خبر به روایت «فردا»

مرزبندی با خشونت طلبی / تروریسم رسانه‌های / راه‌های خروج از بحران

کد خبر: 1182986

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

مرزبندی با خشونت طلبی / تروریسم رسانه‌های / راه‌های خروج از بحران

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ نقش تندروها در بروز بحران

«اعتماد» در تیتر یک امروز خود با اسماعیل گرامی‌مقدم، فعال سیاسی اصلاح طلب گفت‌وگو  کرده و به تحلیل تحلیل رخدادهای اخیر و نقش رسانه‌ها، همچنین راه‌حل درک مشکل و راهکار خروج از بحران پرداخته است. وی که انگار هنوز از شکست اصلاح طلبان در انتخابات‌ها اخیر عصبانی و ناراحت است، ادعا می‌کند: «بحران امروز کشور، نتیجه پروژه یکدست شدن قدرت است. 46روز است کشور تاوان   یکدست شدن قدرت را می دهد.»

گرامی مقدم می‌گوید: «در طیف راست، تندروها در حال انداختن سایه خود در همه شوون اصولگرایی هستند و این یک خطر هم برای اصولگرایی و هم برای کشور است.»

او در بخش دیگری از این مصاحبه می‌گوید: «افراد تندرو، تصویر عملکرد خود را در آینه رسانه ها می بینند و اقدام به شکستن رسانه ها می کنند.»

اعتماد

جوان/ آشوب انتخاباتی

«جوان» در تیتر یک امروز خود از هشدار آشوب انتخاباتی می‌گوید، البته در آمریکا. این روزنامه اصولگرا نوشته: «دو روز بعد از حمله خشونت آمیز به همسر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، آژیر خطر برای انتخابات هشتم نوامبر ۲۰۲۲ (دو شنبه ۱۶ آبان) به صدا درآمده است. جامعه امریکا یکی از دو‌قطبی‌شده‌ترین دوره‌های خودش را پشت سر می‌گذارد؛ در نظر سنجی مشترکی که «یواس‌ای تودی» و دانشگاه سافولک انجام داده‌اند، ۷۲ درصد امریکایی‌هایی که به دموکرات‌ها تمایل دارند، گفته‌اند که مطمئن هستند انتخابات دو شنبه آینده منصفانه خواهد بود و به شمارش دقیق آرا، اطمینان دارند، وضعیتی که در میان جمهوریخواهان کاملاً برعکس است. ۶۲ درصد جمهوریخواهان می‌گویند نگرانند نتایج انتخابات دستکاری شود، در حالی که فقط ۳۲ درصد می‌گویند که در انتخابات تقلب نخواهد شد. ظاهراً بحث‌هایی که دونالد ترامپ درباره تقلب گسترده در انتخابات در سال ۲۰۲۰ مطرح کرده، بیش از آن چیزی که تصور می‌شد، بر شهروندان حامی حزب جمهوریخواه در امریکا اثر گذاشته طوری که درصد قابل‌توجهی از آن‌ها (۲۶ درصد) می‌گویند که در انتخابات روز دو شنبه کنگره، به نامزدی رأی خواهند داد که مشروعیت انتخاب بایدن را زیر سؤال ببرد.»

جوان

شرق/ راهکار فردای بهتر

«شرق» در یکی از گزارش‌های امروز خود به بررسی ضرورت تدوین راهبردهای اجرائی و عملیاتی از سوی مجلس و دولت برای ایجاد آرامش در کشور پرداخته و با تیتر «فردای بهتر، راهکار می‌خواهد» نوشته: «موانعی پیش‌روی کشور است که باید هریک از مسئولان در حد وسع و توانشان برای رفع آنها همه تلاش و توانشان را به کار بگیرند. نکات و مطالباتی که پاسخ و برآورده‌کردن هریک از آنها می‌تواند در این شرایط خاص راه‌گشا باشد و معترضان را از کف خیابان به خانه‌های‌شان برگرداند ... در‌این‌میان برخی با موضع‌گیری‌های ناصواب سعی دارند به‌جای باز‌کردن گره از مشکل ایجاد‌شده، گره روی گره بزنند. موضوعی که به گفته مسعود پزشکیان، نماینده چند دوره مردم تبریز در مجلس، این اتفاقات ناشی از کوتاهی‌هایی است که مسئولان در قبال مسئولیت و وظایفشان در اجرای سیاست‌های کلی نظام انجام داده‌اند و با بی‌تدبیری سعی دارند مسئولیت قصور خود را نپذیرند و هر‌کسی را که به این اشکالات ایراد گرفت، ضد‌نظام معرفی کنند تا از خود سلب مسئولیت کنند. از طرفی اما جلال رشیدی‌کوچی، نماینده مردم مرودشت در مجلس یازدهم، می‌گوید مجلس در‌حال تدارک برنامه‌ای جدی است تا صدای نسل جدید و اعتراضات را بشنود. او تحقق این برنامه‌ها را منوط به ایجاد آرامش نسبی در کشور دانست.»

شرق

کیهان/ جریان‌شناسی حرمت‌شکنی

«کیهان» در یادداشتی به قلم مهدی جبرائیلی تبریزی به جریان‌شناسی حرمت‌شکنی حریم‌ها و حرم‌ها پرداخته و نوشته: «نهادهای فرهنگی و تبلیغی تا حال آن گونه باید وظیفه تبیینی خود را در این جنگ شناختی انجام نداده‌اند. همواره کنش‌ها و تشنج‌های سیاسی(بازی سیاسی) در این کشور همه ساحت‌های بنیادین را تحت‌الشعاع قرار داده و دشمنان این مرز و بوم از این بستر به خوبی استفاده کرده‌اند. حال وقت آن است که مصلحت سنجی‌های بی‌مورد و بیجا کنار گذاشته شود تا مردم با زلال تبیین، از حقایق آگاه گردند. بیانیه مشترک دو نهاد اطلاعاتی گام بلندی در این جهت است. برخی روزنامه‌ها که در ورای روزنامه‌نگاری پیاده‌نظام داخلی جبهه آمریکایی – صهیونیستی را بر عهده گرفته‌اند، باید پشت پرده آنان و گردانندگان‌شان افشا شود. برخی جریان‌های سیاسی داخلی که به اقرار نخست‌وزیر وقت اسرائیل سرمایه آنان در داخل هستند، در رسانه‌های ملی- رسمی جریان شناسی شوند و تطور تاریخی آنان به طور مستند گفته شود تا بیشتر از این شاهد خسارت‌های عمدی این جریانات به نظام و مردم نباشیم.»

کیهان

ایران/ تروریست ها مشغول کارند

«ایران» با طرح این سوال که «چه کسانی به دنبال آشوب در ایران هستند؟» به ریشه یابی اتفاقات اخیر پرداخته و با عنوان «تروریست‌ها مشغول کارند» از نقش کاخ سفید در اغتشاشات اخیر و ویران‌سازی با دست‌فرمان «سیا» گزارش می‌دهد.

این روزنامه دولتی نوشته: «سرویس‌های خارجی تلاش داشتند تا زمینه‌های آشوب را به وجود بیاورند. اقداماتی مانند تأسیس شبکه «سازمان‌های همدستان» برای نفوذ در بخش‌های اجتماعی کشور از جمله آنهاست. در پرتو این سازمان سرویس‌ها با پوشش فعالیت‌های حقوق بشری و ترویج دموکراسی سعی در جذب عناصر مستعد برای به انحراف کشاندن مطالبات مردمی، ایجاد مطالبات کاذب و تحریک عمومی تلاش داشتند که با شناسایی بخش‌هایی از این شبکه در سطوح و اصناف مختلف و ضربه به زنجیره تأمین مالی و عناصر نفوذی آنها در رسانه‌ها مورد برخورد واقع شدند. امریکایی‌ها در بحران سازی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی نیز در ماه‌های اخیر تحرکات بالایی داشته است. برگزاری نشست حقوق بشری اسلو که از سوم تا پنجم خردادماه با همکاری مشترک واشنگتن و مؤسسات صهیونیستی برگزار شد نمونه این رخداد است».

ایران

آرمان ملی/ سیاست‌ورزی عفت مرعشی در 87 سالگی

«آرمان ملی» در یکی از گزارش‌های امروز خود نامه عفت مرعشی به رهبری را بهانه کرده و نوشته: « در این نامه که در ارگان رسانه‌ای حزب کارگزاران منتشر شده، ضمن انتقاد از عدم صدور مجوز برای عفت مرعشی برای دیدار با دخترش آمده است: «آخر چرا باید با زندانیان و نزدیکان زندانی چنین رفتارهایی شود؟ من از آیت‌ا... خامنه‌ای می‌خواهم که نه به عنوان رهبری و بلکه به عنوان کسی که از 60 سال پیش با او همزیستی و همکاری در مبارزه داشتیم می‌خواهم که حقوق آنها و خانواده‌ها رعایت شود. به چه دلیل فائزه نباید بیش از یک ماه با خانواده خود ملاقات داشته باشد یا از تلفن محروم شود؟ کلیه زندانیان اعم از اینکه مرتکب جرمی شده باشند و در مرحله تحقیقات مقدماتی قرار داشته باشند و متهم به ارتکاب جرم باشند یا حتی مرتکب جرمی شده باشند، طبق قانون حق ملاقات و بازدید، بستگان خود را دارند، جزو حقوق اولیه آنان است و اگر بازپرس نخواهد که ملاقات داشته باشد باید کتبا دلیل آن را به زندان و زندانی و وکیل و بستگان اعلام کند. هنوز حتی اجازه داشتن وکیل را به او نداده‌اند».

آرمان ملی

وطن امروز/ به وقت ترسیدن

«وطن امروز» در گزارشی که امروز عکس یک کرده، با اشاره به اینکه شمار جان‌باختگان مراسم هالووین در سئول به 151 نفر رسید و 5 ایرانی هم در بین آنها بوده‌اند، نوشته: « حادثه شنبه‌شب مرگبارترین فاجعه به دلیل ازدحام جمعیت در تاریخ کره‌جنوبی است. سال ۲۰۰۵ در جریان یک کنسرت پاپ در شهر «سانگ‌جو» در جنوب کره‌جنوبی هجوم مردم باعث کشته شدن ۱۱ و زخمی شدن ۶۰ نفر شد. حادثه جشن هالووین امسال سئول دومین فاجعه مرگبار بر اثر ازدحام جمعیت در یک ماه اخیر در آسیاست. پلیس اندونزی اول اکتبر در جریان یک مسابقه فوتبال با شلیک گاز اشک‌آور باعث هجوم تماشاگران مسابقه به سمت درهای خروجی استادیوم و تلاش آنها برای فرار شد. در این حادثه ۱۳۲ نفر از تماشاچیان جان باختند. »

وطن امروز

هم میهن/ چرخش اساسی در فهم انقلاب

«هم میهن» در تیتر یک امروز خود به بررسی، تحلیل و آینده پژوهی اعتراضات از نگاه استادان علوم سیاسی ایران پرداخته و تیتر زده «چرخش اساسی در فهم انقلاب».

این روزنامه اصلاح‌طلب به نقل از محمدجواد غلامرضاکاشی، استاند اندیشه سیاسی دانشگاه علامه نوشته: «این حرکت به مثابه یک چرخش اساسی در فهم ما به سیاست انقلاب هست اما انقلاب نیست، اگر خیال کنیم که می‌تواند نظم مستقر را واژگون کند جنس و سرشت این جریان در اساس با انقلاب به معنای سیاسی‌اش سازگار نیست.

الهه کولایی، استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران نیز به این روزنامه گفته: «قدرتی مانند اتحاد شوروی به دلیل انکار واقعیت‌های داخلی و خارجی با آن میزان از منابع مادی و نظامی به فروپاشی رسید. این ساختار متصلب ایدئولوژیک که نمی‌خواست خود را تغییر دهد. دچار سقوط شد. در مقابل تجربه چین از رشد 12 درصدی اقتصادی روی دیگر این داستان است.»

هم میهن

صبح نو/ امنیت و کارآمدی

«صبح نو» رئیس مجلس را عکس روی جلد کرده و با اشاره به اینکه «محمدباقر قالیباف از مرزبندی با خشونت طلبان و تغییر رویه‌ها پس از آرامش در کشور سخن گفت» تیتر زده : «امنیت و کارآمدی». این روزنامه اصولگرا نوشته: « اعتراضات به فوت مرحومه مهسا امینی، خیلی زود به اغتشاش تبدیل شد و فرصت را برای عناصری که به دنبال گرفتن ماهی از آب گل‌آلود بی‌نظمی و بی‌ثباتی بودند، فراهم کرد. با این وجود، بسیاری از نیروها و کنشگران رسمی و غیررسمی عرصه سیاست تاکید داشته و دارند که میل گروهی اغتشاشگر و تروریست به ویرانی ایران، نباید اصل قصه یعنی اصلاحات سیاستی و سازوکارهای در کشور را با نادیدگی و بن‌بست مواجه سازد. یکی از چهره‌هایی که دیروز بار دیگر بر لزوم شنیده شدن صداهای خیرخواهانه و مصلحانه تاکید کرد، رئیس مجلس بود. ... قالیباف به طور شفاف از اصلاحات در حکمرانی سخن گفت و مرزبندی با خشونت‌طلبی و براندازی را شرط ضروری حصول نتیجه و تغییر محسوس در نتیجه اعتراضات، ارزیابی کرد. »

صبح نو

سازندگی/ راه خروج از بحران

«سازندگی» محمد قوچانی را عکس یک کرده و با تیتر «راه خروج از بحران» هفت پیشنهاد وی را برشمرده است. قوچانی از محاکمه خطاکاران در پرونده مهسا امینی، تشکیل پرونده برای تمام فوت شدگان و قایع از مسها امینی تا شاهچراغ، بازگرداندن قدرت مطبوعات، احیای برجام، گشایش رسانه‌ای و رفع انحصار از صداوسیما، رسیدگی ویژه به چهار منطقه مهم و نیازمند توجه در کشور، بازنگری در قانون اساسی برای تشکیل جمهوری اسلامی سوم سخن می‌گوید.

سازندگی در سرمقاله نیز به قلم سید محمود علیزاده طلباطبایی از بی‌نیازی به تغییر قانون اساسی برای به رسمیت شناختن اعتراضات نوشته است. علیزاده طلباطبایی نوشته: «مشکل دیگر در نگاه به مقوله اعتراض است. در سال‌های اخیر متاسفانه در پی بروز هر اعتراضی نخستین رویکرد مواجه با این پدیده امنیتی است و هر اعتراضی از این منظر دیده می‌شود درحالی که بسیاری از این اعتراضات امنیتی نیست و گزارش‌ها به مقامات بالا بیش از حد با تفسیرهای متفاوت و به اشتباه این دیدگاه گزارش می‌شود. این رویه باید هرچه سریعتر متوقف شود».

سازندگی

جام جم/ تروریسم رسانه‌ای از استودیو تا خیابان

«جام‌جم» عملکرد رسانه‌های آن سوی آبی در اتفاقات اخیر را بررسی کرده و طرحی دارد که سمت و سوی آنها را نشان می‌هد. این روزنامه اصولگرا با عنوان «رسانه‌ای مانند بی‌بی‌سی برای بالا نگه‌داشتن خط آشوب در فضای آنلاین، مدعی می‌شود انقلاب به روز چهل‌وسوم خود رسیده یا مثلا رسانه‌هایی مانند اینترنشنال و ایندیپندنت از احتمال سقوط نظام صحبت می‌کنند و فکت خود را هم از جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا در تجمع ایرانیان آنجا می‌آورند. تشنج و هیجان‌زدگی که بیشتر از هر جا ابتدا در تلویزیون و فضای مجازی اتفاق می‌افتد و مکانیسم و سازوکار خاص خود را دارد،‌ بحث اصلی ماست که چطور از دل آن ما به یک تروریسم حساب‌شده رسانه‌ای می‌رسیم. گذشته از این‌که هر انقلاب به ما هو انقلاب، در فضای آکادمیک و علوم انسانی، خوانش اصیل خود را دارد که حداقلی‌ترین مولفه‌های آن مثلا در جامعه ما پیوستن عناصر اصلی یک جامعه به آن است که سال ۵۷ هم حضور تمام‌قد، مسجد، بازار و مردم رکن اساسی آن بود‌ اما حتی هیچ‌کدام از این سه عامل اصلی هم در اعتراضات استودیویی اخیر وارد این بازی نشده‌اند ولی در عمل و در بازنمای رسانه‌ای آن، ‌یعنی در قالب تصویر و کلمات، خبر به گونه‌ای بزرگنمایی می‌شود که رسانه بی‌بی‌سی بدون هیچ پشتوانه و قرینه صحیحی از واژه «انقلاب» استفاده می‌کند.»

جام جم

دنیای اقتصاد/ پیام تردید از بازار اوراق

«دنیای اقتصاد» با اشاره به اینکه «ابهام نسبت به آینده، باعث جهش نرخ بازدهی اوراق دولتی در معاملات ثانویه شد» تیتر زده «پیام تردید از بازار اوراق» و نوشته: « بررسی بازار اوراق دولتی در معاملات ثانویه نشان می‌دهد که نااطمینانی و تردید در معاملات افزایش یافته است. از سوی دیگر، در معاملات حراج اوراق نیز سیاستگذار علاقه‌ای به تامین مالی ندارد و استقبال از خرید اوراق دولتی به‌ویژه از طرف بانک‌ها کاهش یافته است. مطابق بررسی‌های آماری، قیمت انواع اوراق دولتی در هفته‌های اخیر روند نزولی را طی کرده است حاکی از آن است که بازدهی در معاملات بازار ثانویه حتی به۸۶/ ۳۱ درصد نیز رسیده‌است. این موضوع نشان می‌دهد برخی دارندگان اوراق دولتی، به فکر نقد کردن دارایی خود در زمان حال هستند و ترجیح می‌دهند با قیمت پایین دارایی خود را در بازار فرابورس عرضه کنند. از سوی دیگر، در هفته‌های اخیر معاملات اوراق دولتی در بازار حراج کم‌رونق است و تامین مالی غیرتورمی به یک‌هزار میلیارد تومان نیز نمی‌رسد. این در حالی است که عرضه اوراق از طریق مکانیزم حراج در بازار اولیه می‌تواند به تعمیق بازار ثانویه نیز کمک کند و روند نرخ بازدهی را تحت تاثیر قرار دهد. »

دنیای اقتصاد

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها