جواد آرین‌منش در گفت‌وگو با «فردا»:

با شنیدن مطالبات قانونی، مسیر اصلاح شیوه حکمرانی را آغاز کنیم

کد خبر: 1186026

جواد آرین‌منش گفت: طبیعی است که این میزان از مشکلات یک‌شبه حل نمی‌شود اما می‌توان مشکلات را اولویت‌بندی کرد که مهم‌ترین آنها رفع مشکلات معیشتی مردم است.

با شنیدن مطالبات قانونی، مسیر اصلاح شیوه حکمرانی را آغاز کنیم

گروه سیاست سایت فردا: وضعیت سیاسی کشور به گونه‌ای است که تمام مصلحان و دلسوزان را به این نتیجه رسانده است که علاوه بر آنکه باید جلوی ناآرامی‌های خیابانی گرفته شود اما در عین حال باید صدای معترضان که خواسته‌هایی قانونی دارند، شنیده و مسیر اصلاح روش‌های حکمرانی آغاز شود.

جواد آرین‌منش، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «حوادثی که رخ داد بیانگر سلسله مطالبات عمومی بود. این حوادث بیانگر مطالبات انباشته جامعه‌ای است که سال‌هاست با مشکلات زیادی دست به گریبان بوده است. چنین مطالباتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی-اجتماعی وجود دارد. برخی اصول قانون اساسی مخصوصا اصول مرتبط با حقوق ملت به ویژه اصل سوم قانون اساسی که نیازهای جامعه  از جمله داشتن شغل، زندگی راحت، مسکن و... به هر حال محقق‌نشده است».

او ادامه داد: «نباید هرآنچه گذشت را اغتشاش بنامیم و باید حساب معترضان و منتقدان را از آشوبگران جدا کنیم. اکنون که فضا به سمت آرامش می‌رود و گفتمان مسئولان هم توأم با آرامش شده است و سخن از اصلاح در شیوه حکمرانی به گوش می‌رسد باید همه از این فرصت استفاده کنیم و به اصول قانون اساسی برگردیم و البته تمام همت خود را بگذاریم تا سیاست‌های برنامه توسعه را اجرا کنیم که متأسفانه تا کنون تنها 30درصد آن اجرا شده است».

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: «باید اصول مغفول‌مانده قانون اساسی اجر شود؛ از جمله اصل 27 قانون اساسی که حق جمع را برای مردم به رسمیت می‌شناسند. واقعیت این است که باید صدای مردم  و مطالبات قانونی آنها را بشنویم و مسیر اصلاح شیوه‌های حکمرانی را آغاز کنیم. البته طبیعی است که این میزان از مشکلات یک‌شبه حل نمی‌شود اما می‌توان مشکلات را اولویت‌بندی کرد که مهم‌ترین آنها رفع مشکلات معیشتی مردم است».

آرین‌منش در پایان گفت: «قانون اساسی ظرفیت‌های دیگری هم دارد؛ از جمله استفاده از رفراندوم قانون‌گذارنه. ایرادی ندارد اگر بر سر موضوعات پرمناقشه نظر مستقیم مردم را ملاک قرار دهیم. کرسی‌های آزاداندیشی که مورد تأکید و اشاره مقام معظم رهبری هم بوده است، باید برقرار شود تا باب گفت‌وگو در کشور باز شود».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها