خبر به روایت «فردا»

آتش در اوین/ گزارش بهارستان/ قرارداد مهم دولت

کد خبر: 1180230

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

آتش در اوین/ گزارش بهارستان/ قرارداد مهم دولت

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ شب آتشین اوین

«اعتماد» در گفت‌وگو با خانواده زندانیان سیاسی جزییات پشت پرده اخبار مرتبط با حادثه آتش‌سوزی در زندان اوین را بررسی کرده و نوشته: «4 زندانی کشته شده‌اند و 4 نفر دیگر نیز حال‌شان وخیم است».

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی با عنوان «اوین در آتش» نوشته: «براساس روایتی که توسط مرکز رسانه‌ای قوه قضاییه به دست «اعتماد» رسیده است، آمده است: پیگیری‌ها از سازمان زندان‌ها نشان می‌دهد در پی درگیری بین تعدادی از زندانی‌های محکومیت مالی و سرقت یک کارگاه کارآفرینی زندان دچار حریق می‌شود. بلافاصله پس از بروز درگیری و آتش گرفتن کارگاه خیاطی بند زندانیان محکومیت مالی و سرقت انتظامات زندان برای کنترل درگیری وارد عمل شده و ایستگاه آتش‌نشانی مستقر در زندان نیز بلافاصله عملیات اطفای حریق را آغاز کرده و هم‌اکنون آتش‌سوزی مهار و خاموش شده است. این گزارش حاکی است نیروی انتظامی هم جهت کمک به برقراری هر چه زودتر آرامش در اوین به انتظامات زندان کمک کرده است. براساس این گزارش درگیری بین زندانیان نیز با ورود انتظامات زندان تحت کنترل درآمده است.»

اعتماد

جوان/ گاف لندنی اوین

«جوان» عکس یک امروز خود را به آتش‌سوزی در اوین و البته عملکرد رسانه‌های آن‌طرف آبی در این قضیه اختصاص داده و با عنوان «گاف لندنی اوین» نوشته: «اغتشاش در اوین، به‌واقع یک گاف بزرگ انگلیسی بود. اول از جهت آنکه تصور کردند اوین را می‌توانند به‌عنوان یک محل تجمع نخبگانی معرفی کنند ... با آنکه دعوای ساختگی را در بند ویژه سرقت و محکومیت‌های مالی ترتیب دادند. دوم آنکه گمان بردند با خالی‌شدن خیابان‌ها، یک جای سربسته بهترین جایی است که می‌توانند درباره آن هزاران دروغ بگویند و سر خمره دروغ را بسته نگه دارند. سوم از آن جهت که دو تا سه ساعت قبل از آشوب اوین، اکانت‌های توئیتری شروع به انتشار توئیت‌هایی با مضمون «آشوب در اوین»، «آژیر اوین به صدا درآمد» و «نخبه‌های اوین را کشتند» کردند که نشان از برنامه‌ریزی قبلی داشت، اما با یک مشت خشک‌مغز! و گاف آخر را بدون وقاحت و با اطمینان به‌نفس کامل شبکه داعشی ایران‌نال داد، وقتی زیر‌نویس شبکه این شد: «تیتر فعلاً این باشه: چهل کشته و صد‌ها زخمی در اوین»! ظاهراً کارگردان تلویزیونی فراموش کرده است بخش اول پیامک موساد یا وزارت‌خارجه انگلیس (تیتر فعلاً این باشه) را پاک کند».

جوان

شرق/ اوین در دود و آتش

«شرق» مثل خیلی از روزنامه‌های امروز عکس یک خود را به ماجرای آتش‌سوزی در اوین اختصاص داده است. این روزنامه اصلاح‌طلب با تیتر «اوین در دود و آتش» نوشته: «‌بازار اخبار ضدونقیض داغ بود و در این بین اتفاقا رسانه‌های اصولگرا بیش از سایر رسانه‌ها اخباری منتشر کردند که توسط قوه قضائیه تکذیب شد ... یک منبع مطلع در گفت‌وگو با «شرق» انفجار مین و خروج زندانیان به محوطه زندان را تکذیب کرد و گفت: درگیری از بند سرقتی‌ها آغاز شده و در نهایت در داخل زندان کنترل شده و هرگز به بیرون زندان و انفجار مین ختم نشده است. اما با توجه به صدای ممتد تیراندازی و چهار بار انفجار، احتمال درگیری میان زندانیان و نیروهای امنیتی زندان اولین گزینه بود و قوه قضائیه در اولین واکنش خود به ماجرای اوین، منکر درگیری نشد، اما دلیل حادثه را آتش‌سوزی در بخش خیاط‌خانه اوین عنوان کرد. همچنان توضیح قانع‌کننده‌ای در رابطه با صدای انفجارها و تیراندازی‌ها منتشر نشده؛ به‌خصوص که در میان تصاویر پر‌بازدید شنبه‌شب، پرتاب شیئی آتشین از بیرون اوین به داخل مشهود است و هنوز مشخص نیست چرا و چگونه این اتفاق رخ داده است.»

شرق

کیهان/ مهم‌ترین قرارداد دولت سیزدهم

«کیهان» بر خلاف خیلی از روزنامه‌های امروز به ماجرای اوین چندان بها نداده و به بازنشر توضیحات قوه قضاییه اکتفا کرده است. این روزنامه اصولگرا در تیتر یک امروز خود با عنوان «خنثی‌سازی تحریم‌ها بیخ گوش آمریکا پالایش روزانه 100هزار بشکه نفت ایران در ونزوئلا» نوشته: «خنثی‌‌سازی تحریم‌های نفتی ایران آن هم در همسایگی آمریکا، با پالایش روزانه 100هزار بشکه نفت کشورمان در ونزوئلا کلید خورد. ... ایران می‌تواند به جای پول نفت خام صادر شده در خوراک پالایشگاه‌های فراسرزمینی نیز به طور معادل بنزین دریافت کند و دوباره به فروش بنزین مبادرت کند. این موضوع از جهت فروش مستقیم بنزین توسط ایران و وابستگی چند جانبه به نفت و بنزین تولیدی از آن نفت در پالایشگاه‌های فراسرزمینی، اهمیت بسیار بالایی دارد و می‌تواند ایران را به یک شریک مهم در حوزه انرژی در سطح دنیا تبدیل کند و همه این موارد، امکان تبدیل شدن ایران به ‌هاب انرژی منطقه و دنیا را بسیار بیشتر خواهد کرد. اولین و مهم‌ترین قرارداد امضا شده توسط دولت سیزدهم در سفر وزیر نفت به ونزوئلا برای باز‌سازی دو پالایشگاه در این کشور بود.»

کیهان

آرمان ملی/ شب آتش در اویـــــن

«آرمان ملی» تیتر زده «شب آتش در اوین» و یک گزارش خبری از آنچه درباره این قضیه منتشر شد و واکنش‌ها به آن ارائه کرده است. این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین گفت‌وگویی دارد با سیدحمید حسینی، فعال سیاسی و اقتصادی که حول محور اعتماد بین ملت و دولت و لزوم ایجاد شفافیت در عملکرد دولت است. حسینی می‌گوید: «دولت فاقد تیم اطلاع‌رسانی حرفه‌ای دقیق است و نمی‌تواند در بزنگاه‌های حساس اطلاع‌رسانی درستی در مورد وقایعی که به وجود می‌آید، انجام دهد. این ضعف موجب شده دولت عملا با چالش‌هایی روبه‌رو شود. این در حالی است که اطلاع‌رسانی به موقع موجب می‌شود ملت به دولت اعتماد کامل پیدا کنند. در وقایع اخیر اگر دولت قبل از رسانه‌های بیگانه در ارتباط با مرگ خانم مهسا امینی خبررسانی می‌کرد و به جدپای قضیه می‌ایستاد تا گزارش‌ها با سرعت به مردم منتقل شود، به‌طور یقین شرایط بهتری را شاهد بودیم. یا اینکه در حادثه اخیر قبل از اینکه خبر رسمی و دقیقی از سوی رسانه‌های داخلی منتشر شود، برخی رسانه‌های خارجی اخبار مربوط به حوادث زندان اوین را پوشش دادند. این مورد به ضرر دولت است.»

آرمان ملی

ایران/ شکست پروژه «اوین»

«ایران» در گزارشی که امروز عکس یک کرده از جزئییات شورش در اوین گفته و با عنوان شکست پروژه «اوین» نوشته: « پروژه باستیل‌سازی از زندان اوین شکست خورد. باستیل نام زندانی است که تسخیر آن به منزله لحظه وقوع انقلاب 1789 فرانسه قلمداد می شود. این گزاره تبیین‌کننده آشوب و شورشی است که شنبه شب باعث آتش‌سوزی بخش‌هایی از زندان اوین در شمال تهران شد. در این آشوب منتهی به آتش‌سوزی 4 زندانی جان خود را از دست دادند و تا لحظه تنظیم گزارش، حال 4 نفر دیگر نیز وخیم گزارش شده است. شواهد و قرائن نشان می‌دهد شورش زندان اوین را نمی‌توان جدا از اغتشاش‌های اخیر در نظر گرفت، بلکه باید آن را بخشی از پازل آشوب‌ها دانست. »

در این گزارش آمده است: «گزارش‌ها از شورش زندان اوین نشان می‌دهد همچون اغتشاش‌های خیابانی، طراحان و اتاق‌های فکر آشوب در ایران، در اینجا نیز روی اراذل و اوباش سرمایه‌گذاری کرده بودند، هرچند تلاش کردند یک تصویر نخبگانی از این رویداد ضدامنیتی که منجر به جان باختن 4 زندانی شد، مخابره کنند.»

ایران

هم میهن/ شب آتش و دود

«هم میهن» سعی دارد «آنچه شنبه شب در زندان و بر زندانیان اوین گذشت» را روایت کند لذا در تیتر یک امروز خود با عنوان «شب آتش و دود» به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه گزارش داده که «4 زندانی فوت کردند، 70 زندانی نجات پیدا کردند، 61 نفر مجروح شدند و 10 نفر بستری شدند».

این روزنامه اصلاح‌طلب روایت خانواده‌های زندانیان را با عنوان «مردیم و زنده شدیم» مورد توجه قرار داده و به نقل از مازیار طاطایی، وکیل دادگستری نوشته: «هم خانواده افرادی که جان‌شان را از دست داده‌اند و هم افرادی که آسیب دیده‌اند می‌توانند موضوع را از مراجع قضایی پیگیری کنند. بند اراذل و اوباش در زندان اوین وجود ندارد. سازمان زندان‌ها در برخورد با زندانیان باید با رعایت احترام ، عزت و کرامت انسانی، برخورد کند. هیچ کدام از زندان‌های کشور از استانداردهای لازم برخوردار نیست».

هم میهن به نقل از یک منبع آگاه در اورژانس تهران نیز نوشته: «برای این آتش‌سوزی نزدیک به 23 کد نیروی اورژانس ارسال شد و در گزارش اولیه علت آتش‌سوزی انفجار عنوان شد».

هم میهن

وطن امروز/ اوین؛ خط خرابکاری سرویس‌ها

«وطن امروز» اتفاقات اوین را با عنوان «اوین؛ خط خرابکاری سرویس‌ها» تیتر یک کرده و نوشته: «کار دست بچه‌ها نیست! درگیری نمایشی و آتش زدن زندان اوین در روزی که تهران به فراخوان آشوبگران نه گفت نشان داد یک طراحی امنیتی خارجی در پشت صحنه حوادث اخیر وجود دارد».

در این گزارش آمده است: «جریان ضدانقلاب که این روزها به‌ خاطر عدم همراهی مردم، دچار استیصال شده، به تکرار سناریوی شکست خورده گروهک تروریست منافقین رو آورد. ساعات پایانی شنبه هفته جاری بود که رسانه‌ها از بروز حادثه‌ای در زندان اوین خبر دادند، هرچند ساعاتی قبل‌ از آن، برخی اکانت‌های توئیتری وابسته به جریان ضدانقلاب درباره احتمال وقوع اتفاقی در اوین اظهارنظر می‌کردند! ... در حالی که چند روزی می‌شود بساط آشوب و اغتشاش از سطح خیابان‌ها برچیده شده، جریان ضدانقلاب با کلید زدن پروژه آشوب در زندان اوین که با همراهی تعدادی از زندانیان این زندان انجام شد، نشان داد با تمام توان به دنبال ادامه پیدا کردن ناامنی و اغتشاش در کشور است. ... شورش و اغتشاش در زندان، الگوی قدیمی سازمان تروریست منافقین است که تابستان سال 67 عملی و البته با شکستی سخت و تاریخی همراه شد.»

وطن امروز

سازندگی/ شورش و آتش

«سازندگی» جلد امروز خود را به اتفاقات اخیر در اوین اختصاص داده و تیتر زده «شورش و آتش». این روزنامه اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه «چهار نفر در حادثه آتش‌سوزی زندان اوین جان باختند. 61 نفر مجروح شدند و حال چهار نفر وخیم است» نوشته: «انفجار، صدای شلیک گلوله و زبانه‌های آتش، صداها و تصاویری بودند که شنبه‌شب با انتشار ویدئوهایی از آتش‌سوزی زندان اوین در فضای مجازی مردم و خانواده زندانیانی که در اوین بازداشت بودند را نگران کرد. دود و آتش آنقدر زیاد بود که بیم آن می‌رفت تاریخ تکرار شود و حادثه پلاسکو و یا متروپل دیگری رخ دهد. با این حال ساعاتی پس از انتشار ویدئوها اعلام شد، آتش مهار شده است و این بار انتشار چند عکس به وسیله خبرگزاری ایرنا، از پلکانی فروریخته و چند میلگرد فلزی همه آنچه بود که پس از واقعه از آن همه آتش و دود برجای مانده بود، عکس‌هایی که نتوانست، عمق فاجعه‌ای که در اوین رخ داده را نشان دهد.»

سازندگی

جام جم/ سر هشت‌پا کجاست؟

«جام جم» در شماره امروز خود به عملکرد رسانه‌های ضد ایرانی و تبدی شدن آنها به ستاد اغتشاشات گفته و در یک اینفوگرافی به محورهای عملکرد رسانه‌هایی مثل ایران اینترنشنال، من و تو، بی‌بی‌سی، رادیو فردا، صدای آمریکا، دویچه‌وله، ایندیپندنت و اشپیگل اشاره کرده است. آنچه جام‌جم از آن حرف می‌زند؛ جنگ سیاسی و دیپلماسی، جنگ مجازی، جنگ اطلاعاتی، جنگ رسانه‌ای ، تجزیه طلبی و جنگ فرقه‌ای، شکاف‌های قومی و مذهبی و ... ، تحریم و جنگ اقتصادی و همچنین خبررسانی‌های جعلی است.

این روزنامه اصولگرا در یکی از تیترهای کناری خود به اتفاقات اوین پرداخته و با تیتر «ناگفته‌های آشوب اوین» نوشته «4 سارق در جریان درگیری و آتش‌سوزی زندان جان باختند». آنچه گزارش این روزنامه را از سایر رسانه‌ها متمایز می‌کند همین تاکید روی سارق بودن 4 کشته این ماجرا است گویی که جان آنها از سایرین اهمیت کمتری داشته است! 

جام جم

دنیای اقتصاد/ تهران- پکن با ابقای «شی»

«دنیای اقتصاد» روایت رسمی درباره اتفاقات زندان اوین را در گزارشی که عکس یک کرده، دیده است. این روزنامه اقتصادی در تیتر یک امروز خود نیز سه دوره‌ای شدن رئیس جمهور چین را تمدید «اقتصاد بازار سوسیالیستی» دانسته و نوشته: « روز گذشته در تقویم سیاسی چین و حزب کمونیست این کشور روزی تاریخی بود. تا پیش از این، روند انتقال قدرت در این کشور ساده بود و هر رهبری برای دو دوره انتخاب می‌شد؛ اما در این کنگره، شی جین‌پینگ این عرف سیاسی را درهم‌شکست و برای سومین‌بار به‌عنوان دبیر کل حزب انتخاب شد و چین را وارد دوره جدیدی از حکومت مردان قدرتمند کرد. شی جین‌پینگ در این کنگره تاکید کرد که «ما باید سیستم اقتصادی بازار سوسیالیستی را ارتقا دهیم. نقش تعیین‌کننده بازار در تخصیص منابع را کامل کنیم و دولت نقش بهتری بازی کند.» اصطلاح بازار سوسیالیستی در حدود سه دهه پیش جان گرفت. در چهاردهمین کنگره حزب، در سال۱۹۹۲، کادر رهبری از اصطلاح «اقتصاد بازار سوسیالیستی» رونمایی کرد تا جهت‌گیری مجدد سیاست اقتصادی را نشان دهد. اما سومین دوره «شی جین‌پینگ»، حزب کمونیست را به سمت آینده‌ای با رشد پایین و عدم اطمینان عمیق سوق می‌دهد. »

دنیای اقتصاد

صبح نو/ گزارش بهارستان

«صبح نو» جلد امروز خود را به گزارش کمیته حقیقت‌یاب درباره درگذشت مهسا امینی اختصاص داده است. گزارشی که طی آن بر عدم ضرب و جرح وی و اصلاح روند گشت ارشاد تاکید شده است. 

این روزنامه اصولگرا با عنوان «گزارش بهارستان» نوشته: «گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها خواستار پیگرد قضایی کسانی شده که «قبل از روشن شدن ماجرا...اظهارات عجولانه داشتند و احساسات مردم را جریحه‌دار کرده و زمینه سوء‌استفاده معاندین نظام واغتشاشگران را ایجاد کرده‌اند». این گزارش همچنین صراحتا تاکید کرده که در این اتفاق، هیچ‌گونه قصور و تقصیری متوجه اورژانس کشور یا بیمارستان کسری نیست اما «میزان و کیفیت اثربخشی اقدامات درمانی» در حدفاصل برزمین افتادن خانم امینی تا زمان حضور پرسنل اورژانس که 10 دقیقه به طول انجامیده است، قابل تامل است» ... کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در بخش دیگری از این گزارش ضمن اشاره به نقش بی‌بدیل فراجا در تامین امنیت کشور، از نحوه اطلاع‌رسانی نیروی انتظامی درباره این حادثه انتقاد کرده است».

صبح نو


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها