خبر به روایت «فردا»

بحران در انگلیس/ سرکوب در فرانسه/ سندسازی علیه ایران

کد خبر: 1181139

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

بحران در انگلیس/ سرکوب در فرانسه/ سندسازی علیه ایران

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ اعتراض « تابو» نیست

«اعتماد» گفت‌وگویی دارد با محسن هاشمی‌رفسنجانی و ضمن اشاره به اصول 27 و 57 قانون اساسی برای اعتراض و همه‌پرسی زمینه‌های تحقق این اصول را بررسی می‌کند. هاشمی در این مصاحبه که تیتر یک هم شده است، می‌گوید: «هر گفت‌وگویی آدابی دارد که باید رعایت شود. نخست اینکه شهروندان باید اعتماد متقابلی به حاکمان داشته باشند که پس از بیان اعتراض شان، برخوردی با آنها صورت نگیرد. اینکه یک گروه، حزب و جماعتی گفت‌وگو کند، تجمعی برگزار کند، قطعنامه یا بیانیه ای بخواند و...پس از پایان تجمع و اعتراض با آنها برخورد شود، فایده ای نخواهد داشت. باید اعتماد متقابل بین گروه های سیاسی و تشکل ها و تصمیم سازان شکل بگیرد. در وهله بعدی باید گفت‌وگوها را به گونه ای سازماندهی کرد که بر اشتراکات تاکید شود. در مراحل بعدی است که موارد اختلافی میان طرف های مختلف طرح می شوند. قانون اساسی ما بسیار جامع است و هم بحث اعتراض و هم بحث همه پرسی در آن طرح شده است. در واقع گام نخست، گفت‌وگوست؛ در مرحله بعد تجمعات اعتراضی و در مراحل بعدی در صورت عدم اقناع می توان سراغ همه پرسی رفت.»

اعتماد

جوان/ جایگزین برجام

«جوان» عکس یک امروز خود را به اعتراضات معیشتی در فرانسه و نحوه مواجهه پلیس با معترضان اختصاص داد و تیتر زده: «کتک خوردن فرانسوی‌ها در اعتراض معیشتی». همچنین نوشته که «پلیس فرانسه با سرکوب اعتراضات معیشتی مردم در حمله به چند دبیرستان با گاز اشک‌آور، حداقل 14 دانش‌آموز را دستگیر کرد».

این روزنامه اصوگرا در بخش دیگری از شماره امروز خود به گفت‌وگو با روح‌الله قادری ، دانشیار روابط بین‌الملل دانشگاه امام صادق پرداخته است. وی در این مصاحبه که با تیتر «بازدارندگی اتمی را باید جای برجام بنشانیم» منتشر شده، می‌گوید: «توصیه اصلی من همان‌گونه که بار‌ها و بار‌ها اعلام کرده‌ام، اولاً پایان دادن به مذاکرات بی‌خود و بی‌فایده هسته‌ای با طرف غربی و دستیابی هر چه سریع‌تر به بازدارندگی اتمی است و ثانیاً تلاش و مجاهدت شبانه‌روزی مسئولان برای تقویت کارآمدی و افزایش سطح رضایتمندی مرم صبور و شکور ایران است.  ... بازدارندگی اتمی، شرط لازم و ضروری تأمین امنیت ملی در نظام سلطه آنارشیک کنونی و ضامن ثبات ملی است و رضایتمندی عمومی شرط کافی و ذاتی آن.»

جوان

شرق/ معرکه انرژی

«شرق» کمتر از هر روز سیاسی است و بیشتر به موضوعات اقتصادی و اجتماعی پرداخته است. مثلا در تیتر یک امروز خود با اشاره به اینکه «کمیسیون انرژی مجلس نسبت به ناترازی تولید گاز و برق هشدار داد» تیتر زده «معرکه انرژی» و نوشته: «ایران مالک دومین ذخایر گاز جهان است، اما فقر سرمایه‌گذاری در میادین گازی ایران موجب شده استخراج و تولید گاز از مصرف عقب بیفتد و حالا نه‌تنها نگرانی‌ها برای کمبود گاز در زمستان پیش‌رو جدی شده، بلکه سوخت حدود ۹۵ درصد برق کشور نیز از نیروگاه‌های گازسوز بوده و کسری برق هم به این نگرانی اضافه شده است؛ به‌ویژه اینکه در پاییز امسال، کاهش شدید بارندگی و ذخایر آب پشت سدها هم گزارش شده ... ناترازی گاز در ایران تاکنون با جیره‌بندی گاز و برق صنایع ایران در تابستان‌ها و زمستان‌ها و به دنبال آن کاهش تولید و افزایش قیمت انواع کالا نمود داشته است و البته آلودگی شدید هوا به دلیل استفاده از سوخت‌های جایگزین مانند مازوت. بااین‌حال، فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی مجلس، تأکید می‌کند ناترازی در حوزه انرژی می‌تواند به یک بحران تبدیل شود.»

شرق

کیهان/ سقوط دولت

«کیهان» در تیتر و عکس یک امروز به اصلاح‌طلبان و روزنامه‌هایشان کنایه می‌زند. این روزنامه اصولگرا در تیتر یک امروز خود با عنوان «آشوب‌ها جواب داد، دولت سقوط کرد اما در انگلیس» نوشته: «پس از چند هفته تلاش بی‌وقفه رسانه‌های انگلیسی یا مستقر در انگلیس برای براندازی در ایران و صرف هزینه‌های سنگین برای این توهم خبر رسیده‌، نخست‌وزیر این کشور سقوط کرد.»

کیهان در گزارشی که عکس یک کرده نیز با انتشار تصاویر صفحات اول روزنامه‌های اصلاح‌طلب در حمایت از لیز تراس، تیتر زده: «بانوی آهنین مدعیان اصلاحات چند هفته بیشتر دوام نیاورد». در این گزارش آمده است: «مدعیان اصلاح‌طلبی در نقش پادوهای شناخته‌شده مثلث آمریکا و اسرائیل و انگلیس و انگلوفیل‌های دوران بحران‌زدگی و درماندگی «بریتانیای صغیر» در حالی روز 15 شهریورماه در رسانه‌های زنجیره‌ای به استقبال لیز تراس نخست‌وزیر انگلیس رفتند که او پس از گذشت تنها شش هفته استعفا کرد. ... سواری دادن مدعیان اصلاحات به انگلیس در حالی است که آنها با رسانه‌های معاند از جمله بی‌بی‌سی رسانه رسمی MI6 انگلیس در سوژه‌ها و گزارش‌ها هم‌پوشانی دارند و به سیاه‌نمایی، روایت‌‌سازی و مأیوس‌‌سازی مردم ایران مشغول هستند.»

کیهان

آرمان ملی/ اروپا به مذاکره پشت کرد

«آرمان ملی» در تیتر یک امروز خود یک بار دیگر به مذاکراه و وضعیت فعلی آن پرداخته است. این روزنامه اصلاح‌طلب مواضع اخیر طرف غربی را بررسی کرده و با عنوان «اروپا به مذاکره پشت کرد» نوشته: «مقامات اوکراینی، اروپایی و آمریکایی در هفته گذشته سر و صدای زیادی را در خصوص آنچه ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه می‌خوانند، به پا کرده‌اند. ... با جوسازی‌های رسانه‌ای اوکراین، شورای اروپا از اعمال تحریم علیه سه شخص و یک نهاد به اتهام «ارسال پهپاد به روسیه برای شرکت در جنگ علیه اوکراین» خبر داد.  ... همچنین دولت انگلیس در ادامه فضاسازهای غرب علیه ایران، تحریم‌های جدیدی را به اتهام ارسال پهپادهای ساخت ایران به روسیه وضع کرد. ... با اعمال این تحریم‌ها واکنش‌های متعددی از سوی دیپلمات‌های جهان به این اقدام اتحادیه اروپا صورت گرفت. ... نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک طی نامه‌ای، پیشنهاد اوکراین مبنی بر بازرسی از قطعات پهپادهای سقوط کرده و مرتبط ساختن آن با اجرای قطعنامه 2231 در مورد توافق هسته‌ای ایران را فاقد هرگونه پایه حقوقی در چارچوب قطعنامه مذکور دانست.»

آرمان ملی

ایران/ سندسازی ناکام

«ایران» از ارزیابی تهران و مسکو نسبت به فضاسازی پهپادی امریکا علیه ایران در نشست غیرعلنی شورای امنیت گزارش داده و نوشته: «چند ماه از ادعای بدون سند امریکا در فروش پهپاد ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین می‌گذرد. ... گرچه کشورهایی که سعی در پیش بردن این سناریوی ضدایرانی دارند از رأی‌آوری قطعنامه علیه کشورمان به دلیل عدم همراهی سایر کشورها ناامید هستند، اما تلاش دارند تا با استنادی مخدوش به قطعنامه 2231 برای ادعای خود جامه‌ای حقوقی درست کنند؛ اتفاقی که البته فاحش بودن سیاسی‌کاری در آن محل انتقادات جدی شده است. ... روسیه اما اتهامات غرب به ایران را «بی‌اساس» و «بهانه‌هایی ساختگی» برای فشار آوردن به ایران و روسیه معرفی کرد. ... امیرعبداللهیان نیز در گفت‌وگوی روز پنجشنبه خود با نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: ما با روسیه همکاری دفاعی داریم، اما سیاست ما در قبال جنگ اوکراین، احترام به تمامیت ارضی این کشور، عدم ارسال سلاح به طرفین درگیر، توقف جنگ و پایان دادن به آوارگی مردم است.»

ایران

هم‌میهن/ هجمه به یک پیش‌نویس

«هم میهن» در شماره امروز خود حسابی به مجلس تاخته، آن هم خیل عجولانه. بهانه این روزنامه اصلاح‌طلب برای خط و نشان کشیدن برای مجلس یازدهم پیش‌نویس قانون فعالیت تشکل‌ها است. هم میهن بدون اینکه منتظر بماند و تغییرات و چکش‌کاری‌های این طرح را ببیند، همچنین بدون اینکه منتظر مشخص شدن نظر اکثریت نمایندگان نسبت به آن بماند و ... آن را نقطه‌ای سیاه بر پیشانی مجلس خوانده است! 

هم میهن به نقل از حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاری نوشته: «اگر پیش نویس به همین شکل تصویب شود، نقطه سیاسی بر پیشانی مجلس یازدهم خواهد بود».

علیرضا شریفی یزدی، جامعه شناس نیز در این باره گفته: «به نظر می‌رسد کسانی که پیش نویس قانون فعالیت تشکل‌ها را مطرح کرده‌اند. به اتاق فکر قوی نیاز دارند و اگر تا کنون چنین بود و موضوع بررسی می‌شد، در نتیجه، این نگاه صرفا امنیتی به سازمان‌ها و تشکل‌ها از میان می‌رفت. اولین اقدام تشکل‌های مردم نهاد این است که از انباشت مطالباتی که منجر به اعتراضات گسترده می‌شود، جلوگیری می‌کند».

هم میهن

وطن امروز/ جزیره بی‌ثبات

«وطن امروز» عکسی از لیز تراس که پشت به تریبون است و در حال رفتن را پیدا کرده و با عنوان «جزیره بی‌ثبات» از تداوم بحران در انگلیس نوشته است.

این روزنامه اصولگرا در گزارش امروز خود آورده است: «استعفای تراس بار دیگر رقابتی را میان کاندیداهای مطرح جهت به دست آوردن ریاست حزب‌ محافظه‌کار و در نتیجه نخست‌وزیری انگلیس به جریان خواهد انداخت. ... قرار است انتخاب ریاست حزب در فرآیندی سریع تا 10 روز دیگر انجام شود ...  «ریشی سوناک» 42 ساله که در رقابت انتخاباتی قبلی رقیب لیز تراس بود و از وی شکست خورد، این بار اصلی‌ترین شانس برای نخست‌وزیری به شمار می‌رود، هر چند رسیدن به اجماع میان محافظه‌کاران امر دشواری به نظر می‌رسد و حزب کارگر هم بار دیگر خواستار برگزاری انتخابات سراسری شده است.  بوریس جانسون که تراس جانشینش شده بود، یکی دیگر از نامزدهایی است که گفته می‌شود در حال سنجیدن شرایط برای ورود به گود این رقابت است.»

وطن امروز

سازندگی/ بانوی ناکام

«سازندگی» جلد امروز خود را به لیز تراس اختصاص داده و او را «بانوی ناکام» می‌خواند. این روزنامه اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه «لیز تراس  روز پس از نخست وزیری بریتانیا به علت اتخاذ سیاست‌های اشتباه تحت فشار حزب محافظه‌کار استعفا کرد» نوشته: «از ریشی سوناک ، پینی موردانت و حتی بوریس جانسون به عنوان نامزدهای احتمالی جایگزینی تراس نام می‌برند. نمایندگان حزب محافظه‌کار به سیاست‌های اقتصادی تراس اعتراض کرده بودند. استعفای او پس از برداشتن مجموعه‌ای از گام‌های اشتباه رقم خورد، به ویژه اجرای یک برنامه اقتصادی که منجر به سقوط ارزش پوند بریتانیا و آشفتگی دولتش شد و تنها انتقاد مخالفان دولت بلکه هم حزبی‌هایش را در پی داشت و منجر به استعفای دو تن از اعضای ارشد کابینه‌اش نیز شد.»

سازندگی

جام‌جم/ بومرنگ اغتشاشات در اروپا

«جام جم» با طرح این سوال که «اعتراضات مردم در کشورهای غربی چگونه سرکوب می‌شود؟» نوشته: « بهتر از این امکان نداشت استانداردهای دوگانه اروپا در ژست حقوق بشری عیان شود؛ حالا جمعه‌های تهران نیست که شلوغ شده این بار شنبه‌های پاریس است اما وزیر خارجه فرانسه گفته آنها آشوبگرند! آیا گزاره‌ای مضحک‌تر از این هم وجود دارد؟ اروپایی که ادعا داشت هرکس در ایران به خیابان آمده لزوما معترض است و پلیس حق دخالت ندارد و حتی به خاطر این روایت اشتباه، ایران را تحریم کردند حالا درباره کشورهای اروپایی کلیشه برعکس شده است؟»

این روزنامه اصولگرا نوشته: «وضعیت فعلی اعتراضات را در اروپا لای زر ورق روایت می‌کنند و اصطلاحا مشکلات اروپا را فعلا زیر فرش پنهان می‌کنند تا اعتراضات را در این کشورها به نوعی سرکوب کنند. ... مردم کشورهای غربی حالا در اولیه‌ترین موضوعات معترض هستند و کاری به سیاست و ظلم ندارند چون گرسنگی، سرما و آوارگی بیشتر مردم اوکراین در راه است و اروپا حالا قلب بحران‌ها بوده و در تامین ضرورت‌های اساسی زندگی دچار مشکل شده است.»

جام جم

دنیای اقتصاد/ ویترین خالی بازار آنلاین

«دنیای اقتصاد» با اشاره به انتشار داده‌های پلتفرم‌های تبلیغات دیجیتال از رکود کسب‌وکارهای مجازی و تاکید بر اینکه «حدود ۱۰‌میلیون نفر از کاربران ایرانی به کمک شبکه‌‌‌های اجتماعی ارتزاق می‌کنند» نوشته: «بیش‌ از یک ماه است که از محدودیت‌های اینترنتی می‌گذرد و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی ضربه بزرگی بر بدنه‌ اقتصاد دیجیتال زده است. دامنه این آسیب‌ها و ضررهای مالی به بازار تبلیغات آنلاین هم گسترش پیدا کرده است. آسیب ناشی از اختلال و محدودیت‌های اینترنتی بر بازار تبلیغات آنلاین به اندازه کاهش ۵۳درصدی کمپین‌های تبلیغاتی و ۳۱درصدی تعداد تبلیغ‌دهندگان بوده است. آمارها نشان می‌دهند انتشار رپورتاژ آگهی در وب‌سایت‌های خبری هم کاهش ۴۹درصدی داشته و عدم تمایل کسب‌وکارها باعث شده است درآمد وب‌سایت‌ها از این طریق تا بیش از ۵۵درصد کاهش پیدا کند. ویترین بازار آنلاین- تبلیغات دیجیتال- خالی شده اما این پلتفرم‌ها سال گذشته ۱۰درصد از کل هزینه تبلیغات کشور را در اختیار داشتند. ۳۰هزار کسب‌وکار در اینستاگرام فعالیت دارند و ارزش فروش در این شبکه‌ اجتماعی محبوب، سالانه حدود ۴۱هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. جالب آنجاست که بیش از ۷۰درصد محصولات فروخته‌شده در فروشگاه‌های اینستاگرامی کالاهای تولید داخل بوده‌اند.»

دنیای اقتصاد

صبح نو/ آنفلوانزای انگلیسی

«صبح نو» مثل خیلی از روزنامه‌های امروز عکس یک خود را به لیز تراس نخست وزیر مستعفی انگلیس اختصاص داده است. این روزنامه اصولگرا با عنوان «آنفلوانزای انگلیسی» از شدت یافتن بحران سیاسی و اقتصادی لندن گفته و به بررسی چرایی استعفای تراس پرداخته است. صبح نو به نقل از سیدجلال ساداتیان تحلیلگر مسائل بین‌المللی نوشته: «وقتی جانسون به دلایل اقتصادی و جنگ اوکراین و پیامدهای برگزیت نتوانست کشورش را اداره کند، نگاه‌ها به سمت تراس و تشکیل کابینه از سوی او جلب شد. زمانی هم که اعتراضات درون حزبی برای چرایی انتخاب خانم تراس بلند شد که همه اعضای حزب باید رای دهند، زمینه استعفای تراس هم رقم خورد. از سویی دیگر هم نباید فوت ملکه الیزابت را فراموش کرد که بی تاثیر در این تحولات نیست چرا که خیلی از نهادهای پشت پرده بریتانیا هنوز با آقای چارلز ملکه جدید بیعت نکردند و چارلز به مانند پدرش از پشتوانه لازم برخوردار نیست.این موضوعات دست به دست هم داد تا خانم تراس به عنوان یک نخست وزیر خام و بی تجربه دیده و در کوتاه مدت از قدرت کنار گذاشته شود.»

صبح نو


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها