من پیش آمده است. اینجانب را در مصیبت خود شریک و همدرد غم و اندوه‌تان بدانید.  در این تماس تلفنی، خانواده امینی ضمن تشکر از دستور فوری رئیس‌جمهور برای رسیدگی به حادثه و همچنین تماس و ابراز همدردی وی، خواستار پیگیری مساله تا روشن شدن ابعاد موضوع شدند.»

روزنامه ها

هم میهن / 5 پیشنهاد به رئیس جمهور

«هم میهن» تماس رئیسی با خانواده مهسا امینی را تیتر یک و از آن استقبال کرده است. این روزنامه اصلاح‌طلب نوشته: «این که آقای رئیس جمهور همه دختران این سرزمین را چون دختر خود تلقی کنند و در برابرشان مسئول باشند خبر خوب و مسرت بخشی است. با این وجود اقدامات ضروری نباید به اینجا ختم شود و برای بررسی دقیق‌ت ماجرا، چند نکته را متذکر می‌شویم: 1. اولین و مهم‌ترین مساله این است که چه مرجعی و با چه ترکیبی می‌خواهد گزارش حقیقت‌یاب را تهیه کند؟ ... 2. نکته دوم اینکه باید از مرگ مهسا فراتر بروید. این موضوع مرتبط با گشت ارشاد است و به نوعی مساله بخش بزرگی از زنان و نیز پدران و مردان ایران است. ... 3. مساله سوم، اصل بازداشت و روندی است که از ابتدا تا خروج از بازداشتگاه طی شده است که بخش اصلی ماجرا همین است. فیلم‌های تقطیع شده نمی‌تواند به فهم موضوع کمک کند. ... 4. از مرحله ورود به بیمارستان و دور کردن خانواده از دخترشان تا مرحله فوت و سپس انتقال به پزشکی قانونی و اقدامات برای خاکسپاری و ... موضوعاتی است که نیازی به تحقیق چندان ندارد، زیرا همه اینها آشکار است و پدر مهسا با ریز جزئیات توضیح داده است. ... 5. مساله مهم‌تر که فضای افکار عمومی را مخدوش کرده است این است که چرا اطلاع رسانی رسمی کاملا یکسویه است؟»

روزنامه ها

جام جم/ چندجانبه‌گرایی اقتصادی

«جام‌جم» با اشاره به سفر امروز رئیس جمهور به ایالات متحده و حضور در مجمع عمومی سازمان ملل از چندجانبه‌گرایی نوشته است. این روزنامه اصولگرا در گزارشی با عنوان «چندجانبه گرایی اقتصادی، از شرق تا غرب» آورده است: «روی دور دیپلماسی پویا و فعال هستیم و برای این کار محدود به شرق و غرب نشده‌ایم. یک روز در ازبکستان به اجلاس شانگهای می‌رویم و این روزها تیم دولت مهیای حضور رئیس‌جمهور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل می‌شود. طبق برنامه‌ریز‌ی‌ها سیدابراهیم رئیسی، امروز دوشنبه برای حضور و سخنرانی در هفتاد‌و‌هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک می‌رود.

یکی از محورهای اصلی دیپلماسی دولت سیزدهم، اجرای «نظم عادلانه بین‌المللی از طریق چندجانبه‌گرایی اقتصادی» است، خطی که ظاهرا در نیویورک هم فعال خواهد بود. همان خطی که در یک‌سال اخیر دنبال شده و در هفته گذشته هم رئیسی در سفر سه روزه به سمرقند ازبکستان در بیست‌و‌دومین نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای آن را ارائه کرد و از سوی دیگر برای چندجانبه‌گرایی اقتصادی با ۱۰نفر از سران کشورهای حاضر در این اجلاس از جمله روسیه، چین و هند دیدار و گفت‌وگو کرد.»

روزنامه ها

دنیای اقتصاد/ رفاه خانوار گروگان اجاره

«دنیای اقتصاد» با اشاره به اینکه «وزن بسیار سنگین و نامتعارف اجاره‌بها در سبد هزینه خانوارها، در یک آمار رسمی تایید شد» نوشته: «هزینه تامین مسکن در شهرهای ۳۱ استان، سال گذشته به‌طور میانگین ۳۷درصد از مخارج زندگی خانوارها را بلعید. پارسال تورم اجاره‌خانه هم در تهران و هم در اکثر شهرهای کشور با یک جهش تاریخی، به بیش از ۵۰درصد رسید. بررسی‌ها نشان می‌دهد سهم مسکن در سبد هزینه خانوارهای ایرانی ۲/ ۱برابر سقف متعارف (استاندارد جهانی توصیه‌شده در برنامه اسکان بشر ملل متحد) و این فاصله برای خانوارهای استان تهران نیز ۷/ ۱برابر است. ساکنان تهران، اصفهان، فارس و البرز در سال۱۴۰۰ به ترتیب معادل ۵۰درصد، ۴۷درصد، ۴۰درصد و ۳۸درصد از هزینه‌های سالانه‌شان را برای تامین مسکن صرف کردند. در یک بازار مسکن غیرتورمی با کارکرد طبیعی، این سهم زیر ۳۰درصد است. نامعادله ابرهزینه اجاره، رفاه خانوارها را به گروگان گرفته و باعث کاهش مصرف «کالری» و سایر مخارج کلیدی شده است. این، یکی از دو پیامد منفی تورم مسکن است.»

روزنامه ها

صبح نو/ طلای آخر شب

«صبح نو» رحمان عموزاده را عکس یک کرده؛ کشتی‌گیر ایرانی که دومین مدال طلا را برای تیم ایران گرفت.

این روزنامه اصولگرا بر خلاف معمول روی جلد خود آگهی دارد و به همین خاطر هم جای آن نوار پایینی همیشگی را تغییر داده است. تغییری که از چشم‌نواز صفحه کاسته است. جدای از فرم و ظاهر اما باید به محتوا پرداخت. صبح نو سفر امروز رئیسی به نیویورک را سوژه سرمقاله خود کرده و تیتر زده «نیویورک و برجام». صبح نو البته در گزارش دیگری هم به این سفر پرداخته و از «توازن در سیاست ایران از سمرقند تا نیویورک» می‌گوید.

این روزنامه در گزارش دیگری به اعتراضات هزاران فرانسوی علیه دولت مکرون پرداخته و از «هراس پاریس از زمستان سخت» نوشته است. 

روزنامه ها

 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها