بیژن مقدم در گفت‌وگو با «فردا» پاسخ داد:

سرنوشت جبهه اصلاحات شبیه به نهضت آزادی می‌شود؟

کد خبر: 1189679

بیژن مقدم گفت: تا زمانی اصلاح‌طلبان صف‌بندی خود از ضدانقلاب را روشن نکنند، اختلافات حل نمی‌شود و نمی‌توان امید به بهبود روابط با آنها داشت.

سرنوشت جبهه اصلاحات شبیه به نهضت آزادی می‌شود؟

گروه سیاست سایت فردا: در روزهای اخیر جمعی از اصلاح‌طلبان با غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه و علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، دیدارهایی داشته‌اند و به گفته علی‌ شکوری‌راد، سخنگوی جبهه اصلاحات ایران، به زعم خود تحلیل‌هایی درباره وقایع دوماه اخیر ارائه داده‌اند. از سوی دیگر شنیده شد که خاتمی قرار بوده از سیاست کناره‌گیری کند اما با اتفاقات اخیر از این نظر برگشته است. حالا در این پرسش آن است که  در شرایط کنونی اصلاح‌طلبان می‌خواهند چه نقشی را ایفا کنند؟ و چرا آنها صریحا در محکوم‌کردن حوادث اخیر موضع نمی‌گیرند تا حسن نیت خود را ثابت کرده باشند؟

بیژن مقدم، تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «نکته‌ای که درباره جریان اصلاحات وجود دارد، این است که آنها نوع نگاه خاص خود به جمهوری اسلامی را دارند. آنها سعی نکرده‌اند خط و مشی خود را از جریان‌های ضدانقلاب جدا کنند. اصلاح‌طلبان آغازگر ناآرامی‌های اخیر نبودند اما به اصلاح‌طلبان گفته می‌شد که ممکن است شما شروع‌کننده بعضی جریان‌ها مانند اتفاقات سال88 و 78 باشید اما پایان‌دهنده آن نیستید و جریان‌های ضدانقلاب بر حرکتی که شما شروع‌اش کرده‌اید سوار می‌شوند. در این شرایط همیشه لازم بوده است که آنها خط خود را نسبت به انقلاب اسلامی، آرمان‌های امام(ره) و رهبری روشن و با ضدانقلاب فاصله‌گذاری کنند و رسما بگویند که از انقلاب اسلامی با تمام اصول و اهدافش دفاع می‌کنند؛ موضوعی که در سال88 رخ نداد و باعث فاصله‌گرفتن آنها از جریان انقلاب و رهبری شد و تا زمانی هم که این صف‌بندی روشن نشود، اختلاف میان جریان انقلاب با آنها هم حل نمی‌شود و امیدی به بهود روابط با آنها نمی‌توان داشت».

او ادامه داد: «آنچه همین حالا در رفتار اصلاح‌طلبان دیده می‌شود، نوعی فرصت‌طلبی است. در آنها مشاهده نمی‌شود که صریحا از انقلاب اسلامی دفاع کنند و مدام می‌گویند ما می‌گفتیم که اگر چنین و چنان نشود، وضعیت فعلی به وجود می‌آید. این رویکرد فرصت‌طلبانه است که نه می‌خواهند کامل این سمت بایستند و نه آن سمت. اگر بخواهند به آنها اعتنایی شود باید پای کار انقلاب بایستند. این را هم بگویم که ضدانقلاب هم آنها را نمی‌پذیرد و صرفا به آنها به عنوان پل عبور نگاه می‌کند. ضدانقلاب اصلا اصلاح‌طلبان را قبول ندارد و فقط می‌کوشد با بهره‌گیری از آنها به اهداف خود برسد و وقتی به اهدافش برسد، از آنها عبور می‌کند اما متأسفانه می‌بینیم که برخی اصلاح‌طلبان این موضوع را متوجه نشده‌اند و حتی دیده‌ایم که پناهنده همان نظام‌های ضد جمهوری اسلامی شده‌اند».

این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که آیا سرنوشت اصلاح‌طلبان مانند نهضت آزادی می‌شود، بیان کرد: «این مقایسه دقیق نیست زیرا اساس و مرکزیت اصلاحات را نباید با جریان نهضت آزادی مقایسه کرد. در جبهه اصلاحات افرادی هستند که به سمت مواضع اعضای نهضت آزادی رفته‌اند و خیلی از اصول انقلاب را قبول ندارند اما به هر حال در مرکزیت جبهه اصلاحات هستند افرادی که هنوز به امام(ره) و اصل انقلاب اسلامی باور دارند. نمی‌شود گفت سرنوشت کلی جبهه اصلاحات و نیروهایش شبیه به نهضت آزادی شده یا می‌شود اما بله قبول دارم که هستند نیروهایی در این جبهه سیاسی که همان مسیری را رفته و می‌روند که نیروهای نهضت آزادی رفتند».

مقدم در پایان نقشی که اصلاح‌طلبان در آرام‌کردن فضای موجود می‌توانند  ایفا کنند، گفت: «هر کسی به قدری که می‌تواند باید در آرام‌کردن فضای سیاسی و اجتماعی کنونی کاری کند. برخی هستند که اندازه توان خودشان ولو یک بطری کوچک بر آتش بنزین می‌ریزند و می‌خواهند آتش به وجود آمده شعله‌ور شوند و در آن سو هم هستند کسانی که با هر گرایش سیاسی سعی می‌کنند به اندازه خودشان یک بطری آب بر این آتش بریزد. نیروهای سیاسی باتوجه به همان میزان نفوذ و محبوبیت اجتماعی که دارند باید سکوت نکنند و با جامعه سخن بگویند و از طرفدارانشان بخواهند که به عقلانیت سیاسی برگردند نه این وضعی که در دوماه اخیر در خیابان‌ها دیدیم. اصلاح‌طلبان هم باید به اندازه‌ای که توان اجتماعی دارند سعی کنند که در آرام‌کردن فضا مؤثر عمل کنند».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها