صالحی: وقتی فتوای رهبری درباره عدم ساخت بمب اتم را داریم نباید تردیدی ایجاد کرد

کد خبر: 1180133

رئیس سابق انرژی اتمی در گفتگویی درباره توانایی ساخت سلاح هسته‌ای گفت: «وقتی که رهبری نظام صحبت می‌کنند قطعاً همه این ملاحظات را در نظر گرفته‌اند. درست نیست وقتی چنین فتوایی صادر شده خدشه یا تردید در این مسئله ایجاد کنیم.»

 صالحی: وقتی فتوای رهبری درباره عدم ساخت بمب اتم را داریم نباید تردیدی ایجاد کرد

رئیس سابق انرژی اتمی در گفتگویی درباره توانایی ساخت سلاح هسته‌ای گفت: «وقتی که رهبری نظام صحبت می‌کنند قطعاً همه این ملاحظات را در نظر گرفته‌اند. درست نیست وقتی چنین فتوایی صادر شده خدشه یا تردید در این مسئله ایجاد کنیم.»

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، علی اکبر صالحی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در گفتگویی درباره تولید سلاح اتمی گفت:«ما فتوایی از مقام معظم رهبری داریم که حفظ شأن این فتوا خیلی مهم است. تنها کسی که این جا می‌تواند نظر صائب بدهد شخص مقام معظم رهبری است.»

وی ادامه داد: «به نظرمن حرفی که مستند بر یک اجماع نباشد باید درمورد آن مقداری احتیاط کرد. فکر نکنید با شعار دادن، طرف مقابل نگران می‌شود چون که آن شخص هم اطلاعات دارد. روزنامه‌های ما را می‌خواند، شبکه‌های اجتماعی ما را مرور می‌کند و افرادی را که از مناظر گوناگون درباره خط و مشی‌های سیاسی صحبت می‌کنند را رصد می‌کند. دیتا ماینینگ می‌کنند و آن ها هم اطلاعات دارند. لذا اگر کسی صحبتی می‌کند که حساس است، خواهش بنده در حد یک هموطن این است که هماهنگی لازم را با همه مقامات انجام بدهد و با پشتوانه سخن بگوید.»

صالحی همچنین افزود: «این حرف اگر به عنوان تهدید مطرح می‌شود باید به صورت درست تهدید تلقی شود نه این که فقط لقلقه زبان باشد و بعد باعث شود یک بهانه‌ای را به طرف مقابل بدهد که بخواهد علیه ما حرف بزند. به طور مثال آش نخورده و دهن سوخته. ما چون فتوای مقام معظم رهبری را داریم نباید روی آن تردید ایجاد کنیم. وقتی که رهبری نظام صحبت می‌کنند قطعاً همه این ملاحظات را در نظر گرفته‌اند. درست نیست وقتی چنین فتوایی صادر شده خدشه یا تردید در این مسئله ایجاد کنیم.»

رئیس سابق انرژی اتمی همچنین درباره اقدامات و تولیدات سازمان گفت: «از آب سنگین محصولات متنوعی را تولید کرده‌ایم. اکسیژن 18 تولید می‌کنیم. اکسیژن 18 ماده‌ای است که هر یک کیلو آن تقریباً 25 هزار دلار است. ما 100 کیلوگرم در سال ظرفیت تولید آن را داریم. دوتره تولید می‌کنیم. کیتی برای آزمایش نوزادانی که به دنیا می‌آیند تولید کردیم که اگر نوزادان بیماری مادرزادی داشته باشند با یک قطره خون با کاری که دوستان ما درمرکز آب سنگین اراک انجام دادند حدود  30 الی 40 نوع بیماری مادرزادی را تشخیص می‌دهد که این کودکان می‌توانند به آن مبتلا شوند. وارد کردن این کیت ها سخت و خیلی گران قیمت است.»

وی ادامه داد: «در استخراج و اکتشاف، سخت افزار و نرم افزارهای خودمان را داریم و تقریباً 80 درصد اکتشاف هوایی کشور را انجام داده‌ایم که 20 درصد آن باقی مانده تا کل ایران را اکتشاف هوایی کنیم. همه تجهیزات و نرم افزارهایی که بتواند این اکتشافات هوایی را تفسیر کند را خودمان بومی سازی کردیم و انجام دادیم. همه چیز ما بومی سازی شده است. اینها همه کارهایی بود که در بعد اکتشاف و استخراج انجام شد. ما برای همکاری های بین المللی با آژانس قدم‌های بلندی برداشتیم یعنی کاری نبوده که سازمان انجام نداده باشد. سازمان باید چه کاری انجام می داد که تا به حال انجام نداده است؟»

صالحی در خصوص درآمدزایی فعالیت‌های سازمان توضیح داد: «سازمان انرژی اتمی یک سازمانی است که فعالیت‌های آن می‌تواند درآمد زا باشد مانند آب سنگین. تاسیسات آب سنگین اراک، سال گذشته و سال قبل‌تر ما تازه یک مقدار احتیاط کرده بودیم، سالانه بیش از 10 تا 12 میلیون دلار ارز آوری به همراه داشت. اگر این فعالیت ها ادامه یابد، انشاالله این ارز آوری به 50 میلیون دلار در سال می‌رسد.»

وی همچنین گفت: «شرکت "اسکام" که اکتشافات هوایی انجام می‌دهد حدود 10 میلیون دلار در یک سال با وزارت خانه‌های مختلف قرارداد بسته است و نقشه‌های برداشت هوایی به آن‌ها ارائه می‌دهد که اگر این شرکت را هم، رها کنیم سالیانه 20 تا 25 میلیون دلار ارزآوری خواهد داشت. ما سازمان را به طرف تجاری سازی هدایت کردیم. یعنی شرکت‌های ما یک به یک از بودجه دولتی رها می‌شدند البته برخی نمی‌شود. مثلاً غنی سازی در نظنز نمی‌تواند رها بشود چون یک بحث استراتژیک است مگر اینکه در آینده روابط بین المللی ما آنقدر خوب باشد تا بتوانیم خدمات غنی سازی را بفروش برسانیم کما این که در برجام ما خدمات غنی سازی را فروختیم. 450 تن اورانیوم وارد کردیم، چگونه وارد کردیم؟ اورانیوم‌های غنی شده را که حدود 9 تن بود فروختیم اما در ازای خدمات غنی سازی، اورانیوم گرفتیم.»

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در خصوص تولید فلز اورانیوم نیز گفت: «قرار بود ما تا 15 سال بر روی فلز اورانیوم تحقیقات نکنیم تولید بحث دیگری است. چگونه شد که فلز اورانیوم تولید کردیم، چطور 60 درصد تولید کردیم و به فوریت 20 درصد تولید کردیم. قانون گفته بود 120 کیلو در یک سال تولید کنید، ما در یک سال 450 کیلو تولید کردیم این ظرفیت کجا بود؟ چگونه شد که قانون گفته بود در یک سال هزار سانتریفیوژ پیشرفته آی آر 6 بسازید در صورتی که بر اساس برجام ما تا سال هشتم یا دهم باید حدود 80 سانتریفیوژ آی ار6 داشته باشیم. اینها همه ظرفیت‌سازی شده بود و وجود نداشت.»

منبع: منیبان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها