خبر به روایت «فردا»

بازتاب سخنان رهبری در روزنامه‌های امروز/ احتمال حذف از جام‌جهانی؟/ اتهام بدون سند

کد خبر: 1180889

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

بازتاب سخنان رهبری در روزنامه‌های امروز/ احتمال حذف از جام‌جهانی؟/ اتهام بدون سند

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ حذف از جام‌جهانی؟

«اعتماد» در یکی از گزارش‌های امروز خود تلاش رسانه‌های انگلیسی برای تحت فشار قرار دادن فیفا را مورد توجه قرار داده و با تیتر «حذف ایران از جام‌جهانی تهدید توخالی یا احتمال ممکن؟» نوشته: «آیا ایران ممکن است از جام جهانی کنار گذاشته شود؟ خیلی‌ها این را یک تهدید توخالی با بار سیاسی می‌دانند و برای اثبات این اظهارنظر به جملات جانی اینفانتینو رییس فیفا در فروردین اشاره می‌کنند. در آن مقطع برخی فشارها وجود داشت که به خاطر اتفاقات ورزشگاه امام رضا تیم ملی ایران از جام جهانی کنار گذاشته شود که اینفانتینو در پاسخ گفت: «لطفا شوخی را کنار بگذارید.» اما در سمت مقابل برخی می‌گویند چراکه نه؟ مگر ندیدید روسیه چطور حذف شد؟  در سال 1992 یوگسلاوی درگیر جنگ بالکان بود و درحالی که بازیکنان این تیم در سوئد محل برگزاری مسابقات اردو زده بودند، در فاصله ده روز تا شروع مسابقات یوگسلاوی از جام ملت‌های اروپا اخراج و دانمارک جایگزین آنها شد. جالب اینکه دانمارک در همان سال فاتح مسابقات لقب گرفت. در آن سال قطعنامه 757 سازمان ملل با موضوع بوسنی و هرزگوین باعث شد تمام نهادهای ورزشی یوگسلاوی را از تمامی مسابقات کنار بگذارند.»

اعتماد

جوان/ سهم سلبریتی‌ها

«جوان» با عنوان «آقای امریکا! لطفاً در بیزینس با سلبریتی‌ها لیبرال باش!» نوشته: «افشای خبرنگار بی بی‌سی از پرداخت ۴۰۰ هزار دلار به یک خواننده رپ برای حمایت از حمله نظامی به ایران، خبر فروش اکانت علی‌کریمی به مبلغ گزاف میلیون‌دلاری، فروش اکانت مهناز افشار به مؤسسه‌ای وابسته به سازمان سیا، افشای درآمدزایی گزاف مصی‌علی‌نژاد از ویدئو‌های خانواده زندانیان امنیتی در ایران و اعتراف خود او به دریافت دستمزد از وزارت خارجه امریکا و ده‌ها مورد دیگر از این نمونه‌ها نشان از جریان سازمان‌یافته معامله غرب آشوبگر با سلبریتی‌هاست، اما ظاهراً سهم کسانی که در ایران با هدایت آنان دیوارنویسی می‌کنند یا سطل زباله آتش می‌زنند یا رفتار هنجارشکنانه برنامه‌ریزی شده انجام می‌دهند، فقط خرده پول ریالی است! کیسه‌های دلار برای سلبریتی‌های برج‌عاج‌نشین در امریکا و انگلیس و آلمان، و رفتن به دل اغتشاشات و قربانی کشته‌سازی آشوبگران شدن، سهم نوجوانان فریب‌خورده. غرب حتی در بیزینس با آشوبگران هم رعایت اصول تجارت لیبرالیسم را نمی‌کند!»

جوان

شرق/ مذاکرات تا اطلاع ثانوی تعطیل

«شرق» در تیتر یک امروز خود به «بازخوانی پرونده برنامه جامع اقدام مشترک که این روزها خبر توقف و تعطیلی آن به گوش می‌رسد» پرداخته و نوشته: «شاید اقدام ایران برای اعمال تحریم علیه نهادها و مقامات غربی در حوزه تأثیرگذاری چندان جدی گرفته نشود و صرفا از سر واکنش متقابل، تهران چنین اعمال تحریم‌هایی را در دستور کار قرار داده باشد؛ اما سیاست چشم در برابر چشم در هر دو طرف، شرایطی را رقم خواهد زد که تبعاتش در کوتاه‌مدت و حتی میان‌مدت فضای سنگینی را بر مذاکرات تحمیل خواهد کرد. در این راستا می‌توان این احتمال را داد که نوعی پافشاری سیاسی و دیپلماتیک عملا بن‌بست فعلی را به مرز شکست کامل در احیای برجام برساند. در کل و تا به اینجای کار تأثیرات همین فضای تیره ناشی از گسست ایران و اروپا مؤید یک جمله است: «مذاکرات تا اطلاع ثانوی تعطیل!».

شرق

کیهان/ آبروی ایران

«کیهان» سخنان رهبر انقلاب در دیدار نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی را تیتر و عکس یک کرده و نوشته: «رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح چهارشنبه در دیدار صدها نفر از نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی، نخبگان دانشگاهی را در چهار دهه اخیر موجب آبروی ایران خواندند و افزودند: همه به‌ویژه مسئولان و مؤثرین در فضای کشور باید نخبگان علمی را جزو مهم‌ترین ثروت‌های کشور بدانند و از آنها حمایت کنند و نخبگان نیز ظرفیت‌ها و استعدادهای فردی خود را به سرمایه پیشرفت کشور تبدیل کنند.»

این روزنامه اصولگرا در تیتر دو خود نیز با عنوان «موساد، 6 افسر اطلاعاتی خود را به اتهام جاسوسی برای ایران کُشت» نوشته: «پس از ناکامی عملیات موساد برای خرابکاری در یک مرکز صنعتی در اصفهان که منجر به بازداشت تمام عوامل عملیاتی آن توسط وزارت اطلاعات ایران شد، رژیم صهیونیستی حداقل ۶ افسر برجسته مرتبط با میز ایران در موساد را کشته است.»

کیهان

آرمان ملی/ تب گرانی دارو

«آرمان ملی» در تیتر یک امروز خود به بررسی وضعیت بازار دارو و علل کمبود و گرانی آن پرداخته و نوشته : «مهدی رضایی، معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت از افزایش گرانی 40 درصدی 560 قلم دارو در سال قبل خبر داد و به گفته او سازمان‌های بیمه‌گر در ابتدای سال موظف شدند تنها 15 درصد افزایش قیمت دارو را تعهد کنند، متأسفانه برای پوشش افزایش قیمت بیش از 15 درصد امکانات اعتباری وجود نداشت اما با این حال این موارد از سوی وزارت بهداشت به دولت قبل نسبت داده شد و در نهایت هاشمی در این رابطه اظهار کرد: ما تاکید داریم که اخبار غیرواقعی افزایش 6 برابری قیمت دارو صحت ندارد و تکرار این موارد فقط می‌تواند اذهان عمومی را مشوش کند. این گفته‌ها در حالی بود که نمایندگان مجلس نیز به انتقاد از انفعال وزارت بهداشت در برابر گرانی دارو پرداختند.»

آرمان ملی

ایران/ برای ایران

«ایران» بخش عمده‌ای از صفحه یک امروز خود را به سخنان دیروز رهبری اختصاص داده و تیتر زده: «نخبگان، ثروت و آبروی ایران».

این روزنامه دولتی در تیتر یک امروز خود نیز «بیانیه بیش از ۴ هزار نفر از اهالی فرهنگ و هنر کشور در محکومیت اقدامات آشوبگرانه اخیر» را مورد توجه قرار داده و با عنوان «برای ایران هستیم و می‌مانیم» نوشته: «در این بیانیه، هنرمندان پاسخ خود را با شعر «ای ایران ای مرز پرگهر» به گرگ‌های گرسنه که طمع دریدن وطن را دارند؛ دادند. در انتهای این پیام آمده است: «شرف ایرانی همواره به استقلال و آزادگی او از دشمنان این مرز و بوم متکی بوده است و هنرمند با شرف هم هنرمندی است که پای استقلال و آزادی میهنش بایستد و چشمه هنرش را برای این مرز و بوم جاری کند.برای ایران هستیم و می‌مانیم.»   اسامی این هنرمندان در سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است.»

ایران

هم میهن/ ردپای اقتصاد در اعتراضات

«هم‌میهن» به بررسی آماری و تحلیلی سهم متغیرهای اقتصادی در ناآرامی‌های اخیر پرداخته و تیتر زده: «ردپای اقتصاد در اعتراضات». این روزنامه اصلاح‌طلب به نقل از وحید شقاقی شهری کارشناس اقتصادی نوشته: «هیچ اقتصاددانی نمی‌تواند بگوید که شکاف طبقاتی یا بیکاری چه میزان در این اعتراضات تاثیر گذشته است. ما فقط در کلیت می‌توانیم یک تحلیل کلی و نظری ارائه دهیم. اگر مقامات کشور و دولت علاقه‌مند باشند می‌توان این موارد را کمی کرد. یعنی با مطالعاتی مثل سنجش افکار یا مطالعات میدانی می‌توان این‌ها را تبدیل به اعداد و آمار هم کرد تا مشخص شود که مثلا شکاف طبقاتی یا ادراک فساد چقدر سهم داشته است».

کامل دلپسند، جامعه شناس نیز به این روزنامه گفته: «به طور کلی تغییرات اجتماعی یک فرایند انباشتی است. ممکن است حامل‌ها و کارگزاران آن تغییر کنند. ولی مگر می‌شود تبدیل شدن جامعه ایرانی و مطالبات انباشته شده 100 سال اخیر استقلال اجتماعی و فرهنگی نظام جامعه ایرانی قبل از آن را ندید؟ ولی کارگزاران و حامل‌ها این حرکت‌ اجتماعی جدید از نسل جدید و دختران هستند».

هم میهن

وطن امروز/ اتهام بدون سند

«وطن امروز» سخنان رهبری را عکس یک کرده و با تیتر «دانشگاه مانع سلطه دشمن» نوشته: «رهبر انقلاب در دیدار جمعی از نخبگان با اشاره به تلاش قدرت‌ها برای استفاده از علم در جهت عقب نگه داشتن ملت‌ها نخبگان دانشگاهی را در 4 دهه اخیر موجب آبروی ایران خواندند».

این روزنامه اصولگرا در یکی از گزارش‌های امروز خود نیز با اشاره به اینکه «اروپا به بهانه جنگ اوکراین دنبال تحریم پهپادی ایران است» نوشته: «پس از آنکه برخی منابع خبر دادند سه‌شنبه‌شب نشست غیرعلنی شورای امنیت درباره بررسی ادعاها نسبت به پهپادهای ساخت ایران در اوکراین برگزار شده است، منابع خبری از آماده شدن بسته تحریمی اتحادیه اروپایی در همین باره خبر دادند.  بر این اساس، کشورهای اتحادیه اروپایی بر سر موضوع ادعایی ارائه تسلیحات ایران به روسیه، موقتا درباره اعمال تحریم ضد ۸ فرد و نهاد ایرانی به توافق رسیدند. در همین حال، روزنامه انگلیسی «گاردین» در گزارشی درباره جزئیات بسته تحریمی جدید اتحادیه اروپایی، مدعی شد بروکسل قصد دارد تحریم‌هایی را علیه 3 فرمانده ارشد نظامی ایران و شرکت تولیدکننده پهپادهای ایرانی که ادعا می‌شود در حملات روسیه در اوکراین مورد استفاده قرار می‌گیرد، اعمال کند.»

وطن امروز

سازندگی/ تصمیم الناز

«سازندگی» جلد امروز خود را به الناز رکابی که این روزها به خاطر سنگ نوردی بدون حجاب تمام در مرکز توجه قرار گرفته، اختصاص داده و با تیتر «تصمیم الناز» نوشته: «الناز رکابی صخره نورد ایرانی در مقابل چشم‌های حیرت‌زده خارجی‌ها به کشور برگشت، پاداش اعتماد او چیست؟»

فرزنانه ترکان، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران نیز در سرمقاله امروز سازندگی با عنوان «لیوان سر پر» نوشته: «مردمی که در اعتراضات بودند نه خواهان براندازی بودند و نه خواهان براندازی هستند اما جای تعجب است که هیچ کسی نمی‌خواهد خواسته‌های این‌ها را به درستی بشوند؛ نظام‌های صنفی به صورت کامل روی مردم عادی بسته شده است. در همین موضوع اخیر بارها هزاران پزشک درخواست ورود نظام پزشکی به مساله بررسی علت مرگ خانم امینی را دادند و بارها نامه‌هایی با بیش از هزاران امضا ارسال شد اما جوابی گرفته نشد. در این شرایط احزاب هم که مدت‌هاست از دسترس خارج شده‌اند تا مبادا حرفی به جز شبیه‌سازی عمومی را بزنند.»

سازندگی

جام‌جم/ حمایت از نخبگان و تذکر به مسئولان

«جام‌جم» مقام معظم رهبری را عکس یک و سخنان دیروز ایشان در دیدار جمعی از استعدادهای برتر علمی را با عنوان «حمایت از نخبگان و تذکر به مسئولان» پوشش داده است.

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری به موضوع افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان از منبع درآمدهای نفتی دولت پرداخته و با تیتر « حقوق‌ها، نفتی می‌شود» نوشته: «مرداد امسال که پس از پنج‌ماه درخواست شاغلان دستگاه‌های اجرایی برای جبران افزایش ۱۰درصدی حقوق‌ها در بودجه سال ۱۴۰۱ موضوع افزایش حقوق کارکنان دولت به صورت رسمی مطرح شد، خیلی‌ها تصور نمی‌کردند که دولت بخواهد مجدد منابع لازم را برای این کار مهیا کند به‌ویژه این‌که بازنشستگان دستگاه‌های اجرایی و بازنشستگان نیروهای مسلح هم که مانند کارکنان دولت هم به ۱۰درصد افزایش حقوق معترض بودند، می‌خواستند که مشمول افزایش حقوق شوند.»

جام جم

دنیای اقتصاد/موج احتیاط در دارایی امن

«دنیای‌اقتصاد» در تیتر یک امروز خود از تغییر فاز معامله‌گران در بازارهای کم ریسک گزارش می‌دهد و با عنوان «موج احتیاط در دارایی امن» نوشته: «سرمایه‌گذاران، این روزها حتی در خرید دارایی‌های امن با احتیاط رفتار می‌کنند. گواهی سپرده، صندوق‌های کالایی یا صندوق‌های با درآمد ثابت مدت‌ها به‌عنوان دارایی‌های امن مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار داشت و در شرایطی که هرگاه تنش قیمتی به بازار سرمایه یا سایر بازارها وارد می‌شد، دارایی‌های امن به‌‌عنوان محملی برای پوشش ریسک نوسان قیمتی ایفای نقش می‌کرد. پس از کاهش بهای سهام توجه به این بازارها افزایش یافت و هم‌اکنون که شاهد عدم جذابیت قیمتی در بازارهای پرریسک هستیم، انتظار بر این است که دارایی‌های امن با سود ثابت یا سود انتظاری متعادل، با جذابیت بیشتری همراه شود؛ ولی هم‌اکنون این انتظار محقق نمی‌شود. رفتار معامله‌گران در بازار دارایی‌های امن مخصوصا گواهی سپرده سکه طلا حکایت از احتیاط معامله‌گران دارد؛ آن هم در شرایطی که این بازارها در کنار صندوق‌ها اغلب یک سود انتظاری نسبی را به تبع شرایط اقتصادی کشور برای سرمایه‌گذاران تدارک می‌بینند. این مطلب خود ویژگی‌های رفتاری خاصی را حکایت می‌کند که شاید ادامه عملکرد سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه باشد.»

دنیای اقتصاد

 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها