خبر به روایت «فردا»

رسوایی برلین 2 / نظامیان در دانشگاه! / روزهای سخت سیاست

کد خبر: 1181561

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

رسوایی برلین 2 / نظامیان در دانشگاه! / روزهای سخت سیاست

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ حقوق زنان

«اعتماد» گفت‌وگویی دارد با فاطمه صادقی، پژوهشگر سیاسی و فعال حقوق زنان که با عنوان « زنان حقوق خود را می‌خواهند» تیتر یک شده. وی که حق زنان را موضوع حجاب محدود کرده، در این مصاحبه می‌گوید: «حجاب اجباری یکی از مهم‌ترین مسائل زنان در ایران بعد از انقلاب بوده. در موارد متعددی شاهد اعتراض نسبت به این موضوع بوده‌ایم. به نظر من یکی از نقاط عطف، در سال ۹۶ در ماجرای دختران خیابان انقلاب اتفاق افتاد که حرکتی بسیار مدنی و مسالمت‌آمیز بود ولی با آن شدیدا برخورد شد.  اما ماجرا به این مورد ختم نمی‌شود. آنچه ما شاهدش هستیم، این است که هر روز با طرح‌های مختلف زنان را تحقیر و سعی می‌کنند از حضور اجتماعی آنان بکاهند و به سمت خانه و نقش‌های سنتی سوق‌شان بدهند. از جمله طرح تعالی جمعیت را می‌شود مثال زد.»!

صادقی همچنین با اعتراض خواندن اغتشاشات اخیر و دفاع از آن، می‌گوید: «یک اعتراضی شکل گرفته حول محور «زن، زندگی، آزادی». این شعار بسیار مترقی است و برخلاف بسیاری از شعارهایی که پیش‌تر داده می‌شد یا در مواردی شعارهای (...) مثل شعارهای اوایل انقلاب، این شعار بسیار مترقی است.»

اعتماد

جوان/ رسوایی برلین 2

«جوان» امروز کمتر سیاسی است. کی‌روش را به خاطر نزدیک بودن به بازی با انگلیس عکس یک کرده و تیتر زده «انگیس آماده باش!» . در تیتر یک امروز خود نیز گفت‌وگویی دارد با معاون گردشگردی وزارت میراث فرهنگی. وی در این مصاحبه که با تیتر «3.5 میلیون گردشگر در یک سال به رغم ایران هراسی» منتشر شده، می‌گوید: « از آبان سال گذشته و با آغاز روند صدور روادید گردشگری شاهد رونق یافتن ورود گردشگر خارجی به ایران هستیم».

این روزنامه اصولگرا در یکی دیگر از گزارش‌های امروز خود با عنوان «رسوایی برلین 2» نوشته: « برلین هر بار که مجمع ضدانقلاب می‌شود، نه تنها ضربه‌ای به نظام نمی‌زند، حتی اعتماد به نفس جمهوری اسلامی را بالا می‌برد؛ چه آن سیرک مبتذل سال ۷۹ و چه این ملغمه تجزیه‌طلبی-تروریستی امسال. جمهوری اسلامی با خودش می‌گوید همین؟! روز‌ها تبلیغ و اردوکشی خیابانی از سراسر اروپا با ساندویچ و اتوبوس، شد همین جمع تجزیه‌طلب و تروریست و همجنس‌باز که طبق آمار خودشان نصف استادیوم آزادی بود؟»

جوان

شرق/ تصمیم تاریخی «زلفی‌گل»

«شرق» اظهارات اخیر وزیر علوم را سوژه کرده و در تیتر یک امروز خود با عنوان تصمیم تاریخی «زلفی‌گل» نوشته: « با وجود ممنوعیت ورود نیروهای نظامی به دانشگاه، وزیر علوم از راه‌اندازی دفتر نیروهای مسلح در دانشگاه سخن می‌گوید».

در این گزارش آمده است: « درست در دورانی که کشور به حساسیت‌زدایی و آرامش نیاز دارد، وزیر علوم به دنبال قانونی‌کردن ورود نظامیان به دانشگاه‌ها به بهانه سربازی و امریه دانشجویان هستند. در‌حالی‌که بیش از یک ماه است کشور با اعتراضات مردمی و دانشجویی مواجه است که دانشجوی بازداشتی هم کم نداشته و خاطره تلخ حمله به دانشگاه شریف همچنان ذهن افکار عمومی را آزار می‌دهد، ورود نظامیان به دانشگاه‌ها به بهانه صدور امریه سربازی چگونه می‌تواند باورپذیر باشد؟ اصلا چه لزومی برای ورود نظامیان به دانشگاه‌هاست وقتی امور نظام وظیفه سال‌هاست به‌خوبی در نهادهای مربوطه انجام شده است‌ و مهم‌تر اینکه نیمی و حتی بیشتر از نیمی از دانشجویان را دختران تشکیل می‌دهند که اصلا مشکل سربازی ندارند؟»

شرق

کیهان/ افزایش ۲ برابری تولید گاز 

«کیهان» تجمع برلین را نیز عکس یک کرده و تیتر زده : «بی‌اعتنایی ایرانیان مقیم اروپا به سیرک برلین کوه اپوزیسیون موش زایید». در این گزارش آمده است: « رسانه‌های ایرانی معاند که برای اجرای یک عملیات گسترده روانی تدارک دیده بودند‌، در ادامه اما به انتشار تصاویر ساختگی و ارائه آمارهای تخیلی متوسل شدند. بیشتر تصاویر با هدف نشان دادن آمار بالای مشارکت‌کنندگان نشان داده می‌شد اما هنگامی که دوربین چهره معترضان را از نزدیک نشان می‌داد دو نکته حائز اهمیت بود. شمار قابل‌توجهی که ایرانی نبوده و احتمالا برای شرکت در این تجمع اجاره شده بودند؛ و گروه دیگری که با تکان دادن پرچم گروه‌های تجزیه‌طلب چهره واقعی و انگیزه نهایی معاندین از اغتشاشات اخیر را نشان دادند. شنیده‌ها نیز حاکی است که گردانندگان تجمع برلین، دست به دامن گروه‌های مدنی غیرایرانی از جمله دگرباش‌ها، شیطان‌پرست‌ها، اتباع آفریقایی و پناهندگان سایر کشورها از جمله اوکراین شده و آنها را با وعده‌های مالی به تجمع آورده بودند.»

این روزنامه اصولگرا در شماره امروز خود اظهارات مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران که از افزایش دوبرابری تولید گاز کشور در دوران تحریم خبر داد را نیز  تیتر یک کرده است. 

کیهان

آرمان ملی/ وعده‌های بی‌فرجام 

«آرمان ملی» که امروز پر از گفت‌وگو و گزارش است، در گزارشی که تیتر یک کرده، به بررسی برنامه‌های اجرا نشده در حوزه ساخت یک میلیون واحد مسکونی پرداخته و با عنوان « وعده‌های بی‌فرجام مسکن ملی» نوشته: « به گفته کارشناسان، نبود اعتبارات مالی بانک‌ها، نبود تعامل بین سازمانی نهادهای مسئول در حوزه مسکن از جمله موانع پیش‌رو اجرای وعده رستم قاسمی محسوب می‌شود که تا کنون فقط در حد قول و وعده باقی مانده است اما برخی دیگر از کارشناسان معتقدند که واگذاری پروژه‌های عمرانی در حوزه مسکن به شهرداری‌ها و بخش خصوصی راهکار پیشبرد صنعت ساخت و ساز در کشور به عنوان موتور محرکه بخش اقتصاد محسوب می‌شود که نیازمند طرح‌ها و برنامه‌ریزی در سطح خرد و کلان است.»

علی نوذرپور، کارشناس مسکن گفته: «ساخت واحدهای کوچک علامت خوبی محسوب نمی‌شود پروژه ساخت مسکن کوچک پیش از این در برخی از کشورها با فرهنگ و آداب و رسوم و اقلیم متفاوت از ایران مانند بنگلادش اجرا شده است اما ایران با توجه به برخورداری از منابع غنی و ثروت‌های کلان در حوزه‌های مختلف راه‌حل خوبی تلقی نمی‌شود و مردم ما لایق چنین خانه‌هایی نیستند و در این بین مشکلات ناشی از اجرای این طرح در حوزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی نادیده گرفته شده است.»

آرمان ملی

ایران/ سرمایه‌گذاری ۲۷ میلیارد دلاری 

«ایران» تیتر زده « ۲۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در نفت» و نوشته: «طی یک سال اخیر بیش از ۵ تفاهمنامه و قرارداد در صنعت نفت با شرکت‌های داخلی امضا شده که یک ضلع این قراردادهای توسعه‌ای «بانک‌ها» به عنوان سرمایه‌گذار هستند. حالا رئیس سازمان برنامه و بودجه می‌‌گوید که مجموع همکاری‌های شکل گرفته صنعت نفت و گاز با کنسرسیومی متشکل از بانک‌ها و شرکت‌های ایرانی به بیش از ۲۷ میلیارد دلار رسیده است.»

در این گزارش آمده است: « مسعود میرکاظمی در مراسم گرامیداشت روز آمار و برنامه‌ریزی در سازمان برنامه و بودجه با اشاره به رقم بسیار بالای نقدینگی در کشور، توضیح داد:‌ باید از این حجم نقدینگی برای سرمایه‌گذاری استفاده شود. به تازگی همکاری خوبی بین سازمان برنامه و بودجه و وزارت نفت شکل گرفته و کنسرسیومی از بانک‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری داخلی و سایر شرکت‌های پیمانکاری تشکیل شده است که منجر به تفاهمنامه و قرارداد شده و قرار است 27 میلیارد دلار در پروژه‌های نفت و گاز سرمایه‌گذاری شود و این رقم باید تا 80 میلیارد دلار افزایش پیدا کند.  به گفته میرکاظمی، سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفت و گاز زودبازده بوده و سرمایه آن در کمتر از یک سال برمی‌گردد. به گزارش «ایران» این ۲۷ میلیارد دلار مربوط به پروژه‌های حوزه پالایش و نفت بوده است.»

ایران

هم‌میهن/ سخت‌ترین روزهای سیاست

«هم‌میهن» بهزاد نبوی را عکس روی جلد کرده و به گفت‌وگو با وی درباره شرایط کنونی پرداخته است. 

نبوی در این مصاحبه با بیان اینکه «اینکه فردی تا آخر عمر سیاسی خود، یک حرف بزند و به تغییر اوضاع و شرایط، بی‌توجه باشد، نوعی جزمی‌گرایی و دگماتیزم است» گفت: «هنر نیست »حرف مردم یکی باشد» آن هم طی سالیان دراز و تغییر شرایط».

او همچنین می‌گوید: «من ناطق امروز را رقیب خاتمی در سال 76 و لاریجانی را کماکان، لاریجانی مرتبط با فیلم «عصر عاشورای» سال 76 نمی‌دانم. نه تنها من، بلکه آنان هم تغییراتی در مواضع‌شان داشته‌اند و این معنای محافظه‌کار شدن من یا رادیکال شدن آنان نیست.»

وی در بخش دیگری از این مصاحبه گفته: «پس از تشکیل مجلس دهم به دیدار دکتر عارف رفتم و به ایشان پیشنهاد کردم در کنار فراکسیون امیدی که تشکیل داده‌اید و فراکسیون‌های اصولگرایان معتدل، فراکسیون جدیدی به نام فراکسیون «اعتدال و میانه‌روی» تشکیل شود تا در اثر رقابت دو فراکسیون فوق، اقلیت بسیار کوچک اصولگرایان افراطی نتوانند در اداره مجلس نقش ایفا کنند».

هم میهن

وطن امروز/ ترکیب تجزیه

«وطن امروز» عکس‌هایی از تجمع اپوزیسیون در برلین و پرچم‌هایی که در دست داشتند را کنار هم آورده و با تیتر «ترکیب تجزیه» نوشته: «نمایش پرچم گروه‌های مختلف تجزیه‌طلب در سیرک برلین ماهیت ضد ایرانی آشوب‌های اخیر را شفاف‌تر کرد».

در این گزارش آمده است: « شنبه‌ای که گذشت حیثیتی‌ترین روز ضدانقلاب و براندازان خارج‌نشین بود. بیش از یک ماه عملیات رسانه‌ای گسترده و فضاسازی سیاسی و تشکیلاتی باید شبه تصاویری از یک انقلاب را در خیابان خلق می‌کرد، خیابانی که البته قریب به 10 هزار کیلومتر از خیابان انقلاب تهران فاصله داشت. قاب انقلابی ضدانقلاب در برلین البته آنقدر عریان و زننده بود که احتمالا تبدیل به نقطه ضعف ضدانقلاب خواهد شد. رقص انبوه پرچم‌های جدایی‌طلبان، همجنس‌بازان و... در کنار مواضع خوشایند دولت‌های غربی که از تریبون این تجمع پخش می‌شد شاهدمثالی بر تمام هشدارهایی بود که در هفته‌های گذشته درباره پشت پرده پروژه آشوب‌های خیابانی طرح شده بود. به همین خاطر شاید برلین را باید با تمام تبلیغات و مانور رسانه‌ای جریان ‌برانداز نقطه فاصله‌گیری بیش از پیش معترضان داخلی از براندازان خارج‌نشین دانست.»

وطن امروز

سازندگی/ حکومت یک نفره

«سازندگی» شی جین‌پینگ را عکس روی جلد کرده و با تیتر «حکومت یک نفره» نوشته: «شی جین‌پینگ برای سومین بار رهبر حزب کمونیست چین شد تا زمینه سومین دوره ریاست‌ جمهوری‌اش هموار شود.» 

این روزنامه اصلاح‌طلب با طرح این سوال که «آیا حکومت تک نفره مائو قرار است بار دیگر تکرار شود؟» نوشته: «می‌گویند اگر بخواهید دو نفر را با هم مقایسه کنید، باید حتما موضوعی را فاش کنید تا تفاوت‌های آنان مشخص شود. مثلا قیاس پوتین با استالین یا قیاس لیز تراس با مارگات تاچر چگونه خواهد بود؟ در نگاه اول شباهت‌ها قابل توجه است.»

سازندگی در ادامه به قیاس شی جین پینگ با مائو پرداخته و نوشته: «رئیس مائو، همانطور که شناخته می‌شد، شخصیت سیاسی تعیین کننده قرن بیستم چین بود. او حزب کمونیست و کشورش را در زمان تاسیس جمهوری در سال 1949 تا روز مرگش در سال 1976 اداره کرد. هیچ رهبر دیگری در چین از آن زمان تا کنون به چنین رکوردی که حدود 30 سال کشور را در اختیار داشته باشد و آن را رهبری کند نزدیک نشده است. با این حال شی جین پینگ خود را فراتر از مائو می‌بیند، اگرچه ممکن است که در آرزوی آن باشد که مانند وی سالیان سال حکومت کند.»

سازندگی

صبح نو/ علیه وطن

«صبح نو» تجمع برلین را با عنوان «علیه وطن» عکس روی جلد کرده و نوشته: «تجزیه طلبان و آلبانی نشینان محور تجمع 22 اکتبر بودند.» این روزنامه اصولگرا نوشته: «وقتی مردم صف‌شان را از آشوب و اغتشاش جدا کردند و براندازان و معاندان دستشان برای فشار و ضربه به جمهوری اسلامی خالی شد، حالا دست به دامن ایرانیان خارج‌نشین شده‌اند تا یک صف‌آرایی ساختگی و مصنوعی را علیه نظام به تصویر بکشند. صف‌آرایی از تجزیه‌طلبان و همجنس‌بازها گرفته تا صهیونیست‌ها و اوکراینی‌ها که به اسم مردم معترض ایران در آلمان به نمایش گذاشته شد! ... در شرایطی که فرانسه، هلند و بلژیک درخواست تجمع برای مخالفین جمهوری اسلامی را قبول نکردند، حزب آلمان اسپانسر و میزبان این تجمع شد. رفت‌وآمد افراد از کشورهای مختلف به برلین حدوداً نفری 150 یورو تا 200 یورو هزینه داشته است که این حزب شرایط حمل‌ونقل رایگان را برای تجمع کنندگان فراهم دیده بود.

در این تجمع اقدامات وقیحی نیز توسط گردانندگان پشت صحنه این تجمع، آنهم به نام مطالبه معترضان ایرانی انجام شد؛ که از آن جمله می‌توان به قرائت بیانیه‌ای در حمایت از همجنسگرایی و قالب کردن آن به عنوان یکی از اولویت‌های مطالبات معترضان اشاره کرد.»

صبح نو

دنیای اقتصاد/ رانت میلیاردی به زمین‌خوارها؟

«دنیای اقتصاد» در تیتر یک امروز خود با عنوان « رانت میلیاردی به زمین‌خوارها؟» نوشته: «سیاستگذار با تصویب یک آیین‌نامه برای اجرای یکی از تکالیف مهم بودجه در بخش «مسکن حمایتی»، هم امکان «تامین منابع برای ارائه تسهیلات به اقشار نیازمند» را از دست داد و هم برای «متصرفان اراضی مرغوب و گران دولت» رانت در نظر گرفت. مطابق تبصره۱۱ بودجه۱۴۰۱، وزارت‌خانه متولی بخش مسکن مجاز شده اراضی در مالکیت خود را که توسط اقشار ضعیف و کم‌درآمد، به «سکونتگاه غیررسمی» تبدیل شده است، به این افراد واگذار کند. اصل این واگذاری از نگاه کارشناسان، محل اشکال نیست؛ چون ساکنان این سکونتگاه‌ها با سنددار شدن زمین‌هایی که روی آن، «سرپناه ضعیف و فاقد خدمات زیربنایی شهری» احداث کرده‌اند، می‌توانند از «فقر مسکن» نجات پیدا کنند و زندگی شهری متعارف داشته باشند. اما آیین‌نامه‌ای که برای اجرای این تکلیف نوشته شده، دارای سه انحراف بزرگ است از جمله اینکه، شرط «واگذاری سند از دولت» را صرفا به «سکونتگاه‌های غیررسمی» محدود نکرده بلکه همه متصرفان - افراد حقیقی و حقوقی- را شامل می‌شود؛ به‌طوری‌که آنهایی که در همه سال‌های دور گذشته با تصرف اراضی دولتی در داخل شهر تهران یا حومه‌های خوش آب‌وهوا، ویلا و آپارتمان ساخته‌اند، می‌توانند با پرداخت حداکثر یک‌دهم قیمت روز بخشی از این زمین‌ها، صاحب سند شوند. بازنده این حراج، سیاستگذار و بی‌خانمان‌ها هستند. »

دنیای اقتصاد

جام‌جم/ آشوب،سکوت،مصادره

«جام جم» از ۳ مقطع کنشگری اصلاح‌طلبان در اغتشاشات اخیر گزارش داده و با عنوان «آشوب، سکوت، مصادره» نوشته: « سعید حجاریان، نظریه‌پرداز جریان اصلاحات گفته‌است که همواره باید به زمین سیاست وفادار ماند؛ زیرا عرصه سیاست به‌ویژه سیاست نرمال است که در بلندمدت سایر عرصه‌ها را از خود متأثر و فرآیندهای اجتماعی را بازگشت‌ناپذیر می‌کند. این درحالی است که محمدرضا تاجیک از چهره‌های فکری جریان اصلاحات هم معتقد است: خشونت آن‌گاه افزون‌تر می‌شود که بسیاری از اصحاب این ‌نوع تحلیل، می‌دانند تحلیل‌شان همان تحدید و تحریف و تصغیر است، اما با این ‌حال طوری سخن می‌گویند که پنداری آینه تمام‌نمای وقایع و حقایق است. گرچه این فقط دو فکت از مهم‌ترین شخصیت‌های فکری-گفتمانی جریان اصلاحات است اما افراد موثر در این جریان نوعی از اتفاقات اخیر، بهره‌برداری سیاسی حداکثری کردند که عمق‌فکری این جریان را در پس آشوب‌های اخیر به خوبی ترسیم کرد. »

در این گزارش آمده است: « اصلاح‌طلبان که منافع خود را به فضای غوغاسالاری سیاسی گره زدند، تلاش دارند آتش التهابات بالا بماند و عملا در حال حاضر در مرحله ورود به کاسبی سیاسی حداکثری از اغتشاشات و حوادث روزهای اخیر به سر می‌برند.»

جام جم

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها