خبر به روایت «فردا»

عملیات ارزی/ شایعه و واقعیت ترمیم کابینه/ از اجاره‌بها تا خانه‌های اشتراکی

کد خبر: 1154429

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

عملیات ارزی/ شایعه و واقعیت ترمیم کابینه/ از اجاره‌بها تا خانه‌های اشتراکی

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ برخورد فرهنگی یا سلبی

«اعتماد» در پی حادثه تیراندازی در پارک پردیسان گفت‌وگوی دارد با رییس کمیته امنیت کمیسیون شوراهای مجلس. او در این مصاحبه می‌گوید: «سوال اصلی برای خود من این است که اصولا گشت ارشاد با همه ایراداتی که بر آن وارد است، گشتی است که فعالیت‌های آن در حوزه اجتماعی است. باید دید چرا گشتی که در حوزه اجتماعی فعالیت می‌کند از اسلحه استفاده می‌کند؟ این در حالی است که مدتی قبل در استان فارس، شاهد بودیم که یکی از نیروهای خدوم انتظامی به‌رغم اینکه اسلحه داشت در برخورد با یک شرور حاضر به استفاده از اسلحه نشد و به درجه رفیع شهادت نایل آمد. این دوگانگی در نیروی انتظامی نیازمند بررسی است و باید پیگیری شود.»

رشیدی کوچی درباره طرح «به‌کارگیری سلاح توسط مامورین نیرو‌های مسلح» نیز گفته: این طرح استفاده از اسلحه را تسهیل نمی‌کند؛ این طرح مکمل قوانین قبلی است. اما باید توجه داشت که اگر قرار است از اسلحه استفاده شود باید قوانین محکمی وجود داشته باشد که هم حامی مردم باشد و هم حامی نیروی انتظامی.

اعتماد

جوان/ اجاره‌بها به بهای بی‌خانمانی

«جوان» در تیتر یک امروز خود سراغ یکی مسائل اصلی مردم در این روزها یعنی افزایش سرسام آور اجاره‌بها رفته و در گزارشی با تیتر «اجاره‌بها به بهای بی‌خانمانی» نوشته: «تورم و بی‌درو پیکری بازار اجاره بهای مسکن در سال ۱۴۰۱ یکی از بدترین وضعیتی‌هایی است که اقتصاد ایران تا کنون به خود دیده است، زیرا هیچ قاعده منطقی، روشن و قابل فهمی در بازار اجاره بها وجود ندارد و مشخص نیست چرا بازار اجاره در سه‌سال اخیر تورم ۳۰۰‌درصدی را تجربه کرده‌است. بانک‌های خصوصی هم باید وام ودیعه مسکن دهند.قیمت‌ها آن‌قدر به شکل نجومی و تصاعدی بالا رفته‌است که اشخاصی که در مناطق میانی تهران مستأجر هستند با همین منابع در سال‌۱۴۰۱ یا باید به جنوبی‌ترین نقطه تهران عزیمت کنند یا اینکه به حاشیه‌های تهران هجرت کنند، این وضعیت برای برخی از مستأجران آن‌قدر سخت و غیر قابل باور و تحمل است که حتی جان و سلامتی خانوار‌های مستأجر را تهدید می‌کند.»

جوان

شرق/ اقتصاد خوب در گرو سیاست خارجی درست

«شرق» گفت‌وگویی دارد با محمد طبیبیان، اقتصاددان و شرایط بن بست برجامی را بررسی می‌کند. طبیبیان در این مصاحبه که عکس یک شده، می‌گوید: «مهم نیست که این سخنان از زبان اقتصاددان و کارشناسی مطرح می‌شود که برخی آن را فرد غرب‌زده و غرب‌گرا بدانند و از آن برداشت منفی داشته باشند یا کارشناسی که وابسته و سرسپرده به شرق و اصطلاحا از طیف خودشان باشد تا آن را تأیید کنند. این یک مسئله منطقی در علم اقتصاد است. به نظر می‌رسد آقایان متوجه نیستند که زمین زیر پایشان چگونه در حال حرکت است. اگر دولت به دنبال آن است که چرخ اقتصاد به حرکت درآید و مشکلات کنونی رفع شود، باید دست از این سیاست خارجی هزینه‌زا بردارد و روابط خود را به صورت جدی با همه کشورها بر اساس منافع ملی سازمان‌دهی و بازتعریف کند؛ نه به خاطر خوشامد این و آن و یا مسائل این‌چنینی، بلکه برای برون‌رفت کشور از این بحران. کشور به واقع تحمل تداوم این وضع را ندارد.»

شرق

کیهان/ تراز مثبت

«کیهان» در تیتر یک امروز خود یک خبر خوب دارد و آن اینکه «تراز تجاری کشور برای دومین ماه متوالی مثبت شد». این روزنامه اصولگرا در گزارش خود نوشته: «مثبت شدن تراز تجاری کشور برای دومین ماه متوالی در سال جاری بدون برجام و بدونFATF حاصل شده است. به تعبیری این دستاورد مهم بدون باج‌دهی به غربی‌ها و با وجود تحریم‌های ظالمانه آنها رخ داده که در نوع خود موفقیت ارزشمندی محسوب می‌شود و در عین حال نشان می‌دهد می‌توان بدون وابستگی به غرب رونق صادرات را برای کشور رقم زد. 

… اشتباه دولت قبل این بود که گمان می‌کرد تنها راه رشد اقتصادی و افزایش صادرات صرفا به برجام و امثالهم محدود است و بدون اینها نمی‌شود رشد کرد اما آمارهای گمرک درباره رشد صادرات ماه‌های اخیر نشان داد این گمان دولت قبل هم اشتباه بوده است زیرا دولت سیزدهم با تغییر نگاه تک‌بعدی به غرب به افزایش روابط با همسایگان‌، کشورهای شرقی و آمریکای لاتین همت گمارد».

کیهان

آرمان ملی/ شایعه ترمیم واقعیت

«آرمان ملی» در تیتر یک امروز خود به شایعاتی که درباره تغییر در کابینه مطرح شده، پرداخته و با تیتر «ترمیــم کــابینه از شــایعه تـا واقعیــت» نوشته: «از برخی منابع چون تابناک، سایت منتسب به محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس‌جمهور، شنیده می‌شود که به موازات قطعی شدن برخی از تغییرات در سطح مدیران ارشد و میانی در دولت این افراد و حامیان آنها برای ورود چهره مورد نظر خود به قوه مجریه تلاش‌هایی را آغاز کرده‌اند و سعی دارند با رایزنی در بهارستان و پاستور در این امر موفق شوند. آنطور که شنیده می‌شود «فرزین رئیس بانک ملی»، «زاکانی شهردار تهران»، «فتاح رئیس بنیاد مستضعفان»، «بذرپاش رئیس دیوان محاسبات»، «حاج بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس»، «سعید محمد دبیر شورای‌ عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی» «سردار محمدرضا حسنی آهنگر رئیس دانشگاه امام حسین(ع)» و بسیاری از افراد دیگر اسامی هستند که این روزها در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به عنوان گزینه‌های جایگزین برای برخی از صندلی‌های پاستور مطرح شده و گفته می‌شود که در روزهای آتی این افراد به دولت خواهند پیوست.»

آرمان ملی

«ایران» شروع کاهش قیمت ارز

«ایران» عکس و تیتر یک امروز خود را به بازار ارز و حال و روز آن اختصاص داده است. این روزنامه دولتی در گزارشی که تیتر یک کرده با عنوان «اوراق ارزی بزودی منتشر می‌شود» نوشته: «در میان راهکارهای بازارساز برای مدیریت بازار ارز و مهار التهابات ایجاد شده، بانک مرکزی قرار است بزودی و برای نخستین‌بار، اوراق ارزی منتشر کند. بدین ترتیب اوراق به‌عنوان یک ابزار جدید دراختیار نهاد ناظر قرار خواهد گرفت. براساس توضیحات کوتاهی که تاکنون از سوی رئیس کل بانک مرکزی اعلام شده است، در این‌باره پروژه‌هایی انتخاب می‌شوند که درآمد ارزی و بازده قابل قبولی داشته و از توجیه‌پذیری خوبی برخوردار باشند و از محل عایدی ارزی خودشان، بازپرداخت ارزی اوراق و اصل و فرعش انجام شود. ... با طرح جدید بانک مرکزی، انتشار اوراق ارزی برای نخستین‌بار می‌‌تواند به‌عنوان کانال مکش ارزهای ذخیره شده و راکد عمل کند تا این ارزهای راکد با ورود به چرخه اقتصادی در خدمت اجرای پروژه‌ها و توسعه اقتصادی قرار گیرد و دراین رهگذر، خریداران اوراق هم از سود قابل قبولی بهره‌مند می‌شوند.»

ایران

سازندگی/ ایراد به شفافیت

«سازندگی» امروز سنت شکنی کرده و صفحه یک خود را صرف چند موضوع کرده است. این روزنامه اصلاح‌طلب تیتر یک خود را به ایرادی که شورای نگهبان به طرح شفافیت قوای سه گانه گرفته، اختصاص داده و نوشته: «این اعلام نظر نه رسانه‌ها را متجعب کرد و نه احتمالا خود نمایندگان را. فراز و فرودهای طرح شفافیت در داخل مجلس یازدهم به اندازه‌ای بود که به طور قطع انتظار نمی‌رفت و نمی‌رود که نخستین ویرایش آن در شورای نگهبان مورد تایید قرار گیرد.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری هم با عنوان «معمای برجام» این سوال را طرح کرده که «آیا بایدن برای احیای رایزنی‌ها هسته‌ای گزینه‌ای در اختیار دارد؟». سازندگی به گزارشی اخیر سی‌ان‌ان اشاره کرده و نوشته: «نشنال از منظری دیگر این تحولات را رصد کرده و نوشته فارغ از اختلافات میان ایران و آژانس در باب مسائل پادمانی، توافق میان دولت بایدن و تهران و اتخاذ ترتیباتی موقت برای نجات مذاکرات وین هنوز ممکن است.»

سازندگی

دنیای اقتصاد/ زندگی در خانه‌های اشتراکی

«دنیای اقتصاد» در گزارشی که تیتر یک کرده با عنوان «زندگی در خانه‌های اشتراکی» نوشته: «تب بالای اجاره‌بها در پایتخت، بعداز آنکه گروهی از مستاجرها را روانه کلان‌شهر همسایه کرد- مهاجرت اجباری اجاره‌نشین‌ها در اوایل امسال به کرج- اکنون واکنش دوم در بازار اجاره را موجب شده است. مستاجرها برای پوشش هزینه۱۴۰۱ اجاره‌نشینی در تهران، گزینه «اجاره‌نشینی مشارکتی» را در قالب زندگی در آپارتمان‌های اشتراکی در دستور کار قرار داده‌اند. تورم اجاره طبق آخرین آمار رسمی مربوط به میانه بهار امسال، بعداز بازگشت خفیف از قله تاریخی - حدود ۵۲درصد در اواسط زمستان پارسال- در حال حاضر روی سطح ۴۶درصد ایستاده به این معنا که روند کاهش دما در این بازار متوقف شده است. با این حال، میزان تورم اجاره به مراتب بالاتر از تورم عمومی و تورم مسکن است و این نامعادله نادر در بازار مسکن باعث شده است هزینه اجاره‌نشینی از استطاعت اکثریت مستاجرها فراتر رود. بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد سه علت اصلی در شکل‌گیری این سطح از تورم اجاره نقش دارد. تنظیم واقعی بازار اجاره مسکن- و نه تنظیم کاغذی یا دستوری- نیازمند سیاستگذاری مناسب است.»

دنیای اقتصاد

وطن امروز/ عملیات ارزی

«وطن امروز» در تیتر یک امروز خود گزارشی دارد با عنوان «آغاز عملیات ارزی» و اقدامات بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز را بررسی کرده است. این روزنامه اصولگرا نوشته: «روز یکشنبه دلار در ادامه روند صعودی خود که از روز‌های پایانی هفته گذشته آغاز شده بود، با رسیدن به 33 هزار و 200 تومان رکورد خود در تاریخ اقتصاد ایران را شکست. در روز‌های اخیر به واسطه جو روانی، بازار ارز بشدت ملتهب بود و حرکات بازار بیش از آنکه بر مبنای عوامل بنیادی و شاخص‌های کلان اقتصادی باشد، متاثر از هیجانات کاذب و جو روانی شکل گرفته بود. فعالان بازار نیز معتقدند علت اصلی نوسانات اخیر ارزی جو روانی است. طبق گفته آنان، عرضه ارز مناسب است اما بانک مرکزی نباید اجازه دهد اختلاف دلار نیمایی و آزاد افزایش یابد. البته مشاهدات میدانی خبرنگار «وطن‌امروز» نشان می‌دهد از روز گذشته با اقدامات بانک مرکزی از جمله جلسه با صادرکنندگان محصولات پتروشیمی، جلسه روز یکشنبه با اعضای کانون صرافان و در نهایت مجوز جدید بانک مرکزی به صرافی‌ها، باعث شده است بازار ارز کمی متعادل شود و از بار هیجانی روز‌های گذشته آن کاسته شود.»

وطن امروز

صبح نو/ ضد وحدت

«صبح نو» جلد امروز خود را به جریان صدر اختصاص داده و با توجه به صدور دستور استعفای نمایندگان و تعطیلی دفاتر این جریان، تیتر زده «ضد وحدت».

این روزنامه اصولگرا همچنین اظهارات محمدباقر قالیباف رئیس مجلس را در جلسه شورای هماهنگی مجلس پوشش داده و از قول او تیتر زده «منشور مجلس انقلابی تدوین می‌شود».

صبح نو مثل هر روز در نوار  پایینی صفحه یک خود به موضوعات متعددی پرداخته است از جمله وضعیت بازار ارز و اقدامات دولت برای کنترل این بازار . 

صبح نو


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها