خبر به روایت «فردا»

پروژه ویران سازی/ نگران آرتین/ نفی خشونت

کد خبر: 1182529

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

پروژه ویران سازی/ نگران آرتین/ نفی خشونت

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ راه حل عبور از بحران

«اعتماد» سید محمد خاتمی را بهانه پیام اخیر وی عکس یک کرده و نوشته: «در شرایطی که افکار عمومی ایرانیان از یک طرف داغدار و نگران ماجرای شاهچراغ شیراز است و از سوی دیگر دلواپس تحرکات رخ‌داده در تجمعات خیابانی در شهرهای مختلف کشور، سید محمد خاتمی با انتشار پیامی بر همان گزاره‌هایی تاکید می‌کند که همواره ذیل عنوان گفتمان اصلاحات روی آنها پافشاری کرده است. این‌بار هم سیدمحمد خاتمی در پیامی در پی وقوع حادثه تروریستی در شیراز، ضمن محکوم کردن خشونت به هر شکل، با بازماندگان قربانیان خشونت در شیراز و تهران و زاهدان و مازندران و کردستان و جای‌جای میهن ابراز همدردی و تاکید کرد خشونت را با خشونت نمی‌توان پاسخ داد.»

این روزنامه اصلاح طلب در مطلب دیگر هم به نقل از احمد میدری، عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی به تفسیر پیام خاتمی پرداخته و آن را «دعوتی ریشه‌دار برای پرهیز از خشونت و ایجاد راهی برای حل بحران کنونی» می‌داند.

اعتماد

ایران و آرتین‌ها ایستاده‌اند

«جوان» با تیتر «ایران و «آرتین»‌ها ایستاده‌اند» راه‌پیمایی دیروز را پوشش داده و نوشته: «  حادثه تروریستی در حرم شاهچراغ شیراز پس از آن اتفاق افتاد که طی ۴۰ روز گذشته عده‌ای از اغتشاشگران با پشتیبانی اطلاعاتی امریکا و رژیم صهیونیستی و هدایت تروریست‌های رسانه‌ای مستقر در لندن، درگذشت یک خانم هموطن را بهانه آشوب و خرابکاری کردند و با ایجاد خسارات فراوان به اموال عمومی و مردم و شهادت تعدادی از حافظان امنیت، بخش‌هایی از کشور را به عرصه اقدامات خرابکارانه و ضد امنیتی خود کردند. اگرچه دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی، با مسامحه کوشیدند معترضان صف خود را از اغتشاشگران جدا کنند، لیکن این خویشتنداری‌ها باعث شد ضد انقلاب با سوء‌استفاده از این فضا، جنایت دیگری با حمله مسلحانه به نمازگزاران و زائران مردم بیگناه شیراز رقم بزند. دیروز، اما حضور مردم در میادین و خیابان‌های مراکز استان‌ها و شهر‌های سراسر کشور و شعار‌های آن‌ها پایانی بر هرگونه مسامحه با برهم زنندگان نظم و امنیت عمومی بود. همزمان با سراسر کشور، مردم تهران ضمن ابراز همدردی با خانواده شهدای حادثه تروریستی حرم حضرت احمدبن‌موسی (ع) انزجار و تنفر خود را از دشمنان ایران اسلامی نشان دادند.» 

جوان

شرق/ تعلیق زمستان

«شرق» که معتقد است «با منفی شدن قیمت گاز در بازار جهانی، سناریوی فصل سرد اروپا به نتیجه نرسید» با عنوان «تعلیق زمستان» نوشته: «پایان فرضیه زمستان سخت سال 2022 عنوانی است که یورونیوز برای خبر سقوط قیمت گاز در بازار اروپا انتخاب کرده و نوشته است قیمت گاز تحویل نقدی در بازار جهانی برای لحظاتی منفی شد. به تعبیری تأمین‌کنندگان گاز مایل بودند به مدت یک ساعت که قیمت به زیر صفر رسید، نزدیک به ۱۶ یورو به هرکسی که می‌توانست یک مگاوات ساعت گاز را با خود ببرد، پرداخت کنند؛ حجمی از گاز که تقریبا معادل میانگین مصرف ماهانه یک خانوار بریتانیایی بود. بنا بر گزارش این رسانه، اتفاق رخ‌داده یک چرخش شایان توجه در بازاری بود که تا پایان ماه آگوست شاهد ثبت رکوردهای قیمتی بیش از ۳۰۰ یورو برای هر مگاوات ساعت گاز بود.»

شرق

کیهان/ انتقام از عوامل آشوب

«کیهان» بر خلاف هر روز صفحه یک خلوتی دارد. این روزنامه اصولگرا فرم همیشگی خود را بهم زده و صرفا به یک موضوع پرداخته است. آن هم چیزی نیست غیر از «انتقام از عاملان آشوب و ترور مطالبه ملت ایران در خروش سراسری». کیهان تصاویر مختلفی از حضور دیروز مردم را کنار هم قرار داده و نوشته: «مردم ایران اسلامی در سراسر کشور دیروز بعد از اقامه نماز جمعه‌ با برگزاری راهپیمایی، اغتشاشات و آشوب‌های اخیر و جنایت تروریستی در حرم مطهر حضرت احمد ابن موسی(ع) را محکوم کردند و انتقام از عاملان آشوب و ترور را مطالبه کردند. مردم آگاه و مؤمن ایران اسلامی در این راهپیمایی‌ها در سراسر کشور ضمن ابراز همدردی با خانواده شهدای حادثه تروریستی حرم حضرت احمد ابن ‌موسی(ع) انزجار و تنفر خود از دشمنان ایران اسلامی را نشان دادند. رئیس‌جمهور و جمعی از مسئولان لشکری و کشوری نیز در راهپیمایی تهران حضور داشتند.»

کیهان

آرمان ملی/ دستان پشت پرده

«آرمان ملی» بیانیه مشترک وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه درباره وقایع و اعتراضات اخیر را تیتر یک کرده است. در این بیانیه آمده است: « بر اساس اطلاعات موجود، محرز شده است که زمینه‌‌سازی، مقدمه‌‌چینی و نیز بخش مهمی از عملّیات اجرایی آشوب‌‌های اخیر توسط سرویس‌‌های جاسوسی بیگانه در قالب بسته‌ای طراحی و به واسطه برخی گروه‌‌ها و شبکه‌‌های مرتبط با آنها به روش‌های مختلف درون کشور پیاده‌‌سازی شده است؛ از سوی دیگر واقعیت مهم دیگری نیز وجود دارد مبنی بر اینکه این سرویس‌ها در عملّیات اخیر خود تلاش کرده‌‌اند از بسترها و زمینه‌‌های برخی نارضایتی‌های موجود در جامعه سوءاستفاده کرده و حتی‌‌المقدور پروژه‌‌های اطلاعاتی خود را بر سوء‌استفاده از این بسترها و زمینه‌‌ها استوار سازند. ... رصدهای دقیق و مستمر اطلاعاتی در بیش از یک‌سال گذشته، همچنین مستندات موجود از مقطع اغتشاشات اخیر و نیز اطلاعات به‌ دست آمده از سناریوهای دشمن برای مقطع پسا بحران، مصادیق فراوان و استنادات غیرقابل انکاری از نقش‌‌آفرینی همه جانبه‌‌ رژیم تروریستی آمریکا در طراحی، اجرا و استمرار غائله‌‌ مذکور دارد.»

آرمان ملی

ایران/ ایران نگران آرتین

«ایران» عکس آرتین را روی جلد آورده و روایت‌های مختلفی از اوضاع بعد از حادثه تروریستی شیراز را کنار هم آورده است. 

این روزنامه دولتی بیانیه تبیینی مشترک وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران پیرامون پشت پرده وقایع اخیر را نیز با عنوان شکست پروژه «ویران‌سازی» تیتر یک کرده است.

ایران در یکی دیگر از گزارش‌های امروز خود با تیتر «داروهای حیاتی در راه هستند» نوشته: «کمبود دارو و التهاب بازار دارویی کشور در هفته‌های اخیر گلایه‌های تند رئیس جمهور را در پی داشته است. وی در هفته گذشته برای رفع کمبود اقلام دارویی دوباره به مسئولان ذیربط هشدار داده است. در همین حال خبرهای رسیده از وزارت بهداشت نشان می‌دهد که واردات فوریتی مواد اولیه دارویی و نیز محصول نهایی بویژه آنتی‌بیوتیک‌ها به عنوان مسکن موقت بازار دارویی در حال انجام است بطوری‌که وزیر بهداشت در حاشیه این اجلاس اعلام کرد که واردات ۵۰ تن دارو از جمله انواع آنتی‌بیوتیک‌ها برای تنظیم بازار دارویی کشور از روز 5 آبان ماه در دستور کار قرار گرفته و بزودی مشکل کمبود دارو مرتفع خواهد شد.»

ایران

هم‌میهن/ اعتراض بدون خشونت

«هم میهن» سیدمحمد خاتمی را عکس یک کرده و با تیتر «اعتراض بدون خشونت» به بررسی راهبرد پیشنهادی وی برای عبور از شرایط موجود پرداخته است. این روزنامه اصلاح‌طلب واکنش خاتمی و روحانی به حادثه تروریستی شیراز را منعکس کرده و به نقل از خاتمی نوشته: «ضمن عرض تسلیت و ابراز همدردی با هم کسانی که عزیزان خود را در حادثه تروریستی اخیر شیراز و پیش از آن از تهران تا زاهدان و مازندران و کردستان و جای جای میهن از دست داده‌اند، تاکید می‌کنم که خشونت را با خشونت نمی‌توان پاسخ داد، هرچند باید با خشونت‌گران مقابله کرد».

هم میهن به نقل از حسن روحانی هم نوشته: «هدف تروریست‌ها تنها جنایت و ارعاب نیست، بلکه یکپارچگی و اتحاد مردم را هم نشانه می‌گیرند. این جنایت نباید سبب شکاف در ملت ایران و تشدید اختلافات دشممن خواسته گردد، چون تک تک مردم ایران از هر نوع خشونت نفرت دارند و ما می‌توانیم با گفت و گو مشکلات خود را حل کنیم».

هم  میهن

جام جم/ ید واحده برای امنیت

«جام‌جم» در شماره امروز خود حرفی بیشتر از سایر روزنامه‌ها ندارد و صرفا به بازتاب آخرین اخبار پرداخته است. مثلا برگزاری راهپیمایی برای محکوم کردن آشوب و ترور در سراسر کشور را عکس کرده و تیتر زده: «ید واحده برای امنیت». همچنین بیانیه مشترک وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه را با عنوان «رونمایی از پروژه ویران سازی ایران» پوشش داده است. 

این روزنامه اصولگرا در یکی دیگر از گزارش‌های امروز خود نیز به روایت‌ شاهدان حمله تروریستی شیراز توجه کرده و تیتر زده: «ناگفته‌های جنایت تکفیری».

جام جم

سازندگی/ نفی خشونت

«سازندگی» تیتر زده «نفی خشونت» و واکنش چهره‌های سیاسی به حادثه تروریستی در حرم شاهچراغ را مورد توجه قرار داده است. این روزنامه اصولگرا به نقل از خاتمی نوشته: «اعتراض نباید به خشونت آلوده شود». همچنین از قول حسن روحانی نوشته: «مردم ایران از خشونت نفرت دارند». این روزنامه به نقل از محمدجواد ظریف هم تاکید کرده که «امیدوارم گفت‌وگوها را ادامه بدهیم».

این روزنامه اصلاح طلب در صفحه یک امروز خود البته به موضوعات دیگری هم توجه کرده است. مثلا برکناری فرمانده انتظامی و رئیس کلانتری زاهدان را با عنوان «مدیریت بحران زاهدان» پوشش داده است. همچنین به خاطر فوت جلال مقامی ، پیش‌کسوت دوبله در ایران تیتر زده «خاموشی صدای خاطره‌ها». 

سازندگی

وطن امروز/ پروژه عقیم ویران‌سازی

«وطن امروز» با عنوان «پروژه عقیم ویران‌سازی» بیانیه مهم و مفصل وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه درباره نقش سازمان سیا و سرویس‌های جاسوسی غربی در راه‌اندازی اغتشاشات اخیر را تیتر یک کرده تا معلوم شود که «آمریکا و سازمان‌های همدستش چگونه یک جنگ جهانی اطلاعاتی - رسانه‌ای علیه ایران راه‌اندازی کردند».

این روزنامه اصولگرا در مطلب دیگر با تیتر «جنایت نکبتان» به بهانه «انتشار فیلم شکنجه طلبه شهید آرمان علی‌وردی توسط اوباش در شهرک اکباتان» نیز نوشته: «در چند روز گذشته شاهد آن بودیم که میزان و سطح خشونت جریان آشوب افزایش پیدا کرده است. اکنون دیگر صحبت از آشوب و اغتشاش در میان نیست. لیدرهای مجازی جریان آشوب رسما اوباش اغتشاشگر را به درگیری مسلحانه و جنگ شهری فرا‌می‌خوانند. شناسایی و ترور مدافعان امنیت و حمله به مراکز نظامی گوشه‌ای از تدریس این لیدرها به اوباش است.»

وطن امروز

دنیای اقتصاد/ دو قطبی بازارهای کالایی

«دنیای اقتصاد» در تیتر یک امروز خود با عنوان «دو قطبی بازارهای کالایی» نوشته: «ذهنیت متفاوت و بعضا متناقض فعالان بازار در بخش‌های مختلف زنجیره تولید از مواد اولیه تا محصولات نهایی موجب شده است بازارهای کالایی به یک دوقطبی و دوگانگی مبتلا شوند که در شرایط فعلی می‌تواند به‌عنوان یک تهدید پیش روی تولید صنعتی ایفای نقش کند. اینکه ذهنیت خریدار و فروشنده از دورنمای رخدادهای اقتصادی، به‌شدت متناقض است، اثر خود را بر نوسان قیمت‌ها در بازارها برجای گذاشته است به‌طوری‌که در برخی از کالاها با هجوم تقاضا و در برخی دیگر با عقبگرد خریداران روبه‌رو هستیم. اینکه در یک بازار خاص، مواد اولیه با افزایش تقاضا و رشد نرخ همراه شده ولی محصول نهایی تولیدشده از همان‌ کالا با بی‌رغبتی عمیق خریداران روبه‌رو می‌شود، به آفتی جدید برای صنایع تبدیل شده است. در این شرایط تولیدکننده مجبور است مواد اولیه خود را با قیمت بالا خریداری کند؛ ولی برای محصول تولیدی خود افت تقاضا را تحمل کند. اینک این تناقض نگران‌کننده در بسیاری از صنایع مشاهده می‌شود که می‌تواند ریسک رکود تورمی را افزایش دهد.»

دنیای اقتصاد

صبح نو/ برای تنهایی آرتین

«صبح نو» جلد خود را به آرتین اختصاص داده و از بی‌توجهی سلبریتی‌ها و کاربران در شبکه‌های اجتماعی به او و حادثه تروریستی شیراز گلایه دارد. این روزنامه اصولگرا نوشته: «شعارشان زن و زندگی است اما گویی چشم بسته‌اند بر روی زنانی که با چادرهای سفید در صحن شاهچراغ در خون خود غلط زدند؛ و سکوت کرده‌اند در مقابل کشتار زن و کودک. سکوتی که استانداردهای دوگانه مدعیان حقوق‌بشر را به چالش کشید. از سکوت رسانه‌های غربی عربی گرفته تا مقامات و سلبریتی‌هایشان. ... آنها برای توی کوچه رقصیدن و برای سگ‌های بی‌گناه ممنوعه(!) و بغل‌های مجانی در خیابان توئیت می‌زنند، اما کسی برای تنهایی «آرتین» پسر بچه‌ای که تمام اعضای خانواده خود را در این حادثه تروریستی از دست داد، توئیت نزد، برای او اشک نریخت و برایش جنبشی بپا نکرد.»

صبح نو

 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها