خبر به روایت «فردا»

مطالبات، اعتراضات، اغتشاشات / رایزنی‌ها در نیویورک/ پیگیری برای اصلاح ساختارها

کد خبر: 1175869

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

مطالبات، اعتراضات، اغتشاشات / رایزنی‌ها در نیویورک/ پیگیری برای اصلاح ساختارها

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ تغییر در مطالبات جوانان

«اعتماد» در گفت‌وگو با تقی آزاد ارمکی تحولات برآمده از مرگ مهسا امینی را در عرصه اجتماعی و عمومی بررسی کرده است. 

این استاد جامعه شناسی در این مصاحبه می‌گوید: «گشت ارشاد به نقطه پایان خود نزدیک می شود. تاسف آور این است که چرا این تحولات به اجبار (ونه اختیار)رخ می دهند و از قبل پیش بینی صورت نمی‌گیرد. مثل ماجرای حضور زنان در ورزشگاه‌ها، سیستم به دلیل اجبار فیفا ناچار شد تن به حضور زنان در ورزشگاه‌ها بدهد. در ماجرای گشت ارشاد نیز ماجرای فوت دختر نازنین ایرانی(مهسا امینی) نوعی اجبار را شکل داده است».

او تاکید می‌کند که «این به معنای مقدمه‌چینی برای سایر مطالبات جامعه مدنی و مردم نیست، کسانی که این نظر را دارند، موضوعات را سطحی می‌بینند. برای هر موضوع، سازمان و سوژه‌ای باید ضرورت مختص آن موضوع شکل بگیرد و بعد تحولات شکل بگیرد.»

اعتماد

کیهان/ انتقام ناکام

«کیهان» اعتراضات اخیر به رویکرد و رویه‌های گشت ارشاد را انتقام‌گیری دشمن از حماسه اربعین تلقی می‌کند و در گزارشی که امروز تیتر یک کرده، نوشته: «در شرایطی که در داخل هم مردم و هم مسئولان بر ضرورت رسیدگی دقیق و موشکافانه به این پرونده تاکید دارند، طبق معمول طیف مدعی اصلاحات همسو و هماهنگ با رسانه‌های معاند و ضد انقلاب که همواره در کمین اتفاقات تلخ و ناگوار کشور نشسته‌اند تا از آن مستمسکی برای سوءاستفاده و عقده‌گشایی علیه نظام جمهوری اسلامی بسازند ... مدعیان اصلاحات که در انتخابات ریاست جمهوری سال 88 با اعلام اسم رمز «تقلب» از سوی نامزد شکست خورده‌، اعتراضاتی را آغاز کردند که رفته رفته فضای سیاسی اجتماعی کشور را با فتنه‌ای پیچیده‌ مواجه ... و همه دشمنان خارجی و معارضان داخلی را امیدوار به براندازی نظام جمهوری اسلامی کرده بود، این بار نیز با همان شیوه و با اسم رمز «گشت ارشاد» و با همکاری و هم‌پوشانی رسانه‌های معاند و ضدانقلاب هجمه علیه نظام را آغاز کرده و بار دیگر پرده نفاقشان بر افتاد.»

کیهان

شرق/ بن‌بست در وین، چانه‌زنی در نیویورک

«شرق» دیدار رئیسی و مکرون در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل را سوژه و در گزارشی که عکس یک کرده به آخرین تحولات برجامی پرداخته و نوشته: «چراغ اول تحرکات دیپلماتیک میانجیگرایانه را قطر روشن کرد؛ قطری که علی‌رغم شکست نشست دوحه این بار هم شانس خود را در نیویورک برای احیای برجام آزمایش می‌کند. ... به فاصله ساعاتی بعد از دیدار و رایزنی‌های برجامی وزرای امور خارجه ایران و قطر، محمد بن‌عبدالرحمن آل‌ثانی با نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و مذاکره‌کننده ارشد دولت بایدن در مذاکرات هسته‌ای دیدار و رایزنی کرد. ... چراغ دوم تکاپوهای دیپلماتیک برای احیای برجام را فرانسه روشن کرد. در این بین شاید مهم‌ترین میانجیگری هم به تلاش‌های پاریس باز‌گردد؛ چرا‌که در مقام قیاس با قطری‌ها، هم در سطح بالاتری (ریاست‌جمهوری) وارد گود شده‌اند و هم مکرون جدیت بیشتری برای احیای برجام دارد. با نگاهی به تلاش‌های سیاسی رئیس‌جمهوری فرانسه، هم در دوره ترامپ و هم در دوره بایدن به نظر می‌رسد که الیزه در بین تروئیکای اروپایی بازیگری مشتاق‌تر برای حصول توافق است.»

شرق

جوان/ ناز و نیاز اروپا

«جوان» دیدار روسای جمهور ایران و فرانسه در نیویورک را عکس یک کرده و نوشته: «هیچ یک از اعضای گروه ایرانی حاضر در نیویورک حرفی از امکان مذاکره و بحث و توافق در حاشیه دیدار‌های نیویورک نکرده است و در مقابل نیز هم بورل، کمیسیونر سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هم برخی دیگر از دیپلمات‌های غربی تأکید کرده‌اند که امیدی به نیویورک و انجام مذاکره و توافق در آن نیست اما گویا در پشت صحنه اروپایی‌ها خلاف آن «عدم‌تمایل نمایشی» رفتار می‌کنند و این دیدار‌ها بیشتر رنگ‌و‌بوی برجامی و مذاکرات هسته‌ای دارد. حضور بورل و انریکه مورا، معاون وی در دیدار «شارل میشل» رئیس بلژیکی شورای اروپا با رئیسی در هتل محل اقامت او، حداقل یک نشانه است. نشانه‌های دیگری هم هست که باید اطمینان یافت اروپا بیشتر از آنکه ناز می‌کند، نیاز دارد. ... باید دید اراده عملی اروپاییان که رئیس زورگویی به نام امریکا دارند و لابی صهیونیستی نیز دم‌به‌دم اراده و توان آنان را برای پیشبرد منافع خودشان سست می‌کند، این‌بار می‌تواند در کنار ابتکارات‌شان بنشیند یا نه!»

جوان

آرمان ملی/ ابزار قدرت در مواجهه با عصیان!

«آرمان ملی» با اشاره به اینکه خبرگزاری فارس استفاده نیروهای یگان ویژه از باتوم و گاز اشک‌آور را تایید کرده است، در گزارشی که تیتر یک کرده با عنوان «ابزار قدرت در مواجهه با عصیان!» نوشته: «مسئولان معتقدند که حساب تجمع کنندگان و معترضان آرام به مرگ مهسا امینی از آنچه اغتشاشگر می‌خوانند، جداست و برخورد خود را به مهارکردن نقشه‌های برهم زنندگان آسایش و امنیت، معطوف می‌دانند. اما تصاویری در شبکه‌های مجازی مخابره می‌شود و مشاهدات برخی از افراد تا حدی این گفته ها را نقض می‌کند. تصاویر دختری را در حوالی بلوار کشاورز تهران نشان می‌دهند که در بلوار نشسته، با آمدن ماموران از جا بلند می‌شود و ماموران حین عبور او را با دست روی زمین می‌اندازند. مشاهداتی وجود دارد از حضور صدها موتورسوار دو ترکه (همان لباس شخصی‌هایی که خبرگزاری فارس به آن‌ها اشاره کرد) که با شعار «حیدر حیدر» به پیاده‌رو خیابان کریمخان منتهی به ولیعصر می‌ریزند.»

آرمان ملی

ایران/ ترافیک دیپلماتیک

«ایران» رایزنی رئیسی و مکرون را عکس یک کرده و با اشاره به اینکه «آیت الله رئیسی در اولین روزحضور خود در مقر سازمان‌ملل با رئیس جمهور فرانسه ، پاکستان ، بولیوی و رئیس شورای اروپا دیدار و همچنین در اجلاس یونسکو سخنرانی کرد» تیتر زده: «ترافیک دیپلماتیک». 

این روزنامه دولتی نوشته: «نکته‌ای که تا اینجای کار مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است، ترکیب هیأت همراه رئیس جمهور در نخستین سفر به مقرر سازمان ملل در نیویورک است. برخلاف رویه‌های سابق، جمعی اندک اما تأثیرگذار در حوزه سیاست خارجی و بین‌الملل رئیس جمهور را در این سفر همراهی می‌کنند. ... حضور علی باقری، رئیس هیأت دیپلماتیک مذاکرات وین در هیأت بلندپایه ایران در نیویورک از پیگیری روند مذاکرات در گردهمایی جهانی سازمان ملل متحد حکایت دارد. در همین راستا باقری روز گذشته با «انریکه مورا»، مسئول اروپایی هماهنگ کننده مذاکرات دیدار و درباره آخرین تحولات گفت‌وگو کرد. رئیس هیأت مذاکره کننده کشورمان پیش از آن اعلام کرده بود که این ملاقات با در نظر گرفتن پیام‌های دریافتی از آژانس بین‌المللی انجام خواهد شد.»

ایران

هم میهن/ اعتراضات و انحرافات

«هم‌میهن» در شماره امروز خود به جریان شناسی تجمعات خیابانی و دانشجویی روزهای اخیر پرداخته و تیتر زده: «اعتراضات و انحرافات».

این روزنامه اصلاح‌طلب به نقل از عباس عبدی، تحلیلگر و فعال سیاسی نوشته: «تندروهای داخل حکومت دوست دارند این اعتراضات را به براندازان بچسبانند که قطعا شعارهایی در تایید این ادعا هم داده می‌شود. ممکن است براندازان هم به این جمعیت بپیوندند اما خیلی از افراد حاضر در این تجمعات اعتراضات و مطالبه مشخص درباره موضوعات از جمله همین رویداد مرگ مهسا و گشت ارشاد دارند ولی خواهان تغییر کلیت نیستند.»

سعید شریعتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز به هم میهن گفته: «موضوع سبک زندگی و اجبار تحمیل سطح زندگی در میان طبقات مختلف اجتماعی، چه مرفه، چه میانی و چه فرودست، تفاوت دارد. اما به هر حال این خواسته در همه طبقات وجود دارد. حالا ممکن است مرفهین یک جور اعتراض کنند و طبقه متوسط و ضعیف، یک جور دیگر دست به اعتراض بزنند. همچنین اولویت‌ها برای اعتراض کردن متفاوت است».

هم میهن

وطن امروز/ از دروغ مجازی تا اغتشاش‌خیابانی

«وطن امروز» معتقد است که «سوء‌استفاده دوباره ضد انقلاب از یک مسأله داخلی لزوم چاره‌اندیشی برای بسترهای خلاف امنیت را ضروری کرده است». از این رو در گزارشی که امروز با عنوان «از دروغ مجازی تا اغتشاش خیابانی» تیتر یک کرده، نوشته: «در پی فوت مهسا امینی، چهره‌ها و رسانه‌های جریان اصلاح‌طلب که مدت‌هاست در حوزه سیاسی کشور بلاموضوع شده‌اند، همراه با جریان ضدانقلاب خارج‌نشین خط دروغ‌پردازی و شایعه‌سازی را در پیش گرفتند که نتیجه‌ای جز انحراف و جریحه‌دار شدن کاذب افکار عمومی و همچنین اهانت به ارزش‌ها و هنجارهای انقلاب اسلامی نداشت. بلافاصله پس از فوت مهسا امینی، رسانه‌های ضدایرانی که عمدتا از پول نفت سعودی‌ها ارتزاق می‌کنند با طرح این شایعه که ضرب و شتم مرحومه امینی از سوی نیروهای انتظامی باعث ضربه مغزی و در نهایت منجر به مرگ او شده است، در صدد موج‌سواری بر خون امینی برآمدند ... روزنامه شرق از جمله رسانه‌های دوم خردادی بود که در روزهای اخیر بارها اقدام به دروغ‌پردازی‌های بی‌اساس کرد.»

این روزنامه اصولگرا در ادامه پرسید که «چرا با شایعه‌ساز‌ها برخورد نمی‌شود؟»

وطن امروز

سازندگی/ هزینه‌های گشت ارشاد

«سازندگی» جلد امروز خود را به رضا کیانیان اختصاص دارد و مصاحبه‌ای با وی دارد؛ حول محور اوضاع و احوال این روزهای کشور، همچنین نمایش پدر که روی صحنه است. 

این بازیگر سینما و تئاتر در این مصاحبه می‌گوید: «اگر همان روز فرمانده گشت ارشاد استعفا می‌کرد خیلی از اتفاقات نمی‌افتاد». او می‌پرسد: « با این روش گشت ارشاد در این سال‌ها چند نفر با حجاب شدند، چند نفر بی‌حجاب شدند؟»

کیانیان می‌گوید: «مسائل را می‌توان با گفت‌وگو حل کرد اما وقتی یکی می‌آید و مردم را خس و خاشاک می‌خواند، چه جایی برای گفت‌وگو باقی می‌ماند». 

او تاکید دارد که «من به سهم خودم تلاش می‌کنم جامعه را از دو قطبی بودن خارج کنم ... برخی مدیران ما می‌خواهند فضای دو قطبی را تقویت کنند و جایی برای گفت‌وگو باقی نمی‌گذارند ... اپوزیسیون خارج از کشور معتقد به دوقطبی کردن نیروهای داخلی هستند ... اپوزیسیون خارج نشین دیکتاتور هستند ... باید فضای آزادی را به وجود بیاوریم که در آن میلیون‌ها قطب وجود دارد».

سازندگی

صبح نو/ پیگیری تا اصلاح ساختارها

«صبح نو» عکس یک امروز خود را به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس اختصاص داده و دلیلش موضع قابل توجه وی در موضوع مرگ مهسا امینی است. رئیس مجلس دیروز در صحن علنی تاکید کرد که این موضوع را تا اصلاح ساختارهای مورد پیگیری قرار خواهد دارد.

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری هم به تحلیل ماجرای درگذشت مهسا امینی پرداخته و تیتر زده: «میراث حاج قاسم را احیا کنیم».

این روزنامه اصولگرا در نوار پایینی صفحه یک خود مثل هر روز به موضوعات داغ سیاسی و غیر سیاسی پرداخته است. از «افول تدریجی اینترنت» تا تعیین اعضای نهمین دوره مجمع تشخیص مصلحت نظام با حکم رهبری. 

دیگر موضوع قابل توجه این روزنامه در شماره امروز، روند مذاکرات برجامی و رایزنی‌هایی که در نیویورک می‌شود است. از این رو با اشاره به مواضع اخیر بورل و با عنوان «هماهنگ با آمریکا» نوشته: «بورل با تغییر مواضع دیپلماتیک خود نقش پلیس بد در مذاکرات را ایفا می‌کند».

صبح نو

دنیای اقتصاد/ پایان سراشیبی رشد نقدینگی؟

«دنیای اقتصاد» در تیتر یک امروز خود گزارش بانک مرکزی از تحولات کلان مرداد را مورد توجه قرار داده و با اشاره به اینکه «دو متغیر کلیدی در مسیر شارژ تورم قرار گرفتند» نوشته: «رشد پایه پولی که یک مسیر کاهشی را از آذرماه سال قبل آغاز کرده بود، در مردادماه با افزایش ۴واحد درصدی به بالای ۳۰درصد رسیده است. این می‌تواند یک زنگ هشدار از بابت قرارگرفتن متغیرهای کلیدی اقتصاد در مسیر «شارژ تورم» باشد. همچنین در مردادماه رشد نقدینگی با افزایش ۳/ ۰واحد درصدی به ۷/ ۳۷درصد رسید. اگرچه این میزان افزایش در یک ماه ناچیز است، اما ۴ماه متوالی است که رشد نقدینگی در کانال ۳۷درصد درجا می‌زند و این کانال مقاومت قوی را از خود نشان داده است.  ... در ماه‌های اخیر میزان مطالبات بانک‌ها از بانک مرکزی و استقراض دولت از بانک مرکزی رشد کرده و این دو باعث چاپ پول بیشتر بانک مرکزی شده است. در نتیجه عدم تعادل در منابع و مصارف بانک‌ها و بودجه بار دیگر فشار جدیدی را به منابع بانک مرکزی وارد کرده است.»

دنیای اقتصاد

جام‌جم/ سناریوی معاندان

«جام‌جم» مثل برخی دیگر از روزنامه‌های اصولگرا معترضان را افتاده در دام معاندان می‌داند و با عنوان «سناریوی معاندان؛ دروغ‌بزرگ، ظلم به نظام» نوشته: «مهسا امینی، نامی که دیگر فقط یک اسم نیست و به نوعی می‌توان آن به عنوان رمز یک عملیات سوخته دانست که شاید براساس برخی بی‌تدبیری‌ها و کمک و همراهی بعضی جریانات داخلی سعی در احیای خود دارد. عملیاتی از جنس پروژه‌های افرادی نظیر تاج‌زاده، حجاریان، علوی‌تبار و... که معتقد بودند اصلاحات خون می‌خواهد و در جریان فتنه سال۸۸ در جهت تحقق این هدف از هیچ اقدامی برای رسیدن به این خواست خود کوتاهی نکردند. پروژه ندا آقا سلطان در جریان پرونده کشته‌سازی آن سال‌ها شباهت زیادی با آشوب‌های این روزها دارد با این تفاوت که آنجا کشتند و اینجا تلاش می‌کنند نظام را مظلومانه قربانی حادثه تلخی کنند که ریشه آن هم در نگاه ابزاری خودشان به زنان سرزمینم بوده و هست، وگرنه که بر همگان آشکار است حامیان قاتل میترا استاد هیچ‌وقت نمی‌توانند امروز برای دختری که با هزاران آرزو چشم بر جهان بسته است مرثیه‌سرایی کنند.»

جام جم

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها