خبر به روایت «فردا»

رویکرد متناقض آمریکا/ خط فقر / سکوت سه رئیس جمهور

کد خبر: 1181354

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

رویکرد متناقض آمریکا/ خط فقر / سکوت سه رئیس جمهور

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ عزم مبارزه با فساد؟

«اعتماد» گفت‌وگویی با یاشار سلطانی چهره جنجالی و مدعی مبارزه با فساد دارد که با تیتر «در مبارزه با فساد عزمی نمی‌بینم» تیتر یک شده است. او می‌گوید: «بخشی از حامیان تحریم الان خودشان مسوول رفع تحریم شده‌اند که این تناقض است. تناقض سرتاپای سیستم در بخش‌های مختلف وجود دارد. این هم یکی از همان بخش‌هاست. کسانی که اعتقادی به آن تحریم، ساختار و گفت‌وگوها نداشتند الان مدافع این تحریم شده‌اند. من البته امیدوارم اشتباه کرده باشم، اما در ساختار فعلی دولت امید به اصلاح و رفع تحریم را نمی‌بینم زیرا بخشی از شبکه دورزننده تحریم و بخشی از افرادی که سالیان سال به بهانه رفع تحریم شبکه ایجاد کردند، درآمدهای وحشتناک و خیلی زیادی داشتند، این شبکه الان بخشی از دولت شده‌ و قطعا ساختارش قدرتمندتر می‌شود. شما فکر کنید شبکه‌ای که در طول سال چند میلیارد دلار درآمد دارد در قِبل رفع تحریم آیا حاضر است این منافع را کنار بگذارد و رفع تحریم صورت بگیرد و خودش در ساختار بیاید و خیلی راحت رایگان نفت بفروشد، نفت را به قیمت واقعی خودش بفروشد؟ »

اعتماد

جوان/ پیام آمریکا

«جوان» امیرعبداللهیان را به خاطر روایت اخیرش از درخواست آمریکایی‌ها برای مذاکره، عکس یک کرده و با تیتر «کاخ سفید روی اسب بازنده «آشوب» شرط نبست!» نوشته: « محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور نیز چند روز قبل به طعنه گفته بود که امریکا سی‌وچند بار تقاضای ملاقات مستقیم با ایران ارائه کرده، امیرعبداللهیان دیروز با لحن صریح‌تری در این باره صحبت کرد. وزیر خارجه در پاسخ به سؤال فارس درباره اظهارات مقامات امریکایی که گفته‌اند مذاکرات رفع تحریم‌ها از دستورکار خارج شده، از تداوم پیغام و پسغام‌های مقام‌های امریکایی با ایران درباره مذاکرات احیای برجام صحبت کرد و گفت: «امریکایی‌ها گفتار و رفتارشان متناقض است. سه روز پیش پیامی از طرف امریکایی‌ها دریافت کردیم؛ گفتیم موارد اتهامی آژانس حل و فصل شود.» وزیر خارجه ایران هرچند در صحبت‌های دیروز هم تأیید کرده که «امریکایی‌ها تلاش می‌کنند در مسائل روز‌های گذشته در ایران بدمند»، ولی تأکید می‌کند که برخلاف روایت رایج این روز‌ها بین مقام‌های امریکایی، «ارزیابی ما (ایران) از پیام طرف امریکایی این است که نه تنها [مذاکرات]اولویت آنهاست بلکه شتاب هم دارند.»‌

جوان

کیهان/ التماس آمریکا

«کیهان» سخنان دیروز امیرعبداللهیان را تیتر یک کرده و با عنوان «التماس آمریکا برای مذاکره بعد از ناکامی در آشوب‌ها» نوشته: «آمریکایی‌ها پس ‌از آنکه دیدند از دمیدن در آتش اغتشاشات و توسل به عملیات روانی و تبلیغی و اعمال تحریم‌های متعدد و سریالی علیه تهران، آبی گرم نشده و نمی‌توانند از جمهوری اسلامی ایران امتیازی بگیرند با ژست دیپلماسی به التماس برای مذاکره روی آورده‌اند.»

در این گزارش آمده است: «هنوز چند روزی از ادعاهای جدید آمریکایی‌ها مبنی بر اینکه «برجام در دستورکار ما نیست»، نگذشته که وزیر خارجه کشورمان دیروز شنبه از شتاب واشنگتن برای توافق با ایران خبر داد. رویکرد متناقض آمریکایی‌ها به حدی آشکار و علنی شده که اظهارات آنان در قبال مذاکرات هسته‌ای را بیش ‌از پیش، پیش‌پاافتاده و غیرقابل اطمینان ساخته است. مقامات آمریکایی تا چند روز پیش به بهانه‌های حقوق بشری و حمایت از اغتشاشگران و همچنین به بهانه ادعاهای جعلی پهپادی علیه ایران صریحاً اعلام کردند مذاکرات احیای برجام در دستورکار آنها نیست و واشنگتن به توافق فکر نمی‌کند ولی حالا پیغام می‌دهند که حاضرند هرچه زودتر به نقطه توافق برسند!»

کیهان

آرمان ملی/ خط فقر 18 میلیونی و درآمدهای 6 میلیونی

«آرمان ملی» در تیتر یک امروز خود به بررسی راهکارهای برون رفت مردم از دایره خط فقر پرداخته و با تیتر «خط فقر 18 میلیونی و درآمدهای 6 میلیونی» نوشته: « عدم تناسب بین درآمدها و افزایش قیمت‌ها به قدری است که به گفته کارشناسان خط فقر به مرز 18 میلیون تومان رسیده است، هرچند شاخص‌های تاثیرگذار در اعلام نرخ تورم در شهرها و مراکز استان با توجه به دلایلی چون مسائل اجتماعی و فرهنگی متفاوت است اما افزایش قیمت اقلام اساسی و غیراساسی در کشور به هیچ وجه تناسبی با افزایش میزان حقوق و درآمدهای مردم ندارد و در این بین افراد بیشتری از دایره سطح درآمد متوسط خارج شده و به گروه آسیب‌پذیر می‌پیوندند. به گفته نمایندگان مجلس این وضعیت باعث نارضایتی مردم شده است و تحمل آن را حتی برای نمایندگان مجلس سخت کرده است. به نظر این گروه افزایش حقوق‌های ناچیز 900 هزار و یا 2 میلیون تومانی دردی از مشکلات گرانی‌ها را حل نمی‌کند و در صورتی که راهکاری اساسی اندیشیده نشود تبعات منفی به دیگر حوزه‌های اجتماعی و خانوادگی کشانده خواهد شد.»

آرمان ملی

ایران/ امریکا روی دور تناقض

«ایران» با استناد به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه درباره رویکرد آمریکایی‌ها نسبت به ادامه مذاکرات، تیتر زده «امریکا روی دور تناقض» و نوشته: «وزیر امور خارجه کشورمان از پیام چند روز گذشته امریکایی‌ها پیرامون مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین خبر داده است. پیامی که درست در بحبوحه‌ای ارسال شده که دولتمردان امریکایی مدعی شده‌اند نگاه خود را از روی مذاکرات برداشته و بر حمایت از اغتشاشات داخلی در ایران دوخته‌اند.  ... در حالی که وزیر امور خارجه از پیام‌های خصوصی واشنگتن به ایران برای دستیابی به توافق رفع تحریم‌ها و تزویر آنها خبر داد که «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه امریکا همچنان بر حمایت آشکار کشورش از اغتشاشات ایران تأکید کرده و در عین حال مدعی شده که «توافق قریب‌‌الوقوع نیست چون ایرانی‌ها کماکان خواسته‌های فرعی مطرح می‌کنند.» «بلینکن» در حالی در مواضع اعلامی خود نشان می‌‌دهد واشنگتن عجله‌ای برای توافق ندارد که پیام‌های شتاب‌زده این کشور به موازات مداخله در تحولات اخیر ایران باز هم از یک سیاست تاریخ مصرف گذشته برای کسب امتیازات بیشتر در زمین مذاکرات حکایت می‌‌کند.»

ایران

هم میهن/ جای خالی سه رئیس جمهور

«هم میهن» در شماره امروز خود به بررسی دلایل سکوت و حاشیه نشینی خاتمی، احمدی‌نژاد و روحانی در حوادث اخیر پرداخته و به قلم جواد روح ، سردبیر این روزنامه نوشته است: «باید ریشه سکوت و انفعال نیروهای میانه و اصلاح‌طلبان را در سطحی کلان‌تر از موضوعاتی چون عافیت‌طلبی و یا هزینه کنش سیاسی دید. از ن منظر، اصولا گفتمان و راهبرد اصلاحی نمی‌تواند وارد روندها و مسیرهایی شود که اولا ثبات سیاسی و اجتماعی را به چالش می‌کشاند و ثانیا (و مهم‌تر) فاقد برنامه، چشم‌انداز و رویکرد اثباتی سیاسی است. آنچه اپوزیسیون به عنوان راهبرد سیاسی مطرح می‌کنند و اصلاح‌طلبان و اکثریت جامعه را نیز به همراهی با آن می‌خوانند. اصولا فاقد ویژگی‌ها و الزامات یک راهبرد سیاسی است.»

رحیم بوالحسنی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران نیز در این رابطه گفته: «آقای خاتمی اگر قرار بود در این ماجرا حرف بزند باید جزئی از جریان می‌شد. اما ایشان نمی‌خواهد جزئی از این جریان باشد. درباره آقای احمدی‌نژاد می‌توانم بگویم که او عنصر پیچیده‌ای است که این جنبش هم جنبش احمدی‌نژاد نبود.»

هم میهن

وطن امروز/ تیر در چشم وطن‌فروش‌ها

«وطن امروز» جلسه دیروز فیفا را عکس یک کرده و مطرح نشدن موضوعی درباره حذف ایران از جام جهانی را «تیر در چشم وطن‌فروش‌ها» توصیف کرده است. این روزنامه اصولگرا نوشته: «همان‌طور که از پیش مشخص بود، کمپین و جوسازی‌های اخیر پیرامون حذف تیم‌ ملی فوتبال کشورمان از جام‌جهانی 2022 راه به جایی نبرد. آنها که به این موضوع دل بسته بودند و علیه ایران اقداماتی را انجام دادند، دیروز تیرشان به سنگ خورد، چرا که اصلا در اجلاس فیفا هیچ صحبتی از ایران به میان نیامد. حالا روسیاهی ماند برای همه آنهایی که در چند روز گذشته همه تلاش‌شان را برای طرح خائنانه حذف تیم‌ ملی فوتبال ایران از جام‌جهانی به کار بسته بودند.  نامه حذف تیم‌ ملی ایران در اجلاس فیفا حتی مورد بررسی اولیه هم قرار نگرفت!»

وطن امروز در گزارش دیگری که  تیتر یک  شده نیز به اظهارات اخیر امیرعبداللهیان درباره پیام آمریکایی‌ها اشاره کرده و تیتر زده: «پیام مخفیانه آمریکا برای توافق».

وطن امروز

سازندگی/ پرنده استراتژیک

«سازندگی» با طرح این سوال که «ماجرای پهپادهای ایرانی چیست و ادعای فروش آنها به روسیه از کجا آغاز شد؟» تیتر زده پرونده استراتژیک و نوشته: «این اولین بار نیست که غربی‌ها به پهپادهای ایرانی، این هواپیماهای کوچک بدون سرنشین، واکنش نشان می‌دهند و مدعی استفاده روسیه از آنها در جنگ علیه اوکراین هستند. این موضوع حتی بر تحریم‌های جدید ایران نیز سایه انداخته و باعث شده که غرب محور تحریم‌های خود را بر مدار کمک‌های ایران به روسیه قرار دهد.  ... حتی اوکراین نیز با ادعای اینکه روسیه در این جنگ از پهپادهای ایرانی استفاده می‌کند، اعلام کرد که روابط سیاسی‌اش را با ایران کاهش می‌دهد. ... اولین بار یک مقام آمریکایی خبر داد که روسیه درصدد خرید پهپادهای ایرانی است ... نه ایران این خبر را تایید کرد و نه روسیه. با این حال برای ایران خبر خوشحال‌کننده‌ای بود. زیرا تسلیحات نظامی ایرانی مورد توجه کشورهای مهمی قرار گرفته بود.»

سازندگی

جام جم/ بازی تکراری آمریکا

«جام جم» مثل خیلی از روزنامه‌های اصولگرا در شماره امروز به رویکرد متناقض آمریکایی‌ها در قبال مذاکره و اغتشاشات اخیر پرداخته و با عنوان «بازی تکراری آمریکا از ادعا تا التماس» به سخنان دیروز وزیرخارجه پرداخته است. این روزنامه نوشته: «اگر داستان توافق هسته‌ای را مثل یک سریال چند قسمتی ببینیم، حالا فصل در خود فرورفتگی سوژه برای درآمدن سکانس نهایی است. آمریکا که می‌داند انتخابات کنگره را در پیش دارد و باید دستاوردهای خود را به‌زودی برای افکار عمومی این کشور و کسانی که به جای ترامپ دیوانه به بایدن اعتماد کردند تا مثلا با دیپلماسی نرم به جای ترور و خشونت، دیپلماسی آمریکایی را دوباره در دنیا پرزنت کند، باید توافق با ایران، سرلیست اقدامات رئیس جمهور آلزایمری آمریکا باشد اما فعلا این سیاست، پنهان و در سایه است و سیاست آشکار در وضعیت فعلی، ژست نه به مذاکره با ایران است.این درحالی است که خبرهای محرمانه و پشت‌پرده که بخشی از آن را وزیر خارجه رسانه‌ای کرده، نشان می‌دهد آمریکایی‌ها اصطلاحا پاشنه در مذاکره با ایران را از جا درآورده‌اند اما این ایران است که نمی‌خواهد با دو چهره بازی کند.»

جام جم

دنیای اقتصاد/ خط فقر مطلق کجاست؟

«دنیای اقتصاد» در تیتر یک امروز خود با اشاره به «تعیین سطح کف درآمدی برای مخارج ۱۴۰۱ خانوارهای ایرانی» نوشته: «بررسی‌های آماری حاکی از آن است که «خط فقر مطلق» برای خانوار ۴نفره تهرانی، در سال۱۴۰۱ به میزان ۱۲میلیون تومان برآورد می‌شود. البته این رقم برای نواحی مختلف، متفاوت است؛ به‌نحوی‌که خط فقر در استان سیستان و بلوچستان، برای خانوار ۴نفره به میزان ۳میلیون و ۲۰۰هزار تومان در نظر گرفته شده است. تفاوت این ارقام به‌دلیل تفاوت هزینه‌ها نظیر مسکن و برخی خدمات بوده و آمار متوسط کشوری در سال۱۴۰۱ نیز رقمی معادل ۶میلیون و ۳۵۰هزار تومان گزارش شده است. باید تاکید کرد این آمار برای «خط فقر مطلق» ارائه شده است؛ به این معنی که افراد با درآمد کمتر از این سطح، برای برآورد حداقل نیازها با مشکل روبه‌رو می‌شوند. آخرین برآوردها حاکی از آن است که حدود یک‌سوم از جمعیت کشور نیز در فقر مطلق قرار دارند. در سال‌های اخیر، برخی سیاست‌ها نظیر افزایش یارانه نقدی برای کاهش جمعیت فقیر در نظر گرفته شده است؛ اما بالا بودن سطح تورم و کاهش رشد اقتصادی در یک دهه اخیر، باعث افزایش جمعیت فقیر کشور شده است.»

دنیای اقتصاد

صبح نو/ پیام پنهانی آمریکا

«صبح نو» امیرعبداللهیان را عکس روی جلد کرده و با عنوان «پیام پنهانی آمریکا به ایران» سخنان اخیر وی را مورد توجه قرار داده است. این روزنامه اصولگرا نوشته: «علی رغم آنکه مقامات آمریکایی در اظهارنظر رسمی خود و برای ژست دروغین حقوق بشری گفته اند که مذاکرات از دستورکار این کشور خارج شده است اما وزیرامورخارجه از پیام پنهانی آمریکا برای شتاب در مذاکرات خبر داد. حسین امیرعبداللهیان که در ارمنستان به سر می برد در جمع خبرنگاران گفت: سه روز پیش پیامی از طرف آمریکا دریافت کردیم. آمریکایی‌ها در تبادل پیام‌هایشان حتی تعجیل دارند بر این که هرچه زودتر به نقطه توافق برسیم. ... تغییر رویکرد امریکا در خصوص مذاکرات اثبات کننده این موضوع است که می دانند ایران کشوری نیست که با جو رسانه ای، بیانه و تحریم متزلزل شود و یا اینکه در مقابل غرب عقب نشینی کند. همچنان که امروز از نزدیکی روسیه، چین و ایران به هراس افتاده اند و دریافته اند که بهترین راه برای رسیدن به خواسته هایشان مذاکرات هسته ای و احیای برجام  است.»

صبح نو


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها