خبر به روایت «فردا»

بازتاب سخنان رهبری در روزنامه‌های امروز/ شرط گفت‌وگو/ تحریم میانه‌روها

کد خبر: 1179914

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

بازتاب سخنان رهبری در روزنامه‌های امروز/ شرط گفت‌وگو/ تحریم میانه‌روها

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

اعتماد/ مصائب یک کلمه؛ ارشاد

«اعتماد» مقاله‌ای‌تحلیلی، توصیفی از خسرو طالب‌زاده را با عنوان «مصائب یک کلمه؛ ارشاد» تیتر یک کرده و نوشته: «  اگر فرهنگستان زبان در دهه بیست آن اشتباه، نه بنیادی، بلکه ظریفانه تاریخی را نکرده بود و به جای فرهنگ، ادب را برگزیده بود‌، ارشاد هیچگاه نمی‌توانست از مهندسی ادب سخن براند، زیرا در نزد همگان، چه فرهیختگان و چه مردمان کوچه و بازار به ذوق ادبی و ادب‌شناسی و تاریخ پیوستاری خود و ادب می‌دانستند».

او در بخش دیگری از این مقاله نوشته: «ارشاد در گشت مفهومی خود از حسینیه ارشاد تا گشت ارشاد، با اتکای به دم غرب‌زده مهندسی فرهنگی در قالب گشت ارشادی خیابانی شد تا آخرین سنگر خود را پیروزمندانه فتح کند و با ون ارشادی پرده از باطن تکنیک‌زده خود رخ برکشد و چهره بر همگان بگشاید تا جبروت خود را دریابد.»

اعتماد

جوان/ برجام در مسلخ اغتشاش!

«جوان» در یکی دیگر از گزارش‌های خود به بررسی تاثیرات ناآرامی‌های اخیر بر روند احیای برجام پرداخته و با عنوان «برجام در مسلخ اغتشاش!» نوشته: «سال ۱۳۸۸، در اوج ناآرامی‌های پسا انتخاباتی ایران، دولت باراک اوباما از توئیتر خواسته بود برای کمک به معترضان تغییرات موقت زیرساختی خود را به تعویق بیندازد. بعداً مشخص شد کاخ سفید در اوج اغتشاشات، دنبال فعال کردن کانال عمان برای مذاکره با ایران بوده است. حالا به فاصله ۱۳ سال بعد، واشنگتن با وضعیتی مشابه روبه‌رو است. در یک طرف، یک متن نیم‌بند مورد توافق برای بازگشت به برجام قرار گرفته که دولت جو بایدن نمی‌خواهد آن را از دست ... ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا روز پنج شنبه گفت که «فعلاً» تمرکز بر چیزی است که دولت امریکا آن را «اعتراضات» می‌خواند؛ وضعیتی که ممکن است با تصمیم تهران برای گسترش برنامه هسته‌ای، اندک روزنه باقی‌مانده احیای برجام را هم مسدود کند.    امریکا هیچ فرصتی را برای تحت فشار قرار دادن دولت در ایران از دست نمی‌دهد؛ این سیاستی است که مقام‌های سیاسی در تهران، چهار دهه است با آن آشنایی دارند. داستان در مورد اغتشاشات اخیر نیز، از همین قرار است.»

جوان

شرق/ گفت‌و‌گو؛ ایدئالی که چراغ می‌خواهد

«شرق» علی مطهری و احمد زیدآبادی را عکس‌ یک و در مجموعه مصاحبه‌هایی با آنها سعی کرده است از ابعاد و جهات گوناگون به مقوله گفت‌وگوی سیاسی در شرایط حساس و ملتهب کنونی جامعه امروز ایران بپردازد و آن را واکاوی کند.

زیدآبادی در مصاحبه با این روزنامه می‌گوید: «در دور جدید اعتراضات سیستم این تصور را دارد که مشکل امنیتی در خیابان‌ها به واسطه اعتراضات شکل گرفته است که من این نگاه را چندان نادرست و بیراهه هم نمی‌دانم. بنابراین در گام اول سعی دارد با برخی اقدامات و محدودیت‌ها این مشکل‌های امنیتی را رفع کند و بعد گام‌هایی را در جهت اصلاح ساختارها و ایجاد فضا برای گفت‌وگو فراهم کند. بنابراین برخی محدودیت‌ها در پلتفرم‌ها یا برخی بازداشت‌ها امکان دارد موقتی باشند اما اگر در راستای سؤال شما این سیستم بخواهد محدودیت‌ها را به شکل ثابت نگه دارد و آن را تقویت کند، قطعا در آینده با دور جدید اعتراضات مواجه خواهد شد.»

شرق

کیهان/ منظور از وحدت مسلمین

«کیهان» تیتر و عکس یک امروز خود را به دیدار رهبر انقلاب با مسئولان نظام و مهمانان کنفرانس وحدت اسلامی اختصاص داده و به نقل از ایشان تیتر زده: «منظور از وحدت مسلمین اشتراک عمل در برابر نقشه‌های استکبار است». 

آن جمله رهبری که کیهان با تاکید آن را پوشش داده این است که «غلط می‌کند اگر کسی فکر کندن درخت تناور جمهوری اسلامی ایران را هم بکند».

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری از مصمم بودن وزارت ارتباطات بر حمایت از پیام‌رسان‌های بومی گفته و نوشته: «عضو شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه یکی از پروژه‌های مهم شبکه ملی اطلاعات پیشرفت و توسعه پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی بومی است، افزود: شخص وزیر و معاونین در جلسه فعال بودند و رویکرد مثبتی به این موضوع داشتند و همت آنها این است که تکالیف و مصوبات را در راستای حمایت و توسعه پیام رسان‌های بومی به انجام برسانند. گزارش‌ها خود را نیز در همین راستا به شورای عالی فضای مجازی ارائه دادند. انتظاری همچنین درباره سرانجام ادامه محدودیت‌های اینترنت و فیلترینگ واتس اپ و اینستاگرام اظهارداشت: درباره این پلتفرم‌ها و جایگزین شدن نمونه بومی آنها در جلسه اخیر شورا بحث نشد.»

کیهان

آرمان ملی/ شرط گفت‌وگو

«آرمان ملی» در تیتر یک امروز خود پیشنهاد رئیس قوه قضاییه مبنی بر انجام گفت‌وگو را بررسی کرده و با عنوان «پذیرش طرف مقابل ، شرط گفت و گــــو» به نقل از محمود صادقی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نوشته: «این مساله گفت‌وگوی بیشتر یک تعارف سیاسی است. وظیفه تشکیلات سیاسی و احزاب است که برای ایجاد وحدت و انسجام پیش قدم شوند. حسین کنعانی‌مقدم گفت: نباید گفت‌وگوی ملی دولتی شود و مجموعه دولت بیاید این طرح را راه بیندازد این موضوع کاملا اشتباه است. بلکه باید یک اتاق فکر و فضای مناظره برای احزاب ایجاد شود. وی افزود: در گذشته که آقای خاتمی بحث آشتی ملی را مطرح کرد، من مخالف این طرح بودم. معتقدم ما با جریانات سیاسی قهر نیستیم، مساله ما این است که نمی‌خواهیم با هم گفت‌وگو کنیم. من حاضرم گفت‌وگو و مناظره سیاسی بگذارم، آقای اژه‌ای هم بیایند و در موضوع جرم سیاسی صحبت کنیم. این مناظرات می‌تواند راه برون رفت از این بحران‌های سیاسی باشد.»

آرمان ملی

ایران/بی‌اعتباری تهدید نظامی شکست فشار حداکثری

«ایران» امروز بیشتر خبری است. این روزنامه دولت تیتر یک خود را به سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از مردم، مسئولان کشور و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی اختصاص داده و به نقل از ایشان با اشاره به تلاش ناکام دشمنان علیه ایران ، تیتر زده: «ایستادیم و پیش رفتیم».

عکس یک امروز ایران اما به سخنان رئیسی در ششمین اجلاس منطقه‌ای «سیکا» اختصاص دارد. این روزنامه دولتی با عنوان «بی‌اعتباری تهدید نظامی شکست فشار حداکثری» نوشته: « سیکا در پی طرح ایده تشکیل اجلاسی برای تعامل و صلح در منطقه آسیا در چهل و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد از سوی «نورسلطان نظربایف»، رئیس‌جمهور قزاقستان در سال ۱۹۹۲ بنیان گذاشته شد. نهادی که هدف اعتمادسازی میان کشورهای آسیایی به منظور ایجاد صلح و امنیت در آسیا و توسعه مناسبات سیاسی و اقتصادی کشورهای عضو را فارغ از مداخله بازیگران خارج از منطقه دنبال می‌کرد. هدفی که برای محقق شدن به مجموعه‌ای همچون «سیکا» که ایده‌ای آینده‌‌نگرانه در امتداد سازمان اقتصادی شانگهای با رویکردی امنیتی و سیاسی بود، نیاز داشت.»

ایران

هم‌میهن/ زندان به جای مدرسه؟

«هم‌میهن» در تیتر یک امروز خود به بررسی اظهارات وزیر آموزش و پرورش درباره دانش‌آموزان معترض پرداخته و تیتر زده: «زندان به جای مدرسه؟»

افشین امیرشاهی، روزنامه‌نگار و کارشناس مسائل اجتماعی در این‌باره نوشته: «آقای وزیر و دوستان کارشناس‌شان شاید مراکز روان‌شناسی را جایی بدانند برای القای نظر و تفکر خاص به ذهن و اندیشه کودکان معصوم و بی‌گناه که تاب و توان تحمل سختی‌ها را ندارند و نمی‌توانند در مقام پاسخگویی و تجزیه و تحلیل برآیند. آیا نظام آموزش و پرورش صرفا دانش‌آموزانی مطیع و فرمانبردار می‌خواهد؟»

این روزنامه اصلاح‌طلب  به نقل از مونیکا نادی، حقوقدان حوزه کودک نیز نوشته: «افراد در گروه سنی زیر 12 سال به هیچ عنوان نباید به کانون منتقل شوند. افراد 12 تا 15 سال هم به صورت محدود و استثنایی می‌توانند به کانون منتقل شوند. برای پذیرش وکالت دانش‌آموزان از سوی کانون اصلاح و تربیت سختگیری‌ههای زیادی صورت گرفته و به همین دلیل آنها نتوانسته‌اند و کالت این افراد را بگیرند.»

هم میهن

صبح نو/ ابزار ضد انقلاب

«صبح نو» در یکی از گزارش‌های امروز خود با عنوان «آشوب؛ ابزار جریان ضدانقلاب برای صید تحریم‌های جدید» نیز به موضع اخیر ندپرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اشاره کرده و نوشته: «آمریکا و کشورهای اروپایی در شرایطی که در برابر دست برتر ایران در مذاکرات رفع تحریم‌های وین چاره‌ای پیش رو نمی‌بینند قصد دارند از طریق تحریک افکار عمومی و دعوت به آشوب در ایران یک اهرم فشار برای خودشان دست و پا کنند تا بتوانند امتیازهای بیشتری از ایران در این مذاکرات کسب کنند. بدیهی است در چنین شرایطی کشورهای غربی و امپراطوری‌های رسانه‌ای وابسته به آن‌ها به «آشوب» در داخل کشور نیاز دارند تا بتوانند در مذاکرات آن را به عنوان شاخصی از اثرگذاری تحریم‌ها معرفی کرده و سپس از آن به عنوان یک برگ چانه‌زنی برای تداوم جنگ اقتصادی علیه ملت ایران استفاده کنند. آشوب‌، در واقع ابزار دست جریان‌های ضد انقلاب برای گل‌آلود کردن جریان مذاکرات و صید تحریم از آن است.»

صبح نو

سازندگی/تحریم میانه‌روی

«سازندگی» محمدجواد ظریف و علی لاریجانی را عکس روی جلد کرده و با اشاره به اینکه دولت کانادا آنها را در لیست تحریم‌های خود قرار داده است، تیتر زده «تحریم میانه‌روی».

این روزنامه اصلاح‌طلب با طرح این سوال که «پیام این تحریم چیست و چرا تندروها علیه میانه‌روها بسیج شده‌اند؟ نوشته: «در روزهایی که میانه‌روی و مدارا، متاع بی‌بازار در عرصه سیاست داخلی ایران شده‌ است، خبر شوکه کننده تحریم‌های جدید دولت کانادا و لیست افرادی که در مجموعه این تحریم‌ها قرار گرفته‌اند، اگرچه با واکنش رسمی مواجه نشد اما نشان از آ؛از دوران تازه‌ای دارد؛ دوران حذف و کنار گذاشتن میانه‌روها توسط تندروهای جریانات سیاسی داخلی در داخل و البته تحریم کردن این چهره‌ها توسط دولت‌های خارجی. در میان اسامی جدید تحریمی توسط دولت کانادا، نام دو تن بیش از بقیه به چشم می‌آید؛ علی لاریجانی و محمدجواد ظریف. همان‌ها که این روزها از رویه برخورد با اعتراضات نقدهایی سربسته کرده و خواهان بازبینی در برخی از سیاست‌های اجتماعی شده‌اند.»

سازندگی

وطن امروز/ الگوی اسلامی در جهان جدید

«وطن امروز» بخش عمده‌ای از صفحه یک امروز خود را به عکس دیدار رهبری با جمعی از مسؤولان نظام و میهمانان خارجی شرکت‌کننده در کنفرانس وحدت اختصاص داده و با اشاره به اینکه ایشان سقوط نظام تک قطبی در دنیا و ضرورت نقش‌آفرینی امت اسلامی در دنیای جدید را مطرح کردند، تیتر زده: «الگوی اسلامی در جهان جدید».

وطن امروز


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها